Merk/type bougies;misfire cil 1; EGR leiding,

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Naalroc

Merk/type bougies;misfire cil 1; EGR leiding,

Bericht door Naalroc » 16 dec 2021, 15:58

Behalve de problemen rond de lagedruk brandstof sensor ( zie vraag https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 32#p706274) heb ik sinds vorige week er een melding bij: 29CD: misfire cil 1, waarbij ik dus in eerste instantie denk aan de bougie en/of de bobine.
Nu heb ik wel eens, weet niet meer waar, gelezen dat het toch zo belangrijk is om de "echte" BMW bougies te gebruiken, onderdeel # 12120038349 maar als ik op de website van Ekris kijk, dan wordt de NGK ZKBR7RHTU aangeboden (€19,51) , en staat er niets over de BMW bougie, waar alleen maar BMW als merk op staat.
Wat is de ervaring hier? Offenga biedt die BMW bougie aan voor €18,50.
Deze zijn bij mij, in ca 50.000 km niet vervangen. Zelf te doen? Moment sleutel essentieel?
Ditto vragen over de bobine, die worden in Dlnd aangeboden in heel veel merken van €15-25 /stuk. Merk belangrijk? zelfde er in stoppen als er uit komt?

Heel ander geval: bij de demontage van het inlaat spruit stuk heb ik ook de gasklep gedemonteerd, die zag er aan de filter kant mooi schoon en droog uit, maar achter de klep was alles zwart en vies; wel makkelijk te reinigen met brakecleaner. Nu lees ik hier op het forum een paar maal een opmerking over de geribbelde stalen leiding van de EGR maar de achterkant van de motor, die scheurtjes kan vertonen, waardoor de computer verkeerde info krijgt. Heeft dit te maken met de vervuiling van het gasklephuis, of heeft dit een andere oorzaak? Ik vond het wel frappant dat het inlaat spruitstuk achter de gasklep eigenlijk nauwelijks was vervuild; mogelijk doordat het zwarte vuil beter hecht aan aluminium dan aan kunststof?
Welke actie te ondernemen?
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie

Re: Merk/type bougies;misfire cil 1; EGR leiding,

Bericht door ehombie » 16 dec 2021, 16:25

50000km bougies is best oud o.b.v. wat ik gelezen heb*.

Ik heb NGK ZKBR7RHTU bij de onderdelen boeren besteld deze waren het beste*.
Bosch bobines zijn het best/meest geschikt*

*bimmerprofs
https://bimmerprofs.com/spark-plugs-n43 ... s-engines/
https://bimmerprofs.com/ignition-coils/
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Naalroc

Bericht door Naalroc » 16 dec 2021, 16:57

Dat stuk over de bougies kende ik al wel, maar vond de conclusie multi-interpretabel: Op geen van de beide foto's staat het NGK nummer ZKBR7A-HTU, en op de BMW foto, staat ook geen nummer, maar goed, de conclusie is nu dus dat dit een en hetzelfde ding is, als er BMW op staat dan is het de NGK, en als er NGK op staat dan is dat niet de juiste voor de BMW.
Lichtelijk verwarrend.....
Ga in elk geval voor de NGK dan.
En de Bosch bobines worden wel ruim aangeboden. Eerst maar eens de bougies aanpakken en zien of dat de misfire melding oplost.
Laatst gewijzigd door Naalroc op 24 dec 2021, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
E36 328 Touring benzine

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 24 dec 2021, 20:13

Die NGK bougies zijn de juiste. Zijn identiek aan de bougies van BMW. Over het algemeen kun je er wel van uit gaan wanneer je ze bijvoorbeeld bij Rijsbergen of dergelijke haalt, je ook echt NGK krijgt.

Momentsleutel is echt noodzakelijk! evenals de bougiekdop met knie-koppeling omdat ze onder een hoek in de motor zitten.
http://www.factorfocus.ie/index.php/spa ... ines/12563

Omdat de verstuiver in straalgeleide modus langs de bougie spuit waarbij de bougie meerdere keren vonkt in een fractie van een seconde en zo de brandstofstraal ontsteekt, moet deze in de juiste positie staan ten opzichte van de verstuiver. Draai je hem te los of te vast dan spuit de brandstof tegen een massa elektrode in plaats van tegen de vonk. Krijg je Misfires bij straalgeleide modus van.

Het is prima zelf te doen, zolang je het goed doet. Dus op het juiste aandraaimoment, de juiste bougiedop, de juiste bougies en niet vergeten het bougiegat goed schoon te maken als hij er uit is.
En wat er ook gebeurt: DOE NOOIT KOPERVET (of dergelijke) OP DE SCHROEFDRAAD VAN EEN BOUGIE!!!!!!!!!!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Naalroc

Bericht door Naalroc » 24 dec 2021, 23:09

Inmiddels ben ik al wel een paar stappen verder: ik heb de 6 bougies aangeschaft van NGK, en het nummer staat ingestampt in het metalen deel van de bougie; de gedemonteerde bougies hebben op het porselein NGK èn BMW geschilderd, maar ook deze hebben het NGK nummer ingerold in het metalen deel van de bougie, zijn dus echt wel hetzelfde.
Ook een nieuwe momentsleutel aangeschaft, omdat de mijne niet de benodigde aanhaalspanning van 23 Nm aangaf, was dus te zwaar hiervoor; tevens de cardankoppeling gelijk mee-besteld met de 12 puntige bougie sleutel, dus aan gereedschap heeft het niet gelegen.
Wèl heb ik een behoorlijk probleem gehad met cilinder 1, die een backfire aangaf, maar met moed, beleid en gepast geweld is toch de bobine uit de huls los gekomen; de andere bobines zaten minder vast, en ik had nu dus een beetje ervaring hoeveel kracht ik op die bobine kon zetten, dus inmiddels zijn 5 van de 6 vervangen; voor de laatste moet ik weer even het interieur filterhuis uitbouwen om bij de achterste te komen.
Als je weet hoe het moet, dan is het allemaal vrij eenvoudig, maar zelfs het verwijderen van de lock op de bobine stekker staat nergens beschreven: daar moet je echt wel 2 kleine schroevendraaiers tussen de zijkanten van de locking clip aanbrengen, voordat die omhoog kan. En, zoals gezegd, die bobine kan geweldig vast geplakt zitten in de buis; dat is op te lossen door een heel klein schroevendraaiertje rondom de siliconen bobinehouder te bewegen, en dan maar wrikken. Echt niet normaal hoe vast dat kan zitten, maar alles is nu in orde.
En als resultaat: de motor loopt weer als een zonnetje, na vervanging van de 1ste bougie, die een misfire aangaf.
E36 328 Touring benzine

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”