Ombouw schakel naar Aut. en jankend geluid optrekken/rijden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beens1

Ombouw schakel naar Aut. en jankend geluid optrekken/rijden

Bericht door Beens1 » 29 jan 2010, 16:39

Ik heb een BMW 316i uit 1996, schakelbak.
Nu is mijn vraag, is het financieel aantrekkelijk om de auto om te bouwen naar een automaat en waar moet ik dan rekening mee houden. Wat moet er bijvoorbeeld vervangen worden of toegevoegd?

Ik heb de auto sinds een maand, dus verkopen doe ik hem niet zo gauw... ;)
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen!
Laatst gewijzigd door Beens1 op 31 jan 2010, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

B46
Contacteer:

Re: Schakelauto ombouw naar Automaat

Bericht door B46 » 29 jan 2010, 16:53

Financieel aantrekkelijk is zo'n operatie natuurlijk nooit... ;)
Ik zou er niet aan beginnen, als je echt graag een automaat wilt kun je het beste de auto verkopen en een auto met automaat terug kopen....
www. M3 register .nl

Beens1

Bericht door Beens1 » 29 jan 2010, 18:21

nee, want in de prijsklasse waar ik in zocht en nog een paar centen daarboven waren geen automaten te vinden.
Daarom heb ik ervoor gekozen om een schakelbak te nemen, omdat ik een auto nodig heb.

Beens1

Bericht door Beens1 » 29 jan 2010, 18:36

Oké, dan weet ik voldoende. :)
Dank jullie voor de info!
Groeten, John.

JJ-BMW-F30

Bericht door JJ-BMW-F30 » 29 jan 2010, 19:09

Misschien is deze wat voor je, Een E36 323i coupe met een automaat.Linkje
Afbeelding
-- BMW_e46, The Perfect Driving --

Beens1

Bericht door Beens1 » 31 jan 2010, 15:36

Het is een mooie auto, maar net iets boven het budget... :P

Mijn vraag om om te kunnen bouwen komt uit het feit dat de bak vernieuwd moet worden.
Het is namelijke zo dat er een jankend (piepgeluid) klinkt wanneer ik optrek en rijdt. Dit is enkel in de 1e, 2e, 3e en 4e versnelling. Zogauw de koppeling ingetrapt wordt is het voorbij. Zet ik de auto in de vrij, dan is het geluid er ook, maar dan wat diffuser. De bak schakeld ook zeer slecht en soms schiet de bak zomaar uit de versnelling.
Nu heb ik mij op een ander forum laten vertellen dat waarschijnlijk de lagers versleten of kapot zijn.
De bak heeft een lange tijd zonder olie gezeten (kwamen we van de week achter). Hij was kurkdroog.

Omdat ik altijd al graag een automaat had willen hebben, vroeg ik mij af wat er allemaal bij zou komen kijken. Wat er allemaal vervangen of verandert zou moeten worden. Buiten het budget even om.
Er zal waarschijnlijk zo wie zo een andere bak in moeten.

Ik ben er al wel achter dat de aandrijfstang vervangen moet, want voor een automaat is die kleiner? Het vliegwiel gaat er uit, koppelomvormer erin, andere bak (automaat) ander pedalenset. Wat nog meer?
Het is even voor mijn beeld vorming.

PS. Ik zal er van de week even een filmpje van maken. (geluid) Misschien kunnen jullie daar wat mee.

Beens1

Bericht door Beens1 » 31 jan 2010, 16:26

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4-mch1TNXiU&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4-mch1TNXiU&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Dit was in de vrij. Dit doet hij ook wanneer ik optrek en rijdt. Enkel in de vijf doet hij het niet meer en wanneer de koppeling ingetrapt wordt.

Kevin ///M

Bericht door Kevin ///M » 31 jan 2010, 19:13

Misschien koppeling laten ontluchten?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 31 jan 2010, 19:14

Volgens mij ontkoppelt je koppeling niet ver genoeg.

Egbert-Z

Bericht door Egbert-Z » 31 jan 2010, 19:21

Aangezien het geluid weggaat bij het intrappen van de koppeling, mag je er vanuit gaan dat het in de versnellingbak zit.
Ik weet niet precies hoe de bak van een BMW in elkaar zit, maar met de transmissie in vrijstand en de koppeling niet ingetrapt zal de prise-as en alle tandwielen en lagers die daar aan vastzitten vrolijk meedraaien. grote kans dus dat het (of meerdere) lager(s) van de prise-as naar de haaien is.

Is het geluid bij rijden anders? Met andere woorden... gaan er dan nog meer lagers meejanken?

Egbert-Z

Bericht door Egbert-Z » 31 jan 2010, 19:27

Beens1 schreef:Ik ben er al wel achter dat de aandrijfstang vervangen moet, want voor een automaat is die kleiner? Het vliegwiel gaat er uit, koppelomvormer erin, andere bak (automaat) ander pedalenset. Wat nog meer?
Het is even voor mijn beeld vorming.
Zonder gedetailleerde kennis zeg ik; andere console, het een en ander in de elektronica, ander differentieel.

Console spreekt voor zich. Uit eigen ervaring weet ik dat er wat elektronica aan de automaat vastzit voor de verschillende standen (Sport, Economic, Winter). Dan zal er voor de kick-down nog het een en ander geregeld moeten worden, hetzij via kabels of elektronica. En doorgaans heeft een automaat een andere eindoverbrenging dus zal je differentieel ook anders moeten worden.

Beens1

Re: Jankend geluid bij optrekken en rijden

Bericht door Beens1 » 31 jan 2010, 19:43

Egbert-Z schreef:Is het geluid bij rijden anders? Met andere woorden... gaan er dan nog meer lagers meejanken?
Eerst was het 'gewoon' hetzelfde geluid. Nu heb ik gemerkt dat er tijdens het rijden het geluid tweetonig wordt. Dus er gaan meer lagers meejanken.
De bak heeft lange tijd zonder olie gezeten, misschien is het daarvan gekomen.

Beens1

Bericht door Beens1 » 31 jan 2010, 19:47

bjornc schreef:Volgens mij ontkoppelt je koppeling niet ver genoeg.
Op welke manier kan dit getest worden?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: Ombouw schakel naar Aut. en jankend geluid optrekken/rijden

Bericht door bjornc » 31 jan 2010, 20:11

Zo te lezen heeft Egbert er meer verstand van, dit was mijn eerste boerenverstand ingeving :)

Fabian79

Re: Jankend geluid bij optrekken en rijden

Bericht door Fabian79 » 31 jan 2010, 22:53

Beens1 schreef:
Egbert-Z schreef:Is het geluid bij rijden anders? Met andere woorden... gaan er dan nog meer lagers meejanken?
Eerst was het 'gewoon' hetzelfde geluid. Nu heb ik gemerkt dat er tijdens het rijden het geluid tweetonig wordt. Dus er gaan meer lagers meejanken.
De bak heeft lange tijd zonder olie gezeten, misschien is het daarvan gekomen.

Die is dus gewoon kapot.
De olie heb je echt nodig voor de smering anders is het snel over met de lagers.

Dit is ook de reden dat een automaat niet gesleept kan worden. Een automaat heeft geen spatsmering, maar geforceerde smering.
Dus bij afstaande motor geen smering.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”