Beste,
Vandaag aan het einde van de middag onderweg van Rotterdam naar Maastricht via Antwerpen had ik een pech gevalletje.
Op de ringweg R1 Antwerpen begon mijn stuur met 100-120 km/h te trillen. Eerste instantie dacht ik aan mijn banden. Ik meteen naar rechts. Tot mijn grote verbazing kwam er blauw rook uit mijn remset rechtsvoor.
Al met al de auto getakeld naar via ANWB naar de dealer in Antwerpen. Eerste diagnose: Remklauw die vast zat waardoor mijn blokken zijn verbrand. Door de hitte is mijn negen oude remschijf hoogstwaarschijnlijk kromgetrokken. Echt balen!
Ik heb meteen een offerte gekregen. Schrik niet: 700 euro voor een nieuwe remklauw, set remblokken en een rechter voorremschijf incl. arbeid.
Gelukkig hadden ze de onderdelen niet op voorraad waardoor het niet binnen 48 uur gemaakt kan worden. Met als voordeel dat de ANWB de auto naar Rotterdam gebracht wordt volgende week.
Ik heb nu wat zitten rondneuzen en ben de volgende fabrikant tegen gekomen voor onderdelen: ATE remklauwen, schijven en blokken. Hebben jullie ervaring mee. Wat raden jullie mij aan.
Ik heb geen zin om weer origineel onder te stoppen. Ik denk wel om gewoon een set remschijven eronder te zetten ivm rem balans etc.
Graag jullie expertise.
MvG
K. Erdal
Remklauw vast in het buitenland!!!!!!
Re: Remklauw vast in het buitenland!!!!!!
Kijk eens naar het oppervlak van de remschijf. Is deze verkleurd kan je em weggooien en vervangen. Je kan als je er niks aan ziet de schijf een poging geven om te kijken of ie krom is. Remmentestbank geeft uitsluitsel of het schijfje zodanig hard geworden is door de hitte dat deze glad wordt en niet meer genoeg remvermogen heeft t.o.v. de andere kant.
Ik ben zelf wel fan van brembo, niet te duur en gewoon goed. setje kost ong. 100 euro.
Blokken moet je i.i.g. vervangen. Ferodo is daarbij wel een goed merk.
Uiteraard zijn er ook setjes van red stuff en green stuff. Als je de auto gewoon normaal gebruikt en niet op het circuit komt is het niet nodig. Je kan er harder mee remmen vooral bij hoge snelheden maar of je dat nodig acht??
Wat betreft de remklauw. Tsjaa kan meerdere dingen zijn.
Als de remzuiger scheef/vast staat door bijvoorbeeld corrosie, dan kan je proberen om deze corrosie vrij te maken en hopen dat deze niet gaat lekken. Remzuiger trouwens niet helemaal er uit pompen, dan heb je cker lekkage.
Lekt deze wel na schoonmaken, helaas dan moet je een hele nieuwe set kopen. Zuigers en de afdichtingen hier van zijn niet los te krijgen
Als de tang gewoon vast staat, wat niet raar is met dit weer door het zout op de weg. Uit elkaar halen, reinigen en goed smeren met remmenvet. Alle bewegende delen goed ontdoen van corrosie (met een staalborstel en eventueel schuurband).
Als je dit nog nooit zelf gedaan hebt. Lijkt het me niet slim om bij een vastzittende tang dit voor het eerst te proberen om zelf te doen.
Ik ben zelf wel fan van brembo, niet te duur en gewoon goed. setje kost ong. 100 euro.
Blokken moet je i.i.g. vervangen. Ferodo is daarbij wel een goed merk.
Uiteraard zijn er ook setjes van red stuff en green stuff. Als je de auto gewoon normaal gebruikt en niet op het circuit komt is het niet nodig. Je kan er harder mee remmen vooral bij hoge snelheden maar of je dat nodig acht??
Wat betreft de remklauw. Tsjaa kan meerdere dingen zijn.
Als de remzuiger scheef/vast staat door bijvoorbeeld corrosie, dan kan je proberen om deze corrosie vrij te maken en hopen dat deze niet gaat lekken. Remzuiger trouwens niet helemaal er uit pompen, dan heb je cker lekkage.
Lekt deze wel na schoonmaken, helaas dan moet je een hele nieuwe set kopen. Zuigers en de afdichtingen hier van zijn niet los te krijgen
Als de tang gewoon vast staat, wat niet raar is met dit weer door het zout op de weg. Uit elkaar halen, reinigen en goed smeren met remmenvet. Alle bewegende delen goed ontdoen van corrosie (met een staalborstel en eventueel schuurband).
Als je dit nog nooit zelf gedaan hebt. Lijkt het me niet slim om bij een vastzittende tang dit voor het eerst te proberen om zelf te doen.
- largeproject
- Contacteer:
Nee hoor,kleur zegt nix over de staat van de remschijf,bij mijn motor is ie regelmatig blauw/zwart,merk je niets van,pas als je tijdens het remmen trillingen gaat voelen moet je ze vervangen,afdraaien heeft vaak geeen zin meer omdat ie door hitte is krom getrokken, hij zal ie naar een paar keer stevig remmen opnieuw krom trekken naar het afdraaien.Ook al omdat de schijf te weinig ijzer overhoud om warmte te kunnen opnemen.Fabian79 schreef:Kijk eens naar het oppervlak van de remschijf. Is deze verkleurd kan je em weggooien en vervangen. ).
Remblokken kun je idd weg gooien.
De remklauw zou ik eerst ff opmeten of ie ovaal is ,maar anders het ding uit elkaar halen,goed schueren en weer gangbaar maken,heb wel vaker remklauwen weer gangbaar gemaakt en daarna nooit meer probs mee gehad.
Vaak kantelen de zuigers omdat de remblokken versleten zijn en de zuigers tever uit de klauwen moeten kommen.
Spul van Brembo,Ate of Ferodo is eigenlijk altijd wel goed.
- Marvin 328iT
Moet je hier eens kijken...
http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... W&mdloms=3 serie (E46) (98-05)&mdl=3-d&typ=323i&blk=101012&vp=td&cat=r
Remklauwen, schijven, en blokken kosten hier niet zoveel...en de service is best goed(snelle levering, en geen gedoe bij verkeerd bestellen..ze wisselen het gewoon om!)
gr.
Marvin
http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... W&mdloms=3 serie (E46) (98-05)&mdl=3-d&typ=323i&blk=101012&vp=td&cat=r
Remklauwen, schijven, en blokken kosten hier niet zoveel...en de service is best goed(snelle levering, en geen gedoe bij verkeerd bestellen..ze wisselen het gewoon om!)
gr.
Marvin