NTSC video input
Re: NTSC video input
Ik heb even gechecked. Het is de witte stekker waar alle input op moet.
De blauwe stekker is voeding en I-bus.
Het plaatje op dit forum is dus goed. Die pin codering heb ik ook even tegen de WSD gechecked en dat lijkt te kloppen.
De blauwe stekker is voeding en I-bus.
Het plaatje op dit forum is dus goed. Die pin codering heb ik ook even tegen de WSD gechecked en dat lijkt te kloppen.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.
Niet helemaal. Als je een extra monitor wil aansluiten (Video-out) dan moet dat over pin 2 en pin 11 van de witte stekker.(Output is afhankelijk van input NTSC/PAL/SECAM)Chris schreef:mooi stukje uitleg. ik heb ook even gezocht in het wds wilde weten of het echt mogelijk was om een extra monitor aan te sluiten
videomodule
pin 7,5,6 RGB.
boordsysteem
pin 1,3,5 RGB
stel ik zou een scherm tussen me stoelen monteren net als met alle 7er.. kunnen die mensen achterin tv kijken terwijl voorin me navi aan staat? eigenlijk zou je die monitor (beeldsignaal) op 7,5,6 moeten aansluiten..
even over het ntsc verhaal.. dat zou moeten lukken..
Wil je video-in (NTSC/PAL/SECAM) dan zal dat op pin 6 & 15 moeten. Audio-in (mono) is pin 4 en pin 5.
Video-in op pin 6 & 15 werkt niet tijdens het rijden op het 16:9 nav scherm de extra monitor(s) op pin 2 & 11 blijven/blijft echter wel werken.
Wil je wel het nav scherm gebruiken tijden het rijden zul je de video-out (2 & 11) moeten omvormen van een composiet naar een RGB signaal en dat geschakeld aansluiten op pin 16,17 en 18 (of 5,6,7) (NAV video-out). er moet ook een relais tussen, anders gaat het stuk. Dus wanneer er signaal op je video-out komt dan moet het signaal wat normaal over ping 16,17,18 (of 5,6,7) geblokkeerd worden.
Alle benodige pinbezettingen behalven 16,17,18 zijn leeg. Dit is opzich erg mooi, want je kan bij BMW kabeltjes kopen met de juiste connector die je direct in de stekker kan steken. Het onderdeel nummer hiervan is
61 13 0 005 199. (11,- voor 10 stuks) De andere kant van de kabeltjes kan je aan een tulpstekker solderen. Vrij makkelijk allemaal... Vandaag even gedaan en ik heb nu video input, het werkt alleen niet tijdens het rijden, maar dat gaat goed komen. Ik heb namelijk ook de Reversecamera video-in aangesloten (pin 13 & 14), en deze kan je tijdens het rijden activeren door massa op pin 17 te zetten van de blauwe stekker :-) Alleen deze input is NTSC. en alleen NTSC. Dus dan zal je een DVD of laptop moeten vinden die NTSC als output heeft maar hier vind ik wel wat op. Nu nog even stereo audio-in regelen en dan ben ik klaar met deze mod!
damn.. ik voel 2 mods aankomen
je kan ook een vrijschakelmodule kopen dit zijn ook oem bmw stekkers plug and pray.. en deze module kan je via je klok-toets uit zetten..

//.00.-// > /.-////.-///.-
Zou ook kunnen, ik vind het echter prijzig. Daarnaast heb ik her en der gelezen dat het ook softwarematig in te stellen moet zijn. Maar die Reverse camer input werkt uitstekend, ook tijdens het rijden! Laptop kon er zonder problemen op aangesloten worden. Alleen dat audio verhaal is wat lastiger. Hier moet ik nog wat op vinden..
softwarematig.. ja dat kan. alleen dat word echter niet aangeraden je beïnvloed je snelheids-puls van je navi.. dan kan het weleens zo zijn dat het hele navigatie gebeuren niet juist werkt.Bocca schreef:Zou ook kunnen, ik vind het echter prijzig. Daarnaast heb ik her en der gelezen dat het ook softwarematig in te stellen moet zijn. Maar die Reverse camer input werkt uitstekend, ook tijdens het rijden! Laptop kon er zonder problemen op aangesloten worden. Alleen dat audio verhaal is wat lastiger. Hier moet ik nog wat op vinden..
want: bij 10km/h detecteert je computer dat je aan het rijden bent en dat meet hij dus via die puls draad die achter je km-teller (even kort in het kort samengevat)
Interessant, ik heb nog geen slechte verhalen gelezen over het softwarematig uitschakelen van die beveiliging. Als ik jou vehaal zo lees dan wordt er het een en ander omzeilt terwijl ik dacht dat dat nou juist het geval was met zo'n kabel...
softwarematig kan je zelf niet doen.. mits je de juiste uitlees spullen ervoor hebt.. en bij hardwarematig doe je precies hetzelfde alleen deze module kan je wel zelf uitschakelen dmv je klok-toets op je scherm.
Dit is afhankelijk van welke 'tv-vrij' oplossing je hebt. Sommige hebben een connectie met de IBUS en kunnen daardoor in/uitgeschakeld worden door toetscombinaties. B.v. je kloktoets.
ik heb er 2 verschillende en ik meende dat die dietz vrijschakelmodule dat kon. ik zal vanavond dat boekje eens opspeuren.
Chris schreef:ik heb er 2 verschillende en ik meende dat die dietz vrijschakelmodule dat kon. ik zal vanavond dat boekje eens opspeuren.
Je hebt er een over dus..... :>

ik heb even gezocht:
http://navinc.nl/product_info.php?cPath ... cts_id=258
ik heb vrijwel dezelfde module alleen van een ander merk. maar dit is iig een aardige vrijschakel module.
je hebt ze nog goedkoper alleen dan zul je zelf merken dat het niet lekker gaat.
@330dm wat voor module hebt jij erin zitten?
http://navinc.nl/product_info.php?cPath ... cts_id=258
ik heb vrijwel dezelfde module alleen van een ander merk. maar dit is iig een aardige vrijschakel module.
je hebt ze nog goedkoper alleen dan zul je zelf merken dat het niet lekker gaat.
@330dm wat voor module hebt jij erin zitten?
ja ik alleen dat kan je op verschillende manieren doen en mocht je dat gaan doen.. dan raad ik je alles van alpine te kopen met ianet aansluiting. dit werk wel zo goed.
Ik heb nu mijn laptop er aan hangen en kan daarmee films kijken, alleen het geluid is momenteel nog mono. Met films is dat nog wel te doen, maar bij muziek merk je wel dat de kwaliteit minder is.
idd en dat is *censuur*.. zou daar al een oplossing voor zijn?
Vooralsnog heb ik geen makkelijke, praktische of redelijk geprijsde oplossing gezien.
Het wordt ook bemoeilijkt omdat ik een digitaal DSP systeem heb.
Waarschijnlijk moet ik me tape aansluiting gaan misbruiken.
Het wordt ook bemoeilijkt omdat ik een digitaal DSP systeem heb.
Waarschijnlijk moet ik me tape aansluiting gaan misbruiken.