Ik ben in het bezit van een E46 316ti Compact uit 2002. Onlangs heb ik via een vriend een aftermarket xenon kit op de kop getikt, inclusief ballasten en storingsfilters (om de LCM te foppen). Inbouw was erg makkelijk, plug & play... en gelukkig geen melding op de boordcomputer.
De xenon verlichting werkt perfect als de motor niet draait. Als ik de motor start brandt de verlichting ook goed, maar tijdens het rijden neemt de intensiteit van de verlichting af tijdens het schakelen, het optrekken of het afremmen. Vooral tijdens het schakelen lijkt het alsof de verlichting een fractie van een seconde uitvalt en weer aan gaat. Het lijkt dus alsof er niet continu genoeg vermogen geleverd wordt aan de verlichting. Zolang ik met een constante snelheid rijd is er niks aan de hand.
Ik heb zo'n beetje heel Google afgespeurd naar BMW E46 bezitters met een soortgelijk probleem. Het merendeel van de problemen waar ik over heb gelezen betreft een stroboscoop effect. Het constant knipperen van de verlichting. Iets waar ik dus geen last van heb.
Mogelijke oplossingen die ik heb kunnen Google'n:
- computer herprogrammeren voor het gebruik van xenon verlichting. Halogeen verlichting zou met 'pulsen' worden aangestuurd, en xenon verlichting kan dat niet goed hebben.
- vermogen van de koplampen zou standaard op 90% staan bij BMW. Dit kan omgeprogrammeerd worden naar 100%.
- andere, xenon-compatible, lichtschakelaar in laten bouwen. De hoogteverstelling komt te vervallen.
- de ballasten beter aarden.
Ik hoop dat hier BMW E46 (Compact) bezitters zijn die deze problematiek herkennen en mij een (xenon) lichtje in de duisternis willen opsteken.