Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Hallo allemaal!
Ik ben in het bezit van een E46 316ti Compact uit 2002. Onlangs heb ik via een vriend een aftermarket xenon kit op de kop getikt, inclusief ballasten en storingsfilters (om de LCM te foppen). Inbouw was erg makkelijk, plug & play... en gelukkig geen melding op de boordcomputer.
De xenon verlichting werkt perfect als de motor niet draait. Als ik de motor start brandt de verlichting ook goed, maar tijdens het rijden neemt de intensiteit van de verlichting af tijdens het schakelen, het optrekken of het afremmen. Vooral tijdens het schakelen lijkt het alsof de verlichting een fractie van een seconde uitvalt en weer aan gaat. Het lijkt dus alsof er niet continu genoeg vermogen geleverd wordt aan de verlichting. Zolang ik met een constante snelheid rijd is er niks aan de hand.
Ik heb zo'n beetje heel Google afgespeurd naar BMW E46 bezitters met een soortgelijk probleem. Het merendeel van de problemen waar ik over heb gelezen betreft een stroboscoop effect. Het constant knipperen van de verlichting. Iets waar ik dus geen last van heb.
Mogelijke oplossingen die ik heb kunnen Google'n:
- computer herprogrammeren voor het gebruik van xenon verlichting. Halogeen verlichting zou met 'pulsen' worden aangestuurd, en xenon verlichting kan dat niet goed hebben.
- vermogen van de koplampen zou standaard op 90% staan bij BMW. Dit kan omgeprogrammeerd worden naar 100%.
- andere, xenon-compatible, lichtschakelaar in laten bouwen. De hoogteverstelling komt te vervallen.
- de ballasten beter aarden.
Ik hoop dat hier BMW E46 (Compact) bezitters zijn die deze problematiek herkennen en mij een (xenon) lichtje in de duisternis willen opsteken.
Ik ben in het bezit van een E46 316ti Compact uit 2002. Onlangs heb ik via een vriend een aftermarket xenon kit op de kop getikt, inclusief ballasten en storingsfilters (om de LCM te foppen). Inbouw was erg makkelijk, plug & play... en gelukkig geen melding op de boordcomputer.
De xenon verlichting werkt perfect als de motor niet draait. Als ik de motor start brandt de verlichting ook goed, maar tijdens het rijden neemt de intensiteit van de verlichting af tijdens het schakelen, het optrekken of het afremmen. Vooral tijdens het schakelen lijkt het alsof de verlichting een fractie van een seconde uitvalt en weer aan gaat. Het lijkt dus alsof er niet continu genoeg vermogen geleverd wordt aan de verlichting. Zolang ik met een constante snelheid rijd is er niks aan de hand.
Ik heb zo'n beetje heel Google afgespeurd naar BMW E46 bezitters met een soortgelijk probleem. Het merendeel van de problemen waar ik over heb gelezen betreft een stroboscoop effect. Het constant knipperen van de verlichting. Iets waar ik dus geen last van heb.
Mogelijke oplossingen die ik heb kunnen Google'n:
- computer herprogrammeren voor het gebruik van xenon verlichting. Halogeen verlichting zou met 'pulsen' worden aangestuurd, en xenon verlichting kan dat niet goed hebben.
- vermogen van de koplampen zou standaard op 90% staan bij BMW. Dit kan omgeprogrammeerd worden naar 100%.
- andere, xenon-compatible, lichtschakelaar in laten bouwen. De hoogteverstelling komt te vervallen.
- de ballasten beter aarden.
Ik hoop dat hier BMW E46 (Compact) bezitters zijn die deze problematiek herkennen en mij een (xenon) lichtje in de duisternis willen opsteken.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Wat voor setje heb je gekocht en waar?
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Volgens mij zijn het Bestdubs? Er staat eerlijk gezegd niet veel op de doos. (| Gekocht via een vriend van me...DJLeonardo schreef:Wat voor setje heb je gekocht en waar?
http://auto-styling.nl/producten/xenon%20hid.jpg
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Misschien de ballasten aansturen via een extern relais die de spanning van de accu krijgt,kun je de stuurstroom pakken van de lampen en deze eerst door de cheaters te lanten gaan.
Of zit het nu ook al zo??
Of zit het nu ook al zo??
Re: Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Er rijden hier volgens mij meerdere mensen met aftermarket xenon zonder problemen. Gevalletje goedkoop is duurkoop?
Ik weet dat bij Volksforum vaak pilot xenon wordt gebruikt zonder problemen.
Ik weet dat bij Volksforum vaak pilot xenon wordt gebruikt zonder problemen.
Re: Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Aansluiting lamp -> cheater -> ballast -> xenon lamp.largeproject schreef:Misschien de ballasten aansturen via een extern relais die de spanning van de accu krijgt,kun je de stuurstroom pakken van de lampen en deze eerst door de cheaters te lanten gaan.
Of zit het nu ook al zo??
Zo zit het nu.
Re: Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Chinese troep, doos kost op ebay 60 usd.
We hebben in een ander topic het hier al over gehad. Niet doen.
We hebben in een ander topic het hier al over gehad. Niet doen.
Re: Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Hetzelfde probleem had ik destijds met mijn Passat ook.
Toen was het de rimpelspanning van de dynamo. Dynamo was brokke!
Probleem deed zich voor indien ik om meer vermogen vroeg. Dynamo kon het ff minder dan 1 sec. niet bijbenen en gingen de lichten uit en dan weer aan.
Ik zou zeggen, laat ff je dynamo meten--> Het bedrijf Jongeneel in Spaanse Polder te Rotterdam doet het voor 5 euro.
Succes ermee,
Gr. Kerem
Toen was het de rimpelspanning van de dynamo. Dynamo was brokke!
Probleem deed zich voor indien ik om meer vermogen vroeg. Dynamo kon het ff minder dan 1 sec. niet bijbenen en gingen de lichten uit en dan weer aan.
Ik zou zeggen, laat ff je dynamo meten--> Het bedrijf Jongeneel in Spaanse Polder te Rotterdam doet het voor 5 euro.
Succes ermee,
Gr. Kerem
Re: Aftermarket xenon problematiek E46 Compact
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga zodadelijk een auto-electronica specialist bellen om e.e.a. uit te leggen.
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.