K&N Air Intake??

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Arshaad
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2009, 23:48
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

K&N Air Intake??

Bericht door Arshaad » 23 jun 2009, 00:14

halllo forumleden!

Ik had een vraagje over luchtfilters...
Ik wilde graag even weten of het echt nut heeft om een andere luchtfilter te zetten..ik bedoel ga je het verschil echt merken en levert het nou meer pk op?
Ik hoorde laatst ook dat het ook een best leuk geluidje geeft?
Wiee weet hier meer van??

Mvg

Arshaad

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: K&N Air Intake??

Bericht door 320driver » 23 jun 2009, 10:16

Bij mij zat die er al in maar je wint er nauwelijks wat mee IMO, 10pk of zo en dat merk je met zo'n snelle auto nauwelijks volgens de dealer. Daar komt nog bij dat zo'n sportfilter een hoop viezigheid opvangt die uit de motor komt en dat weer rondblaast en in sommige gevallen is je Bimmer niet blij met deze verandering en gaat om de haverklap je motormanagementlampje branden -_-
Gewoon OEM laten als ik jou was, ik ga hem eruit laten halen binnenkort.

Griffendahl

Re: K&N Air Intake??

Bericht door Griffendahl » 23 jun 2009, 10:45

Ik denk niet dat je 10pk wint... Je mag blij zijn als je niks verliest :roll: Geluid verandert wel wat... :)

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: K&N Air Intake??

Bericht door hanse46 » 23 jun 2009, 17:07

Griffendahl schreef:Je mag blij zijn als je niks verliest :roll:
Psies Sander! ;) Open filter zuigt enorm veel hitte weg van het blok, je moet er echt een fatsoenlijk hitteschild omheen hebben, dan zou het wat op kunnen leveren. Maar eerder 2 pk dan 10 pk..

bulldogg

Re: K&N Air Intake??

Bericht door bulldogg » 23 jun 2009, 20:31

De oem luchtfilter schijnt al een bijzonder goed ontwerp te zijn en is efficient genoeg.
Het eerste probleem van een K&n filter is dat deze inderdaad warme lucht uit de motorruimte meezuigt (= minder performance), tenzij het om een k&n vervangings paneelfilter gaat voor in het oem filterhuis.
Het grootste (potentieel) probleem, naar mijn mening, is dat geoliede filters de luchtmassameter (maf sensor) vervuilen met alle gevolgen van dien.

Maestroxl
Berichten: 362
Lid geworden op: 23 dec 2007, 09:46

Re: K&N Air Intake??

Bericht door Maestroxl » 23 jun 2009, 21:14

Je zult er niet veel mee winnen.
Ook niet verliezen, met de warme lucht van de motor valt het wel mee.
Ik heb mijn luchtinlaat temperatuur gemeten met en zonder hitteschild.
Op dezelfde dag en er zat nauwelijks 2 graden verschil in. Alleen bij stilstand wordt de inlaat temperatuur iets hoger 5 tot 10 graden. Pk verlies tijdens het rijden heb je dus vrijwel niet.
Het geluid kan er wel mooier van worden.
De filterende capaciteit van zo'n filter is wel minder en je luchtmassameter kan door de filterolie vervuild raken.

Ergo, mooier geluid en een niet merkbare vermogens toename.

Gebruikersavatar
Ton 320D Touring
Berichten: 143
Lid geworden op: 04 okt 2008, 00:23

Re: K&N Air Intake??

Bericht door Ton 320D Touring » 23 jun 2009, 23:03

Ergo, de nadelen zijn groter dan de voordelen.
Een No Go lijkt mij.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: K&N Air Intake??

Bericht door DJLeonardo » 23 jun 2009, 23:19

Heb ooit een test gezien tussen vervangings filter (dus een heltzelfde luchtfilterhuis maar puur de inlays). tussen OEM, K&N en een ander merk (Green air ofzo)
bleek zelfs uit dat de luchtdoorlatende eigenschappen van het papieren OEM filter exact even goed waren als de "open" air filters. Het papieren filter filterde wel veel beter.
Lijkt me duidelijk dus. Overigens ben ik er ook ooit ingestonken
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: K&N Air Intake??

Bericht door 320driver » 24 jun 2009, 08:55

Bij mij gaat ie eruit ik weet het nu zeker, twee dagen geleden heb ik de lmm vervangen en nu ging het lampje opnieuw branden waar de errorcode opnieuw de lmm aanwees!? Die is zeker goed geinstalleerd dus dat kan het niet zijn.
Ik heb dus ook een groene sportfilter erop zitten en die is niet van K&N dat weet ik zeker.
Ik geef maandag de opdracht om hem terug te brengen naar de OEM, volgens de monteur kan de filter ermee te maken hebben dat het lampje terugkomt maar hij weet het niet 100% zeker, maandag gaat hij het uitzoeken voor me.
BMW heeft die luchtfilter niet voor niets gemaakt zoals hij er standaard in zit dus niet aan beginnen en zeker niet alleen om het geluid. Lambda's zijn tegelijk mee vervangen trouwens dus dat kan het ook niet zijn.
Blijft over een vacuumlek of valse lucht maar dat wordt maandag duidelijk, hij vond het iig verstandig om de sportfilter eruit te halen.

Gebruikersavatar
Arshaad
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2009, 23:48
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: K&N Air Intake??

Bericht door Arshaad » 25 jun 2009, 16:37

Halloo!

Okeeej hartelijk bedankt voor de info jongens!!!
Het gaat er dus duidelijk niet in :)

mvg

Arshaad

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: K&N Air Intake??

Bericht door largeproject » 06 jul 2009, 19:25

DJLeonardo schreef:Heb ooit een test gezien tussen vervangings filter (dus een heltzelfde luchtfilterhuis maar puur de inlays). tussen OEM, K&N en een ander merk (Green air ofzo)
bleek zelfs uit dat de luchtdoorlatende eigenschappen van het papieren OEM filter exact even goed waren als de "open" air filters. Het papieren filter filterde wel veel beter.
Lijkt me duidelijk dus. Overigens ben ik er ook ooit ingestonken

Klopt,als beide nieuw zijn,echter zal een papier filter sneller dicht gaan zitten door zijn structuur.
Wat dan niet inhoud dat een uitwasbaar filter meer vuil door laat.

Heb zelf een k & N filter,maar puur omdat ik hem dan om de 20000km kan reinigen en niet dan elke keer een nieuw filter hoef te kopen.

Griffendahl

Re: K&N Air Intake??

Bericht door Griffendahl » 06 jul 2009, 20:38

Gaat je diesel niet klinken als een John Deere met een openlucht filter... ?? Of heb je een vervangingsfilter ??

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: K&N Air Intake??

Bericht door largeproject » 06 jul 2009, 20:50

Oh sorry,tis een vervangings filter.

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: K&N Air Intake??

Bericht door Safar » 14 jul 2009, 21:35

Ik heb er een tijdje 1 geprobeerd (57i, dus zo'n conisch ding + hitteschild). Geen vermogenswinst te merken, geen beter benzineverbruik, eigenlijk helemaal niets behalve meer geluid. Dus ik heb hem er weer afgehaald :)

Voordat de airflow-voorstanders erbij springen; wellicht nuttig om te weten dat ESS, de fabrikant van o.a. mijn compressor, gewoon een standaard papieren luchtfilter aanbeveelt, zelfs t/m hun TS3 die goed is voor 450+ pk.
Als je op 15psi lucht in je motor ramt en dat papieren filter blijkt nog prima lucht door te laten, dan lijkt mij het nonsens dat daar winst te behalen is met een N/A motor.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: K&N Air Intake??

Bericht door PIR3lly » 14 jul 2009, 22:21

Toch is er een kleine winst te halen met een goede drop-in air filter.
Bij een M3 een kleine 5PK.
Kijk maar eens naar deze dyno tests:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=184378

Met een ander koppelstuk achter je filterhuis valt ook nog een hele kleine winst te halen.
Open filter werkt inderdaad niet echt goed, behalve als ie compleet van hitte gescheiden is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”