K&N Air Intake??
K&N Air Intake??
halllo forumleden!
Ik had een vraagje over luchtfilters...
Ik wilde graag even weten of het echt nut heeft om een andere luchtfilter te zetten..ik bedoel ga je het verschil echt merken en levert het nou meer pk op?
Ik hoorde laatst ook dat het ook een best leuk geluidje geeft?
Wiee weet hier meer van??
Mvg
Arshaad
Ik had een vraagje over luchtfilters...
Ik wilde graag even weten of het echt nut heeft om een andere luchtfilter te zetten..ik bedoel ga je het verschil echt merken en levert het nou meer pk op?
Ik hoorde laatst ook dat het ook een best leuk geluidje geeft?
Wiee weet hier meer van??
Mvg
Arshaad
Re: K&N Air Intake??
Bij mij zat die er al in maar je wint er nauwelijks wat mee IMO, 10pk of zo en dat merk je met zo'n snelle auto nauwelijks volgens de dealer. Daar komt nog bij dat zo'n sportfilter een hoop viezigheid opvangt die uit de motor komt en dat weer rondblaast en in sommige gevallen is je Bimmer niet blij met deze verandering en gaat om de haverklap je motormanagementlampje branden
Gewoon OEM laten als ik jou was, ik ga hem eruit laten halen binnenkort.
Gewoon OEM laten als ik jou was, ik ga hem eruit laten halen binnenkort.
Re: K&N Air Intake??
Ik denk niet dat je 10pk wint... Je mag blij zijn als je niks verliest Geluid verandert wel wat...
Re: K&N Air Intake??
Psies Sander! Open filter zuigt enorm veel hitte weg van het blok, je moet er echt een fatsoenlijk hitteschild omheen hebben, dan zou het wat op kunnen leveren. Maar eerder 2 pk dan 10 pk..Griffendahl schreef:Je mag blij zijn als je niks verliest
Re: K&N Air Intake??
De oem luchtfilter schijnt al een bijzonder goed ontwerp te zijn en is efficient genoeg.
Het eerste probleem van een K&n filter is dat deze inderdaad warme lucht uit de motorruimte meezuigt (= minder performance), tenzij het om een k&n vervangings paneelfilter gaat voor in het oem filterhuis.
Het grootste (potentieel) probleem, naar mijn mening, is dat geoliede filters de luchtmassameter (maf sensor) vervuilen met alle gevolgen van dien.
Het eerste probleem van een K&n filter is dat deze inderdaad warme lucht uit de motorruimte meezuigt (= minder performance), tenzij het om een k&n vervangings paneelfilter gaat voor in het oem filterhuis.
Het grootste (potentieel) probleem, naar mijn mening, is dat geoliede filters de luchtmassameter (maf sensor) vervuilen met alle gevolgen van dien.
Re: K&N Air Intake??
Je zult er niet veel mee winnen.
Ook niet verliezen, met de warme lucht van de motor valt het wel mee.
Ik heb mijn luchtinlaat temperatuur gemeten met en zonder hitteschild.
Op dezelfde dag en er zat nauwelijks 2 graden verschil in. Alleen bij stilstand wordt de inlaat temperatuur iets hoger 5 tot 10 graden. Pk verlies tijdens het rijden heb je dus vrijwel niet.
Het geluid kan er wel mooier van worden.
De filterende capaciteit van zo'n filter is wel minder en je luchtmassameter kan door de filterolie vervuild raken.
Ergo, mooier geluid en een niet merkbare vermogens toename.
Ook niet verliezen, met de warme lucht van de motor valt het wel mee.
Ik heb mijn luchtinlaat temperatuur gemeten met en zonder hitteschild.
Op dezelfde dag en er zat nauwelijks 2 graden verschil in. Alleen bij stilstand wordt de inlaat temperatuur iets hoger 5 tot 10 graden. Pk verlies tijdens het rijden heb je dus vrijwel niet.
Het geluid kan er wel mooier van worden.
De filterende capaciteit van zo'n filter is wel minder en je luchtmassameter kan door de filterolie vervuild raken.
Ergo, mooier geluid en een niet merkbare vermogens toename.
- Ton 320D Touring
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 04 okt 2008, 00:23
Re: K&N Air Intake??
Ergo, de nadelen zijn groter dan de voordelen.
Een No Go lijkt mij.
Een No Go lijkt mij.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: K&N Air Intake??
Heb ooit een test gezien tussen vervangings filter (dus een heltzelfde luchtfilterhuis maar puur de inlays). tussen OEM, K&N en een ander merk (Green air ofzo)
bleek zelfs uit dat de luchtdoorlatende eigenschappen van het papieren OEM filter exact even goed waren als de "open" air filters. Het papieren filter filterde wel veel beter.
Lijkt me duidelijk dus. Overigens ben ik er ook ooit ingestonken
bleek zelfs uit dat de luchtdoorlatende eigenschappen van het papieren OEM filter exact even goed waren als de "open" air filters. Het papieren filter filterde wel veel beter.
Lijkt me duidelijk dus. Overigens ben ik er ook ooit ingestonken
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: K&N Air Intake??
Bij mij gaat ie eruit ik weet het nu zeker, twee dagen geleden heb ik de lmm vervangen en nu ging het lampje opnieuw branden waar de errorcode opnieuw de lmm aanwees!? Die is zeker goed geinstalleerd dus dat kan het niet zijn.
Ik heb dus ook een groene sportfilter erop zitten en die is niet van K&N dat weet ik zeker.
Ik geef maandag de opdracht om hem terug te brengen naar de OEM, volgens de monteur kan de filter ermee te maken hebben dat het lampje terugkomt maar hij weet het niet 100% zeker, maandag gaat hij het uitzoeken voor me.
BMW heeft die luchtfilter niet voor niets gemaakt zoals hij er standaard in zit dus niet aan beginnen en zeker niet alleen om het geluid. Lambda's zijn tegelijk mee vervangen trouwens dus dat kan het ook niet zijn.
Blijft over een vacuumlek of valse lucht maar dat wordt maandag duidelijk, hij vond het iig verstandig om de sportfilter eruit te halen.
Ik heb dus ook een groene sportfilter erop zitten en die is niet van K&N dat weet ik zeker.
Ik geef maandag de opdracht om hem terug te brengen naar de OEM, volgens de monteur kan de filter ermee te maken hebben dat het lampje terugkomt maar hij weet het niet 100% zeker, maandag gaat hij het uitzoeken voor me.
BMW heeft die luchtfilter niet voor niets gemaakt zoals hij er standaard in zit dus niet aan beginnen en zeker niet alleen om het geluid. Lambda's zijn tegelijk mee vervangen trouwens dus dat kan het ook niet zijn.
Blijft over een vacuumlek of valse lucht maar dat wordt maandag duidelijk, hij vond het iig verstandig om de sportfilter eruit te halen.
Re: K&N Air Intake??
Halloo!
Okeeej hartelijk bedankt voor de info jongens!!!
Het gaat er dus duidelijk niet in
mvg
Arshaad
Okeeej hartelijk bedankt voor de info jongens!!!
Het gaat er dus duidelijk niet in
mvg
Arshaad
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: K&N Air Intake??
DJLeonardo schreef:Heb ooit een test gezien tussen vervangings filter (dus een heltzelfde luchtfilterhuis maar puur de inlays). tussen OEM, K&N en een ander merk (Green air ofzo)
bleek zelfs uit dat de luchtdoorlatende eigenschappen van het papieren OEM filter exact even goed waren als de "open" air filters. Het papieren filter filterde wel veel beter.
Lijkt me duidelijk dus. Overigens ben ik er ook ooit ingestonken
Klopt,als beide nieuw zijn,echter zal een papier filter sneller dicht gaan zitten door zijn structuur.
Wat dan niet inhoud dat een uitwasbaar filter meer vuil door laat.
Heb zelf een k & N filter,maar puur omdat ik hem dan om de 20000km kan reinigen en niet dan elke keer een nieuw filter hoef te kopen.
Re: K&N Air Intake??
Gaat je diesel niet klinken als een John Deere met een openlucht filter... ?? Of heb je een vervangingsfilter ??
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: K&N Air Intake??
Oh sorry,tis een vervangings filter.
Re: K&N Air Intake??
Ik heb er een tijdje 1 geprobeerd (57i, dus zo'n conisch ding + hitteschild). Geen vermogenswinst te merken, geen beter benzineverbruik, eigenlijk helemaal niets behalve meer geluid. Dus ik heb hem er weer afgehaald
Voordat de airflow-voorstanders erbij springen; wellicht nuttig om te weten dat ESS, de fabrikant van o.a. mijn compressor, gewoon een standaard papieren luchtfilter aanbeveelt, zelfs t/m hun TS3 die goed is voor 450+ pk.
Als je op 15psi lucht in je motor ramt en dat papieren filter blijkt nog prima lucht door te laten, dan lijkt mij het nonsens dat daar winst te behalen is met een N/A motor.
Voordat de airflow-voorstanders erbij springen; wellicht nuttig om te weten dat ESS, de fabrikant van o.a. mijn compressor, gewoon een standaard papieren luchtfilter aanbeveelt, zelfs t/m hun TS3 die goed is voor 450+ pk.
Als je op 15psi lucht in je motor ramt en dat papieren filter blijkt nog prima lucht door te laten, dan lijkt mij het nonsens dat daar winst te behalen is met een N/A motor.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
Re: K&N Air Intake??
Toch is er een kleine winst te halen met een goede drop-in air filter.
Bij een M3 een kleine 5PK.
Kijk maar eens naar deze dyno tests:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=184378
Met een ander koppelstuk achter je filterhuis valt ook nog een hele kleine winst te halen.
Open filter werkt inderdaad niet echt goed, behalve als ie compleet van hitte gescheiden is.
Bij een M3 een kleine 5PK.
Kijk maar eens naar deze dyno tests:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=184378
Met een ander koppelstuk achter je filterhuis valt ook nog een hele kleine winst te halen.
Open filter werkt inderdaad niet echt goed, behalve als ie compleet van hitte gescheiden is.