airco aan of uit?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Arjennn

airco aan of uit?

Bericht door Arjennn » 08 nov 2009, 15:23

Hallo,

ik heb een bmw 3 serie (uit 2004) met climate control.
En als me airco uitslaat beslaan de ramen na 1minuut ofzo :(
vooral het achteraam en de 2 ramen achterin ....

Is het wel verstandig om altijd de airco aan te hebben? of kan het beter uit?

beatfreax

Re: airco aan of uit?

Bericht door beatfreax » 08 nov 2009, 16:07

Zoiets vroeg ik me ook al af.

http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f3 ... t7372.html

Tot nu toe zet ik de airco aan als ik het beslaan van ruiten snel af wil. Andere opties lukken niet echt...

Arjennn

Bericht door Arjennn » 08 nov 2009, 16:21

idd daar heb ik dus ook last van ....
maar kan het niet verkeerd als de climate control op 20 graden staat en de airco staat aan

TimE46

Bericht door TimE46 » 08 nov 2009, 16:37

Dat heb ik nou ook.....moet met dit ellendige vochtige weer wel de airco aanhebben anders slaat alles dicht.
Heb nog ff gecheck op waterlekkage maar niet te vinden (gelukkig) en mn pollenfilter is ook net nieuw..
Denk dat het gewoon bij dit weer "hoort" ??

j320T

Bericht door j320T » 08 nov 2009, 17:58

mijn airco staat nu uit en heb geen last van beslagen ramen, verstandig is om tijdens deze maanden 1 keer per week de airco aan te zetten om leidingen en O-ringen te smeren, bij jullie kan het de deurfolie achter de portierbekleding zijn, maar ook de condensor die gewoon zeiknat is, als de auto gestart word komt dit vocht op je voorruit, vandaar vaak de tip om 5 a 10 minuten voordat je thuisbent de airco uit te zetten, je airco kan trouwens met dit weer gewoon uitstaan, de condensor droogt, de eerste paar verwarming op vol vermogen, en eventueel de achterramen op een kier om het vocht te laten uitwaaien, ik weet zeker dat het na een paar x minder zal worden en bijkomend voordeel is minder verbruik door je uitgeschakelde aircocompressor.

groet jorrit

Farl

Bericht door Farl » 09 nov 2009, 10:31

Ik gebruik mijn airco bijna nooit, bijna nooit beslagen ruiten. Ik heb ooit gehoord dat als je vaak de airco aan laat staan je niet meer zonder kunt. Hiermee bedoel ik dat de lucht in de auto "gewend" is aan de airco. Probeer eens enkele keren te wachten met het aanzetten van de airco en gewoon op de blower te werken. Daarna alleen de airco gebruiken als het echt nodig is.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 nov 2009, 11:44

Ik weet niet hoor, maar ik heb 2 jaar lang elke dag de airco aan gehad, gebruik de auto elke dag, dus ook gewoon 7 dagen per week de airco aan, heb nu een paar weken zonder gereden omdat het op zich niet nodig is en het voor het verbruik best interessant is.

Die muffige lucht die mensen beschrijven heb ik totaal geen last van.

Moet overigens zeggen dat ik de airco verder niet mis, kan in deze tijd van het jaar prima zonder (in de winter) maar als we straks weer zomerse temperaturen krijgen gaat die gewoon weer continue aan. Probeer hem nu wel gewoon elke week een keertje aan te hebben om voorgenoemde redenen.

320driver

Bericht door 320driver » 09 nov 2009, 14:42

Ik heb de Airco dus standaard uit staan en heb geen last van beslagen ruiten, zou ook niet nodig moeten zijn dat je in de winter ook je Airco aan moet zetten trouwens.

Arjennn

Bericht door Arjennn » 09 nov 2009, 19:44

hoe kan dat dan dat sommige mensen wel last hebben val zoveel beslagen ramen?

guustje

Bericht door guustje » 10 nov 2009, 00:49

ik denk dat prob van beslagen ruiten mss te zoeken is bij interne circulatie ... ? dus zeker zorgen dat auto verse lucht van buiten neemt ... als je airco afhebt tenminste

320driver

Bericht door 320driver » 11 nov 2009, 11:19

Klopt maar als je ergens een lek hebt bv bij de dorpels van de deuren oid kunnen de ruiten ook gaan beslaan aan de binnenkant :roll:

Bimmerken320d

Bericht door Bimmerken320d » 11 nov 2009, 15:35

Je ramen kunnen inderdaad beslaan wanneer het wat vochtig of koud weer is. Dit kan al door de condens van je eigen ademhaling die neerslaat op het raam. Je kan het best weten of je auto een lek heeft door hem (met dit weer wordt dit moeilijk :! ) in de zon te laten staan. Wanneer je dan damp ziet op het raam na een paar uur, dan weet je dat je een lek hebt.

Maar sommige mensen maken er een gewoonte van om steeds met de airco aan rond te rijden. De consensor wordt dan erg vochtig, en deze kan niet drogen, dit zorgt ervoor dat je bij het inschakelen van de airco de vochtige lucht uit de condensor ineens tegen je voorruit aanblaast, waardoor deze beslaat. Wanneer de vochtige lucht weg is, dan wordt je raam terug helder.

De muffe geur die uit de airco kan komen is ook het gevolg van een vochtige condensor. De condensor staat vochtig, en kan niet opdrogen, waardoor er bacteriën kunnen leven. De geur die je krijgt is wanneer je condensor een kweekkast voor bacteriën geworden is. De airco 5 minuten voor je thuiskomst uitzetten zorgt ervoor dat je aircocondensor door de rijwind kan drogen, waardoor je minder snel last krijgt van geurtjes.

Ik gebruik mijn airco enkel bij warm weer, en wanneer ik met nat haar of met een natte vest in de auto moet, is trouwens ook nog gunstig voor het verbruik ook!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”