Je ramen kunnen inderdaad beslaan wanneer het wat vochtig of koud weer is. Dit kan al door de condens van je eigen ademhaling die neerslaat op het raam. Je kan het best weten of je auto een lek heeft door hem (met dit weer wordt dit moeilijk

) in de zon te laten staan. Wanneer je dan damp ziet op het raam na een paar uur, dan weet je dat je een lek hebt.
Maar sommige mensen maken er een gewoonte van om steeds met de airco aan rond te rijden. De consensor wordt dan erg vochtig, en deze kan niet drogen, dit zorgt ervoor dat je bij het inschakelen van de airco de vochtige lucht uit de condensor ineens tegen je voorruit aanblaast, waardoor deze beslaat. Wanneer de vochtige lucht weg is, dan wordt je raam terug helder.
De muffe geur die uit de airco kan komen is ook het gevolg van een vochtige condensor. De condensor staat vochtig, en kan niet opdrogen, waardoor er bacteriën kunnen leven. De geur die je krijgt is wanneer je condensor een kweekkast voor bacteriën geworden is. De airco 5 minuten voor je thuiskomst uitzetten zorgt ervoor dat je aircocondensor door de rijwind kan drogen, waardoor je minder snel last krijgt van geurtjes.
Ik gebruik mijn airco enkel bij warm weer, en wanneer ik met nat haar of met een natte vest in de auto moet, is trouwens ook nog gunstig voor het verbruik ook!