Airbag lampje/matje
Re: Airbaglampje
Is ook een veel te groot veiligheidsrisico om alle airbags dan maar niet te deployen... 

Hm.. aandachtig dit topic doorgelezen. Mijn lampje gaat soms branden. Dan 2 dagen weer niet, en dan ineens een ritje wel weer. Dat zou dus die sensormat kunnen zijn in de stoelzit? Is op zich natuurlijk wel een vaag verhaal dat de mijne dan niet gereset hoeft te worden maar vanzelf weer uitgaat. Soms ook tijdens het rijden zelf. (dat laatste is niet met 100% zekerheid)
Ik heb wel wat last gehad van vocht rechtsvoor ivm lekkage, kan het zijn dat de stekkers gewoon een beetje gecorrodeerd zijn?
Even lostrekken en contactspray ertussen misschien? (contacten onder de stoel)
Moet daarvoor ook de spanning etc eraf?
Ik heb wel wat last gehad van vocht rechtsvoor ivm lekkage, kan het zijn dat de stekkers gewoon een beetje gecorrodeerd zijn?
Even lostrekken en contactspray ertussen misschien? (contacten onder de stoel)
Moet daarvoor ook de spanning etc eraf?
Net brande het lampje weer, contact uit, even paar keer bijrijdersstoel heen en weer gedaan en een paar ferme beuken op het zitvlak en lampje was weer uit 

Vervangen airbagmatje
Goedenavond,
Bij mijn 99'er E46 is het airbagmatje in de stoel RV defect. Heb deze ff besteld en ga em eerdaags vervangen want schijnt
goed te doen te zijn.
Heeft er iemand ook nog tips voor de- en montage van de stoel??
Alvast bedankt, Gr Tim.
Bij mijn 99'er E46 is het airbagmatje in de stoel RV defect. Heb deze ff besteld en ga em eerdaags vervangen want schijnt
goed te doen te zijn.
Heeft er iemand ook nog tips voor de- en montage van de stoel??
Alvast bedankt, Gr Tim.
Berichten Samengevoegd
Moderatoropmerking Darudevampire
- DJLeonardo
Re: Airbag lampje/matje
Met die DIY voor het airbagmatje ga je veel mensen helpen hier denk ik.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Als je dat gaat doen heb je wel een speciale tang (520050) nodig en krammen (Klem 1,6X20X10,1 - 52101945543)
Dan is het wel te doen, en om het makkelijk te maken zal je de hele stoel uit de auto moeten halen
Dan is het wel te doen, en om het makkelijk te maken zal je de hele stoel uit de auto moeten halen

320I E46 Sedan '99.

BMW 320I E46 tot 2019
BMW 1 Serie 114I Urban
Ik heb dit ook gehad. Heb er na een jaar mee rond gereden te hebben toch maar de beslissing genomen het te laten repareren bij de dealer.
Nou ik heb vandaag het matje vervangen (heb er helaas geen foto's van, sorry).
Op zich is het wel te doen, zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven;
Grote stekker onder de stoel RV losgehaald, stoel met 2 bouten (achter) en 2
moeren (voor) dop 16 losgehaald.
Stoel eruit getild, kapje aan de zijkant losgehaald (van de hoogteverstelling e.d.) Deze zit
met drie of vier boutjes vast.
Nu kun je de bekleding gaan demonteren. Voor en achter zit deze stevig om het kussen
geklemd.
Alle aanwezige "krammetjes" losknippen en zo kun je de bekleding van het schuim losnemen.
Je kan nu eenvoudig het matje losnemen (zit op het schuim gekleefd) en de nieuwe monteren.
Doe het met beleid want het is een gevoelig ding.
Trek de bekleding weer over het schuimkussen.
Het makkelijkst is eerst de kleine stangetjes, die als het ware haaks in de bekleding zitten,
met nieuwe krammetjes/klemmetjes vast te zetten en daarna pas de wangen.
Ik had hier wel een speciaal tangetje voor om het e.e.a. wat makkelijker te maken.
Als alle klemmetjes weer zitten kun je het kussen terug in het frame zetten enzovoort.
Mocht er nog een vouwtje o.i.d. in het zitvlak zitten dan trekt dit wel weg als je er ff op hebt
gezeten.
Dit is hoe ik het heb gedaan en met succes moet ik zeggen
Op zich is het wel te doen, zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven;
Grote stekker onder de stoel RV losgehaald, stoel met 2 bouten (achter) en 2
moeren (voor) dop 16 losgehaald.
Stoel eruit getild, kapje aan de zijkant losgehaald (van de hoogteverstelling e.d.) Deze zit
met drie of vier boutjes vast.
Nu kun je de bekleding gaan demonteren. Voor en achter zit deze stevig om het kussen
geklemd.
Alle aanwezige "krammetjes" losknippen en zo kun je de bekleding van het schuim losnemen.
Je kan nu eenvoudig het matje losnemen (zit op het schuim gekleefd) en de nieuwe monteren.
Doe het met beleid want het is een gevoelig ding.
Trek de bekleding weer over het schuimkussen.
Het makkelijkst is eerst de kleine stangetjes, die als het ware haaks in de bekleding zitten,
met nieuwe krammetjes/klemmetjes vast te zetten en daarna pas de wangen.
Ik had hier wel een speciaal tangetje voor om het e.e.a. wat makkelijker te maken.
Als alle klemmetjes weer zitten kun je het kussen terug in het frame zetten enzovoort.
Mocht er nog een vouwtje o.i.d. in het zitvlak zitten dan trekt dit wel weg als je er ff op hebt
gezeten.
Dit is hoe ik het heb gedaan en met succes moet ik zeggen

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
En wat kost dat matje dan?
80 euro heb ik bij ekris betaald
Heb zelf een half jaar geleden ook 'airbag lampje' problemen gehad; aantal dagen aan, dan weer uit, (zonder te resetten).Justme schreef:Als je dat gaat doen heb je wel een speciale tang (520050) nodig en krammen (Klem 1,6X20X10,1 - 52101945543)
Toen ik dit zat was, toch maar een nieuwe sensor mat gehaald.
Je hebt niet perse die speciale tang nodig: ik heb de krammetjes met een combinatie tang + telefoontang (puntbek tang) stuk voor stuk geopend voor demontage. Tijdens montage weer met twee tangen tegelijk dicht gedrukt.
Vreselijke klus maar mooi weet wat geld bespaard!

Oef das zeker een fikse klus, is zon tangetje toch wel erg makkelijk 

Laatst gewijzigd door Gast op 16 jan 2010, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Is er nog een verband tussen de airbag sensormat en de sensor voor de gordel?
Ik heb sinds een tijdje een nieuw interieur en ik ben er niet helemaal van overtuigd dat de gordelsensor goed werkt.
Nou ben ik voor een gordelsensor niet zo bang, maar airbags moest maar niet teveel aan getornd worden...
Ik heb sinds een tijdje een nieuw interieur en ik ben er niet helemaal van overtuigd dat de gordelsensor goed werkt.
Nou ben ik voor een gordelsensor niet zo bang, maar airbags moest maar niet teveel aan getornd worden...
Yeps, das de gordelspanner.
Bij een ongeval waarbij de airbags ploffen zorgt deze er voor dat de gordel strak getrokken wordt om er voor te zorgen dat je geen stuiterbal wordt. Je klapt namelijk met je hoofd in de airbag die je vervolgens terug drukt in je stoel. Door de gordelspanner blijf je daar dan in en schiet je door de flexibiliteit van de stoel niet nog een keer naar voren.
Dus jah het hoort bij elkaar en wordt ook apart aangegeven in de storingscomputer bij het uilezen.
Dus ook bij deze de waarschuwing voor het loshalen van stekkers enzo. EERST DE ACCU AFKOPPELEN!!!!!
Bij een ongeval waarbij de airbags ploffen zorgt deze er voor dat de gordel strak getrokken wordt om er voor te zorgen dat je geen stuiterbal wordt. Je klapt namelijk met je hoofd in de airbag die je vervolgens terug drukt in je stoel. Door de gordelspanner blijf je daar dan in en schiet je door de flexibiliteit van de stoel niet nog een keer naar voren.
Dus jah het hoort bij elkaar en wordt ook apart aangegeven in de storingscomputer bij het uilezen.
Dus ook bij deze de waarschuwing voor het loshalen van stekkers enzo. EERST DE ACCU AFKOPPELEN!!!!!