tegenvallend geluid m3

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
Martijn M3

Re: tegenvallend geluid m3

Bericht door Martijn M3 » 23 sep 2009, 06:37

marKman schreef:Hi, ik heb zelf ook een M3 en ben het wel met je eens, heb zelfs mijn orginele einddemper laten vervangen voor een nieuwe orginele M3 einddemper omdat vooral bij een koude start het geluid id als rammelende bierblikjes klonk. Ik dacht eerst dat er een tussenschotje los zat maar dit schijnt id het ware M3 geluid te zijn. Het wordt wel een stuk beter naarmate de auto warm is gereden maar het klinkt toch echt een beetje goedkoop iedere keer wanneer ik bij een koude start wegrijd, past niet bij zo'n auto van bijna 100k. Het is niet voor niets dat de meeste M3 bezitters er al snel een Eisenmann of andere eindemper onderzetten voor een wat luider en/of zwaarder en dieper geluid. Mijn vorige BMW, een 330 coupe automaat klonk vele malen beter en agressiever, die 6 cylinder brulde gewoon bij iets gas geven en was stationair ook duidelijk aanwezig in tegenstelling tot de M3. Ben nu zelf ook opzoek naar een Eisenmann maar is nieuw wel heel erg prijzig he? (|

PS Het ware M3 geluid klinkt gewoon blikkerig en schel met een felle snerp boven de 4000rpm en daar hou je van of niet ;)

Met Eisenmann uitlaat word het geluid inderdaad iets luider en donkerder. Het blikkerige geluid is bij mijn M3 met Eisenmann inderdaad iets minder, maar je hoort het nog echt goed als je flink gas geeft.
Als ie koud is hoor ik de 1e paar 100meter inderdaad rond ca 2300 toeren ook even dat geluid.

Je kunt wel van dat blikkerige geluid af door eventueel een paar Supersprint kats eronder te zetten heb ik me laten vertellen.

M535I

Bericht door M535I » 24 sep 2009, 20:28

Nu jullie over de koude start geluid praten.

Mijn M3 maakt een apart geluid bij koude start. Het komt niet uit de uitlaat maar het lijkt alsof het uit een vacuüm pomp komt.
Een beetje een raar zoemende geluid is het.
Komt dit geluid bij jullie ook voor? Na ca 2 min is dat geluid voorbij.
M, the Most Powerful Letter in the World!

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 28 sep 2009, 14:58

Dat geluid is inderdaad van de secundaire luchtpomp.
Doe de motorkap maar eens open voordat je de auto start.
Luister dan goed naar de pomp die je links onderin ziet (als je er recht voor staat).
Het is een groot rond ding net naast je water reservoir voor je ruiten sproeier.

Deze hoort lawaai te maken, hij pompt namelijk koude lucht je uitlaat spruitstuk in om uitstoot te verminderen bij koude starts.
Martijn M3 schreef: Met Eisenmann uitlaat word het geluid inderdaad iets luider en donkerder. Het blikkerige geluid is bij mijn M3 met Eisenmann inderdaad iets minder, maar je hoort het nog echt goed als je flink gas geeft.
Als ie koud is hoor ik de 1e paar 100meter inderdaad rond ca 2300 toeren ook even dat geluid.

Je kunt wel van dat blikkerige geluid af door eventueel een paar Supersprint kats eronder te zetten heb ik me laten vertellen.
Het geluid is bij mij gewoon hetzelfde gebleven, ook na installatie van de eisenmann demper.
Een demper zou hier ook niets mee te maken moeten hebben. Het komt uit het spruitstuk en heeft te maken met het ontwerp hiervan. Volledig normaal en ik vind het persoonlijk geweldig.
Als ie koud is klinkt het inderdaad wel alsof er iets los zit. Oplossing is gewoon ervoor te zorgen dat je niet teveel toeren draait als je blok nog koud is.

M535I

Bericht door M535I » 28 sep 2009, 15:33

Quote van voorgaande bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Moderatoropmerking Daniël

Beste is denk ik de auto eerste 2 minuten even stationair laten lopen als die koud is en daarna heel langzaam wegrijden.
En onder de 2500 toeren blijven. Doe ik ook altijd.

Nu we het hier over hebben, is het bij jullie ook zo dat de watertemperatuur metertje niet altijd helemaal in het midden komt te staan?
Laatst gewijzigd door M535I op 28 sep 2009, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 28 sep 2009, 15:35

Stationair draaien met een koude motor is niet echt heel goed hoor... :roll: Beter kan je gewoon rustig rijden, zeker als het koud is !!

M535I

Bericht door M535I » 28 sep 2009, 15:46

Is dat zo? ik laat 'm niet superlang draaien ca. 2 min ofzo.
Waarom is dat slecht dan? ik dacht dat het juist beter is.

Martijn M3

Bericht door Martijn M3 » 28 sep 2009, 15:52

M535I schreef: Beste is denk ik de auto eerste 2 minuten even stationair laten lopen als die koud is en daarna heel langzaam wegrijden.
En onder de 2500 toeren blijven. Doe ik ook altijd.

Nu we het hier over hebben, is het bij jullie ook zo dat de watertemperateur metertje niet altijd helemaal in het midden komt te staan?
Stationair draaien is nooit goed om een auto warm te laten worden inderdaad. Gewoon heel rustig warm rijden tot max 2.500 toeren is veel beter voor de motor.

En over die temperatuur: Ik heb net vanmorgen een ander topic gestart over hetzelfde geval.
http://www.bmwportal.nl/algemeen-f203/s ... t7974.html
Laatst gewijzigd door Farl op 28 sep 2009, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verkleind

M535I

Bericht door M535I » 28 sep 2009, 15:59

Heb wel eens gehoord dat stationair lopen niet goed is als de motor warm is.

Grappig zal dat topic in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door Farl op 28 sep 2009, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd. Zie forum regels.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 28 sep 2009, 16:55

De hele simpele versie... Koud slijt een motor het hardst en bij stationair lopen wordt de olie niet goed rondgepompt, you do the maths... ;)

Bamies

Bericht door Bamies » 22 feb 2010, 10:21

Wat betreft het ''snerp'' geluid:

Ik heb me laten vertellen (op m3forum.com... :roll: ) dat de ''snerp'' te danken is aan de tussen/middenpijp. De oplossing zou zijn een resonated X-pipe van supersprint. Dit verminderd de ''snerp'' aanzienlijk tot bijna volledig. De unresonated X-pipe versterkt het enkel. Aldus de kenners van m3forum.com

Lijkt me wel dat elke resonated X-pipe van de andere, bekendere merken hetzelfde resultaat hebben.

Fokke

Bericht door Fokke » 16 mar 2010, 21:47

Ok, ga ik nu "resonated X pipe " googelen

M3Martijn

Bericht door M3Martijn » 11 feb 2012, 12:35

Het geluid van de M3 is juist het dikste rouwe geluid een auto kan hebben. Persoonlijk vind ik het super zonde wanneer er mensen zijn die het nodig denken te vinden een of andere remus onder te schroeven. Als je meer geluid wil probeer dan een de CSL Airbox :amen: :shine:
Uiteraard zijn er nog wel iets ruiger klinkende auto's zoals de Alfa Romeo 8C Competitione!!! Maar voor een 6 cil.!?

E36 racer

Bericht door E36 racer » 12 feb 2012, 08:32

tja, ik ben helemaal wous van het geluid, enige manier om het nog mooier te maken is een CSL airbox en een Gruppe-M of kreissief demper erop. dan heb je gewoon het ultieme geluid, persoonlijk vind ik die rasp boven de 4000 toeren helemaal tegek :)
For Speed Add Lightness

Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3

Alex72

Bericht door Alex72 » 15 feb 2012, 18:54

Bamies schreef:Wat betreft het ''snerp'' geluid:

Ik heb me laten vertellen (op m3forum.com... :roll: ) dat de ''snerp'' te danken is aan de tussen/middenpijp. De oplossing zou zijn een resonated X-pipe van supersprint. Dit verminderd de ''snerp'' aanzienlijk tot bijna volledig. De unresonated X-pipe versterkt het enkel. Aldus de kenners van m3forum.com

Lijkt me wel dat elke resonated X-pipe van de andere, bekendere merken hetzelfde resultaat hebben.
Aloha,

Bij mij is vorige week een eisenmann race einddemper gemonteerd icm eisenmann tussendemper en moet zeggen dat het geluid als muziek in de oren klinkt, wat een een kippenvel geluid. De snerp is nog steeds aanwezig maar dan veel donkerder en rauwer, daar doet eisenmann heel goed werk! Ik heb trouwens voor de 76mm gekozen en dat is meer als groot genoeg, staat echt heel netjes en niet "overdone". Deze maat is al een stuk groter als de originele.

Alex

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 15 feb 2012, 22:22

daar moeten we natuurlijk foto's en een filmpje van zien.... :h:
www. M3 register .nl

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”