Chiptuning ervaringen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Griffendahl

Re: Chiptuning ervaringen

Bericht door Griffendahl » 08 jan 2008, 18:30

Kan alleen met een automaat lijkt me ?? En ben dan wel benieuwd welke bak en koppeling ze voor zoiets gebruiken als dat niet zo is...

Bij een automaat zou ik overigens ook wel willen weten met wat voor bak ze dat dan hebben gedaan...

superalio

Bericht door superalio » 12 jan 2008, 15:41

Wat moet je nou met 750 nm en 1000 pk? (bij wijze van spreken)

Hier in NL kun je gewoon weg niet lekker lang lekker, lekker hard rijden. Ik denk dat je moet chippen om de souplesse en rijgemak te ervaren. Extreem veel pk's heb je ook niks aan, hoe hard wil je rijden in flitsland?

Als je nou echt binnen 5 seconden op de 100 wil zitten, koop dan een motor.

Chippen is wat mij betreft een must, mits je rijgedrag er niet onder gaat lijden. De auto voelt gewoon veel lekkerder voor weinig geld extra.

En ik dacht gezien te hebben dat Jos de goeroe ook bimmers deed. Ik zal het hem eens vragen.

Siemi

Bericht door Siemi » 12 jan 2008, 17:03

superalio schreef:Hier in NL kun je gewoon weg niet lekker lang lekker, lekker hard rijden. Ik denk dat je moet chippen om de souplesse en rijgemak te ervaren. Extreem veel pk's heb je ook niks aan, hoe hard wil je rijden in flitsland?
Klopt, maar niet iedereen woont in +31 hoor 8)
superalio schreef:Als je nou echt binnen 5 seconden op de 100 wil zitten, koop dan een motor.
Heb ik al. Doet er een seconde of 3 over....
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

Siemi

Bericht door Siemi » 14 jan 2008, 16:52

Dit is ook wel een leuke, heb ik via een bekende gekregen die daar zijn MR2 laat chippen.
We kunnen uiteraard een diesel module ook op de testbank afstellen. Aan de module is overigens niet zo heel veel af te stellen maar das een ander verhaal. We hebben regelmatig diesels op de bank die we van een module voorzien.
Het afstellen op de testbank kost 185,- euro. Een module voor de BMW 330d kost 699,- euro.
Komt er dus op neer dat iemand met rollenbank zegt dat er toch een standaard chip in komt en dat hij best op de rollenbank mag, maar dat het weinig toevoegt.

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 17 jan 2008, 11:47

330dM schreef:Ik heb er eens 2 mailtjes aan gewaagd:
Hartge:
Vermogenswinst + 47 pk en 80nm.
De prijs van deze ingreep is 907.-- ex btw.
Carly:
Het vermogen en koppel wat daarmee behaald wordt is 210PK en 468Nm koppel.
De kosten hiervoor zijn € 850,00 exclusief de B.T.W.
Dat zijn wel iets andere bedragen dan de huis-tuin en keuken tuners vragen... :o
Je pakt nu wel 2 top tuners voor BMW, dus dat was te verwachten.

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 17 jan 2008, 12:09

:o :amen:

Siemi

Bericht door Siemi » 17 jan 2008, 12:57

330dM schreef: Maar gezien wat Henny van Doorn met een 330d kan? Zet de mijne op 231PK....
Da's net zoveel als de huidige 330d... :kwijl:
Dat is toch die Alpina tuner in Lent, toch?

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 18 jan 2008, 21:54

Ook eens een mailtje naar Supro gedaan:
Hallo Paul,
Chiptuning voor deze auto kost €400,- incl BTW en montage. We lezen uw originele software uit. Passen deze aan op zo’n 20 kenvelden en plaatsen de software terug in het motorregelapparaat. Dit kan meestal via de diagnosepoort van de auto, maar soms moet de chip werkelijk vervangen worden door een nieuwe.
In principe zit er geen rollenbankmeting bij. Een voor – en na meting kost nog eens €150,- extra.

De mogelijkheden blijven natuurlijk niet beperkt tot alleen chiptuning.
Andere verstuivers zijn een optie, maar zijn slechts nodig wanneer de gewenste brandstofhoeveelheden niet gehaald worden met de standaard verstuivers.
In enkele gevallen is dit zo wanneer de originele oud en versleten zijn. Het monteren van grotere verstuivers, kan zomaar 20pk extra opleveren, maar zal ook leiden tot roeten van de motor.

Aan u de vraag hoe ver u wilt gaan…

Wat heeft u in gedachten qua vermogen?

Aanpassingen aan de in – en uitlaat brengen vrij weinig. D.w.z. dat er al een goed filter gemonteerd is, dus daar is weinig rendement te behalen.
De uitlaat zou ik niet wijzigen indien de originele turbo gemonteerd blijft. De variabele regeling van de turbo is erg gevoelig voor veranderingen aan de uitlaat en zal vrijwel altijd een ongewenst koppelverloop tot gevolg hebben. (Er is een bepaalde mate van tegendruk nodig om bij lage toerentallen genoeg turbodruk te genereren. Teveel tegendruk geeft teveel trekkracht bij lage toeren en veroorzaakt vaak noodloop. Minder tegendruk geeft weliswaar meer vermogen, maar waardeloze trekkracht bij lage toerentallen.)
Als u serieus veel vermogen wenst (200pk en meer) dan is een andere turbo, andere brandstofpomp, andere verstuivers en een andere uit – en inlaat nodig. En dan hebben we het nog niet over andere remmen, onderstel en koppeling om dat op de weg te krijgen.

U begrijpt dat we dan eerst maar eens om de tafel moeten om een en ander te overleggen…

Ik hoor graag wat u ervan vindt.
Met vriendelijke groet,
Marc Taken
SUPRO Automotive Engineering
Aan dit verhaal hou ik wel een goed gevoel over.... en € 400,- is ook nog te overzien.
Moet alleen nog eens vragen hoeveel Pk en Nm de "standaard tuning" oplevert, wat de kosten voor de grotere verstuivers zijn en of het roeten schadelijk voor de motor is.....

en tjsa 200pk of meer (met een 320d?) 8p ..... ik denk dan eerder aan een 330dM Marc.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 18 jan 2008, 23:40

spuzz schreef:Las hier over Bullpower, zag er goed uit met vermogensbank, helaas betaal je daar ook voor (EUR 600,-). Verder heb ik een offerte opgevraagd van Supro (Supro.nl) krijgt er zo'n 30 pk bij voor EUR 400,-.
JD-tuning is ook nog een optie, heb hier alleen maar positieve verhalen over gehoord, alleen ook prijzig. Ga me hier van het voorjaar verder in verdiepen.
*D Tip van Spuzz
Touring zonder dakrails:

TheM@x

Bericht door TheM@x » 19 jan 2008, 16:20

steviedebaets

Bericht door steviedebaets » 20 jan 2008, 20:11

Opt1mus schreef:Ook eens een mailtje naar Supro gedaan:
Hallo Paul,
Chiptuning voor deze auto kost €400,- incl BTW en montage. We lezen uw originele software uit. Passen deze aan op zo’n 20 kenvelden en plaatsen de software terug in het motorregelapparaat. Dit kan meestal via de diagnosepoort van de auto, maar soms moet de chip werkelijk vervangen worden door een nieuwe.
In principe zit er geen rollenbankmeting bij. Een voor – en na meting kost nog eens €150,- extra.

De mogelijkheden blijven natuurlijk niet beperkt tot alleen chiptuning.
Andere verstuivers zijn een optie, maar zijn slechts nodig wanneer de gewenste brandstofhoeveelheden niet gehaald worden met de standaard verstuivers.
In enkele gevallen is dit zo wanneer de originele oud en versleten zijn. Het monteren van grotere verstuivers, kan zomaar 20pk extra opleveren, maar zal ook leiden tot roeten van de motor.

Aan u de vraag hoe ver u wilt gaan…

Wat heeft u in gedachten qua vermogen?

Aanpassingen aan de in – en uitlaat brengen vrij weinig. D.w.z. dat er al een goed filter gemonteerd is, dus daar is weinig rendement te behalen.
De uitlaat zou ik niet wijzigen indien de originele turbo gemonteerd blijft. De variabele regeling van de turbo is erg gevoelig voor veranderingen aan de uitlaat en zal vrijwel altijd een ongewenst koppelverloop tot gevolg hebben. (Er is een bepaalde mate van tegendruk nodig om bij lage toerentallen genoeg turbodruk te genereren. Teveel tegendruk geeft teveel trekkracht bij lage toeren en veroorzaakt vaak noodloop. Minder tegendruk geeft weliswaar meer vermogen, maar waardeloze trekkracht bij lage toerentallen.)
Als u serieus veel vermogen wenst (200pk en meer) dan is een andere turbo, andere brandstofpomp, andere verstuivers en een andere uit – en inlaat nodig. En dan hebben we het nog niet over andere remmen, onderstel en koppeling om dat op de weg te krijgen.

U begrijpt dat we dan eerst maar eens om de tafel moeten om een en ander te overleggen…

Ik hoor graag wat u ervan vindt.
Met vriendelijke groet,
Marc Taken
Aan dit verhaal hou ik wel een goed gevoel over.... en € 400,- is ook nog te overzien.
Moet alleen nog eens vragen hoeveel Pk en Nm de "standaard tuning" oplevert, wat de kosten voor de grotere verstuivers zijn en of het roeten schadelijk voor de motor is.....

en tjsa 200pk of meer (met een 320d?) 8p ..... ik denk dan eerder aan een 330dM Marc.
de 123D is de zelfde blok als een 320d met een moderne commonrail en een bi-turbo (2kleintjes)
en hoeps 204PK

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 jan 2008, 20:19

Het Alpina D3 blok is ook een 320d blok met één andere turbo, spruitstukken en motormanagement... Ook zo rond de 200 pk, maar volgens mij een compleet andere ervaring om te rijden dan een standaard 320d... Bij mijn 320d ligt het max koppel op 1750 rpm, terwijl het daar pas bij 4100 rpm tot een maximum komt.

En waarmee die op papier in ieder geval, sneller en zuiniger is als een 330d met 204 pk

Hmmmz... 123d twee kleine turbo's ?? Volgens mij juist een grote en een kleine, een kleine die al onderin snel opspoolt en een grote die het op hogere toeren van de kleinere overneemt.

(misschien nieuw topic voor dit... ??)

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 22 jan 2008, 10:50

nog meer info van Supro, ik had wat aanvullende vragen geteld over bv het roeten :
Als je maximaal vermogen wilt, zou ik eerst proberen wat we bereiken met het maximale wat we uit de standaard setup kunnen halen.
Het roken wat op kan treden wordt over het algemeen door ‘leken’ als slechte tuning ervaren. Ik deel die mening ten dele.
Het is namelijk een teken dat de lucht – brandstofverhouding te rijk is aan brandstof om alle diesel te verbranden.
Op zich dus niet goed getuned.

Maar! Bij benzinemotoren is het zo dat je probeert het grootste deel van het toeren / belastinggebied van de motor op de ideale lucht – brandstofverhouding (lambda=1) te laten lopen.
Dit is mogelijk door de goede menging van lucht en brandstof.
Bij een diesel is de menging een probleem. Dit wordt steeds beter door de steeds hogere inspuitdrukken, maar heeft tot nu toe nooit ideaal kunnen zijn. Dit heeft als gevolg dat wanneer je een dieselmotor op lambda=1 laat lopen, niet alle brandstof verbrandt, maar een deel wordt ‘gekraakt’ door de aanwezige hitte. Dit zie je in de vorm van roet uit de uitlaat. (net als een walmende kaars)
Hoewel we nooit de lambda 1 halen, wil je wel tegen het randje van roeten aan zitten, zodat het maximale vermogen behaald wordt. Goede tuning wordt in principe dus bepaald door de aandacht waarmee het roeten vermeden wordt.
Als het gaat over maximaal vermogen is meer brandstof inspuiten het makkelijkst wat je kunt doen. Het levert namelijk altijd meer vermogen op. (Vandaar dat er in trekkertrek ook enorme stralen zwarte rook uit de uitlaten komt.)
Overigens kan het roeten ook voorkomen worden door veel lucht. En dus: hoge turbodruk. Maar ook dit is niet ideaal. Er zit immers een grens aan de opbrengst van de turbo.

Zoals gezegd, zou ik eerst beginnen met de maximale softwareaanpassing. De opbrengst verschilt per auto en wellicht is het al naar wens.
Als je daarna meer wilt, kunnen we de mogelijkheden bekijken.

Met vriendelijke groet,
Marc Taken

Marc lijkt me iemand die weet waar die over praat.
http://www.supro.nl
Touring zonder dakrails:

superalio

Bericht door superalio » 22 jan 2008, 13:59

Ik ben nieuwsgierig geraakt en heb ook es ff geinformeerd bij 'de goeroe' over chiptuning.

Ben te weten gekomen dat het verschil in het tunen van een bimmer of een VAG auto toch wel verschilt in die zin dat het bij bimmer minder heftig is. Hmmmm, little disappointment eigenlijk. Maar goed we doen het voor het lekkere rijden he.

Trouwens over 200 pk gesproken op een banner op dit forum zag ik ook dat ze bijna 200 pk persen uit een 320 d met 150 pk. Toch ook wel mooie cijfers.

steviedebaets

Bericht door steviedebaets » 25 jan 2008, 20:53

Griffendahl schreef:Het Alpina D3 blok is ook een 320d blok met één andere turbo, spruitstukken en motormanagement... Ook zo rond de 200 pk, maar volgens mij een compleet andere ervaring om te rijden dan een standaard 320d... Bij mijn 320d ligt het max koppel op 1750 rpm, terwijl het daar pas bij 4100 rpm tot een maximum komt.

En waarmee die op papier in ieder geval, sneller en zuiniger is als een 330d met 204 pk

Hmmmz... 123d twee kleine turbo's ?? Volgens mij juist een grote en een kleine, een kleine die al onderin snel opspoolt en een grote die het op hogere toeren van de kleinere overneemt.

(misschien nieuw topic voor dit... ??)
er zijn verschil in turbo, maar echt grote turbo's woren niet meer gestoken
met die variable turbo's is dit niet meer nodig(met een kleinere kunnen ze evenveel tot meer druk pompen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”