[PROJECT] E36 325i Tracktool. UPDATE 22-9

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Bastiaan E36

[PROJECT] E36 325i Tracktool. UPDATE 22-9

Bericht door Bastiaan E36 » 21 jul 2010, 10:40

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds een paar dagen een BMW E36 325i coupe gekocht, puur voor het circuit. Mijn intenties zijn dan ook om een kick off te doen in 27 september op Spa Francorchamps. De reden om niet direct naar Nurnburgring te gaan heeft zich meer betrekking op het feit dat ik eerst wil leren rijden met een achterwiel aangedreven auto voordat ik meteen in de vangrail hangt.

Momenteel ben ik al flink begonnen met het strippen en nakijken van onze BMW: zie http://uwauto-bmwe36.blogspot.com/

Maar ik zou graag advies krijgen van jullie, als ervaren coureurs, WAT ik nu het beste kan aanpassen. Hierbij denk ik voornamelijk aan de veiligheid, remsysteem (wat en types), wegligging etc. en eventueel adressen waar ik alles kan inkopen.

Alvast bedankt!

Bastiaan


Update FOTOS:

17 -18 - 19 juli 2010

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bastiaan E36 op 23 sep 2010, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
B46
Berichten: 4196
Lid geworden op: 21 aug 2007, 16:49
Locatie: Achter het stuur
Contacteer:

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door B46 » 21 jul 2010, 10:44

Nóg een tracktool...! :duim:

Ziet er allemaal goed uit. :)

Gaat nog leuk worden op de Ring..... :>


Je hebt sowieso een goed onderstel (schroefset) nodig, Bilstein / KW / AST etc.
Ook gelijk een complete set Powerflex rubbers voor de ophanging.
Remmen zou ik gewoon voor een set goede schijven en blokken, merken ben ik zelf ook nog niet helemaal uit, maar de grootte van de originele schijven is in principe prima.
Meerdere sets velgen raad ik aan, met straat en circuit banden (semi slicks, toyo/hankook etc.), en eventueel een setje drift velgen / banden (wanli etc.)

Ik ben zelf ook bezig met meerdere circuitauto's, en wat onderdelen betreft ook in onderhandeling met diverse leveranciers. Misschien dat ik binnenkort eens ga kijken of er groupbuy's mogelijk zijn voor sommige delen...... :amen:
www. M3 register .nl

Bastiaan E36

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door Bastiaan E36 » 21 jul 2010, 10:49

Ja dank je wel !!! Kan niet wachten ;)

Zoals jullie al zien op de foto's heb ik een chaos aan kabels door de auto liggen, interieurverlichting, audio kabels etc. Nu is mijn vraag kan ik deze afknippen of niet? Wil namelijk zo min mogelijk kabels door de auto heen hebben. Of gaat diit storingen opleveren? Iemand een idee?

Tevens een praktische vraag: Die BITUM matten, hoe krijg ik deze lastige dingen eruit?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Bastiaan

Gebruikersavatar
B46
Berichten: 4196
Lid geworden op: 21 aug 2007, 16:49
Locatie: Achter het stuur
Contacteer:

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door B46 » 21 jul 2010, 10:53

Bitumen warm stoken met verfafbrander en met bijv. een plamuurmes los steken. Resten kun je verwijderen met thinner oid (of evt. spuitbusje)
Kabels idd zoveel mogelijk er uit, complete audio kabelboom kan er gelijk al uit, de rest zou ik even voorzichtig mee zijn, en eerst goed kijken wat je wel en niet kunt weghalen. :!
www. M3 register .nl

Bastiaan E36

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door Bastiaan E36 » 21 jul 2010, 11:00

Ok, vanavond eens proberen met een verfbrander.

Heb jij toevallig een schema van de complete kabelboom? Op het gebeid van electro heb ik niet zoveel kaas van gegeten MAAR ooit zal ik het moeten leren...

Gebruikersavatar
B46
Berichten: 4196
Lid geworden op: 21 aug 2007, 16:49
Locatie: Achter het stuur
Contacteer:

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door B46 » 21 jul 2010, 11:30

Dat heb ik, meerdere pagina's in PDF formaat. Stuur maar even een PB met je mailadres, dan stuur ik het even :)
www. M3 register .nl

JurT

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door JurT » 21 jul 2010, 18:51

Je kan het zo gek nog niet bedenken wat je allemaal kan veranderen alleen het ligt aan jou budget.

Heb je een gemiddeld budget zou ik het volgende doen.

-m3 remmen, m3 stabi's, m3 25% sper diff, m3 schroefset van een goed merk. Dus geen tec tuning troep, maar een setje wat door b46 is genoemd zoals kw, intrax, bilstein. Kijk hiervoor eens op ebay duitsland.

-Camberplaten

-Ferodo ds2500/ds3000 remblokken. In combinatie met Zimmerman schijven moet wel voldoen. Stalen remleidingen met remolie dot 5.1

-Koppeling kan je ook overwegen. Bijvoorbeeld Sachs sinterplaat race koppeling met verzwaarde drukgroep.

-Olie vervangen voor 10w60 castrol m olie. Aangezien je hoge toeren gaat rijden. Gelijk je olie filter doen.

-Olie temp meter laten inbouwen. Als je meter van de koelvloeistof in het midden staat, is de olie nog lang niet op temperatuur.

-Elektrische fan erin.

-Shortshifter

Gewichtstuning is de goedkoopste tuning die er is. Kabelboom uitdunnen, airco eruit gooien, bitumen verwijderen, bak van het reservewiel eruit halen en een vlakke plaat erop maken, een fatsoenlijk drift/race stuur, niet wat er nu inzit.

-Deuren uithollen zoals bij de e36 m3 gt. Dat zijn wel aluminium deuren wat daarop zitten, maar je snapt het idee.

-Eventueel lichtere poelies. Nadeel hiervan is dat als ze te licht zijn je de krukas opnieuw moet uit balanceren.

-Over de powerflex rubbers zijn de meningen verdeeld. Zijn diverse Bmw specialisten die hier niet zo van onder de indruk zijn. Ik heb ze op mijn 325i gehad, de paarse variant, en ze waren sneller gescheurd dan een standaard rubber. Ga je de zwarte rubbers gebruiken die zijn nog harder heb je kans dat je subframe sneller uitscheurt. Dit omdat het rubber minder "inveert" en dus meer druk op je chassis/plaatwerk staat. Ik zou gewoon originele rubbers doen. Wil je toch stugger gaan, koop dan gelijk teflon of aluminium bussen.

-Subframe versterkingsplaten op laten lassen. Kan je een hoop ellende voorkomen.

-Tapeinden op laten zetten. Gaat het wat sneller met velgen wisselen :P

-Motortuning, zou ik nog niet doen nu. Tenzij je in het geld kan zwemmen. Ik zou eerste de motor in orde maken.

-Nieuwe bougies, nieuwe kleppendekselpakking, inlaatpakking
Wil je toch motortuning doen dan kan je het volgende doen:

-Spaghetti spruitstuk (niet die troep van MP of ebay voor 200/300 euro)

-Supersprint/Eisenmann/Gpower/Hartge etc einddemper (zijn ook lichter dan de originele)

-Grotere gasklep (kan ik eventueel voor je regelen)

-Schrick nokkenassen (kost wel wat)Zoals ik al zei, je kan het zo gek maken als je wilt.

-Originele luchtbak behouden met een k&n inlegfilter. Zo'n open luchtfilter klinkt stoer, maar dat is ook het enige. Heeft niet echt nu, is zelfs slechter voor je auto.

En geduld is een schone zaak.

Mijn m3 wordt beetje bij beetje ook mee klaargemaakt voor op het circuit. Heb helaas niet het budget om dat in een keer te doen in tegenstelling tot de meeste. Vind ik voor mezelf ook leuker, dan alles in een keer klaar hebben. Maar er zitten wel al wat leuke aanpassingen op die je niet zo ziet met het blote oog. Ook moet ik nog met de auto op vakantie |p

Anders kan je eens een keer bij Bas Roos autosport in Oss langs gaan. Vandaag me Bas gebeld, ze zijn pas maandag weer bereikbaar. Dus mocht je willen langsgaan kan dat na maandagVoor de rest heb enorm veel plezier.

Edit: oh die rotte plek onder het ruitenwisservloeistof resorvoir hebben heel veel e36'jes. Vaak gieten mensen er naast en kruipt het daaronder. Ik haal die van mijn om de zoveel tijd eruit om eronder even goed schoon te maken.

En die man in Brunssum is Wiel zeker. Enorme toffe vent, alleen jammer dat hij al een aantal hartinfarcten heeft gehad. ;(

Cliff

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door Cliff » 22 jul 2010, 18:55

Leuk projectje!

Haha bij Wiel ja, ben ik ook al eens geweest!

Bastiaan E36

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door Bastiaan E36 » 23 jul 2010, 09:35

@JurT: Thanks voor je uitleg!! Het gaat idd allemaal met en met...De man uit Brunssum is idd Wiel :) Hij blijkt wel een bekende te zijn op het gebied van E36 onderdelen. Toffe gast.

>>Eindelijk het grof gedeelte van het BITUM eruit. Nu alleen nog alle plak resten verwijderen. Het motorruim heeft een grondige poetsbeurt gekregen en vanmiddag wat nieuwe onderdelen bij BMW halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bastiaan E36

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door Bastiaan E36 » 23 jul 2010, 09:44

Deze week in planning:
- Remschijven monteren inclusief nieuwe blokken, voor en achter
- Grote beurt aan auto (NGK platinium bougies, K&N filter (inleg), etc.)
- Nieuwe olie versnellingsbak en remsysteem
- Airco eruit monteren
- Nieuwe banden bestellen: Dunlop SP Sport Maxx TT, 225/40ZR18
- Nieuwe ruitenvloeistof reservoir, origineel BMW
- Nieuwe kunststoffen kap op kleppendeksel, origineel BMW
- Nieuwe BMW emblemen, motorkap en kofferklep

- Stoeien met de kabelboom......Is er iemand in omgeving Heerlen/Kerkrade die mij hierbij kan helpen? Ik denk niet dat ik er uit komt (weinig verstand van electra gedeelte)

JurT

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door JurT » 23 jul 2010, 10:21

Ja die Wiel is een bekende. Weet nog dat ik bijna 4 jaar geleden voor het eerst bij hem kwam. Toen waren er zelfs klanten uit het hoge noorden die een weekje op vakantie in Zuid-Limburg waren en even wat spullen kwamen halen.

Ik lees dat je 18 inch rijdt. Voor op het circuit rijdt 17" een stuk fijner. Vooral straks in combinatie met een schroefset ga je een stuk minder hobbelen. Al ziet 18" er wel mooier uit.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen om bv een aantal ramen te vervangen voor lexaan spul. Scheelt ook wel wat in gewicht. En je accu moet goed vast zitten. Je kunt de originele vervangen voor een zogenaamde race accu. Deze dingen zijn even krachtig maar een stuk compacter en lichter.

De kabelboom uitdunnen zou ik uit besteden als je er zelf niet zo goed in bent. Ik zit te denken want er was een Duits bedrijf die op maat gemaakte kabelbomen leverden voor een o.a een e36. Dan kon je jou wensen doorgeven en dan had je deze binnen een week op de stoep liggen. Ik ga kijken of ik nog kan achterhalen welk bedrijf dit was.

Leuke keuze banden, maar waarom geen toyo r888 semi slick? Met nat zijn ze niet zo goed, maar droog wel.

Succes ermee!

Gebruikersavatar
B46
Berichten: 4196
Lid geworden op: 21 aug 2007, 16:49
Locatie: Achter het stuur
Contacteer:

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door B46 » 23 jul 2010, 11:28

18" is idd niet echt een goede keuze voor circuit, zeker niet op een E36.
Ik zou voor 16" of max. 17" gaan, en idd semi-slicks zoals Toyo R888.
Op het circuit slijten je bandjes nou eenmaal enorm snel als je tegen de limiet aan gaat rijden, dus 18" is qua prijs ook niet echt geschikt :zwaai:
www. M3 register .nl

Bastiaan E36

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door Bastiaan E36 » 23 jul 2010, 11:52

Met betrekking tot banden en velgenmaat ben ik het er helemaal mee eens. Alleen deze zaten er al op. Over een paar maanden wil ik 17" BBS Le Mans velgen erop doen met idd semi-slicks, de Toyo's. De reden dat ik nu voor straat banden kies gaat dus gepaard met de maat die ik nu heb en dat ik in eind september, dus kan regenachtig zijn, voor het eerst in SPA gaat rijden.

@JurT: Mocht je de adres gegevens vinden zou ik erg op prijs stellen. Thanks!

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door Vliet » 30 jul 2010, 13:11

Mooi projectje. Zag het ook al N'ring forum staan. Maar wat betreft de banden. Ik heb de 16" originele BBS velgen van bmw met Bridgestone turanza's, die banden slijten niet heel erg rap. Bevalt mij nog prima tot nu toe.

Bastiaan E36

Re: [PROJECT] E36 325i Circuit klaar maken

Bericht door Bastiaan E36 » 16 aug 2010, 14:25

- Remschijven monteren inclusief nieuwe blokken, voor en achter
- Grote beurt aan auto (NGK platinium bougies, K&N filter (inleg), etc.)
- Nieuwe olie versnellingsbak en remsysteem
- Airco eruit monteren
- Nieuwe banden bestellen: Dunlop SP Sport Maxx TT, 225/40ZR18
- Nieuwe ruitenvloeistof reservoir, origineel BMW
- Nieuwe kunststoffen kap op kleppendeksel, origineel BMW
- Nieuwe BMW emblemen, motorkap en kofferklep
- Remschijven achter hebben ff vertraging opgelopen, lagers en ankerplaten zijn stuk. Nieuwe bestelt en nog te monteren.
- Airco blijft erin; vloeistof was op..... x| daarom deed hij het niet.
- Nieuwe banden; zijn alleen Vredestein Ultrac Sessanta (goede ervaringen mee met mijn oude E46)
- Rolkooi besteld bij Bas Roos; lange levertijd ;(
- Sportstoelen en gordels komen eraan nadat de kooi gemonteerd is.

Momenteel wordt de auto van binnen geschuurd (geen showroom staat) en wit gespoten. Eindelijk mijn remblokken binnen, levertijd 12 dagen...pfff.

Vraagje: Ik was begonnen met onnodige kabels uit de kabelboom te verwijden MAAR ik heb ook het alarm systeem van BMW eruit gehaald (was ook niet ingestoken in het kastje) en de kabel chaos verwijderd.....NU wilde ik de auto starten...en ja je raad het al...hij start niet....Iemand een idee welke kabel WEL van noodzaak was om te kunnen starten. Sorry voor mijn wazige omschrijving.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”