Je kan het zo gek nog niet bedenken wat je allemaal kan veranderen alleen het ligt aan jou budget.
Heb je een gemiddeld budget zou ik het volgende doen.
-m3 remmen, m3 stabi's, m3 25% sper diff, m3 schroefset van een goed merk. Dus geen tec tuning troep, maar een setje wat door b46 is genoemd zoals kw, intrax, bilstein. Kijk hiervoor eens op ebay duitsland.
-Camberplaten
-Ferodo ds2500/ds3000 remblokken. In combinatie met Zimmerman schijven moet wel voldoen. Stalen remleidingen met remolie dot 5.1
-Koppeling kan je ook overwegen. Bijvoorbeeld Sachs sinterplaat race koppeling met verzwaarde drukgroep.
-Olie vervangen voor 10w60 castrol m olie. Aangezien je hoge toeren gaat rijden. Gelijk je olie filter doen.
-Olie temp meter laten inbouwen. Als je meter van de koelvloeistof in het midden staat, is de olie nog lang niet op temperatuur.
-Elektrische fan erin.
-Shortshifter
Gewichtstuning is de goedkoopste tuning die er is. Kabelboom uitdunnen, airco eruit gooien, bitumen verwijderen, bak van het reservewiel eruit halen en een vlakke plaat erop maken, een fatsoenlijk drift/race stuur, niet wat er nu inzit.
-Deuren uithollen zoals bij de e36 m3 gt. Dat zijn wel aluminium deuren wat daarop zitten, maar je snapt het idee.
-Eventueel lichtere poelies. Nadeel hiervan is dat als ze te licht zijn je de krukas opnieuw moet uit balanceren.
-Over de powerflex rubbers zijn de meningen verdeeld. Zijn diverse Bmw specialisten die hier niet zo van onder de indruk zijn. Ik heb ze op mijn 325i gehad, de paarse variant, en ze waren sneller gescheurd dan een standaard rubber. Ga je de zwarte rubbers gebruiken die zijn nog harder heb je kans dat je subframe sneller uitscheurt. Dit omdat het rubber minder "inveert" en dus meer druk op je chassis/plaatwerk staat. Ik zou gewoon originele rubbers doen. Wil je toch stugger gaan, koop dan gelijk teflon of aluminium bussen.
-Subframe versterkingsplaten op laten lassen. Kan je een hoop ellende voorkomen.
-Tapeinden op laten zetten. Gaat het wat sneller met velgen wisselen
-Motortuning, zou ik nog niet doen nu. Tenzij je in het geld kan zwemmen. Ik zou eerste de motor in orde maken.
-Nieuwe bougies, nieuwe kleppendekselpakking, inlaatpakking
Wil je toch motortuning doen dan kan je het volgende doen:
-Spaghetti spruitstuk (niet die troep van MP of ebay voor 200/300 euro)
-Supersprint/Eisenmann/Gpower/Hartge etc einddemper (zijn ook lichter dan de originele)
-Grotere gasklep (kan ik eventueel voor je regelen)
-Schrick nokkenassen (kost wel wat)Zoals ik al zei, je kan het zo gek maken als je wilt.
-Originele luchtbak behouden met een k&n inlegfilter. Zo'n open luchtfilter klinkt stoer, maar dat is ook het enige. Heeft niet echt nu, is zelfs slechter voor je auto.
En geduld is een schone zaak.
Mijn m3 wordt beetje bij beetje ook mee klaargemaakt voor op het circuit. Heb helaas niet het budget om dat in een keer te doen in tegenstelling tot de meeste. Vind ik voor mezelf ook leuker, dan alles in een keer klaar hebben. Maar er zitten wel al wat leuke aanpassingen op die je niet zo ziet met het blote oog. Ook moet ik nog met de auto op vakantie |p
Anders kan je eens een keer bij Bas Roos autosport in Oss langs gaan. Vandaag me Bas gebeld, ze zijn pas maandag weer bereikbaar. Dus mocht je willen langsgaan kan dat na maandagVoor de rest heb enorm veel plezier.
Edit: oh die rotte plek onder het ruitenwisservloeistof resorvoir hebben heel veel e36'jes. Vaak gieten mensen er naast en kruipt het daaronder. Ik haal die van mijn om de zoveel tijd eruit om eronder even goed schoon te maken.
En die man in Brunssum is Wiel zeker. Enorme toffe vent, alleen jammer dat hij al een aantal hartinfarcten heeft gehad. ;(