Bericht
door Martijn M3 » 27 sep 2010, 18:50
Dat is wel een hele lijst met punten.
Lijkt mij voor veel mensen niet haalbaar om dit te doen. Ik weet zeker dat veel mensen wel wat denken te horen wat niet in orde is als ze deze lijst uitprinten en afwerken wat misschien helemaal niet terecht blijkt te zijn.
Als je een beetje goed gevoel voor de techniek hebt, gewoon goed proefrijden. Hier en daar een keer flink optrekken, plotse stuurbewegingen maken, letten op speling ed, rechtuit rijden en kijken of ie niet heel erg trekt naar 1 kant of trilt. Een keer flink remmen en door de velgen even voelen of de remschijven en blokken niet tever heen zijn. Schijven kan je zo voelen, als er aan de buitenkant een flinke rand zit dan zijn ze aardig versleten.
Peil even een keer olie, is het erg minimaal zegt dat ook al wat over de vorige eigenaar.
Draai de oliedop er even vanaf en kijk of er geen witte smurrie in zit (koelvloeistof) Schrik bij een BMW niet als er echt bruine smurrie aan de dop zit want dan is dat gewoon castroll motorolie die zicht boven een beetje ophoopt op de dop.
Hoe loopt de motor? Moet gewoon super netjes lopen, niet inhouden of stotteren. Luister een keer naar de motor met de kap open. Kijk een keer goed in de motorruimte of er geen vreemde lekkages te zien zijn. Kijk er een keer heel even onder of je niets vreemds ziet.
Verder vind ik het meest belangrijk altijd dat de auto gewoon heel erg netjes en verzorgd moet zijn. Je kunt echt al heel snel aan een auto zien hoe ermee is omgegaan. Hoe zijn de banden afgesleten enz.
Kijk of je geen vreemde naden of spuitnevel ziet in de dorpels en aan de binnenkant van de motorruimte.
Hoe en waar heeft ie beurten gehad en wanneer voor het laatst ?
Zitten alle sleutels en boekjes erbij, gereedschap achterin, krik, reservewiel. Kijk even onder de bekleding in de kofferbak hoe dat eruit ziet en of het niet vochtig is.
Denk dat je dan toch best een reeel beeld van zo'n auto moet krijgen. Zo heb ik het altijd gedaan en ik heb werkelijk nog nooit een kat in de zak gekocht. Gewoon goed kijken en echt de tijd nemen om de hele auto goed en critisch te bekijken.
Laat je niet je niet teveel van de wijs brengen omdat de auto zo snel is of mooi geluid maakt, want dat doen ze allemaal.
Alles wat ik hier schrijf komt er simpelweg op neer dat je gewoon even goed moet kijken naar de staat van de auto en met een beetje inzicht zie je echt wel wat voor auto er voor je staat. Bij twijfel altijd laten staan !