330CI op het oog...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Flying Dutchman

330CI op het oog...

Bericht door Flying Dutchman » 26 sep 2010, 22:35

Goede avond mensen,

Ondanks dat dit mijn eerste post is wil ik jullie meteen een vraag voorleggen;
Ik heb deze 330CI op het oog (http://tiny.cc/49q6v) in Duitsland en ik vroeg me af wat jullie er van vinden.
Goede prijs voor de leeftijd/km? Specifieke dingen waar ik zeker op moet letten bij dit type en dit aantal km?

Alvast ontzettend bedankt voor de informatie en tips! :duim:

Grtn,

Blazer

Re: 330CI op het oog...

Bericht door Blazer » 27 sep 2010, 08:13

hey het is een mooie auto zeker dat m pakketje staat hem goed
ik zou kijken voor een met minder km zat te vinden maar als je toch voor deze gaat zou ik zowiezo de bekende kwaaltjes ff checken (kijk ff naar de spoiler :! )
Spoiler: Laat zien
E46 zwakke punten (coupé cabrio compact sedan touring).
-Voorste hydrolagers. Hoe kun je ze testen ? Stap in de auto rij met een lage snelheid en trap pulserend het rempedaal in als je de wielen naar achteren ziet gaan of als je het stuur voelt bewegen zijn ze lek of versleten.
-Motor geluid 1.Als je in de auto zit, de auto starten, in eerste versnelling zetten, voet op de rem en dan koppeling laten slippen tot het toerental iets zakt. Dan luisteren of je een brommend geluid hoort dit kan de snaarspanner zijn. Deze gaan nogal eens kapot.
-Motor geluid 2.Bij de 6 cilinders de motor warm laten worden en dan bij het rechter voorwiel luisteren als je een tikkend geluid hoort dan kost dat tussen de 6 en 700 euro voor een uitlaatspruitstuk met kathalysator.
-Motor geluid 3. Als de motor aan de voorkant een schrapend geluid maakt dan moet je mits mogelijk proberen de snaar te onstpannen en aan de waterpomp te voelen want de kans is groot dat deze speling heeft.
-Motor geluid 4Luister met stationair draaiende motor of je een soort zuigend geluid hoort. Dit zowel bij 4 als 6 cilinders oude type. Het kan zijn dat er een vacuumlekkage is dit is bij de oude 4 cil benzine motoren aan het kleppendeksel aan de achterzeide ondet het microfilterhuis daar moet je de slang even inknijpen die moet gelijk weer open gaan. Als deze heel zacht aan voelt is hij van binnenuit verteerd. Bij de 6 cilinder is het vaak het cycloonfilter wat onder het inlaat spruitstuk zit dit is een hels karwij om te vervangen.
-Achterveren. Kijk met een zaklampje naar de achterste veren deze breken heel vaak aan de onderkant dit is met rijden bijna niet te voelen maar wel aan de auto te zien omdat 1 kant lager staat (tenzij bijde veren gebroken zijn).
-Remleiding achter. Voor je achterwielen (net nog achter de band maar aan de voorkant van je naaf) zit een stalen remleiding die overgaat naar een flexibele rubberen leiding. Mocht hier roest op te zien zijn moet je je bedenken in hoe vere de prijs omlaag kan. Bij de rechter remleiding kost het ongeveer 350 euro om het te laten repareren als hij behoorlijk geroest is maar als de linker geroest is dan ben je tegen de 800 euro kwijt omdat hij dan van voor naar achter vervangen moet worden.
-Handrem. Bij het rijden met de auto (proefrijden) even kijken of als je de handrem 6 tandjes aantrekt de auto ook daadwerkelijk afremt en ook kijken of de linker kant niet harder remt dan de andere kant dit voel je doordat de ene kant verder omlaag getrokken word dan de andere. Mocht de handrem aan een kant niet werken is het niet zo'n vreselijk probleem maar een nieuwe handremkabel met remschoenen en meestal ook nieuwe schijven die vaak per 2 gaan kost al snel tegen de 300 euro.
-Koplampen.Kijk altijd of de verlichting werkt en/of er niet geklooid is d.m.v. boren snijden plakken of wat dan ook.
-Onder de auto.Als er mogelijkheid is om onder de auto te kijken (op een brug) is er heel veel te zien. Vaak kun je in de buurt een brug huren voor nog geen 10 euro per uur. Bij handgeschakelde auto's op de keringen van de versnellingsbak letten. Onderplaat ook even weg halen en naar de radiateur kijken als deze bol staat is hij bijna op het punt dat ie er mee kapt. Probeer de wielen van de grond te krijgen en draai de wielen rond. Als een zwaar gaat (met name voor) kan het zijn dat er een remklauw vast staat. Revisie is mogelijk maar dan zit je na 1 jaar weer met een vast zittende klauw dus gewoon vervangen kost wel wat maar 1 keer revisie kost ook 30 euro aan delen(geen arbeid berekend nog).

Coupé/Cabrio/Sedan.
-Achterlichten.Achterklep openen fittinghouders uit de lampen halen en de stekkers eraf halen. Hierna op de stekker kijken of er bij de massa geen inbrandplekken zijn. Mocht dit het geval zijn kost het 1 nieuwe stekker +kabelreparatie.
-Achterklep.Mocht de mistlamp of de achteruitrijlampen zwak branden of niet dan is er waarschijnlijk een draadbreuk in het doorvoerrubber van de achterklep. Bij het bekijken van de auto altijd die thule aan de achterklep zeide even lostrekken en iets oprollen. Even de bedrading checken gegarandeerd dat er reparatie's uitgevoerd zijn of nodig zijn.
-Achterklep lampen. Als ze een andere kleur zijn geworden dan de achterscherm lampen dan is de kans groot dat de lijmlaag van het afdek plastick deels opgelost is dit kan problemen / kortsluitingen veroorzaken als het hard regent omdat er water in blijft staan en dus ook je auto in gaat komen.
-Kentekenverlichting. Mits mogelijk het afdek kapje eraf halen en controleren op roest er onder. Als hier roest zit kan het zijn dat binen een half jaar het zichtbaar is op je achterklep en dan moet je die geheel vervangen omdat het te ver is.
-zeiknipperlichten.Hier gaat vaak vocht in staan.
-Geluidsinstallatie.Neem een test cd mee met verschillende nummer van veel bassen tot veel hoge tonen. De achterspeakers met name bij cabrio gaan niet heel lang mee en vertonen snel vervorming / scheuren. Goed testen want speakers zijn duur en je gaat je ergeren.
AfbeeldingBMW 118d '05 (E87), BMW 320i Coach '85(E30) , BMW 320i Cabrio '93(E30)Afbeelding

Afbeelding

Flying Dutchman

Bericht door Flying Dutchman » 27 sep 2010, 14:05

Bedankt voor de tips onder de spoiler!
Het aantal km kan idd minder maar ik ben er nog maar weinig zwarte exemplaren tegen gekomen met dit M-pakket en shadowline... lastige afweging :)

Blazer

Bericht door Blazer » 27 sep 2010, 15:09

ja daar heb je dan ook weer gelijk in, in die kleur en :///m: pakket blijft mooi :!
AfbeeldingBMW 118d '05 (E87), BMW 320i Coach '85(E30) , BMW 320i Cabrio '93(E30)Afbeelding

Afbeelding

Martijn M3

Bericht door Martijn M3 » 27 sep 2010, 18:50

Dat is wel een hele lijst met punten.
Lijkt mij voor veel mensen niet haalbaar om dit te doen. Ik weet zeker dat veel mensen wel wat denken te horen wat niet in orde is als ze deze lijst uitprinten en afwerken wat misschien helemaal niet terecht blijkt te zijn.

Als je een beetje goed gevoel voor de techniek hebt, gewoon goed proefrijden. Hier en daar een keer flink optrekken, plotse stuurbewegingen maken, letten op speling ed, rechtuit rijden en kijken of ie niet heel erg trekt naar 1 kant of trilt. Een keer flink remmen en door de velgen even voelen of de remschijven en blokken niet tever heen zijn. Schijven kan je zo voelen, als er aan de buitenkant een flinke rand zit dan zijn ze aardig versleten.
Peil even een keer olie, is het erg minimaal zegt dat ook al wat over de vorige eigenaar.
Draai de oliedop er even vanaf en kijk of er geen witte smurrie in zit (koelvloeistof) Schrik bij een BMW niet als er echt bruine smurrie aan de dop zit want dan is dat gewoon castroll motorolie die zicht boven een beetje ophoopt op de dop.

Hoe loopt de motor? Moet gewoon super netjes lopen, niet inhouden of stotteren. Luister een keer naar de motor met de kap open. Kijk een keer goed in de motorruimte of er geen vreemde lekkages te zien zijn. Kijk er een keer heel even onder of je niets vreemds ziet.

Verder vind ik het meest belangrijk altijd dat de auto gewoon heel erg netjes en verzorgd moet zijn. Je kunt echt al heel snel aan een auto zien hoe ermee is omgegaan. Hoe zijn de banden afgesleten enz.
Kijk of je geen vreemde naden of spuitnevel ziet in de dorpels en aan de binnenkant van de motorruimte.

Hoe en waar heeft ie beurten gehad en wanneer voor het laatst ?
Zitten alle sleutels en boekjes erbij, gereedschap achterin, krik, reservewiel. Kijk even onder de bekleding in de kofferbak hoe dat eruit ziet en of het niet vochtig is.

Denk dat je dan toch best een reeel beeld van zo'n auto moet krijgen. Zo heb ik het altijd gedaan en ik heb werkelijk nog nooit een kat in de zak gekocht. Gewoon goed kijken en echt de tijd nemen om de hele auto goed en critisch te bekijken.
Laat je niet je niet teveel van de wijs brengen omdat de auto zo snel is of mooi geluid maakt, want dat doen ze allemaal.
Alles wat ik hier schrijf komt er simpelweg op neer dat je gewoon even goed moet kijken naar de staat van de auto en met een beetje inzicht zie je echt wel wat voor auto er voor je staat. Bij twijfel altijd laten staan !

320driver

Bericht door 320driver » 29 sep 2010, 13:23

Vergeet niet om goed het subframe te bekijken voor evt scheurtjes :!

ijsco

Bericht door ijsco » 30 sep 2010, 20:44

Hmm zie ik bij het portier en linker voorscherm een afwijking? kan aan de foto liggen, maar ik zie kleurverschil.

edit: zal wel aan de foto liggen, ik heb het over de laatste foto.

Flying Dutchman

Bericht door Flying Dutchman » 28 okt 2010, 22:10

Bedankt voor de reacties op mijn vraag!

Vandaag de auto opgehaald en het is een prachtexemplaar!
Zal er binnenkort wat foto's van maken en uploaden :W

320driver

Bericht door 320driver » 29 okt 2010, 08:56

:duim: ik ben benieuwd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”