Inhouden bij snel optrekken
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Inhouden bij snel optrekken
Persoonlijk denk ik ook dat de LMM de boosdoener is.
Toen het 2 weken terug zo broeierig was is het begonnen.
De auto lijkt beter te starten bij koud weer / koude lucht.
sensoren kan natuurlijk ook maar had verder geen foutmeldingen in het geheugen staan.
Toen het 2 weken terug zo broeierig was is het begonnen.
De auto lijkt beter te starten bij koud weer / koude lucht.
sensoren kan natuurlijk ook maar had verder geen foutmeldingen in het geheugen staan.
330i is the way to go
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Inhouden bij snel optrekken
vanochtend na een kort stukje rijden de volgende symptomen meegemaakt:
tijdens stationair schommelde het tolerental 3x flink tussen 300 & 1300 RPM. Hierna was alles weer normaal...
Kortom:
1. Inhouden bij snel optrekken
2. Slecht starten. Vooral bij warme motor en broeierig weer. Koude start gaat meestal beter.
3. Schommelen toerental bij stationair
any suggestions?
Wie het weet mag het zeggen...
BVD
tijdens stationair schommelde het tolerental 3x flink tussen 300 & 1300 RPM. Hierna was alles weer normaal...
Kortom:
1. Inhouden bij snel optrekken
2. Slecht starten. Vooral bij warme motor en broeierig weer. Koude start gaat meestal beter.
3. Schommelen toerental bij stationair
any suggestions?
Wie het weet mag het zeggen...
BVD
330i is the way to go
Re: Inhouden bij snel optrekken
Zie mijn tips op het vorige blad.
Het sterk schommelen van het toerental wordt meestal veroorzaakt door een slechte toerentalsensor/krukassensor. Als er geen fouten opgeslagen worden zit er niets anders op om stap voor stap alle bovengenoemde punten te vervangen tot dat het opgelost is. Dit kun jezelf doen maar je kunt ook naar de dealer gaan en hun het probleem op laten lossen. Krijgen ze het niet direct gefixed dan blijven ze in gebreke en kost het jou verder niets omdat de garage het probleem dient op te lossen en niet jij. Daar zijn ze namelijk garage voor.
Succes
Het sterk schommelen van het toerental wordt meestal veroorzaakt door een slechte toerentalsensor/krukassensor. Als er geen fouten opgeslagen worden zit er niets anders op om stap voor stap alle bovengenoemde punten te vervangen tot dat het opgelost is. Dit kun jezelf doen maar je kunt ook naar de dealer gaan en hun het probleem op laten lossen. Krijgen ze het niet direct gefixed dan blijven ze in gebreke en kost het jou verder niets omdat de garage het probleem dient op te lossen en niet jij. Daar zijn ze namelijk garage voor.
Succes

KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Inhouden bij snel optrekken
Klinkt erg leuk Peter, maar als de Bmw dingen gaat vervangen wat ze zoals gewoonlijk doen zul je ze echt moeten betalen ookal is het probleem niet opgelost, dus vantevoren echt goede afspraken maken lijkt me erg belangrijk.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Inhouden bij snel optrekken
Yup dus door hen de diagnose laten stellen en de reparatie uit laten voeren. Is het probleem niet opgelost dan hoef je de rekening niet te betalen hoewel de dealer dat natuurlijk wel graag zou willen. Consumentenrecht heet dat maar het kan geen kwaad om hier vooraf idd afspraken over te maken anders wordt het een gevalletje rechtsbijstandsverzekering. Maar betalen voor iets wat niet gerepareerd is hoeft wettelijk niet, zelfs niet bij de dealert.
Onderzoekskosten dienen overigens wel betaald te worden als je de boel niet laat repareren.
Onderzoekskosten dienen overigens wel betaald te worden als je de boel niet laat repareren.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Inhouden bij snel optrekken
Je hebt helemaal gelijk Peter maar in de praktijk gaat dit vaak heel anders, veel mensen zijn volgens mij ook niet op de hoogte van hun rechten. Dus goede afspraken en ze wijzen op je rechten is dan erg handig.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Inhouden bij snel optrekken
heb dit topic ook eens goed doorgelezen en denk dat je ook maar eens de kenfeld koeling sensor
na moet laten kijken
hield bij mij ook erg in en was ook eerst de lmm die kapot was maar probleem was nog niet hellemaal weg
daar hij nog erg veel benzientjes luste meer dan normaal
heb de kenfeld koeling sensor vervangen en probleem opgelost
euvel was dat de motor in zijn choke bleef hangen dit merk je wel en weer niet of soms hellemaal niet
dit was ook niet te zien aan toerenteller
hopenlijk kan je hiermee vooruit met je probleem
ps goed opletten bij de dealer wat ze doen qua tyd wat de uurlonen zijn erg erg erg heftig vind ik
na moet laten kijken
hield bij mij ook erg in en was ook eerst de lmm die kapot was maar probleem was nog niet hellemaal weg
daar hij nog erg veel benzientjes luste meer dan normaal
heb de kenfeld koeling sensor vervangen en probleem opgelost
euvel was dat de motor in zijn choke bleef hangen dit merk je wel en weer niet of soms hellemaal niet
dit was ook niet te zien aan toerenteller
hopenlijk kan je hiermee vooruit met je probleem
ps goed opletten bij de dealer wat ze doen qua tyd wat de uurlonen zijn erg erg erg heftig vind ik
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Inhouden bij snel optrekken
Bedankt voor alle reacties! Toch nog maar weer een vervolgje schrijven over het slecht aanslaan bij starten.
Heb er nu c.a. 2 maanden last van en ben 3 x bij de BMW dealer geweest, 2 x direct service & 1 x speciaal op afspraak.
Conclusie: géén foutmeldingen en de dealer weet het dus ook niet. Elke keer als een monteur de 330i start gaat dit zonder problemen (koude start of net gelopen). Er is wel vastgesteld dat de LMM niet de boosdoener kan zijn.
Aangezien ik er nu langer mee rijd kan ik het nu ook beter onder woorden brengen, zie onder:
Koude start: motor slaat vrij snel aan maar heeft ff 1 Ã 2 seconden nodig om op 1000RPM te komen, eerder was dit direct.
Warme start: géén probleem, mits niet langer dan c.a. paar minuten uit geweest.
Warme start na meer dan c.a. 5 minuten (varieert): startmotor draait c.a. 3-5 seconden totdat de motor aanslaat. Vaak ruik ik daarna benzine lucht.
Warme start met airco aan (ook na meer dan c.a. 5 minuten) lijkt de motor nog slechter op gang te komen.
Benzine verbruik is zoals normaal en dus niet gestegen.
Accu is doorgemeten en was prima in orde.
Stationair draait hij ook als een zonnetje.
Bougies zijn pas 17.000km oud.
Olie consumptie is doorgaans 1 liter op c.a. 4000km (330i eigen).
Bij vol gas optrekken in 1ste versnelling houdt het vermogen soms even in, om daarna volledig los te barsten. Mobieltjes e.d. vliegen dan uit het bakje
Meerdere keren voor bij garage & dealer geweest maar nog géén oorzaak voor gevonden
Ik denk niet dat ik nog meer details kan geven.
Alle reacties zijn uiteraard weer welkom!!
Greetzzzz
Heb er nu c.a. 2 maanden last van en ben 3 x bij de BMW dealer geweest, 2 x direct service & 1 x speciaal op afspraak.
Conclusie: géén foutmeldingen en de dealer weet het dus ook niet. Elke keer als een monteur de 330i start gaat dit zonder problemen (koude start of net gelopen). Er is wel vastgesteld dat de LMM niet de boosdoener kan zijn.
Aangezien ik er nu langer mee rijd kan ik het nu ook beter onder woorden brengen, zie onder:
Koude start: motor slaat vrij snel aan maar heeft ff 1 Ã 2 seconden nodig om op 1000RPM te komen, eerder was dit direct.
Warme start: géén probleem, mits niet langer dan c.a. paar minuten uit geweest.
Warme start na meer dan c.a. 5 minuten (varieert): startmotor draait c.a. 3-5 seconden totdat de motor aanslaat. Vaak ruik ik daarna benzine lucht.
Warme start met airco aan (ook na meer dan c.a. 5 minuten) lijkt de motor nog slechter op gang te komen.
Benzine verbruik is zoals normaal en dus niet gestegen.
Accu is doorgemeten en was prima in orde.
Stationair draait hij ook als een zonnetje.
Bougies zijn pas 17.000km oud.
Olie consumptie is doorgaans 1 liter op c.a. 4000km (330i eigen).
Bij vol gas optrekken in 1ste versnelling houdt het vermogen soms even in, om daarna volledig los te barsten. Mobieltjes e.d. vliegen dan uit het bakje

Ik denk niet dat ik nog meer details kan geven.
Alle reacties zijn uiteraard weer welkom!!
Greetzzzz
330i is the way to go
Re: Inhouden bij snel optrekken
Dus je LMM is niet vervangen, waarom is deze uitgesloten?? Ik denk dat je eens naar een andere garage of dealer moet gaan!
Als het de LMM niet is, en je auto start moeilijk en je ruikt benzine dan is het in ieder geval niet je brandstofpomp. Luisterend naar je verhaal loopt je motor te rijk of hij verbrand niet op het juiste tijdstip. Ik denk dat het probleem dan alleen maar in de nokkenas sensor kan zitten? Of in de LMM. OF een of meerdere injectoren zijn ernstig vervuild.. Waardoor op lage toeren met weinig inspuiten het mengsel dermate slecht wordt verneveld dat het geen gaswolk is.. en bij een hoger toerental wel?
Je zegt dat je bougies pas 17000km oud zijn, vervang deze dan toch maar want het zegt niets...
Misschien dat je motor management niet goed werkt maar dat lijkt me sterk. Wat wel zou kunnen is dat je overgangsweerstand hebt op een connector. Misschien kan je je connectoren loshalen en deze inspuiten met een contactspray.
Succes ermee!
Als het de LMM niet is, en je auto start moeilijk en je ruikt benzine dan is het in ieder geval niet je brandstofpomp. Luisterend naar je verhaal loopt je motor te rijk of hij verbrand niet op het juiste tijdstip. Ik denk dat het probleem dan alleen maar in de nokkenas sensor kan zitten? Of in de LMM. OF een of meerdere injectoren zijn ernstig vervuild.. Waardoor op lage toeren met weinig inspuiten het mengsel dermate slecht wordt verneveld dat het geen gaswolk is.. en bij een hoger toerental wel?
Je zegt dat je bougies pas 17000km oud zijn, vervang deze dan toch maar want het zegt niets...
Misschien dat je motor management niet goed werkt maar dat lijkt me sterk. Wat wel zou kunnen is dat je overgangsweerstand hebt op een connector. Misschien kan je je connectoren loshalen en deze inspuiten met een contactspray.
Succes ermee!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Inhouden bij snel optrekken
!! UPDATE !!
Vandaag bij BMW specialist geweest voor de jaarlijkse grote beurt, zit namelijk nog steeds met hetzelfde probleem (|
Deze was ook getuige van een slchte start en dacht gelijk aan de "Nokkenas Positie Sensor". Zijn geavanceerde apparatuur gaf dit helaas niet aan. Het geheugen was zoals gebruikelijk vrij van storingen. De specialist vond het dan ook niet nodig deze sensor te vervangen. Ik denk hier nu anders over.
Ik las op internet dat een slecht functionerende "Nokkenas Positie Sensor" niet altijd een storing afgeeft op de BC. Ook las ik dat deze zowel een warme start negatief kan beinvloeden en daar bovenop het vermogen negatief kan beinvloeden, lees: inhouden. Daarnaast schijnt het een E46 kwaaltje te zijn met de meest uiteenlopende negatieve bijwerkingen.
Lijkt kat in het bakkie
Met dokter Google de sensor opgezocht en deze blijkt te koop voor het schappelijke bedrag van E65,- (Bosch) Hiervoor wil ik wel een risico nemen en deze dan zelf installeren. is dit goed te doen zonder gereedschap, brug en garage?
Alle reacties uiteraard welkom!
Vandaag bij BMW specialist geweest voor de jaarlijkse grote beurt, zit namelijk nog steeds met hetzelfde probleem (|
Deze was ook getuige van een slchte start en dacht gelijk aan de "Nokkenas Positie Sensor". Zijn geavanceerde apparatuur gaf dit helaas niet aan. Het geheugen was zoals gebruikelijk vrij van storingen. De specialist vond het dan ook niet nodig deze sensor te vervangen. Ik denk hier nu anders over.
Ik las op internet dat een slecht functionerende "Nokkenas Positie Sensor" niet altijd een storing afgeeft op de BC. Ook las ik dat deze zowel een warme start negatief kan beinvloeden en daar bovenop het vermogen negatief kan beinvloeden, lees: inhouden. Daarnaast schijnt het een E46 kwaaltje te zijn met de meest uiteenlopende negatieve bijwerkingen.
Lijkt kat in het bakkie

Met dokter Google de sensor opgezocht en deze blijkt te koop voor het schappelijke bedrag van E65,- (Bosch) Hiervoor wil ik wel een risico nemen en deze dan zelf installeren. is dit goed te doen zonder gereedschap, brug en garage?
Alle reacties uiteraard welkom!

330i is the way to go
Re: Inhouden bij snel optrekken
Welke ga je dan vervangen de inlaat of uitlaat nokkenassensor.
De uitlaat is erg makkelijk zit gelijk aan de voorzijde van het blok, de inlaat is een stuk moeilijker bereikbaar wat ik zo weet.
De uitlaat is erg makkelijk zit gelijk aan de voorzijde van het blok, de inlaat is een stuk moeilijker bereikbaar wat ik zo weet.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Inhouden bij snel optrekken
He, hoe is dit draadje afgelopen?
Ik herken de problemen.
Wooter
Ik herken de problemen.
Wooter
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Inhouden bij snel optrekken
Probleem is nog niet opgelost...
Ben inmiddels wel van mening veranderd over de oorzaak.
Ik denk dat de brandstofpomp zijn beste tijd heeft gehad. De 330i start nu namelijk ook slecht bij een warme motor.
Heb gemerkt dat het inhouden alleen plaatsvind ook bij warme motor. Vermoed dat bij koude motor de choke ervoor zorgt dat alles nog gladjes verloopt.
Heb met slecht starten gemerkt dat als je ik de 330i eerst 3 seconden op contact zet hij daarna wel goed start. De brandstof voordruk is dan mogelijk pas optimaal.
Ook is het natuurlijk vreemd dat er helemaal géén foutmeldingen in het geheugen staan. Dit doet vermoeden dat het een mechanisch probleem is.
Alles wijst dus richting de brandstofpomp.
Aangezien de 330i verder wel goed rijdt heb ik niet heel veel haast om deze te laten vervangen.
Wordt waarschijnlijk maart ofzo, zal dan gelijk het motorblok laten flushen om te kijken of dit de olie consumptie verminderd.
greetz
Ben inmiddels wel van mening veranderd over de oorzaak.
Ik denk dat de brandstofpomp zijn beste tijd heeft gehad. De 330i start nu namelijk ook slecht bij een warme motor.
Heb gemerkt dat het inhouden alleen plaatsvind ook bij warme motor. Vermoed dat bij koude motor de choke ervoor zorgt dat alles nog gladjes verloopt.
Heb met slecht starten gemerkt dat als je ik de 330i eerst 3 seconden op contact zet hij daarna wel goed start. De brandstof voordruk is dan mogelijk pas optimaal.
Ook is het natuurlijk vreemd dat er helemaal géén foutmeldingen in het geheugen staan. Dit doet vermoeden dat het een mechanisch probleem is.
Alles wijst dus richting de brandstofpomp.
Aangezien de 330i verder wel goed rijdt heb ik niet heel veel haast om deze te laten vervangen.
Wordt waarschijnlijk maart ofzo, zal dan gelijk het motorblok laten flushen om te kijken of dit de olie consumptie verminderd.
greetz
330i is the way to go
Re: Inhouden bij snel optrekken
Als ik in jouw schoenen zou staan en zou weten wat ik weet ging die CPS (krukassensor) echt wel vervangen worden. Dit is bij Saab een bekende kwaal, die begint op te spelen als de motor warm wordt. Bij koude motor geen last... Dat ding is niets anders dan een hall diode met weerstand; en juist die weerstand kan rare dingen doen met de meetwaardes al hij warm wordt en niet meer helemaal lekker is. En dus loopt het spul niet lekker meer op tijd, en dus de bekende indicaties.
My 2 cents...
My 2 cents...
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Inhouden bij snel optrekken
krukassensor heb ik ook aan gedacht.
Dit verklaart echter niet dat bij een warme motor de 330i wel goed start na even (2 Ã 3 seconden) op contact te hebben gestaan...
Daarnaast loopt er hier nog ergens een draadje van een andere 330i rijder met gelijke problemen. Hij heeft ook op advies van de garage eerst de krukassensor vervangen. Helaas zonder resultaat...
Dit verklaart echter niet dat bij een warme motor de 330i wel goed start na even (2 Ã 3 seconden) op contact te hebben gestaan...
Daarnaast loopt er hier nog ergens een draadje van een andere 330i rijder met gelijke problemen. Hij heeft ook op advies van de garage eerst de krukassensor vervangen. Helaas zonder resultaat...
330i is the way to go