Problemen 320d PFL...?
Problemen 320d PFL...?
Ik wil even jullie hulp vragen
Sinds kort merk ik dat wanneer ik rond de 150-160 rij, m'n 320d een resonantie krijgt. Gisteravond merkte ik het, toen ik een flauwe bocht op de snelweg nam, er lijkt dan van m'n rechtervoorwiel een soort gebonk te komen, alsof ie ergens aanloopt of dat de band niet goed is ofzo. Laatst had ik dat ook al. Boven de 150 komt er een geluid van de wielen af dat niet helemaal lijkt te kloppen, er komt dan een donker bijgeluid bij het rijden. Een vlugge blik leert echter dat er weinig te zien is aan de buitenkant voor een atechnisch persoon.
Als ik vervolgens rem, merk ik ook dat ie niet netjes egaal afremt, maar een beetje 'rommelt' tijdens het remmen. Bij lagere snelheden (binnen en buiten bebouwde kom) is er niets aan de hand, maar als ik van hogere snelheid moet afremmen, gaat het niet soepel. Het gebeurt wel en de remkracht lijkt ook adequaat, maar toch heb ik het idee dat iets niet helemaal goed zit.
Ik weet het, het is een heel vaag verhaal, maar ik hoop dat het voor iemand herkenbaar is en dat iemand kan bedenken wat er aan de hand zou kunnen zijn .
Sinds kort merk ik dat wanneer ik rond de 150-160 rij, m'n 320d een resonantie krijgt. Gisteravond merkte ik het, toen ik een flauwe bocht op de snelweg nam, er lijkt dan van m'n rechtervoorwiel een soort gebonk te komen, alsof ie ergens aanloopt of dat de band niet goed is ofzo. Laatst had ik dat ook al. Boven de 150 komt er een geluid van de wielen af dat niet helemaal lijkt te kloppen, er komt dan een donker bijgeluid bij het rijden. Een vlugge blik leert echter dat er weinig te zien is aan de buitenkant voor een atechnisch persoon.
Als ik vervolgens rem, merk ik ook dat ie niet netjes egaal afremt, maar een beetje 'rommelt' tijdens het remmen. Bij lagere snelheden (binnen en buiten bebouwde kom) is er niets aan de hand, maar als ik van hogere snelheid moet afremmen, gaat het niet soepel. Het gebeurt wel en de remkracht lijkt ook adequaat, maar toch heb ik het idee dat iets niet helemaal goed zit.
Ik weet het, het is een heel vaag verhaal, maar ik hoop dat het voor iemand herkenbaar is en dat iemand kan bedenken wat er aan de hand zou kunnen zijn .
Laatst gewijzigd door Mikkie op 12 nov 2010, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Resonantie bij hoge snelheid?
Ten eerste je mag maar 120 KM.. even serieus. denk zelf dat je in de richting van de draagarm rubbers moet zoeken anders misschien wat ook vaak voorkomt zijn motor steunen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Resonantie bij hoge snelheid?
Ik kom ook wel eens in het buitenland . En ach, in NL controleren ze ook niet overal dagelijks hè .
Ben net nog even een testritje gaan maken en het geluid blijft, al kreeg ik het nu zelfs al bij 120 km/h! Zo gauw ik dat gehaald heb, is te merken dat de remmen ook trillen als ik rem. Alleen als ik heel zacht rem voel je het amper, maar hoe harder je remt, hoe duidelijker het gevoel. Dat is echter na twee minuten constant 80 km/h rijden weer nagenoeg weg bij de volgende remactie... :?
Ik vertrouw het totaal niet, want onberekenbaar. En dat met nog wel wat km's voor de boeg (je hebt niet voor niets een diesel...)
Bijkomend trouwens: brandstofverbruik. Waar ik normaal 90 km/h op de CC doe met een verbruik wat rond de 5-6l/100km schommelt, blijft ie nu op 7l/100km staan. En op de snelweg bij 120 op de CC is het zelfs ruim 8l/100km. Da's echt bizar veel. En nu snap ik dat ik wat meer rolweerstand heb doordat er op diverse plaatsen het nodige water op de weg ligt, maar dit gaat nergens meer over. Bij een regulier nat wegdek mag het verbruik niet zó omhoog schieten.
Tijdens de proefrit bewust stukken heel rustig gedaan maar ik kom al met al niet onder 7l/100km gemiddeld, terwijl ik de laatste tijd qua gemiddelde juist aan het zakken was naar 6,5l/100km. De voorspelling van de BC hing altijd tegen de 1.000km aan, heb 'm al eens op ruim 1.100km gehad, maar nu kom ik zelfs met rustig rijden niet boven een totaal van 850km... :?
Auto heeft twee weken terug een grote beurt gehad. Motor is nu warm dus schiet niet op; morgenochtend maar eens olie peilen en kijken hoe het daar mee staat.
Ben net nog even een testritje gaan maken en het geluid blijft, al kreeg ik het nu zelfs al bij 120 km/h! Zo gauw ik dat gehaald heb, is te merken dat de remmen ook trillen als ik rem. Alleen als ik heel zacht rem voel je het amper, maar hoe harder je remt, hoe duidelijker het gevoel. Dat is echter na twee minuten constant 80 km/h rijden weer nagenoeg weg bij de volgende remactie... :?
Ik vertrouw het totaal niet, want onberekenbaar. En dat met nog wel wat km's voor de boeg (je hebt niet voor niets een diesel...)
Bijkomend trouwens: brandstofverbruik. Waar ik normaal 90 km/h op de CC doe met een verbruik wat rond de 5-6l/100km schommelt, blijft ie nu op 7l/100km staan. En op de snelweg bij 120 op de CC is het zelfs ruim 8l/100km. Da's echt bizar veel. En nu snap ik dat ik wat meer rolweerstand heb doordat er op diverse plaatsen het nodige water op de weg ligt, maar dit gaat nergens meer over. Bij een regulier nat wegdek mag het verbruik niet zó omhoog schieten.
Tijdens de proefrit bewust stukken heel rustig gedaan maar ik kom al met al niet onder 7l/100km gemiddeld, terwijl ik de laatste tijd qua gemiddelde juist aan het zakken was naar 6,5l/100km. De voorspelling van de BC hing altijd tegen de 1.000km aan, heb 'm al eens op ruim 1.100km gehad, maar nu kom ik zelfs met rustig rijden niet boven een totaal van 850km... :?
Auto heeft twee weken terug een grote beurt gehad. Motor is nu warm dus schiet niet op; morgenochtend maar eens olie peilen en kijken hoe het daar mee staat.
Re: Problemen 320d PFL...?
Wiellager kapot misschien? Krik hem eens op en draai eens aan het wiel. Even de remblokken van de schijf losdrukken zodat de blokken niet meer aanlopen. Dan moet het draaien fluisterstil gaan.
Wordt het op een rotonde bijvoorbeeld ook erger als je er wat sportief overheen gaat?
Probeer eens een scherpe en lange bocht naar links en rechts te maken en luister dan ook eens naar het geluid.
Wordt het op een rotonde bijvoorbeeld ook erger als je er wat sportief overheen gaat?
Probeer eens een scherpe en lange bocht naar links en rechts te maken en luister dan ook eens naar het geluid.
Re: Problemen 320d PFL...?
Ik zou het niet weten. Merk 't pas sinds een paar dagen en telkens als ik het constateer regent het dus dan kan ik moeilijk met het raam open rijden en naar geluiden luisteren... Niet eens zozeer vanwege het feit dat ik dan nat word, maar meer dat er dusdanig veel bijgeluid is dat ik niet goed kan filteren.
Ik denk dat ik morgenochtend even de garage bel en langs rij, kunnen ze snel kijken hopelijk.
Ik denk dat ik morgenochtend even de garage bel en langs rij, kunnen ze snel kijken hopelijk.
Re: Problemen 320d PFL...?
Update: het blijken toch de draagarmrubbers te zijn, waarschijnlijk. Deze vertonen enige speling. Ik ga ergens in de komende dagen dus even nieuwe bestellen (Meyle HD) en volgende week laten monteren. Hopelijk is alles dan opgelost!
Re: Problemen 320d PFL...?
ik gok dat uw remblokken tegen uw schijven blijven schuren en worden ze heet (zeker na lange tijd hogere snelheden gereden te hebben merk je dit vooral aan de remkracht die eigenlijk niet meer is wat het moet zijn)
hierdoor gaan uw schijven krom trekken vanwaar de trilling voortkomt en steeds erger zal worden en op lagere snelheid.
dit kan dan ook een reden zijn dat uw verbruik gestegen is want zover ik er iets vanaf ken zie ik geen reden waarom dit door de draagarmen kan komen? er kan wel idd speling op uw rubbers gekomen zijn omdat deze meer te verduren krijgen door de trillingen van uw schijfremmen. heb zelf al 3keer mijn schijven verandert en ook de draagarmen met rubbers om pas na lange tijd door te hebben dat het de remklauwen zijn die bij de ingaande beweging van de cilinder lijken te blokkeren.
als ik me niet vergis staat er hier ergens als iets over op dit forum.
ik zou u dan ook aanraden om dit even te controleren voor je iets verandert want telkens ik mijn schijven of rubbers vernieuwde leek het probleem opgelost om na verloop van tijd beetje per beetje terug erger te worden.
hierdoor gaan uw schijven krom trekken vanwaar de trilling voortkomt en steeds erger zal worden en op lagere snelheid.
dit kan dan ook een reden zijn dat uw verbruik gestegen is want zover ik er iets vanaf ken zie ik geen reden waarom dit door de draagarmen kan komen? er kan wel idd speling op uw rubbers gekomen zijn omdat deze meer te verduren krijgen door de trillingen van uw schijfremmen. heb zelf al 3keer mijn schijven verandert en ook de draagarmen met rubbers om pas na lange tijd door te hebben dat het de remklauwen zijn die bij de ingaande beweging van de cilinder lijken te blokkeren.
als ik me niet vergis staat er hier ergens als iets over op dit forum.
ik zou u dan ook aanraden om dit even te controleren voor je iets verandert want telkens ik mijn schijven of rubbers vernieuwde leek het probleem opgelost om na verloop van tijd beetje per beetje terug erger te worden.
Re: Problemen 320d PFL...?
Bedankt voor je tips. Ik heb inderdaad de remschijven laten nakijken en deze zijn wel iets krom, maar niet schokkend genoeg om tot vervanging over te gaan. De draagarmen zijn echter wel rot en da's op de brug vastgesteld, dus hopelijk is het daarna opgelost