Verbruiksmeter wiebel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
A.W.B.0210
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 mei 2010, 15:48
Locatie: Thuis in Drenthe

Verbruiksmeter wiebel

Bericht door A.W.B.0210 » 15 dec 2010, 21:14

Hallo iedereen,

'T zal vast wel meerdere BMW rijders opgevallen zijn dat als je bv op een stoplicht afrijdt en je remt en trapt de koppeling in, dat je verbruiksmeter omhoog gaat en daarna als je stil staat helemaal beneden staat. Vroeg me af waarom dit is. Wat me ook opvalt is dat zolang ik niet stil sta m'n motor op zo'n 1000 rpm blijft draaien. Dit zal wel om eventueel direct verder rijden te vergemakkelijken zijn. Heeft dit met die verbruiksmeter te maken? Ben d'r eigelijks wel nieuwsgierig naar.

Rij een '01 316i exec.

Mvgr Alex
'If I die, I want to die peacefully, like my grandfather did in his sleep. Not screaming, like his passengers'.

BMW 3-er Reihe 316i executive

Gebruikersavatar
illie
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 nov 2010, 10:26

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door illie » 16 dec 2010, 08:25

Yep die verbruiksmeter is mij ook opgevallen (320i). Dacht zelf aan het even blijven 'kleven' van gaspedaal o.i.d.
Ben ook wel benieuwd.

:zwaai:

Reloader
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 21:50

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door Reloader » 16 dec 2010, 08:33

hier ook wel eens lijkt me dus normaal

1000rpm stationair is wel vrij hoog is meestal rond de 800 sommige zelfs 600

localizer
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jul 2009, 16:18

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door localizer » 16 dec 2010, 09:57

Dit heb ik op de 318i ook. Vlak voor stilstand schiet de naald heel even naar de 10L/100km en dan weer naar nul. Wanneer ik tijdens het uitrollen ontkoppel, zou je zeggen dat de verbruiksmeter naar +/- 0 zou gaan, maar die blijft dan meestal rond de 2L/100km (en idd 1000rpm) staan en gaat naar 0 wanneer ik echt stilsta.

vugt48
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:43

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door vugt48 » 16 dec 2010, 10:32

Heeft met emissie eisen temaken ,gas pedaal blijft echt niet plakken en de meter wordt gestuurd door electronica en dat heeft even tijd nodig om te kijken en teberekenen.
Het is ook niet precies het verbruik, is in de praktijk iets hoger
Dus dit is normaal wat de meter doet.

groet jw

Gebruikersavatar
A.W.B.0210
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 mei 2010, 15:48
Locatie: Thuis in Drenthe

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door A.W.B.0210 » 16 dec 2010, 11:48

Het gaat erom dat als je uitrolt en je koppeling intrapt dat je metertje omhoog gaat naar zo'n 10,0/100km en dat je motor op zo'n 1000rpm blijft draaien. Hoezo heeft dit met emissie eisen te maken? Snap t niet helemaal. :?
'If I die, I want to die peacefully, like my grandfather did in his sleep. Not screaming, like his passengers'.

BMW 3-er Reihe 316i executive

Gebruikersavatar
kaasplank
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008, 22:25
Locatie: De achterhoek

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door kaasplank » 16 dec 2010, 14:07

localizer schreef:Wanneer ik tijdens het uitrollen ontkoppel, zou je zeggen dat de verbruiksmeter naar +/- 0 zou gaan
Nee want als je je koppelingspedaal intrapt heb je benzine nodig om je motor te laten draaien. Zodra je gaat afremmen met de motor houden je wielen je motor aan het draaien en zou je verbruik 0,0 moeten zijn.
OEM wordt overgewaardeerd :P | Mijn hok

localizer
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jul 2009, 16:18

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door localizer » 16 dec 2010, 15:49

Of ik nou stil sta of met de koppeling ingetrapt uitrol....dat is toch geen verschil?! :? In beide gevallen vraag ik geen vermogen van de motor (op het stationair draaien na)? Of mis ik iets elementairs? Overigens, ook bij het afremmen op de motor bleef het verbruik op +/- 2L staan....
Laatst gewijzigd door Gast op 16 dec 2010, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Gebruikersavatar
A.W.B.0210
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 mei 2010, 15:48
Locatie: Thuis in Drenthe

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door A.W.B.0210 » 16 dec 2010, 19:50

Reloader schreef:hier ook wel eens lijkt me dus normaal

1000rpm stationair is wel vrij hoog is meestal rond de 800 sommige zelfs 600
Is zolang ik nog in beweging ben, zodra ik stil sta zakt ie weer naar +/- 700 rpm.

@ localizer: Bij mij 't zelfde. Zodra je dan koppelt "schiet" ie omhoog. Lijkt me ook niet trouwens dat je vermogen vraagt. ECU moet de motor alleen draaiende houden in stationair en dat lijkt me niet zo moeilijk.
'If I die, I want to die peacefully, like my grandfather did in his sleep. Not screaming, like his passengers'.

BMW 3-er Reihe 316i executive

Gebruikersavatar
Phantom
Berichten: 840
Lid geworden op: 04 okt 2010, 19:34
Locatie: Helden

Re: Verbruiksmeter wiebel

Bericht door Phantom » 17 dec 2010, 15:44

localizer schreef:Dit heb ik op de 318i ook. Vlak voor stilstand schiet de naald heel even naar de 10L/100km en dan weer naar nul. Wanneer ik tijdens het uitrollen ontkoppel, zou je zeggen dat de verbruiksmeter naar +/- 0 zou gaan, maar die blijft dan meestal rond de 2L/100km (en idd 1000rpm) staan en gaat naar 0 wanneer ik echt stilsta.
Gewoon laten uitrollen in de versnelling, dan verbruikt hij niets ;)
Afbeelding
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”