
Tikkend geluid M57 blok
- RubberBurner
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 19:02
- Locatie: Hippolytushoef
- Contacteer:
Re: Tikkend geluid M57 blok
Nou ben ik geen monteur,maar 't geluid van de motor in dat youtube filmpje lijkt op versleten/kapotte krukaslagers..... 

Re: Tikkend geluid M57 blok
gister wederom aan de computer, alles uitgelezen. Computer opnieuw geprogrammeerd en alle waardes gereset.
De wagen start nu opzich goed, helaas gaat hij na enige tijd gereden te hebben toch weer met tikken. x|
hier wat filmpjes hoe het blok nu klinkt, dit is overigens met een warme motor.. het geluid is al een stuk minder erg dan het was!
Motorsteunen kunnen ook wel een vervanging gebruiken denk ik zo..
De wagen start nu opzich goed, helaas gaat hij na enige tijd gereden te hebben toch weer met tikken. x|
hier wat filmpjes hoe het blok nu klinkt, dit is overigens met een warme motor.. het geluid is al een stuk minder erg dan het was!
Motorsteunen kunnen ook wel een vervanging gebruiken denk ik zo..
- RubberBurner
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 19:02
- Locatie: Hippolytushoef
- Contacteer:
Re: Tikkend geluid M57 blok
Het lijkt wel een trekker !?
Ik heb een tijdje een 530d gereden,maar die maakte niet veel geluid,dit is echt niet best ..... :? :?

Re: Tikkend geluid M57 blok
Ik heb precies hetzelfde probleem!
bij mijn e39
Maar bij mij was het in een keer gebeurd na een stuk rijden..
Weet je onder tussen al wat het is?
bij mijn e39
Maar bij mij was het in een keer gebeurd na een stuk rijden..
Weet je onder tussen al wat het is?
Re: Tikkend geluid M57 blok
helaas nog geen oplossing voor het probleem. afgelopen week bij de dealer geweest, die vonden het een raar probleem. Ook omdat de wagen het niet doet als die koud is.
Morgen even met de wagen langs een BMW Diesel specialist, kijken wat zijn antwoord gaat zijn.. Dus we wachten het nog steeds af... HELAAS...
bedoel je dat het bij jou in 1x kwam tijdens het rijden of was je motorblok er toen klaar mee? en wat was het probleem?
Morgen even met de wagen langs een BMW Diesel specialist, kijken wat zijn antwoord gaat zijn.. Dus we wachten het nog steeds af... HELAAS...
bedoel je dat het bij jou in 1x kwam tijdens het rijden of was je motorblok er toen klaar mee? en wat was het probleem?
Re: Tikkend geluid M57 blok
Bij mij was het in het begin héél zachtjes, Als je bijvoorbeeld in een straat reed met auto's langs de weg en je deed je raam open kon je dat heel zachtjes horen maar nadat ik een stuk kick-down reed en de bocht uit reed, en weer optrok is hij begonnen met dat geluid. Precies als op dat filmpje!
Hij staat nu bij mijn monteur, en hij dacht als het mee zou vallen dan was het de ketting spanner, Maar kan ook natuurlijk flink tegenvallen.. Maar dat krijg ik nog te horen..
Ik houd je wel op de hoogte!
Gewoon balen dat je niet weet wat het is en ik zou er ook niet mee rijden! maar dat doe je denk ik ook niet?
Hij staat nu bij mijn monteur, en hij dacht als het mee zou vallen dan was het de ketting spanner, Maar kan ook natuurlijk flink tegenvallen.. Maar dat krijg ik nog te horen..
Ik houd je wel op de hoogte!
Gewoon balen dat je niet weet wat het is en ik zou er ook niet mee rijden! maar dat doe je denk ik ook niet?
Re: Tikkend geluid M57 blok
kettingspanner kan ook zo klinken, dan wel de ketting he'
Heb dit geluid met mijn eerste alfa gtv met ketting ook gehad(in 1980).

Heb dit geluid met mijn eerste alfa gtv met ketting ook gehad(in 1980).

Re: Tikkend geluid M57 blok
dacht dat het de ketting niet kon zijn aangezien die meer een ratelend geluid maakt.. kan ik die ketting makkelijk controleren of die nog strak zit? geen idee hoe die bij een M57 blok zit namelijk... bij de M51 kon je via de olievuldop erbij.. maar lijkt hier onmogelijk... 

Re: Tikkend geluid M57 blok
bij de alfa was het zo dat als de ketting te slap stond, hij ergens in het blok tegenaan sloeg.
gaf stationair ook een zelfde soort geluid.
zeg ook niet dat het hier aan ligt, maar geef opties.
weet ook niet of deze zelfspannend is of dat hij opgesteld moet worden.
gaf stationair ook een zelfde soort geluid.
zeg ook niet dat het hier aan ligt, maar geef opties.
weet ook niet of deze zelfspannend is of dat hij opgesteld moet worden.
Re: Tikkend geluid M57 blok
Mijn motor is iniedergeval dood.. *zucht* ;(
200.000 gelopen..
De oorzaak gaan we nog naar kijken..
Succes met jouw motor iniedergeval..
200.000 gelopen..
De oorzaak gaan we nog naar kijken..
Succes met jouw motor iniedergeval..
Re: Tikkend geluid M57 blok
ladies & gentlemen... WE'VE GOT HIM
dat is ook het enige positieve aan het verhaal... speling op de piston/zuigerstang.. Dus een redelijk dure ingreep om 'ff' te laten vervangen.
Is zoiets ook 'makkelijk' zelf te doen? Hiermee bedoel ik niet of het een klusje is van een paar uurtjes, maar of je het met normaal gereedschap kan doen of dat je er speciale dingen voor nodig hebt?
De wagen staat stil dus kan er in de avonduurtjes aan klussen in me garage, maar zou zonde zijn als ik tot aan de piston ben en er achter kom dat ik 'speciaal gereedschap 1337' nodig heb ofzo..

dat is ook het enige positieve aan het verhaal... speling op de piston/zuigerstang.. Dus een redelijk dure ingreep om 'ff' te laten vervangen.
Is zoiets ook 'makkelijk' zelf te doen? Hiermee bedoel ik niet of het een klusje is van een paar uurtjes, maar of je het met normaal gereedschap kan doen of dat je er speciale dingen voor nodig hebt?
De wagen staat stil dus kan er in de avonduurtjes aan klussen in me garage, maar zou zonde zijn als ik tot aan de piston ben en er achter kom dat ik 'speciaal gereedschap 1337' nodig heb ofzo..

Re: Tikkend geluid M57 blok
Lijkt me niet een doe het zelf klusje, ik weet het niet zeker maar volgens mij moet je motorblok eruit en flink uit elkaar?
Succes ermee!
Succes ermee!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Tikkend geluid M57 blok
dat is opzich het probleem niet, heb ook de beschikking over een motortakel etc in de garage, maar vroeg me af of ik er speciaal bmw gereedschap voor nodig heb anders is het zonde van mijn tijd om eraan te beginnen 
Het grootste onderhoud wat ik ooit aan een wagen heb gedaan is bij een E34: cardanas, diff, schokdempers/veren en remmerij.. maar dat kan allemaal met 'normaal' gereedschap vandaar mijn vraag.

Het grootste onderhoud wat ik ooit aan een wagen heb gedaan is bij een E34: cardanas, diff, schokdempers/veren en remmerij.. maar dat kan allemaal met 'normaal' gereedschap vandaar mijn vraag.

- RubberBurner
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 19:02
- Locatie: Hippolytushoef
- Contacteer:
Re: Tikkend geluid M57 blok
Told u soRubberBurner schreef:Nou ben ik geen monteur,maar 't geluid van de motor in dat youtube filmpje lijkt op versleten/kapotte krukaslagers.....


Je kan ze vervangen van onderaf (bigend),al is 't de vraag of je krukas niet opnieuw geslepen moet worden omdat je al een tijdje zo rondrijd .....
Re: Tikkend geluid M57 blok
Hallo beste BMW vrienden,
Als de big-end lagers versleten zijn, dan is het niet even deze lagerschalen vervangen door nieuwe, doe dit nooit!
De kruk van de krukas waar het Big-end op zit met de halve lagerschalen, dient ook op maat en rondheid gecontroleerd te worden.
Als de kruk ovaal is en of wat versleten en dunner, dan helpt deze reparatie niet! Is weggegooid geld!
Dan dient de krukas gedemonteerd te worden, en geslepen te worden, waarna er overmaat lagerschalen gebruikt dienen te worden.
Ga eens ten rade bij Rapservices.nl stuur een e-mailtje naar Ruud, een erg deskundig monteur, die weet er zeker en vast een heel erg goed antwoord op. Klik wel eerst op contact, dan ziet u een rijtje met namen, klik op Ruud, mail deze uw probleem.
Vraag eventueel om het telefoon nummer van hem.
Maar ga absoluut geen Big-end lagerschalen vernieuwen, erg zonde van de investering.
Kan het echt geen komstoter zijn dan, is het een tikken geluid of een tokkend geluid, dat maakt erg veel verschil uit.
Tikkend is vaak de komstoter, een tokkend geluid kan dus vaak een big-end lager zijn!
Is dit geluid ineems gekomen, of elke keer weer wat harder?
Wat is de staat van de motorolie, en welk merk olie gebruikt u, en welk type?
Allemaal van die hele kleine dingetjes, die het werkelijk kunnen veroorzaken.
Ik deel deze ervaring met u, ik had dit probleem al na het verversen, zo ongeveer een goede 6.000 km na de verversing, een tikkend/klepperend geluid, duidelijk een komstoter dus.
Raar om dit te gewaar te worden, zo halverwege de interval van de verversing, erg merkwaardig, de olie gebruikt die men voorschreef bij de fabriek.
Nu had ik wel eens gelezen dat Kroon een van de 2 beste oliesoorten is van ons land.
Ik heb de proef op de som genomen, en de site van Kroonoil.nl bezocht, nu kan je daar bekijken als je alles instelt, welk type olie je dient te gebruiken, en een paar alternatieve types olie, zo ook de rest van de vloeistoffen die in de auto gebruikt dienen te worden.
Ik heb de aanbevolen olie gekocht en een nieuw oliefilter, je bent dan toch bezig.
De olie vervangen en het filter.
Met de auto gereden tot dat de interval weer aan de orde was om te gaan verversen, en geloof het of niet, het probleem komstoter was bij mijn auto niet meer aan de orde, de olie was de schuldige, nu beweer ik natuurlijk niet dat dit zo is bij uw auto, maar dit probeersel heeft bij mij wel een aardige dure reparatie gescheeld, of je nu een goede 50,00 euro en een goede 16,00 euro, dus bij elkaar opgeteld een goede 66,00 euro en het probleem verholpen, of u gaat direct een grote reparatie doen aan uw Big-ends of de komstoter doen, nu kost een komstoter ergens rond de 10,00 tot 20,00 euro, en welke komstoter is het nu eigenlijk, oké met een stetoscoop kom je aardig ver, maar er dient nog meer aan onderdelen gekocht te worden.
Dus wat is nu wijsheid?
Mail eens naar rapservices.nl en e-mail eens even naar Ruud, het kost u niets, even de moeite om dit mailtje te sturen, en u behoed zich voor een berg kosten misschien, en een reparatie die misschien niet eens hoeft, zoals de Big-ends te vernieuwen, want de drijfstang ( Big-end )kan eventueel ook nog uitgeslagen te zijn. het ovaal zijn van het Big-end.
Dus wees a.u.b erg voorzichtig..
Ik zou echter liever hebben dat het 10 keer beter een komstoter kan zijn, dan eenmaal een Big-end, dat scheelt enorm veel in de kosten!
Tracht er in elk geval niet meer mee te rijden of te laten draaien, tot u zekerheid hebt wat het wel kan zijn, het zou erg zonde zijn, dat uw motor nog verder vernield word, u kan niet voorzichtig genoeg zijn!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als de big-end lagers versleten zijn, dan is het niet even deze lagerschalen vervangen door nieuwe, doe dit nooit!
De kruk van de krukas waar het Big-end op zit met de halve lagerschalen, dient ook op maat en rondheid gecontroleerd te worden.
Als de kruk ovaal is en of wat versleten en dunner, dan helpt deze reparatie niet! Is weggegooid geld!
Dan dient de krukas gedemonteerd te worden, en geslepen te worden, waarna er overmaat lagerschalen gebruikt dienen te worden.
Ga eens ten rade bij Rapservices.nl stuur een e-mailtje naar Ruud, een erg deskundig monteur, die weet er zeker en vast een heel erg goed antwoord op. Klik wel eerst op contact, dan ziet u een rijtje met namen, klik op Ruud, mail deze uw probleem.
Vraag eventueel om het telefoon nummer van hem.
Maar ga absoluut geen Big-end lagerschalen vernieuwen, erg zonde van de investering.
Kan het echt geen komstoter zijn dan, is het een tikken geluid of een tokkend geluid, dat maakt erg veel verschil uit.
Tikkend is vaak de komstoter, een tokkend geluid kan dus vaak een big-end lager zijn!
Is dit geluid ineems gekomen, of elke keer weer wat harder?
Wat is de staat van de motorolie, en welk merk olie gebruikt u, en welk type?
Allemaal van die hele kleine dingetjes, die het werkelijk kunnen veroorzaken.
Ik deel deze ervaring met u, ik had dit probleem al na het verversen, zo ongeveer een goede 6.000 km na de verversing, een tikkend/klepperend geluid, duidelijk een komstoter dus.
Raar om dit te gewaar te worden, zo halverwege de interval van de verversing, erg merkwaardig, de olie gebruikt die men voorschreef bij de fabriek.
Nu had ik wel eens gelezen dat Kroon een van de 2 beste oliesoorten is van ons land.
Ik heb de proef op de som genomen, en de site van Kroonoil.nl bezocht, nu kan je daar bekijken als je alles instelt, welk type olie je dient te gebruiken, en een paar alternatieve types olie, zo ook de rest van de vloeistoffen die in de auto gebruikt dienen te worden.
Ik heb de aanbevolen olie gekocht en een nieuw oliefilter, je bent dan toch bezig.
De olie vervangen en het filter.
Met de auto gereden tot dat de interval weer aan de orde was om te gaan verversen, en geloof het of niet, het probleem komstoter was bij mijn auto niet meer aan de orde, de olie was de schuldige, nu beweer ik natuurlijk niet dat dit zo is bij uw auto, maar dit probeersel heeft bij mij wel een aardige dure reparatie gescheeld, of je nu een goede 50,00 euro en een goede 16,00 euro, dus bij elkaar opgeteld een goede 66,00 euro en het probleem verholpen, of u gaat direct een grote reparatie doen aan uw Big-ends of de komstoter doen, nu kost een komstoter ergens rond de 10,00 tot 20,00 euro, en welke komstoter is het nu eigenlijk, oké met een stetoscoop kom je aardig ver, maar er dient nog meer aan onderdelen gekocht te worden.
Dus wat is nu wijsheid?
Mail eens naar rapservices.nl en e-mail eens even naar Ruud, het kost u niets, even de moeite om dit mailtje te sturen, en u behoed zich voor een berg kosten misschien, en een reparatie die misschien niet eens hoeft, zoals de Big-ends te vernieuwen, want de drijfstang ( Big-end )kan eventueel ook nog uitgeslagen te zijn. het ovaal zijn van het Big-end.
Dus wees a.u.b erg voorzichtig..
Ik zou echter liever hebben dat het 10 keer beter een komstoter kan zijn, dan eenmaal een Big-end, dat scheelt enorm veel in de kosten!
Tracht er in elk geval niet meer mee te rijden of te laten draaien, tot u zekerheid hebt wat het wel kan zijn, het zou erg zonde zijn, dat uw motor nog verder vernield word, u kan niet voorzichtig genoeg zijn!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad