Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
kuil15
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2008, 16:00

Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door kuil15 » 21 feb 2011, 21:28

Besten,

Sinds tijden probleemloos rijden heb ik toch een probleem, de motor komt niet of heeel langzaam op temperatuur. Hij blijft halverwege hangen ( 45 graden?) Thermostaat is vorige week vervangen (| , koelvloeistof is ook op niveau.

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
snoek1
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 okt 2010, 21:22

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door snoek1 » 21 feb 2011, 22:17

wellicht nog lucht in het systeem, nogmaals ontluchten.

kuil15
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2008, 16:00

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door kuil15 » 21 feb 2011, 22:50

Morgen direct ontluchten! ik laat het weten.

Bedankt

fornal

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door fornal » 22 feb 2011, 06:31

Hi,

What type of engine do you have? If it is 320d or 33d then you have 2 termostats.
Normal and ERG (8 - http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/i/263.png).

You can also enable test 7 to verify the temperature.

Instructions to access the hidden OBC functions:

Hold Trip Reset while turning ignition key to on position
OBC should show "Test"
Use Trip Reset to select function 19.0 that unlocks all the features
Wait for display to show "Off"
Depress Trip Reset for 1/4 second and release it
With no delay press Trip Reset several times to select one of the following function s

BMW E46 On-Board Computer (OBC) Hidden Codes
nr example description
1 Car Engine and cluster data
1.0 46nnn Chassis nr/VIN serial number (last 5 digits)
1.1 4nnn K-number
1.2 690236 Cluster Part #
1.3 045210 Coding (04)/diagnosis (52)/bus index (10)
1.4 1200 Week (12)/year of manufacture (2000)
1.5 09_160 Hardware (09) and software # (16.0) of cluster
1.6 Not used
1.7 04__44 CAN-version (04) KI-revision index (44)
2 (test) Cluster System Test - Activates the gauge drivers,
indicators and LEDs to confirm function
3 SI Data
3.0 1098 Used fuel in liters since last SI (Service Inspection)
3.1 0231 Periodic inspection days; elapsed days (since last SI)
4 Momentary Consumption
4.0 0145+ Instant fuel consumption - 0145=14.5 liters/100km
4.1 0018 Instant fuel consumption - 0018=1.8 l/Hour
5 Distance Gone Consumption
5.0 082 Average mileage; 082=8.2 liters/100km
5.1 0536 Calc. km to refuel (momentary distance to go)
6 Fuel Level sensor inputs in liters
6.0 109330+ Fuel level averaged; Left half sensor input=10.9 liters; Right sensor input=33.0 liters
6.1 0439+ Total tank level averaged; vlgs 6.0: 10.9+33.0=43.9 liters
6.2 0442+ Indicated value (44.2) and tank phase
7 Temperature and Speed
7.0 021+ Coolant/Engine temperature (2.1C)
7.1 130 Ambient/Outside temperature - chg met 5 pts. 125/130/135
7.2 + Engine speed / Current RPMs 1/min
7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour
8 Input value in HEX form
8.0 1d0+ System voltage ADC-Value Hex code
8.1 26C33C+ ADC Values HG left/HG right
8.2 0000 ADC Value brake degradation sensor (000=o.k.)
8.3 18C ADC Value outside temperature
9 Battery
9.0 140 Battery Voltage - 140 = UB 14.0v
9.1 242013+?
9.2 074_78+?
9.3 0011+?
10 Not used
11 Not used
12 Not used
13 GonG Gong Test
14 Not used
15 Status cluster I/O-ports (bit codes) 0=low; 1=high
1st-belt contact, seat belt fastened=0; 2) ignition lock contact, key inserted=0; 3) door contact, door open=0; 4) clock button pressed=0; 5) SI reset=0, for reset=0; 6) EGS transmission failure=0
Status Digital Outputs (bits) 0=inactive, 1=active
1) Gong output; 2) Brake warning lamp; 3) Low fuel warning lamp; 4) EGA lamp; 5) seat belt lamp; 6) manipulation dot
16 Not used
17 Not used
18 Not used
19 Lock Status; unlocks functions in range 3-18
19.0 L-On/L-Off Unlock: press button when "L-Off"
20 Not used
21 Software Reset; reset OBC settings
00 End of test

Test `9 to L-off and then test 7.0

geenid83

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door geenid83 » 22 feb 2011, 08:22

heb je een diesel?
Deze hebben een elektrische bijverwarming die er voor zorgt dat het koelvloeistof en daarmee ook de motor sneller op temperatuur komt. Bij mij is deze doorgebrand en werkt niet meer. Ik ga hem komend weekend vervangen. Je kan het merken aan de motor die niet op temperatuur komt, de verwarming werkt minder goed en het verbruik van diesel gaat omhoog.

fornal

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door fornal » 22 feb 2011, 09:19

Yes if it takes longer to achive right temp but it is possible then it can be aslo:

Afbeelding

Please unmonted this electrical part and check:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

geenid83

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door geenid83 » 22 feb 2011, 09:28

fornal schreef:Yes if it takes longer to achive right temp but it is possible then it can be aslo:
die bedoelde ik dus! ;)

kuil15
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2008, 16:00

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door kuil15 » 22 feb 2011, 11:08

Woow, thanks for all the information. Im gonna check it.

Tnxx

kuil15
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2008, 16:00

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door kuil15 » 22 feb 2011, 11:37

I cannot find the articlenumber of realoem, do you have it somewhere? :P

fornal

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door fornal » 22 feb 2011, 14:58

If you have a diesel engine I think that ERG is the root cause.
15 min to check :)

When engine is cold please remove top cover and get to ERG http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35

number 12. Remove it and check if air is going throught - should not and if you will shake it there should be no loose parts inside.

If so you will have to swap it.

Gebruikersavatar
tan_n86
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 mar 2010, 09:21

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door tan_n86 » 22 feb 2011, 16:57

beetje offtopic, maar heeft iemand een idee hoeveel het kost om de thermostaat te vervangen?

bmw-e46-320d
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2010, 16:16

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door bmw-e46-320d » 27 feb 2011, 14:38

Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn thermostaat en heb deze onlangs zelf vervangen het koste mij ca. 80 euro (zonder arbeidsloon wel te verstaan)
Laatst gewijzigd door Farl op 08 mar 2011, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Marc 320d

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door Marc 320d » 27 feb 2011, 21:18

Ik heb twee uur gedaan over het vervangen (redelijk rustig aan) bij mijn 320d. Kosten waren E56 meen ik bij de dealer. Goedkoper dan de automaterialensjakie.

Maar on-topic: hoe is het met de topic-starter?

kuil15
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2008, 16:00

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door kuil15 » 02 mar 2011, 19:39

Inmiddels nog niks gedaan, motor blijft langzaam warm worden. Ook loopt de motor onregelmatig stationair als die niet op bedrijfstemperatuur is.

kuil15
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2008, 16:00

Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!

Bericht door kuil15 » 02 mar 2011, 19:40

geenid83 schreef:heb je een diesel?
Deze hebben een elektrische bijverwarming die er voor zorgt dat het koelvloeistof en daarmee ook de motor sneller op temperatuur komt. Bij mij is deze doorgebrand en werkt niet meer. Ik ga hem komend weekend vervangen. Je kan het merken aan de motor die niet op temperatuur komt, de verwarming werkt minder goed en het verbruik van diesel gaat omhoog.
heb je hem inmiddels vervangen? laat even weten of het werkt. 8)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”