Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Besten,
Sinds tijden probleemloos rijden heb ik toch een probleem, de motor komt niet of heeel langzaam op temperatuur. Hij blijft halverwege hangen ( 45 graden?) Thermostaat is vorige week vervangen (| , koelvloeistof is ook op niveau.
Iemand een idee?
Sinds tijden probleemloos rijden heb ik toch een probleem, de motor komt niet of heeel langzaam op temperatuur. Hij blijft halverwege hangen ( 45 graden?) Thermostaat is vorige week vervangen (| , koelvloeistof is ook op niveau.
Iemand een idee?
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
wellicht nog lucht in het systeem, nogmaals ontluchten.
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Morgen direct ontluchten! ik laat het weten.
Bedankt
Bedankt
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Hi,
What type of engine do you have? If it is 320d or 33d then you have 2 termostats.
Normal and ERG (8 - http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/i/263.png).
You can also enable test 7 to verify the temperature.
Instructions to access the hidden OBC functions:
Hold Trip Reset while turning ignition key to on position
OBC should show "Test"
Use Trip Reset to select function 19.0 that unlocks all the features
Wait for display to show "Off"
Depress Trip Reset for 1/4 second and release it
With no delay press Trip Reset several times to select one of the following function s
BMW E46 On-Board Computer (OBC) Hidden Codes
nr example description
1 Car Engine and cluster data
1.0 46nnn Chassis nr/VIN serial number (last 5 digits)
1.1 4nnn K-number
1.2 690236 Cluster Part #
1.3 045210 Coding (04)/diagnosis (52)/bus index (10)
1.4 1200 Week (12)/year of manufacture (2000)
1.5 09_160 Hardware (09) and software # (16.0) of cluster
1.6 Not used
1.7 04__44 CAN-version (04) KI-revision index (44)
2 (test) Cluster System Test - Activates the gauge drivers,
indicators and LEDs to confirm function
3 SI Data
3.0 1098 Used fuel in liters since last SI (Service Inspection)
3.1 0231 Periodic inspection days; elapsed days (since last SI)
4 Momentary Consumption
4.0 0145+ Instant fuel consumption - 0145=14.5 liters/100km
4.1 0018 Instant fuel consumption - 0018=1.8 l/Hour
5 Distance Gone Consumption
5.0 082 Average mileage; 082=8.2 liters/100km
5.1 0536 Calc. km to refuel (momentary distance to go)
6 Fuel Level sensor inputs in liters
6.0 109330+ Fuel level averaged; Left half sensor input=10.9 liters; Right sensor input=33.0 liters
6.1 0439+ Total tank level averaged; vlgs 6.0: 10.9+33.0=43.9 liters
6.2 0442+ Indicated value (44.2) and tank phase
7 Temperature and Speed
7.0 021+ Coolant/Engine temperature (2.1C)
7.1 130 Ambient/Outside temperature - chg met 5 pts. 125/130/135
7.2 + Engine speed / Current RPMs 1/min
7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour
8 Input value in HEX form
8.0 1d0+ System voltage ADC-Value Hex code
8.1 26C33C+ ADC Values HG left/HG right
8.2 0000 ADC Value brake degradation sensor (000=o.k.)
8.3 18C ADC Value outside temperature
9 Battery
9.0 140 Battery Voltage - 140 = UB 14.0v
9.1 242013+?
9.2 074_78+?
9.3 0011+?
10 Not used
11 Not used
12 Not used
13 GonG Gong Test
14 Not used
15 Status cluster I/O-ports (bit codes) 0=low; 1=high
1st-belt contact, seat belt fastened=0; 2) ignition lock contact, key inserted=0; 3) door contact, door open=0; 4) clock button pressed=0; 5) SI reset=0, for reset=0; 6) EGS transmission failure=0
Status Digital Outputs (bits) 0=inactive, 1=active
1) Gong output; 2) Brake warning lamp; 3) Low fuel warning lamp; 4) EGA lamp; 5) seat belt lamp; 6) manipulation dot
16 Not used
17 Not used
18 Not used
19 Lock Status; unlocks functions in range 3-18
19.0 L-On/L-Off Unlock: press button when "L-Off"
20 Not used
21 Software Reset; reset OBC settings
00 End of test
Test `9 to L-off and then test 7.0
What type of engine do you have? If it is 320d or 33d then you have 2 termostats.
Normal and ERG (8 - http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/i/263.png).
You can also enable test 7 to verify the temperature.
Instructions to access the hidden OBC functions:
Hold Trip Reset while turning ignition key to on position
OBC should show "Test"
Use Trip Reset to select function 19.0 that unlocks all the features
Wait for display to show "Off"
Depress Trip Reset for 1/4 second and release it
With no delay press Trip Reset several times to select one of the following function s
BMW E46 On-Board Computer (OBC) Hidden Codes
nr example description
1 Car Engine and cluster data
1.0 46nnn Chassis nr/VIN serial number (last 5 digits)
1.1 4nnn K-number
1.2 690236 Cluster Part #
1.3 045210 Coding (04)/diagnosis (52)/bus index (10)
1.4 1200 Week (12)/year of manufacture (2000)
1.5 09_160 Hardware (09) and software # (16.0) of cluster
1.6 Not used
1.7 04__44 CAN-version (04) KI-revision index (44)
2 (test) Cluster System Test - Activates the gauge drivers,
indicators and LEDs to confirm function
3 SI Data
3.0 1098 Used fuel in liters since last SI (Service Inspection)
3.1 0231 Periodic inspection days; elapsed days (since last SI)
4 Momentary Consumption
4.0 0145+ Instant fuel consumption - 0145=14.5 liters/100km
4.1 0018 Instant fuel consumption - 0018=1.8 l/Hour
5 Distance Gone Consumption
5.0 082 Average mileage; 082=8.2 liters/100km
5.1 0536 Calc. km to refuel (momentary distance to go)
6 Fuel Level sensor inputs in liters
6.0 109330+ Fuel level averaged; Left half sensor input=10.9 liters; Right sensor input=33.0 liters
6.1 0439+ Total tank level averaged; vlgs 6.0: 10.9+33.0=43.9 liters
6.2 0442+ Indicated value (44.2) and tank phase
7 Temperature and Speed
7.0 021+ Coolant/Engine temperature (2.1C)
7.1 130 Ambient/Outside temperature - chg met 5 pts. 125/130/135
7.2 + Engine speed / Current RPMs 1/min
7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour
8 Input value in HEX form
8.0 1d0+ System voltage ADC-Value Hex code
8.1 26C33C+ ADC Values HG left/HG right
8.2 0000 ADC Value brake degradation sensor (000=o.k.)
8.3 18C ADC Value outside temperature
9 Battery
9.0 140 Battery Voltage - 140 = UB 14.0v
9.1 242013+?
9.2 074_78+?
9.3 0011+?
10 Not used
11 Not used
12 Not used
13 GonG Gong Test
14 Not used
15 Status cluster I/O-ports (bit codes) 0=low; 1=high
1st-belt contact, seat belt fastened=0; 2) ignition lock contact, key inserted=0; 3) door contact, door open=0; 4) clock button pressed=0; 5) SI reset=0, for reset=0; 6) EGS transmission failure=0
Status Digital Outputs (bits) 0=inactive, 1=active
1) Gong output; 2) Brake warning lamp; 3) Low fuel warning lamp; 4) EGA lamp; 5) seat belt lamp; 6) manipulation dot
16 Not used
17 Not used
18 Not used
19 Lock Status; unlocks functions in range 3-18
19.0 L-On/L-Off Unlock: press button when "L-Off"
20 Not used
21 Software Reset; reset OBC settings
00 End of test
Test `9 to L-off and then test 7.0
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
heb je een diesel?
Deze hebben een elektrische bijverwarming die er voor zorgt dat het koelvloeistof en daarmee ook de motor sneller op temperatuur komt. Bij mij is deze doorgebrand en werkt niet meer. Ik ga hem komend weekend vervangen. Je kan het merken aan de motor die niet op temperatuur komt, de verwarming werkt minder goed en het verbruik van diesel gaat omhoog.
Deze hebben een elektrische bijverwarming die er voor zorgt dat het koelvloeistof en daarmee ook de motor sneller op temperatuur komt. Bij mij is deze doorgebrand en werkt niet meer. Ik ga hem komend weekend vervangen. Je kan het merken aan de motor die niet op temperatuur komt, de verwarming werkt minder goed en het verbruik van diesel gaat omhoog.
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Yes if it takes longer to achive right temp but it is possible then it can be aslo:
Please unmonted this electrical part and check:
Uploaded with ImageShack.us
Please unmonted this electrical part and check:
Uploaded with ImageShack.us
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
die bedoelde ik dus!fornal schreef:Yes if it takes longer to achive right temp but it is possible then it can be aslo:
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Woow, thanks for all the information. Im gonna check it.
Tnxx
Tnxx
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
I cannot find the articlenumber of realoem, do you have it somewhere?
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
If you have a diesel engine I think that ERG is the root cause.
15 min to check
When engine is cold please remove top cover and get to ERG http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
number 12. Remove it and check if air is going throught - should not and if you will shake it there should be no loose parts inside.
If so you will have to swap it.
15 min to check
When engine is cold please remove top cover and get to ERG http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
number 12. Remove it and check if air is going throught - should not and if you will shake it there should be no loose parts inside.
If so you will have to swap it.
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
beetje offtopic, maar heeft iemand een idee hoeveel het kost om de thermostaat te vervangen?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24 okt 2010, 16:16
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn thermostaat en heb deze onlangs zelf vervangen het koste mij ca. 80 euro (zonder arbeidsloon wel te verstaan)
Laatst gewijzigd door Farl op 08 mar 2011, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Ik heb twee uur gedaan over het vervangen (redelijk rustig aan) bij mijn 320d. Kosten waren E56 meen ik bij de dealer. Goedkoper dan de automaterialensjakie.
Maar on-topic: hoe is het met de topic-starter?
Maar on-topic: hoe is het met de topic-starter?
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
Inmiddels nog niks gedaan, motor blijft langzaam warm worden. Ook loopt de motor onregelmatig stationair als die niet op bedrijfstemperatuur is.
Re: Motor komt niet op temperatuur! themostaat al vervangen!
heb je hem inmiddels vervangen? laat even weten of het werkt.geenid83 schreef:heb je een diesel?
Deze hebben een elektrische bijverwarming die er voor zorgt dat het koelvloeistof en daarmee ook de motor sneller op temperatuur komt. Bij mij is deze doorgebrand en werkt niet meer. Ik ga hem komend weekend vervangen. Je kan het merken aan de motor die niet op temperatuur komt, de verwarming werkt minder goed en het verbruik van diesel gaat omhoog.