Cold Air Intake nutteloos?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Kaantjee

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Kaantjee » 16 dec 2010, 16:20

Mijn ECU is gechipt (draait 7000RPM in begrenzer), 2 rechte buizen (kat-middendemper delete) en 325i einddemper..
Ook heeft hij HAI met koude lucht toevoer.. Ik schat hem in op max. 200PK.. dus geen kroeg PK's van uitlaat +15, openluchtfilter +10 en chip 20PK x|

hahaha

Maar shall we go back ontopic over de verwarmde gasklep?
Want deze verwarmt het lucht wat ingezogen wordt..

De tempratuursensor zit bij mij onder de zwarte buis van mijn gasklep naar mijn luchtmassameter toe:
Afbeelding
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

musQ

Bericht door musQ » 21 mar 2011, 04:15

De tijd dat die gasklep het lucht heeft verwarmd is zo minimaal. Naar mijn mening is het handig voor in de winter zodat de auto makkelijker start.

Een cold-air intake heeft wel degelijk zin, alleen dan moet je het niet bij een cold-air intake laten. Denk aan aangepast inlaatsysteem, uitlaatsysteem. Het leukste is nog altijd in combinatie met een turbo, alles wat je kan verbeteren heeft zin. Ook al voel je er niets of vrij weinig van als je het op een standaard motor doet.

Ooit wel eens getunede auto gezien met turbo die aangesloten is aan een standaard filterhuis, ik niet maar wel met een cold-air intake en intercooler.

rajino

Bericht door rajino » 27 apr 2011, 21:55

cai met intercooler wel eens gezien zonder turbo en dat werkt echt wel lijkt me
bmw e36 318is coupe, voorheen: 316i sedan, 318i sedan, 320 aut vanos coupe.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 27 apr 2011, 22:58

Ik weet niet hoor, zonder een turbo is een intercooler imho meer restrictie als dat het daadwerkelijk koelt. Een intercooler in een turbo traject werkt goed omdat je turbo de lucht enorm opwarmt en dus valt er flink wat af te koelen. Maar als je gewoon buitenlucht inademt zonder drukvulling dan is je koelende lucht nauwelijks kouder als je inlaatlucht en heb je er dus geen profijt van. Maar heb je wel zo'n obstakel in je inlaattraject.

Cai met intercooler zonder turbo is imho echt grote kolder...

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 28 apr 2011, 05:52

:stupid: De lucht die langs de intercooler gaat is net zo warm als de lucht die er doorheen gaat, dus zal de lucht die er doorheen gaat nooit kouder worden.
Het langer maken van je inlaattraject kan nadelige gevolgen hebben voor je vermogen.

Tenzij je de intercooler besproeid met een vloeistof die snel verdampt op de intercooler.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 28 apr 2011, 07:40

Maar dan moet de lucht weer zo warm zijn in je intercooler dat je intercooler zo warm wordt dat die vloeistof verdampt... Dan zou je er al vloeibare stikstof op moeten spuiten ofzo ;)

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 28 apr 2011, 19:27

Of alcohol of n.o.s..
Een intercooler werkt overigens meer als hitte absorbeerder dan als directe koeler.
M.a.w. bij bijv. een turbo zal de intercooler gaan opwarmen als je flink gas geeft en dan langzaam weer afkoelen.
Sprayen van een vloeistof op je intercooler moet je dus al doen voordat je flink op het gas gaat en de temperatuur van je inlaatgas gaat oplopen zodat de intercooler zo veel mogelijk warmte opneemt.

rajino

Bericht door rajino » 29 apr 2011, 12:42

ik zei ook lijkt me haha zag er verder wel leuk uit.
maar als het met turbo werkt waarom zou het niet zonder turbo ook werken?
bmw e36 318is coupe, voorheen: 316i sedan, 318i sedan, 320 aut vanos coupe.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 29 apr 2011, 12:55

Had dat hierboven al proberen uit te leggen, maar heel simpel gezegd compenseert de intercooler een nadelig bij-effect van een turbo. Zonder turbo heb je dat bij-effect niet en valt er ook niks te compenseren. Verder heeft ook een intercooler negatieve bij effecten; bij een turbo is dat niet erg omdat ze niet tegen de voordelen opwegen, maar zonder turbo heb je alleen maar de nadelen en werkt een intercooler dus eerder averechts...
Griffendahl schreef:Een intercooler in een turbo traject werkt goed omdat je turbo de lucht enorm opwarmt en dus valt er flink wat af te koelen. Maar als je gewoon buitenlucht inademt zonder drukvulling dan is je koelende lucht nauwelijks kouder als je inlaatlucht en heb je er dus geen profijt van. Maar heb je wel zo'n obstakel in je inlaattraject.

e46coope

Bericht door e46coope » 15 mei 2011, 19:09

Even reageren op het topic, het mag duidelijk zijn dat een standaard luchtfilterbak een behoorlijke restrictie vormt in het inlaat traject, hetzelfde geld voor het uitlaatsysteem, dikkere pijpen laten de motor beter ademen zo ook het luchtfilter.
Als je echt wilt weten of het vermogen oplevert moet je eens op een rollenbank gaan kijken, alleen een luchtfilter maakt niet zo heel veel uit, paar pk op zijn hoogst, samen met een ander uitlaatsysteem wordt dit verschil al een stuk groter en met chippen nog meer.
Ik heb met mijn bmw die ervaring nog niet maar mijn vorige auto, ford fiesta ST150 ging het vermogen van 150 naar 185 pk en dat zonder turbo.
Over een schroefset kan ik kort zijn, standaard dempers zijn niet gemaakt voor kortere veren dus alleen veren vervangen is niet raadzaam, ik heb nu zelf een setje incl veren van monroe aangeschaft, iets lager en comfort bij normaal rijden en stugger bij spotief rijden.
De meeste schroefsets die worden aangeboden voor rond de 300 a 350 euro is troep en spijkerhard, koni geel is al niet om mee te rijden op de openbare weg, een goede schroefset kost al snel 1000 euro en er zijn niet veel mensen die dat ervoor willen betalen.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 16 mei 2011, 06:28

Ik ben het niet geheel met je eens bij het uitlaatverhaal.
Een grotere pijp betekent niet automatisch meer vermogen.

Een motor heeft een zekere tegendruk nodig anders loopt deze voor geen meter.
Dus groter is niet automatisch beter.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 16 mei 2011, 06:52

e46coope schreef:koni geel is al niet om mee te rijden op de openbare weg.
Misschien niet onder een stuiterbakje als een Ford Fiesta, maar onder een E46 is het prima rijden hoor. Ik heb de KW variant 2 schroefset onder mijn E46, dus zo'n setje van een heel ruime 1000+ euro. Maar die heeft standaard Koni geel achterop. Door het gewicht en de lengte van een BMW geven schroefsets een heel ander resultaat op een BMW dan op een Ford Fiesta hoor...

orkano

Bericht door orkano » 16 mei 2011, 12:30

Even over de inlaat en uitlaat. Misschien valt er bij een ford fiesta redelijk wat winst te behalen betreft pk's, maar bij een bmw ligt dat toch anders. De inlaat en uitlaat is al goed bij een bmw, valt niet veel aan te verbeteren.

328iT

Bericht door 328iT » 16 mei 2011, 15:15

tenzij je een 328 hebt en daar een 325 intake opzet en een knappe auspuff icm met een luchtfilter en eventueel andere benzine drukregelaar en ecuchip..dan kom je toch wel richting die 30pk en dat scheelt wel voor relatief 'te doen' geld.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 16 mei 2011, 17:56

Maar onderin moet je dan koppel inleveren... Juist wat ik in onze cabrio zo fijn vind van de M52B28

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”