Radio FM valt weg tijdens aanzetten achterruitverwarming

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
tienus

Re: Radio FM valt weg tijdens aanzetten achterruitverwarming

Bericht door tienus » 07 mei 2011, 10:17

Ik heb geen oplossing maar wel een soortgelijk probleem; als ik rij is radio goed tot redelijk. Als ik dan voor een stoplicht stilsta gaat de radio enorm ruisen.Bij het optrekken verdwijnt dit dan weer.
Mijn achterruit heeft een paar kapotte verwarmingsdraden.Ook een massa probleem?? Enig idee??

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 07 mei 2011, 10:53

De achterruit dient idd als antenne, enkele 'draden' bovenin fungeren als antenne. Daarom heb je ook alleen een zichtbare antenne op een cabrio.

TommyGun
Contacteer:

Bericht door TommyGun » 17 mei 2011, 17:27

Ik heb even gekeken, en 'mijn' nummer is:

652.583.682.09

Met daarbij:

- ADM 762
- EWS/FZV
- 433,92Mhz

Mijn Bimmer is overigens een '99 318i uitvoering (dus PFL). Kan er gewoon een andere in, als de Mhz maar hetzelfde is, of moet ook het OEM nummer hetzelfde zijn? Wat wil overigens die ADM waarde zeggen, en moet dat ook overeenkomen? Zeer bedankt alvast!

EDIT: heb exact hetzelfde model (tweede hands) van eBay geplukt. Voor 2 tientjes maar eens kijken of het werkt, anders wellicht toch de ruit nader inspecteren dan wel laten vervangen (onder verzekering?).
Laatst gewijzigd door TommyGun op 18 mei 2011, 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

tienus

Bericht door tienus » 18 mei 2011, 16:02

Kan het zijn dat in mijn Touring het linker achterruitje de antenne is? Daar lopen ook wat rode draden doorheen, en die zitten niet in het ruitje rechts achter.

Coldburn

Bericht door Coldburn » 18 mei 2011, 19:30

Yup. Correct. Heb je hetzelfde probleem?

tienus

Bericht door tienus » 19 mei 2011, 15:59

Coldburn schreef:Heb je hetzelfde probleem?
ja.. radio ruist heel erg als ik stilsta (met motor aan). Motor uit is geen probleem, en rijden gaat ook wel (een klein beetje ruis).

TommyGun
Contacteer:

Bericht door TommyGun » 20 mei 2011, 16:33

Ik begrijp er niets van. Bij mij is er geen verschil:

Motor aan
Motor uit
Achterruitverwarming aan
Achterruitverwarming uit

De radio stoort altijd (op 1 enkele zender na), en dat verandert dus verder niet. Lijkt me dus ook weinig van doen met de verwarming.

Nu heb ik dan mijn antenneversterker vervangen, maar ook dat maakte 0,0 verschil, helaas. Waar dient trouwens de kleine aansluiting rechtsonder voor? Het maakt qua signaal geen verschil of deze er in zit of niet. Als ik de bruine stekker er uit trek (in het midden, onder) dan is het signaal volledig weg. De antennekabel heb ik volledig vast gedraaid (met een tang).

Prutsen / bewegen met de connectoren / kabels geeft eveneens geen verschil, het ziet er ook allemaal goed uit. Dit zelfde geldt voor de aansluiting op de radio.

Afbeelding

Wat kan ik nog doen? :jack:

EDIT; power dus, maar waarom merk ik dan niets als ik die er uit trek? Ik heb immers de 'old style';

Afbeelding

Afbeelding

Zou ik de versterker kunnen vervangen door een FL type, sinds die aansluiting toch niks lijkt te doen? Wellicht zijn die beter...
Laatst gewijzigd door TommyGun op 20 mei 2011, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 17:42

Quote uit de Haynes repair manual :" The radio aerial is built into the rear screen ".

R1150GS

Bericht door R1150GS » 21 mei 2011, 19:26

Volgens mij is je achterruit gewoon kapot. Bij mij ook het geval gebleken na uitwisseling met een nieuwe versterker.

Phantom

Bericht door Phantom » 23 jun 2011, 16:53

Ik zit al een tijd met hetzelfde probleem dat de radio gaat ruisen met de achterruit verwarming aan. Maar nu begint de radio zelfs te storen als ik mijn lampen/angel eyes aanzet -_-
Kan dit door de antenneversterker komen of ligt het misschien nog ergens anders aan? Ik dacht in eerste instantie aan de LED kentekenverlichting maar ook met de originele lampjes hoor ik ruis.
De angel eyes zie ik trouwens een heel klein beetje trillen/knipperen als de motor stationair draait.. slechte massapunten misschien?
Afbeelding
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]

Phantom

Bericht door Phantom » 27 jun 2011, 09:30

Probleem met verlichting die stoort op de radio is inmiddels opgelost. Een van de angel eyes had een slecht contact.
Nu alleen die antenneversterker nog -_-
Afbeelding
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]

pieter_bmw

Bericht door pieter_bmw » 27 jun 2011, 13:53

Er zijn 2 antenne's; een op de achterruit en een op de zijruit. Signaalkwaliteit of type zender bepaalt welke antenna gekozen wordt, dat heet antenna diversity.

Het raam zelf is uiteraard geen antena, maar de metaalsporen er op. Een metaalspoor kan voor lage frequenties wel aarde zijn, maar dit hoeft niet te gelden voor radio frequenties. Dit is de zogenaamde lange lijn theorie, de basis van RF. De lengte van een lijn t.o.v. de golflengte van het signaal bepaalt de impedantie van de lijn.

Doordat een of meerdere sporen beschadigd zijn door openen/sluiten van de achterruit, is er geen sprake meer van het oorspronkelijk antenna/verwarmings ontwerp. Verwarming aanzetten heeft dan een negatief effect op de radioontvangst.

Ik heb het probleem zelf ook; ook probren te repareren met metaalverf, maar niet gelukt.
Vervangen van de achterruit is de enige optie.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”