mantisnl schreef:Die passen idd beter maar die spelen niet zomaar op de orginele versterker. dan wordt het 2x80w en daar blaas je dat kleine versterkertje mee op. Vandaar de keuze voor de kleinere woofertjes, die 2x40w opleveren. Ik heb ze gekocht bij
http://www.parts-express.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Heb je wel gelijk in alleen is het rendement nog belangrijker. Hoe hoger het rendement des te minder wattage je nodig hebt om de speaker toch hard genoeg te laten klinken. Dit zie je veel bij buizenversterkers in de highend scene. Daar werkt men met versterkers van 2 x 20 watt en toch klinkt het geweldig omdat men er speakers met een hoog rendement (zeg 88 of 90 db) aanhangt. Wattage zegt niet alles.
Ben wel heel benieuwd naar jullie uitkomst. Zelf zou ik ze misschien net zo bouwen als op dat andere forum, dus met de speakertjes in het skiluik. Is perfect, want je gehele kofferbak werkt als klankkast. Moet je wel diversen gaatjes en kieren dichtmaken, hoe beter afgesloten des te beter en dieper gaat de bas. Zelf heb ik dat gehad in een E36, klonk perfect.
Geen boembas, want ik hou niet van boem muziek, maar gewoon een lekkere muzikale bas die netjes aansluit bij de rest van de muziekinstallatie. Enigste waar je nog tegen aan kan lopen is dat de eerder genoemde redement ervoor zorgt dat je bas te hard of juist te zacht is ten opzichte van de rest van je muziekinstallatie. In mijn E36 kon ik dat via een eigen eindversterker met regelbare gain (ingangsgevoeligheid) bijstellen. Te hard is geen probleem, gewoon een weerstand netwerkje ertussen van ongeveer - 3 of -6 db.
Te zacht is wel een probleem want je kunt de standaard HK eindversterker niet harder (of zachter) zetten, tenminste niet dat ik weet. Maar volgens dat andere forum moet het werken met die speakers van tangband.
Trouwens bij mij staat de orginele HK 6x9 subwoofer gewoon te hard ten opzichte van de rest van de HK installatie. Klinkt gewoon slecht. Momenteel staat de bas op - 4 a 5 in het menu want anders hoor ik alleen geboem van een wel zeer slechte kwaliteit. Denk dat de standaard HK ovale 6x9 basspeakers een redelijk hoog rendement hebben. Heb gezien dat de tangband speakertjes een niet zo hoog rendement hebben van 82 db, denk dat dit beter aansluit bij de rest.
Over wattage en rendement:
http://www.hifi.nl/artikel/1690/Watt_en_rendement.html