LMM 325TDS 1996

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Robert1979
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 feb 2011, 14:05

LMM 325TDS 1996

Bericht door Robert1979 » 12 jun 2011, 08:18

Hallo,
Ik ben Robert en sinds februari de trotse eigenaar van een mooie 325TDS uit '96.
In maart heb ik de dame op 400.000 km gezet :)
Ik heb al het een en ander aan de auto gedaan:
Distributieketting vervangen en dieselpomp gereviseerd;
EGR afgedopt;
vacuumslangen vervangen.
Nu heb ik alleen nog een lastig probleem:
Als ik een tijdje op constante snelheid rij, boven 70 km/u dan gebeurt het regelmatig dat ik amper kan accelereren.
De verbruiksmeter gaat niet verder dan 10l/100km en de toeren amper omhoog.
Als ik de snelheid onder de 70 km/u laat zakken dan kan ik gewoon weer accelereren alsof er niets aan de hand is. Dit gebeurt dus regelmatig maar zeker niet altijd, kan ook gewoon 100den km snelweg rijden waarbij ik gewoon geen last heb hiervan.
Ben bij de garage geweest en daar werd mij verteld dat het mijn LMM is en dat deze vervangen moest worden om van dit probleem af te komen.
Bij de garage werd mij ook verteld dat omdat deze 325 een 6 cilinder is hij 2 lmm heeft?????
een na het luchtfilter (kan ik zelf ook vervangen) en een vlakbij het spruitstuk, voor de laatste m oet hij oa de motorsteun losmaken en het spruitstuk om deze te kunnen vervangen.
Dit gaat dan al snel 3 a 4 uur kosten plus uiteraard de lmm :'(
Mijn vraag is of er iemand is die weet hoeveel lmm de 325tds heeft (en waarom is gewoon een leuk feitje om te weten , ik leer graag) en of het probleem misschien ergens anders kan liggen voordat ik 400 euri over de balk gooi (ga ik liever 400 euri uitgeven aan xenon dan aan een niet nodige reparatie)

Hopend op een verlossend antwoord,

Groet Robert

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door bjornc » 12 jun 2011, 10:42

De luchtmassameter klinkt inderdaad aannemelijk.
Maar ik kan op http://www.bmwfans.info" onclick="window.open(this.href);return false; maar 1 luchtmassameter vinden:

Afbeelding
Mass air flow sensor - BMW parts catalog

Robert1979
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 feb 2011, 14:05

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door Robert1979 » 12 jun 2011, 11:19

Bedankt voor je antwoord,
Ik had dit plaatje ook al gezien en ik begon al te twijfelen of ik het bij het juiste eind had omdat de garage riep dat er 2 lmm inzaten ivm 6 cilinders...???
Ik heb er een pierburg inzitten en deze heb ik al een keertje eruitgehaald om hem met een wattenstaafje en instrumenten reiniger ff schoon te maken.
De garage vertelde mij dus gisteren dat er nog een lmm inzat, en hij liet mij een insteek lmm zien welke ergens rond het spruitstuk onderin moest zitten. Vond het een vreemd verhaal, misschien toch maar ff de dealer bellen dinsdag....
Heb n.l. geen zin om 3 a 4 uur arbeidsloon te betalen omdat hij de lmm vanaf de onderkant gaat vervangen als er maar 1 inzit welke een leek (ikke dus) in 15 min. kan vervangen.

Wordt vervolgd iig.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door dw70 » 12 jun 2011, 14:06

ik zie er ook maar een in de E schema's voor de 325TDS. En bij een diesel heet het niet Lucht Massa Meter, maar een Heiß Film Luftmassen Menger (HFM).
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
Gerlof325TDS
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:28

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door Gerlof325TDS » 16 jun 2011, 02:41

Hallo,

Robert mag ik jou vragen hoe je de EGR hebt afgedopt?, ik wil dit namelijk ook doen.
Aangezien jij een 96'er hebt en ik een 97'er hebben we allebij het M51 Blok en zou dit hetzelfde moeten zijn.

Ik hoor het graag,

Mvg Gerlof.

Robert1979
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 feb 2011, 14:05

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door Robert1979 » 21 jun 2011, 10:31

Hoi Gerlof,

Ik heb (heel eigenwijs) de metalen buis tussen egr en spruitstuk verwijderd. Aaan beide kanten een RVS plaatje bevestigd.
Dit plaatje heb ik uit 3 mm dik RVS gezaagd (rotwerk met een klein ijzerzaagje, maarja is goedkoper dan laten maken/kopen op internet lol)
Tevens heb ik het slangetje van de EGR doorgeknipt en aan beide kanten een schroevje ingedraaid en vastgeklemd dmv een ti-rip voor zekering.
EGR heb ik gelijk schoongemaakt, was behoorlijk smerig geworden. ben van plan als het mooi weer is ook mn inlaatspruitstuk goed schoon te maken.
Op internet een EGR bypass kit gezien, Is gewoon een metalen buis waar je eventueel de door mij verwijderde buis op kan plaatsen scheelt weer werk met verwijderen en staat ook mooier onder de kap. (+/- 60 euri incl verzendkosten)
internet link:
http://cgi.ebay.nl/BMW-E34-E36-E39-VAUX ... 2310f9e284" onclick="window.open(this.href);return false;

Update:

Vorige week heb ik mn MAP-sensor ( a 39 euri op ebay) laten vervangen op aanraden van de garage en mn visco-koppeling (a 59 euri op ebaydeze maakte een pokke herrie tijdens het rijden)
Merk dat ik nu meer soepeler optrek.
Het enige probleem is dat als ik tussen de 80 en 110 op constante snelheid rij nog steeds de motor vermogen kwijt is als ik gas geef. onder en boven deze snelheid gaat hij wel goed.
Heb een after market LMM besteld (jawel ook op ebay a 81 euri incl. verzendkosten uit Duitsland) deze komt in de loop van de week binnen. Hoop dat het dan opgelost is.
Dan is het volgende project de airco en plaatwerk (zitten een aantal deuken in kokerbalk en bij achterklep dus lekker smeren met staal plamuur :) :) )

Groetjes Robert

Gebruikersavatar
Gerlof325TDS
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:28

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door Gerlof325TDS » 23 jun 2011, 13:04

Dankje voor de tip, ik zal er ook mee aan de gang :)

Weet alleen niet wat beter is.. Zo'n kit of toch compleet afdopppen zoals jij heb t gedaan dus.

Gebruikersavatar
Gerlof325TDS
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:28

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door Gerlof325TDS » 23 jun 2011, 13:08

Of is deze kit een vervanging van je EGR klephuis? ( zie net dat er zo'n 40% meer lucht doorheen gaat )

Robert1979
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 feb 2011, 14:05

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door Robert1979 » 27 jun 2011, 11:34

Hoi Gerlof,
Dat is correct. Deze kit vervangt je EGR. Ik heb de EGR afgekoppeld en ik gas nu zonder zwarte roet :shine:
Ik heb deze kit besteld en komt deze week binnen. staat gewoon beter dat een afgedopte EGR, vandaar.
Het slangetje van je EGR naar je vacuumcoverter moet je wel dicht houden, of een converter kopen via ebay, deze is van pierburg en kost +/- 15 pond incl verzendkosten dacht ik en hier zit geen uitgang van de vacuumslam van je EGR meer op. (is ook gewoon een beter gezicht mijnsinziens.
indien intresse zoek ik de link wel op voor je
Ik heb nog wel een ander probleem: zekering 41 brand steeds door. heeft te maken met mn airco fan/motor/auxillery 1 en 2 relais.
Dat gaan we maar ff uitzoeken.

Groet

Robert (still driving my black pearl)
(Heb gister pirates of the Carabian party 4 gezien in 3 D...)

Gebruikersavatar
Gerlof325TDS
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:28

Re: LMM 325TDS 1996

Bericht door Gerlof325TDS » 14 aug 2011, 17:59

Hallo robert.

Ik heb het 1 en ander zitten bedenken de afgelopen maanden en wil nu de EGR Diesel Bypass Valve kit bestellen.

Je had het ook nog over een kitje ter vervanging van het slangetje.
Heb je hier misschien een link voor?, ik kan deze zelf niet echt vinden.

P.S. Weet jij of het mogelijk is een grotere diameter uitlaat te monteren ( i.v.m. de turbo ). en of dit in combinatie met een downpipe en kat vervanger wil ( als deze al niet bij het uitlaat systeem zit uiteraard ). En misschien een goeie site waar ik dit kan vinden.

Hoop dat alles naar wens gaat bij jou.. Met vriendelijk groet Gerlof.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”