Als je bij belasting (dus stevig optrekken) een trillende aandrijflijn voelt dan is dat heel zeer waarschijnlijk de cardan-as. Ik heb hier de cardan-as liggen die onder de auto vandaan komt. Speling is bijna niet waarneembaar en de kruiskoppelingen zijn zeg maar nogal soepel. De as die ik had gekocht was in eenzelfde staat. Bij het revisie bedrijf bewogen ze de achterste koppeling een keer heen en weer om te concluderen dat ie op was
Nieuwe koppelingen gaan gewoonweg al wat zwaarder zeg maar. Ik was wel iets sceptisch maar die gast van het revisie bedrijf had zelf ook een E46 en verzekerde me dat dit de veroorzaker van de trilling was. Toen ik de as er onder had wist ik wel dat er al veel langer speling op zat, de 320D had nog nooit zo mooi gereden
De kruiskoppelingen zitten gewoon onbeschermd onder de auto en onderhevig aan alle weersomstandigheden e.d. Dat spul wil echt wel slijten na een kilometertje of wat. Ik heb eens in een 328i gereden met 2 ton op de klok met een trilling onder belasting en de mijne was op met een tonnetje of 3. De trilling in de 328i was wat minder grof door waarschijnlijk de meer schokvrije loop van de zes cilinder.
Ruime subframe rubbers kunnen wel geklapper/gebonk veroorzaken maar het lijkt mij niet dat het de veroorzaker is van een trillende aandrijflijn. De hardyschijf staat dan op 1, ruime cardan-as op 2 als je het mij vraagt. Het is wel maar net wat je onder trillen verstaat natuurlijk
Goede kans dus dat je een combinatie van klachten hebt Wiebe