hulp gevraagd, nokkend geluid

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
innocence
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2011, 12:13

hulp gevraagd, nokkend geluid

Bericht door innocence » 07 aug 2011, 10:06

Goedendag,

ik heb een vraag aan de kenners.
Ik rij een e39 520 ( M52-B20 ) benzine uit '97, nou hebben we voor een week of 2 geleden de kop eraf gehad omdat er voortekenen waren van een kapotte koppakking. Ik heb de kop laten vlakken en afpersen en bleek er met de kop niets aan de hand te zijn en bij inspectie van de oude koppakking kon ik niet echt duidelijk zien waar heb probleem nou zat. de auto vertoonde ontzettende hoge druk op de koelwaterslangen, zo af en toe van 6 op 5 ciliinders lopen, temperatuur die ineens omhoog liep en cilinder overslag.
toen we erachter kwamen ( na demontage van de cilinderkop ) dat er 2 verschillende soorten kopbouten in zaten en in het onderblok helicoils gedraait waren raakte ik een beetje in paniek. :s de helicoils waren kapot gedraait en de kopbouten zaten niet echt bijzonder vast (normaal bij los draaien van de bouten moet je toch wel met enig kracht de bouten los halen) ik heb (omdat ik zelf met de auto wil blijven rijden) alle kopbout gaten uit geboord en er nieuwe helicoils in gedraait (jaja ik weet het SLECHT) en de kop weer gemonteerd (kon de bouten met de juiste Nm vast zetten) we hebben de enkele vanos gemonteerd en de auto op de gok (buigen of barsten) maar gestart en waarrempel TADAAA leven in de bimmer.
hij liep ( let wel LIEP ) als een zonnetje. compressie gemeten voor de zekerheid en op alle cilinders is er BOVEN de 13 bar te meten. Nu komt mijn vraag.....

Ik rij er inmiddels zo'n 2 weken in en nu begint de auto langzaam iet of wat te tikken. Als ik me hoofd de motorruimte in steek bij de uitlaat ongeveer, bemerk ik een nok/tik. niet een tik waarvan je kippevel krijgt maar een duidelijke NOK. ik ben naar een vriend van me geweest met de auto (hij heeft een eigen garage bedrijf) en hij vertelde me dat er OF een drijfstang lager uit ligt of een pistonpen kapot is.
Is dit een bekend probleem of heeft iemand een i.d ? de nok/tik is bij warme motor merkbaar, hoe meer de temp van de auto stijgt hoe duidelijker het is. Bij koude motor doet ie het niet en loopt ie als een zonnetje. Ik heb gewoon vermogen, hij stottert niet en houd ook niet in. het is alleen een NOK. de olie die er in zit is van MPM 5W30 met de bmw specificaties.

ik weet zelf dat het niet de manier is om een motor klaar te maken en heel eerlijk sta ik er ook niet achter maar wilde eerst dit proberen alvorens ik er een ander blok in leg. heb de laatste tijd nogal aardig wat mee gemaakt wat betreft auto's en ondanks dat dit een beetje de "budget" fix is wilde ik het eerst proberen.

ik hoop dat jullie me wat kunnen vertellen.

Gebruikersavatar
BMW530DTouring
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:54

Re: hulp gervaagd, nokkend geluid

Bericht door BMW530DTouring » 07 aug 2011, 11:30

Zo vanachter de laptop zeg ik met deze informatie dat er iets loos is met het uitlaatspruitstuk of de afdichting hiervan. Door de temperatuurstoename gaat een scheur verder open staan / of trekt juist dicht. In jouw geval het eerste dan.....lijkt me. Verbrandingsgeluid klinkt erg mechanisch.

Als er een drijfstanglager is verdwenen haal je het einde van de straat niet en hetzelfde geldt voor de zuigerpen. Deze zaken zouden trouwens ook hoorbaar moeten zijn bij koude motor.

Ben benieuwd ;)
Longlife and filled for life.........not in my life!

innocence
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2011, 12:13

Re: hulp gervaagd, nokkend geluid

Bericht door innocence » 07 aug 2011, 11:33

dank je, het vreemde is dat het geleidelijk aan gekomen is. toen de auto net klaar was liep ie als een zonnetje, maar nagelang er mee gereden word word de nok ook hoorbaar.. ik ga straks eerst even de bougies na kijken, las op het forum dat dat ook nog wel eens een probleem zou kunnen zijn. iig bedankt voor je meedenken..

innocence
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2011, 12:13

Re: hulp gevraagd, nokkend geluid

Bericht door innocence » 07 aug 2011, 15:14

nou, net de moeren gecontroleerd van het uitlaat spruitstuk en deze zaten niet echt vast, alles aan getrokken maar het mocht niet baten. Ik heb de bougie's nagekeken en voor de zekerheid alles ff schoongemaakt enzo maar ook dit mocht niet baten.
iemand een i.d?

Gebruikersavatar
BMW530DTouring
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:54

Re: hulp gevraagd, nokkend geluid

Bericht door BMW530DTouring » 09 aug 2011, 09:34

Als je alle bougie's er eens uitdraaid en controleerd op kleur ........is er misschien een die echt afwijkt t.o.v. de rest?

Loopt de motor ook schokkend?
Longlife and filled for life.........not in my life!

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: hulp gevraagd, nokkend geluid

Bericht door AdE39 » 09 aug 2011, 17:22

Hallo beste BMW vrienden,

Ik ga voor een defecte of verstopte klepstoter, die niet geheel juist werkt.
Heb je ook de nokken van de nokkenas(sen) goed bekeken op slijtage, je hebt hem in je handen gehad bij de demontage.

Een big end lager, dat zou wel heel erg zijn, maar denk er niet aan, ook een piston pen, dat is het ook niet.
De zuiger zou binnen de kortste keren aan gruis slaan als er speling op de passing en de piston pen zou zitten!

Een lekkage van een van de spruitstukken krijg je niet het geluid van een nokken tik, dat is meer een sissend/fluitend geluid met een pets, ik zou het ook niet weten hoe ik het anders zou moeten beschrijven, dit geluid is erg herkenbar en komt dan voor bij het lekken van het uitlaatspruitstuk tussen de aansluiting bij de cilinderkop. Soms ook bij de aansluiting van de downpipe en de uitlaat.

Wat ik me overigens wel kan bedenken, als de motor erg heet geweest is, dat er wel ergens schade kan optreden bij het lagerwerk van de krukas en de drijfstangen, maar dan gaat er vaak niet een van deze lagers alleen defect, dat zou wel erge toeval moeten zijn!

Dat er helicoils in het cilinderblok zijn aangebracht, dat vind ik erg te denken te geven, daar is behoorlijk mee gerommeld, en hebben een van de vorige eigenaren ooit al eens de kop gelost te hebben, en alles weer zonder momentsleutel aangedraaid met oerkracht, en de auto weer direct te koop aangeboden.
Om een dergelijke draad uit een blok te trekken, dan moet je wel heel erg tekeer gaan!
Repareren moet immers altijd met de nodige voorschriften en beleid gebeuren, alle nodige en goede zorgen als leidraad gebruiken.
Je kan 10 keer beter kijken naar de aantrekkoppels van een bout, dan helemaal niet!
Dit zijn dan de resultaten, een schroefdraad beschadiging, maar ik zeg liever vernietiging van een blok.
Ik vind dit ook niet erg betrouwbaar bij een montage van een cilinderkop, vaak kan dit leiden tot nogmaals dezelfde reparatie, dit is geen plaats voor een helicoil!

Ik had liever een ander blok gemonteerd, maar dat is een ieder zijn keuze!

Als ik u iets mag aanbevelen, bekijk eerst de nokkenas indien deze misschien nog niet was gecontorleerd, en bekijk de klepsoters/komstoters.
Soms wil het wel eens helpen, om een dicht gelibte klepstoter/komstoter weer gangbaar te krijgen, door of een halve liter motorolie af te tappen en er een ATF olie bij te voegen, een halve liter dus, en de motor warm te draaien, LET OP! Niet mee rijden dus!! Geoon een half uur warm laten draaien, wel stationair doen.

Anderen kiezen er weer voor, om de klepsoters/kopmstoters te demonteren en in een bak met ATF olie te leggen, doe dit wel minimaal een nacht, 24 uur is nog veel beter.
Even goed naspoelen met een spoelolie en weer monteren, en hopen dat dit geholpen heeft.
Bij het warmdraaien wat ik eerder vernoemde heb je al vaker en eerder resultaat.

Ik hoop dat het op deze wijze een goed resultaat zal krijgen, en is goed uitvoerbaar.
Dit gebruik van ATF gebeurt ook gewoon in de garage bij dergelijke problemen, dit is de goedkoopste manier van het testen van de klepstoters/komstoters.
Ik heb dit een aantal keren met een erg goed resultaat uitgevoerd, ATF is erg goed reinigend, het verwijderd de aanslag van olie residu goed, de ATF verwijderd de aanslag op de klepjes in de klepstoters/komstoters.
Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

innocence
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2011, 12:13

Re: hulp gevraagd, nokkend geluid

Bericht door innocence » 09 aug 2011, 19:51

wat me nu ineens te binnen schiet .. Ik heb wel wat problemen gehad met het ontluchten van het motorblok omdat de termostaat niet goed was. Tijdens het ontluchten is de meter een aantal keer bij het rode gedeelte geweest, heb de motor toen uit gezet af laten koelen en daarna weer geprobeerd. Ik meen me te herinneren dat dit een keer of 5 is gebeurd.. zal dit er mee te maken kunnen hebben? ik ben vanavond bij een vriend van mij geweest daar hebben we 'm op de brug gehad en geluisterd met zo'n stetoscoop (ofzoiets) en de nok komt overduidelijk uit het onderblok. het enige wat ik niet kan rijmen (buiten het rode metertje) is dat ik NIETS met het onderblok heb gedaan. en het daarom zo vreemd vind. Nu ik me herrinner van het warm worden vallen volgens mij (als dat het dan ook is) de puzzel stukjes op hun plaats. Kan iemand mij uitleggen hoe zoiets dan gelijdelijk aan naar voren komt.. toen hij klaar was liep ie super , geen nokken of tikken .. en hoe meer/lang/vaker ik er mee rijd hoe duidelijker de nok word...

Ade39 bedankt voor je fijne/duidelijke uitleg. ik denk toch dat dit door mijn eigen nalatigheid fataal is geworden.. toch wilk wel graag antwoord op mijn vragen in het verhaal hierboven.. ik wacht in spanning af..

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: hulp gevraagd, nokkend geluid

Bericht door AdE39 » 10 aug 2011, 15:22

Hallo beste Innocence,

Heet worden bij een defecte thermostaat, laat dit niet te vaak gebeuren, de motor loopt schade op!
Als de thermostaat niet opent, dan is er geen circulatie!
Zit er nog lucht in het koelsysteem, dan is er geen circulatie in het koelsyteem!

Het warm of te heet worden van het hart van de motor, dat kan op 2 manieren!\Door te weinig goede olie, olie smeert niet alleen, olie koelt ook het hart van de motor, zoals de krukas en de Big Ends, de onderzijde van de zuigers, door de oliesproeiers, de pistonpennen worden ook door de sproeiers gesmeerd en gekoeld.
De tweede manier van een motor heet draaien: Niet of slecht ontlucht, daar is bij BMW een aparte procedure voor.
N.L. De kachelkranen openen, het contact aanzetten, zodat de electrische kranen openen.
De ontluchtingsnippel (s) openen, bij de radiateur aan de bovenzijde, misschien nog een bij de oliefilter, rechts als u naar de motor kijkt.
Dit zijn exact dezelfde nippels.
De koelvloeistof bijvullen, neem wel de juiste soort !
Blijf bijvullen tot dat de luchtbellen verdwenen zijn uit de ontluchtingsnippels, draai de nippels dicht, en vul tot de gewenste niveau hoogte.
Sluit de dop.
Start de motor, geef wat stoten gas, en zorg dat het motor toerental tussen de 3500 en de 5000 rpm/min zit.
Doe dit slechts 30 seconden, de koelvloeistof mag niet warm worden, let daar erg goed op!
Laat de motor nu even met rust, tot deze weer koud is, open dan de vuldop, en bekijk of u nog iets aan koelvloeistof moet bijvullen, als u dit gedaan habt,
kunt u de motor warm gaan draaien, rijdt er nog niet mee, zorg dat de motor op bedrijfstemperatuur komt, dat is te zien aan de temperatuurmeter.
De temperatuurmeter zal eerst oplopen en het vaste punt iets voorbij gaan, daarna gaat de meternaald iets terug, naar normaal niveau.
Als dit heeft plaats gevonden, dan wil dit zeggen, dat de thermostaat geopend is, en de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Zet nu de motor stil, en laat deze nogmaals afkoelen naar 20 graden C. Of omgevings temperatuur als het buiten of binnen warmer is.
Als de motor deze temperatuur bereikt heeft, open dan nogmaals de vuldop, en vul eventueel nog bij indien nodig.
Was het niet meer nodig of misschien ietsje, dan is het koelsysteem nu gereed en helemaal ontlucht.
Dit is de enige juiste manier van ontluchten van het koelsysteem van BMW.
Als er goed geluisterd is door middel van een sthetoscoop, en het betreft een echte doffe duidelijke knok, ja, dan kan ik er ook niets anders uit opmaken dan een Big End lager, het lager waar de drijfstang op de krukas gemonteerd is.

Het enige wat je nog kan doen, de olie aftappen, en de carterpan demonteren, let op, want vaak dient de motor iets gelicht te worden!

Ga dan eens voelen welk Big End waarschijnlijk defect is, als je hem gevonden hebt, maak dit Big End dan los, en haal de halve lagerschaal even weg, let wel op de stand hiervan, het past warschijnlijk vaak maar op een manier, door de nok en de uitsparing.
Bekijk of de krukas zichtbare schade heeft, zoals invreet of krassen.
Indien dit niet zo is, dan zijn er strips verkrijgbaar van een bepaald soort kunststof, dat is best zacht, je monteert dit stripje tussen de halve legerschalen, om te kijken of er zich geen ovaal rondsel heeft gevormd in of de lagerschaal of de krukas tap.

Opmeten met een goede micrometer is ook mogelijk!

Indien de krukas tap waar het Big End op gemonteerd is nog netjes rond is, kan er misschien volstaan worden met een setje nieuwe lagerschalen, maar dan moet je echt alles heel erg zeker weten, dat alles echt 100 % is!

Als het dit is, dan valt het best allemaal nog mee, vaak kan er volstaan worden, indien de krukas 100 % gaaf is en 1000 % rond met een set nieuwe halve lagerschalen. Bekijk ook met de nodige aandacht de halve delen van de drijfstang, de Big Ends, dit moet precies net zo zuiver rond en onbeschadigd zijn als bij de krukas, mag absloluut niet ovaal zijn, want dan heeft het geen enkele zin om nieuwe lagerschalen te monteren, dan heb je meer baat bij een vervangende krukas en drijfstangen, en dat is misschien best prijzig.
Revisie kan een mogelijkheid zijn, dan word de krukas opnieuw geslepen, en de drijfstangen vervangen, je krijgt dan overmaat lagerschalen.
Vrag wel de prijs even op, vaker kan een ander blok goedkoper zijn!

Vaak kan je beter alle halve lagerschalen vernieuwen, want die kunnen, hoeven natuurlijk niet, ook schade hebben. Dit noemen we uitgeslagen lagerschalen, en worden hierdoor eirond of ovaal, dit hoeft slechts enkele 100ste of 1000ste van een mm te zijn, dan kan je dit al merken.
Blijf hier dan ook niet mee rijden, het word enkel mar erger, en dan kan de hele drijfstang en de krukas defect geraken, en onherstelbaar verwoest worden.

Er hoeft dus niet aan het cilinderblok gewerkt te zijn, om een lager defect te krijgen, dat volgt zich zelf wel, door bovenstaande mogelijkheden.
De temperatuur is gevaarlijk, als deze vaak te hoog is geweest!

Wat u nu gaat doen, dat bepaalt u helemaal zelf, een blok wat te heet geweest is, dat kan op meerdere plaatsen schade hebben opgelopen, dat moet u zich realiseren.
Misschien de optie om alsnog een ander blok te nemen, maar bekijk eerst eens of dit wel nodig is.
Bekijk het wel allemaal kritisch, het zou erg veel zonde zijn, dat u nieuwe onderdelen monteerd, en later gaat er weer een onderdeel defect, dat is investeren in een verkeerd doel, en erg zonde van uw geld!

Ik vind het erg jammer dat dit net moet gebeuren, erg jammer.

Ik wens u succes toe, en denk er eens goed overna, bij wat u gaat doen, even wikken en wegen, bekijk het kostenplaatje erg goed wat reparatie gaat kosten, en wat een ander blok gaat kosten!

Ik hoop dat ik uw vragen duidelijk en voldoende heb beantwoord, mocht u nog met een of meerdere vragen blijven zitten, stel ze gewoon, we zijn er voor om u te helpen, misschien hebben de mede forum leden nog wel wat aanvullingen of misschien aanmerkingen op mijn verhaal, shoot, dat mag ik ben ook geen super man!

Met vriendelijke groet,

Ad

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”