tegen het rood gaan ?
-
minada
Re: tegen het rood gaan ?
Is het niet zo dat een 6 cil minder hard hoeft te werken vergeleken bij een 4 cil !! dus lijkt me minder slijtage ...
Re: tegen het rood gaan ?
Vol gas is vol gas
Interne belasting is gelijk ervan uitgaande dat dezelfde toerentallen bereikt worden. Des te hoger de toerentallen des te hoger de belasting en die krachten nemen heel erg fors toe! In de praktijk belast je een zes cilinder minder omdat ie minder hard hoeft te werken om tot hetzelfde resultaat te komen.
B) In principe is 80 graden olie temperatuur ideaal. Let wel dat in de Golf heel zeer waarschijnlijk 0W30 zit en dus zal het systeem daarop ontworpen zijn. Iedereen gaat uit van 90 graden maar dat is eigenlijk meer conform 5W40 of 10W40 olie. Een dunnere olie zorgt voor minder wrijving waardoor de temperatuur ook lager blijft. Andersom is de viscositeit van een 0W30 op temperatuur minder dus probeer je de olie niet te warm te laten worden.
Een motor die 5000RPM draait slijt 2x zo snel als een motor die 2500RPM draait. Relatief natuurlijk maar veel simpeler wordt het niet. Echter, een motor die nooit in toeren komt heeft wel veel meer kans om inwendig te vervuilen en daardoor een stuk minder mooi te draaien of zelfs olie te gaan gebruiken. Een motor op bedrijfstemperatuur toeren laten draaien moet geen probleem zijn. De smering is optimaal dus de slijtage nihil maar wel meer dan bij lage toerentallen. Waar je een motor mee vernaggeld is toeren maken terwijl de olie koud isOxellaar schreef: Weet bijna zeker dat een motor die haast nooit boven de 5000rpm komt meer slijt dan één die flink bereden word.
Vergeet niet dat een BMW gemaakt is om flink bereden te worden
Het is het sportiefste merk onder de "normale" automerken, zou dan de motor niet sportief gebruikt mogen worden?
Zeker wel.
A) Hoge bedrijfstemperatuur krijg je bij hoge(re) belasting. 50km/h in 4 i.p.v. 50km/h in 2 ook al draait ie in z'n 2 meer toeren zal de temperatuur sneller en hoger laten stijgen.Oxellaar schreef: Als voorbeeld
Heb 2 weken lang in een golf 6 benzine gereden(leenauto)
Daar zat een olietemp meter in de BC.
Bij het warm rijden duurde het ongeveer 10 a 12 km voor de olie aan de 70 a 75c.
Veel hoger dan 80c kwam hij niet op binnenwegen met 80km/u
Ook niet na een half uur of langer.
Pas op de snelweg met 130km/u kwam de olie temp tussen de 95 en 100c.
Dus een motor altijd onder de 2500 a 3000rpm houden is naar mijn mening niet goed.
Een echt goede bedrijfstemperatuur krijg je pas bij hogere snelheden (toeren)
Rood never en nooit ingaan, maar gewoon af en toe lekker spinnenwebben verwijderen is
B) In principe is 80 graden olie temperatuur ideaal. Let wel dat in de Golf heel zeer waarschijnlijk 0W30 zit en dus zal het systeem daarop ontworpen zijn. Iedereen gaat uit van 90 graden maar dat is eigenlijk meer conform 5W40 of 10W40 olie. Een dunnere olie zorgt voor minder wrijving waardoor de temperatuur ook lager blijft. Andersom is de viscositeit van een 0W30 op temperatuur minder dus probeer je de olie niet te warm te laten worden.
-
kevinvanzwol
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 aug 2011, 16:28
- Locatie: Zeewolde
Re: tegen het rood gaan ?
NielsE36 schreef:Wat je zegt is niet helemaal waar. Hoewel het maximale vermogen behaalt wordt bij 5.500 tpm zwakt het vermogen tot aan de begrenzer (stel) 6.500 tpm bij de meeste benzine-motoren slechts ligt af. Het maximale vermogen bij dit toerental is altijd nog hoger dan het maximale vermogen dat je haalt bij 4.000 tpm. Neem als willekeurig voorbeeld het onderstaande plaatje:kevinvanzwol schreef:Dus hoger dan 5500 gaan heeft geen zin. Ga je er overheen dan zijn het overtoeren voor de motor. Daarmee ga je niet echt sneller door.
Stel dat je optrekt en je motor 5.500 tpm draait. Je zult sneller accelereren door je motor nog meer toeren te laten maken en het schakelen uit te stellen, dan dat je vroeger opschakelt en weer terugvalt naar bijvoorbeeld 4.000 tpm waar het maximale vermogen beduidend lager is.
Ja dat is inderdaad waar. Als je bij de volgende versnelling iets hoger in de toeren komt zou het makkelijker moeten zijn voor de motor om sneller door te gaan. Dat er geen harde terugval is.
Maar ik weet niet zeker of t bij elke auto ook zo is, want ik had dit een beetje getest met verschillende auto's en kwam ik op dat toch het bijna op tijd schakelen zeg maar dus niet echt veel voorbij 5500 zeg tot 5800 gegaan en schakelen beter ging dan dat ik hem ging schakelen bij 6200. Je hoorde de motor ook overtoeren maken en terug vallen in plaats van door trekken. Dit kan ook omdat ze t niet gewent zijn. Het was namelijk geen begrenzer die begint een aantal toeren hoger pas in te gaan.
Maarja dit kan per auto verschillen denk ik?
Re: tegen het rood gaan ?
Yep, verschilt absoluut per auto en type auto. Of een auto comfortabel moet zijn en lage toeren moet draaien op de snelweg of dat je een toeren janker hebt a la Clio RS etc.
Re: tegen het rood gaan ?
Jazeker dit verschilt enorm per auto.
Zoals eerder al is aangegeven hangt het af van de motorkarakteristiek en de versnellingsbakverhoudingen.
Neem bijvoorbeeld een dieseltje (1.9 tdi van de VW-groep), deze zijn meestal op hun sterkst bij 3.000 toeren. De begrenzer ligt bij +- 4.800, maar rond die toerentallen hebben ze echt geen fut meer. Hierbij is het vaak lonend om juist wel vlot door te schakelen.
Zoals eerder al is aangegeven hangt het af van de motorkarakteristiek en de versnellingsbakverhoudingen.
Neem bijvoorbeeld een dieseltje (1.9 tdi van de VW-groep), deze zijn meestal op hun sterkst bij 3.000 toeren. De begrenzer ligt bij +- 4.800, maar rond die toerentallen hebben ze echt geen fut meer. Hierbij is het vaak lonend om juist wel vlot door te schakelen.
-
Holographic91
Re: tegen het rood gaan ?
De meeste BMW motoren hebben verschillende extra mechanische onderdelen vanwege de kleppensystemen (klepveren, tandwielen, stelmotors etc). Denk dat het dan extra belangrijk is de motoren netjes warm te rijden.
Re: tegen het rood gaan ?
Waarom zou die dan meer slijten? Hoe meer je jaagt, hoe meer krachten er vrij komen... Je moet m alleen af en toe een beetje schoonbranden met beleid..Weet bijna zeker dat een motor die haast nooit boven de 5000rpm komt meer slijt dan één die flink bereden word.
Vergeet niet dat een BMW gemaakt is om flink bereden te worden
Het is het sportiefste merk onder de "normale" automerken, zou dan de motor niet sportief gebruikt mogen worden?
Zeker wel.
Koppeling, versnellingsbak, motor, aandrijving slijten allemaal veel sneller bij jakkeren...
Re: tegen het rood gaan ?
Jij heb het over jakkeren, daar heb ik het niet over.
Als alles netjes in orde is, dus temperatuur van de vloeistoffen en onderhoud gewoon goed gebeurt is de extra slijtage nihil.
De slijtage aan de rest van de draaiende delen zal wel meer zijn, maar daar ging het niet om bij de TS.
Als alles netjes in orde is, dus temperatuur van de vloeistoffen en onderhoud gewoon goed gebeurt is de extra slijtage nihil.
De slijtage aan de rest van de draaiende delen zal wel meer zijn, maar daar ging het niet om bij de TS.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: tegen het rood gaan ?
Structureel 5000+ toeren rijden noem ik jakkeren, zeker bij een 4-cilinder.
Maar je zei dat het minder was de slijtage aan de motorblok, daar was ik verbaasd over..
Maar je zei dat het minder was de slijtage aan de motorblok, daar was ik verbaasd over..
Laatst gewijzigd door Gast op 13 aug 2011, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd zie forumregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd zie forumregels m.b.t. quoten
Re: tegen het rood gaan ?
Lezen is ook een vak!
"Weet bijna zeker dat een motor die haast nooit boven de 5000rpm komt meer slijt dan één die flink bereden word"
Staat hier structureel?
En trouwens.... structureel 5000+ met een 6 cil is minder jakkeren????
"Weet bijna zeker dat een motor die haast nooit boven de 5000rpm komt meer slijt dan één die flink bereden word"
Staat hier structureel?
En trouwens.... structureel 5000+ met een 6 cil is minder jakkeren????
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: tegen het rood gaan ?
Flink berijden noem ik structureel jakkeren, zeker gezien je met die post samenhangende verhaal. Kwestie van interpretatie.
Of course, een 4 cilinder heeft een eerdere redline dan een 6 cilinder (en dat is niet voor niets, dat begrijp je ook wel), vandaar het woordje 'vooral'.
Zo kan je met een M makkelijker 5000 toeren rijden dan een 316i, en met een 320i ook makkelijker. Dus het is nog steeds jakkeren, alleen het is minder slecht voor je auto (en motor)
Begrijpend lezen is trouwens sinds de basisschool geen (school)vak meer, even ter informatie.
ps. Alsnog, ookal is het niet structureel maar niet 'regelmatig', dan zie ik dat 'slijtverhaal' nog niet zo zitten.
Edit: typo
Of course, een 4 cilinder heeft een eerdere redline dan een 6 cilinder (en dat is niet voor niets, dat begrijp je ook wel), vandaar het woordje 'vooral'.
Zo kan je met een M makkelijker 5000 toeren rijden dan een 316i, en met een 320i ook makkelijker. Dus het is nog steeds jakkeren, alleen het is minder slecht voor je auto (en motor)
Begrijpend lezen is trouwens sinds de basisschool geen (school)vak meer, even ter informatie.
ps. Alsnog, ookal is het niet structureel maar niet 'regelmatig', dan zie ik dat 'slijtverhaal' nog niet zo zitten.
Edit: typo
-
minada
Re: tegen het rood gaan ?
Als ik in de BMW van m'n vrouwtje rijd ( 330I ) en de steptronic op sportstand zet, gaat de toerental in het rooie ( 6500 toeren) met volgas, dus zal het wel geen kwaad kunnen denk ik dan maar, alles is elektronisch beveiligd !!!.....


