Chiptuning ervaringen
Re: Chiptuning ervaringen
Het is ook niet mijn bedoeling. Meer de vraag of zoiets riskant is. Je hoort wel vaker mensen zeggen "Als het geen kwaad kon zou bmw ze zelf wel gechipped hebben". Lijkt me best te kloppen tenzei je verschillende uitvoeringen wil leveren zoals de Golf 4 TDI? 90, 110, 130, 150 pk?
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: Chiptuning ervaringen
teller staat nu op122.000 nog tiptop dus....
is aangepakt op 85000, nix problemen gehad tot hiertoe buiten paar bekende E46 kwaaltjes die niets met de tuning te maken hebben.
is aangepakt op 85000, nix problemen gehad tot hiertoe buiten paar bekende E46 kwaaltjes die niets met de tuning te maken hebben.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Chiptuning ervaringen
Er zijn er niet veel meer met die kilometerstand!!320dtouring1982 schreef:teller staat nu op122.000 nog tiptop dus....
Re: Chiptuning ervaringen
Dat is wel heel weinig inderdaad. Neem aan dat het import is? Die van mij staat met inmiddels 165k na 10 jaar al laag, maar het kan dus nog beter
Re: Chiptuning ervaringen
nee is belgische wagen van een vrouw geweest, stonden de nodige krasjes op van de ringen en nagels maar stonden maar 60.000km op de teller toen ik hem overnam ...
Wel al wat kunnen laten repareren , de gekende kwaaltjes : veer achter , inlijnpomp, 2 injecteurs en thermostaathuis en dat is het ....
Wel al wat kunnen laten repareren , de gekende kwaaltjes : veer achter , inlijnpomp, 2 injecteurs en thermostaathuis en dat is het ....
Re: Chiptuning ervaringen
Gisteren mijn BMW laten tunen bij http://www.obd-tuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in sint jansklooster,echt geweldig!!perfecte service!heb 2 programma's geprobeert op mijn auto.
Moet zeggen is echt een aanrader Auto pakt echt beestachtig op met overschakelen heel veel koppel aanwezig!
Hoeveel pk?hoeveel NM ?haha beleving zegt zoveel meer,dat cijfertjes niet uitmaken,echt een hele andere auto
Moet zeggen is echt een aanrader Auto pakt echt beestachtig op met overschakelen heel veel koppel aanwezig!
Hoeveel pk?hoeveel NM ?haha beleving zegt zoveel meer,dat cijfertjes niet uitmaken,echt een hele andere auto
Re: Chiptuning ervaringen
De mijne had 155000km toen ik hem een jaar geleden liet chippen (eigenlijk herschrijven) en heb er ondertussen toch al 20000km mee gereden, bolt lekker zo...
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D
Re: Chiptuning ervaringen
Goede tent hè? Ik ben er ook nog steeds erg tevreden over.Mike1986 schreef:Gisteren mijn BMW laten tunen bij http://www.obd-tuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in sint jansklooster,echt geweldig!!perfecte service!heb 2 programma's geprobeert op mijn auto.
Moet zeggen is echt een aanrader Auto pakt echt beestachtig op met overschakelen heel veel koppel aanwezig!
Hoeveel pk?hoeveel NM ?haha beleving zegt zoveel meer,dat cijfertjes niet uitmaken,echt een hele andere auto
Re: Chiptuning ervaringen
Mijn 320d van 2000 loopt perfect na haar aanpassing!!! Eigenlijk zoals BMW de auto in 2000 op de markt had moeten zetten. Zorg er alleen wel voor dat je het door iemand laat doen die er echt verstand van heeft. De meeste chiptuners kopen een standaard "sneller" programmatje in en programmeren dat op jou auto. Wat ze echter niet weten is welke parameters van het motormanagement er precies zijn aangepast, en geloof me, dat zijn er nogal wat. Door alleen je brandstofdruk en je turbodruk aan te passen loopt je auto al veel harder, maar loop je een groot risico dat het niet lang heel blijft. Beide kan je namelijk in stappen verhogen/verlagen. Als je beide op maximaal zet weet je zeker dat je auto veel vermogen heeft, maar niet hoe lang die heel blijft. Koop dus nooit zomaar een programma maar zorg dat jou chiptuner jou wensen kan vertalen naar rijgedrag van je auto.
Het programma dat ik heb laten installeren is 'custom-build' op mijn auto. Ik wou wat meer koppel onderin en in het middengebied zodat alles ietsje vloeiender en smeuiger werd en de auto gewoon wat makkelijker rijd. Het motormanagement is uitgelezen, volledig in kaart gebracht en aangepast met in achtneming van de specifieke auto gerelateerde zwaktes. Bekend zijn de problemen met de turbo en de brandstofpomp, hierom zijn alle fabrieks-motormanagement-beveilgingsparameters intact gehouden (boven temp / onder temp / turbodruk) alleen zit de turbo nu bij lagere toeren, sneller op druk en is de dieselinspuiting daarop aangepast. Hoeveel vermogen en koppel ik erbij heb weet ik niet. Ik heb hem niet op een vermogensbank gehad. Claims als gegarandeert zus-en-zoveel pk's of % vermogen erbij zijn onzin. Ook wat dat betreft geldt eerst zien dan geloven.....liefst dmv dyno-uitdraai. Maar in vergelijking met een standaard e46 320d (136 pk) is de mijne 2 sec. sneller van 80 naar 120 in 4.....geloof me, dat merk je.
Chiptunen op vermogen EN zuinig rijden is een hardnekkige fabel. Meer brandstof + hogere turbodruk = hoger verbruik. Je kan wel kiezen OF meer vermogen, OF lager verbruik, beide vergen een totaal anders geschreven programma. Dat je zuiniger kan rijden met een auto gechipt op vermogen (en koppel) is omdat je meer vermogen (maar voornamelijk meer koppel) bij lagere toeren hebt, bij rustig rijden maak je dus minder toeren wat bijkomstig kan resulteren in een lager verbruik. Als je hetzelfde aantal toeren als voorheen blijft rijden, ben je overal sneller en kost het je meer brandstof.
Goed onderhoud is natuurlijk altijd van belang maar zeker bij gechipte auto's. Voor mijn beamer geld, kijk bij elke beurt ook je carterontluchting na en vervang het filter op je klepdeksel desnoods preventief. Persoonlijk maak ik bij elke beurt ook heel mijn inlaatspruitstuk en EGR schoon. Hiermee (hoop ik) het leven van mijn turbo te verlengen. Daarnaast is goed warm rijden (min. 15 km) en uit laten draaien na het betere gaswerk van cruciaal belang. De brandstofpompen is een ander verhaal....sommige gaan, sommige blijven heel....wat dat betreft kan je net zo goed een muntje opgooien want 50% loopt kapot (ook zonder chippen).
Het programma dat ik heb laten installeren is 'custom-build' op mijn auto. Ik wou wat meer koppel onderin en in het middengebied zodat alles ietsje vloeiender en smeuiger werd en de auto gewoon wat makkelijker rijd. Het motormanagement is uitgelezen, volledig in kaart gebracht en aangepast met in achtneming van de specifieke auto gerelateerde zwaktes. Bekend zijn de problemen met de turbo en de brandstofpomp, hierom zijn alle fabrieks-motormanagement-beveilgingsparameters intact gehouden (boven temp / onder temp / turbodruk) alleen zit de turbo nu bij lagere toeren, sneller op druk en is de dieselinspuiting daarop aangepast. Hoeveel vermogen en koppel ik erbij heb weet ik niet. Ik heb hem niet op een vermogensbank gehad. Claims als gegarandeert zus-en-zoveel pk's of % vermogen erbij zijn onzin. Ook wat dat betreft geldt eerst zien dan geloven.....liefst dmv dyno-uitdraai. Maar in vergelijking met een standaard e46 320d (136 pk) is de mijne 2 sec. sneller van 80 naar 120 in 4.....geloof me, dat merk je.
Chiptunen op vermogen EN zuinig rijden is een hardnekkige fabel. Meer brandstof + hogere turbodruk = hoger verbruik. Je kan wel kiezen OF meer vermogen, OF lager verbruik, beide vergen een totaal anders geschreven programma. Dat je zuiniger kan rijden met een auto gechipt op vermogen (en koppel) is omdat je meer vermogen (maar voornamelijk meer koppel) bij lagere toeren hebt, bij rustig rijden maak je dus minder toeren wat bijkomstig kan resulteren in een lager verbruik. Als je hetzelfde aantal toeren als voorheen blijft rijden, ben je overal sneller en kost het je meer brandstof.
Goed onderhoud is natuurlijk altijd van belang maar zeker bij gechipte auto's. Voor mijn beamer geld, kijk bij elke beurt ook je carterontluchting na en vervang het filter op je klepdeksel desnoods preventief. Persoonlijk maak ik bij elke beurt ook heel mijn inlaatspruitstuk en EGR schoon. Hiermee (hoop ik) het leven van mijn turbo te verlengen. Daarnaast is goed warm rijden (min. 15 km) en uit laten draaien na het betere gaswerk van cruciaal belang. De brandstofpompen is een ander verhaal....sommige gaan, sommige blijven heel....wat dat betreft kan je net zo goed een muntje opgooien want 50% loopt kapot (ook zonder chippen).
When life throws you curves...aim for the apex!
Re: Chiptuning ervaringen
In 2010 had ik m'n 320d laten chiptunen.
De afgelopen jaren zijn er wat onderdelen vervangen i.v.m. wat probleempjes, zoals de pressure converters, voorgloeieenheid en gloeibougies.
Dit heb ik samen met een oliebeurtje laten doen bij de (echte) dealer.
Bestaat er een mogelijkheid dat de dealer de getunede software bij deze werkzaamheden (of bij een beurt) overschrijft, of is dat niet gebruikelijk?
Iemand hier ervaringen mee?
De afgelopen jaren zijn er wat onderdelen vervangen i.v.m. wat probleempjes, zoals de pressure converters, voorgloeieenheid en gloeibougies.
Dit heb ik samen met een oliebeurtje laten doen bij de (echte) dealer.
Bestaat er een mogelijkheid dat de dealer de getunede software bij deze werkzaamheden (of bij een beurt) overschrijft, of is dat niet gebruikelijk?
Iemand hier ervaringen mee?
Re: Chiptuning ervaringen
Volgens mij is het niet gebruikelijk, vooral omdat het geen elektronica betreft die opnieuw ingeregeld moet worden. Maar als je een duidelijk verschil merkt, kun je het altijd gaan vragen...
Re: Chiptuning ervaringen
Arnout, waar heb je je auto laten chippen? Heb net een 318d uit 2005 gekocht en denk dat ik hem ook wil laten chippen. Heb begrepen dat ik met 134k op de teller nog niet te laat ben om er wat extra vermogen uit te peuteren.
arnout78 schreef:Mijn 320d van 2000 loopt perfect na haar aanpassing!!! Eigenlijk zoals BMW de auto in 2000 op de markt had moeten zetten. Zorg er alleen wel voor dat je het door iemand laat doen die er echt verstand van heeft. De meeste chiptuners kopen een standaard "sneller" programmatje in en programmeren dat op jou auto. Wat ze echter niet weten is welke parameters van het motormanagement er precies zijn aangepast, en geloof me, dat zijn er nogal wat. Door alleen je brandstofdruk en je turbodruk aan te passen loopt je auto al veel harder, maar loop je een groot risico dat het niet lang heel blijft. Beide kan je namelijk in stappen verhogen/verlagen. Als je beide op maximaal zet weet je zeker dat je auto veel vermogen heeft, maar niet hoe lang die heel blijft. Koop dus nooit zomaar een programma maar zorg dat jou chiptuner jou wensen kan vertalen naar rijgedrag van je auto.
Het programma dat ik heb laten installeren is 'custom-build' op mijn auto. Ik wou wat meer koppel onderin en in het middengebied zodat alles ietsje vloeiender en smeuiger werd en de auto gewoon wat makkelijker rijd. Het motormanagement is uitgelezen, volledig in kaart gebracht en aangepast met in achtneming van de specifieke auto gerelateerde zwaktes. Bekend zijn de problemen met de turbo en de brandstofpomp, hierom zijn alle fabrieks-motormanagement-beveilgingsparameters intact gehouden (boven temp / onder temp / turbodruk) alleen zit de turbo nu bij lagere toeren, sneller op druk en is de dieselinspuiting daarop aangepast. Hoeveel vermogen en koppel ik erbij heb weet ik niet. Ik heb hem niet op een vermogensbank gehad. Claims als gegarandeert zus-en-zoveel pk's of % vermogen erbij zijn onzin. Ook wat dat betreft geldt eerst zien dan geloven.....liefst dmv dyno-uitdraai. Maar in vergelijking met een standaard e46 320d (136 pk) is de mijne 2 sec. sneller van 80 naar 120 in 4.....geloof me, dat merk je.
Chiptunen op vermogen EN zuinig rijden is een hardnekkige fabel. Meer brandstof + hogere turbodruk = hoger verbruik. Je kan wel kiezen OF meer vermogen, OF lager verbruik, beide vergen een totaal anders geschreven programma. Dat je zuiniger kan rijden met een auto gechipt op vermogen (en koppel) is omdat je meer vermogen (maar voornamelijk meer koppel) bij lagere toeren hebt, bij rustig rijden maak je dus minder toeren wat bijkomstig kan resulteren in een lager verbruik. Als je hetzelfde aantal toeren als voorheen blijft rijden, ben je overal sneller en kost het je meer brandstof.
Goed onderhoud is natuurlijk altijd van belang maar zeker bij gechipte auto's. Voor mijn beamer geld, kijk bij elke beurt ook je carterontluchting na en vervang het filter op je klepdeksel desnoods preventief. Persoonlijk maak ik bij elke beurt ook heel mijn inlaatspruitstuk en EGR schoon. Hiermee (hoop ik) het leven van mijn turbo te verlengen. Daarnaast is goed warm rijden (min. 15 km) en uit laten draaien na het betere gaswerk van cruciaal belang. De brandstofpompen is een ander verhaal....sommige gaan, sommige blijven heel....wat dat betreft kan je net zo goed een muntje opgooien want 50% loopt kapot (ook zonder chippen).
Re: Chiptuning ervaringen
Ik hem mijn auto (met 2 ton op de klok) laten chippen bij RS Tuning in Eindhoven. Dit is een klein bedrijf gespecialiseerd in het chiptunen van auto's (http://www.rs-tuning.nl/#/home/" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik ben daar heel goed ontvangen en de eigenaar heeft alle tijd genomen om al mijn hiaten in mijn kennis mbt chiptunen aan te vullen.
Laatst gewijzigd door Gast op 12 mei 2012, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren!
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren!
When life throws you curves...aim for the apex!
Re: Chiptuning ervaringen
Super, hij heeft er alleen geen prijzen bij staan. Wat was jij kwijt?
Re: Chiptuning ervaringen
Hij hanteert geen standaard prijzen aangezien hij niet werkt met standaard programmatuur. Voor iedere auto schrijft hij een volledige customized mapping. Als hij alles via de OBD kan (en dus geen computers hoeft uit te bouwen etc.) vraagt hij iets van €600,-. Maar daar zou je hem even over moeten bellen of mailen. Houd er wel rekening mee dat al met al er best ook wat tijd mee gemoeid gaat. Maar nogmaals daar kan je, mijns inziens, het beste even contact met hem over zoeken, hij kan je dat veel beter vertellen dan ik.
Laatst gewijzigd door Gast op 12 mei 2012, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren!
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren!
When life throws you curves...aim for the apex!