Subwoofer in E46 sedan

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
daNpy
Contacteer:

Re: Subwoofer in E46 sedan

Bericht door daNpy » 11 okt 2011, 17:06

Niet echt super, maar heb er maar kort mee kunnen spelen vanwge de defecte versterker.
Ik ben ook van plan om in de stalen hoedenplank wat te gaten te dremelen.

RC Power

Bericht door RC Power » 15 okt 2011, 18:49

Ik zou graag wat mogelijkheden voorleggen welke ik over denk, misschien dat de audio kenners hier op dit gebied willen adviseren a.u.b.

3 ideeen heb ik eigenlijk om toch een beetje bass in het klankbeeld te krijgen.
In mijn geval dus geen HK installatie. Wil de speakers wel vervangen, voor sowieso door een Rainbow set.

1. Een actieve subwoofer voor onder de passagiersstoel. Deze kan dan niet meer helemaal omlaag en deze subwoofers leveren geen topvermogen, maar is misschien een waardevolle aanvulling op het geluidsbeeld.

2. Zelf een kistje maken voor onder de stoel en daar 2 Signat H96's midwoofertjes in hangen, dus in plaats van in de hoedenplank wat veel word gedaan.
Geeft dit een leuke klank is alleen de vraag?

3. Heeft ooit iemand het idee gehad of gedaan: een gat in de originele hoedenplank maken en hierin een 8" of 10" subwoofer hangen, zodat je de kofferbak als klankkast gebruikt. Is dit eens gedaan en wat waren hierin de bevindingen?

Bosss

Bericht door Bosss » 16 okt 2011, 03:20

idee 3 spreekt mij zelf erg aan. ik ga het misschien uitproberen binnenkort

RC Power

Bericht door RC Power » 16 okt 2011, 08:50

Ik heb dit vaker gezien, bij andere auto's dan wel. Maar lijkt mij dat het dan zou moeten werken.

Ben geen geleerde, de klankkast voor de subwoofer wordt dan wel heel groot natuurlijk ineens.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 16 okt 2011, 11:52

Idee 3 zou ik gauw laten varen. Je gaat een gat maken in de ijzeren constructie van de auto. Deze zorgt voor de stevigheid van de auto en daar moet je niet in willen gaan zagen. Ik ben zelf erg te spreken over de 2 Tangband 5 1/4" woofertjes die ik heb. Misschien is het een idee om deze te gebruiken in een kleine omhuizing of op de plek van de hoedenplank speakers? Ze zijn lekker klein dus dat moet het probleem niet zijn.

RC Power

Bericht door RC Power » 16 okt 2011, 20:23

Stel dat je wat gaten in de stalen hoedenplank boort, zonder het carrosserieframe te verzieken. In hoeverre komt dat bass dan wel het interieur in?
Is dit te doen? Wil toch binnenkort een optie gaan beetpakken en maken.

Dan heb ik 2 opties:
- subwoofer onder de stoel
- sterkere subwoofer achterin en gaten in de plank.

What will be the better option?

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 16 okt 2011, 21:25

mantisnl schreef:Idee 3 zou ik gauw laten varen. Je gaat een gat maken in de ijzeren constructie van de auto. Deze zorgt voor de stevigheid van de auto en daar moet je niet in willen gaan zagen.
Lollercopter.

Hopelijk heeft een merk als BMW de hoedenplank niet als stevigheidsonderdeel van de auto.

yorrr
Contacteer:

Bericht door yorrr » 17 okt 2011, 11:01

RC Power schreef: 3. Heeft ooit iemand het idee gehad of gedaan: een gat in de originele hoedenplank maken en hierin een 8" of 10" subwoofer hangen, zodat je de kofferbak als klankkast gebruikt. Is dit eens gedaan en wat waren hierin de bevindingen?
Zou ik niet doen, de cabine waarin de ''druk'' veroorzaakt moet worden is te groot.
En je heb natuurlijk ook met metalen constructie van de auto (wat leuk gaat resoneren).
Je heb ook auto's die een 15'' of een 18'' er in hebben liggen.
Ook niet verstandig.. Deze woover's hebben meestal een golflengte van meer dan een meter.
En in je auto heb je ongeveer 40 cm speling.. Dus komt niet tot zijn recht..
Wat hier boven word verteld lijkt mij wel aan te raden..

mantisnl

Bericht door mantisnl » 17 okt 2011, 11:28

Hopelijk heeft een merk als BMW de hoedenplank niet als stevigheidsonderdeel van de auto
De hele carosserie zorgt voor de stevigheid, zo ook de voor en achterruit. Als jij hier gaten in gaat zagen beïnvloedt dat zeker de stevigheid.
Als je het hebt over zo'n losse hoedenplank die je bijv bij een compact ziet dan heb je gelijk maar bij de coupe, sedan etc. maakt de (ijzeren) hoedenplank deel uit van de complete carosserie en daar moet je niet in willen gaan zagen.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 17 okt 2011, 11:29

Stel dat je wat gaten in de stalen hoedenplank boort, zonder het carrosserieframe te verzieken. In hoeverre komt dat bass dan wel het interieur in?
Zou kunnen, maar er zitten al gaten in de hoedenplank die de bass doorlaten. Indien je de 2 achterste speakers vervangt door 2 kleine subjes komt de bass sowieso de kabine in.

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 17 okt 2011, 18:48

mantisnl schreef: De hele carosserie zorgt voor de stevigheid, zo ook de voor en achterruit. Als jij hier gaten in gaat zagen beïnvloedt dat zeker de stevigheid.
Als je het hebt over zo'n losse hoedenplank die je bijv bij een compact ziet dan heb je gelijk maar bij de coupe, sedan etc. maakt de (ijzeren) hoedenplank deel uit van de complete carosserie en daar moet je niet in willen gaan zagen.
Zolang je geen van de verstevigingen (ribbels) in de hoedenplank gaat weg halen is het echt geen probleem. Als je hem helemaal gaat verwijderen mis je wel iéts van stevigheid, zeker als je ook nog de achterbankplaat weghaalt. Dan zou een veerpootbrug achter een hoop helpen.
Maar voor een 10" woofertje wat gaten maken wordt hij echt niet zwakker van.

RC Power

Bericht door RC Power » 17 okt 2011, 18:52

Ik heb zitten denken aan een Pioneer TS-WX11A, om die erin te bouwen onder de stoel.
Maar persoonlijk denk ik dat je meer pakt door een 10" woofertje achterin te zetten. Ik twijfel erg tussen deze opties.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 17 okt 2011, 19:10

Zolang je geen van de verstevigingen (ribbels) in de hoedenplank gaat weg halen is het echt geen probleem. Als je hem helemaal gaat verwijderen mis je wel iéts van stevigheid, zeker als je ook nog de achterbankplaat weghaalt. Dan zou een veerpootbrug achter een hoop helpen.
Maar voor een 10" woofertje wat gaten maken wordt hij echt niet zwakker van.
Mij lijkt het geen goed plan, en heb dit al op meerdere plekken gezien/gelezen.

RC Power

Bericht door RC Power » 17 okt 2011, 19:18

Er zit altijd een zekere vorm van verstevigingsframe in. Dat zijn de dragende delen, het plaatstaal van een paar mm dik ertussen draagt niets tot weinig, daarvoor is het simpelweg niet stevig genoeg.
Als je enkel daarin met een gatenboor wat ronde gaten maakt, ben je meteen klaar en lever je niets in kwa veiligheid.

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 18 okt 2011, 20:34

RC Power schreef:Er zit altijd een zekere vorm van verstevigingsframe in. Dat zijn de dragende delen, het plaatstaal van een paar mm dik ertussen draagt niets tot weinig, daarvoor is het simpelweg niet stevig genoeg.
Als je enkel daarin met een gatenboor wat ronde gaten maakt, ben je meteen klaar en lever je niets in kwa veiligheid.
Exacte mundo.
Mijn idee was niet om ronde gaten te maken, maar de vormen zelf uit snijden :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”