Kleine E46 Winter Probleempjes(?)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Diezel

Kleine E46 Winter Probleempjes(?)

Bericht door Diezel » 30 dec 2011, 21:16

Beste Forumleden,

ik heb een aantal kleine dingetjes die mij op gevallen zijn sinds dat het winter is geworden aan mijn E46 Coupe. Misschien dat het bekende problemen zijn maar ik dacht, laat ik ze eens opnoemen misschien is het wel het 1 en ander defect en kan ik grotere reparaties voorkomen ;)

1:
Spoiler: Laat zien
Condens/Vocht in de auto, soms heb ik de druppels aan de voorruit hangen, ik snap dat het veel geregend heeft en ik ben vaak snel in en uit gestapt met natte kleren/schoenen maar als ik na langere tijd terug mijn auto in kom is de vooruit helemaal beslagen/ vochtig. Heeft dit misschien met de airco ed. te maken?
2:
Als ik gas geef als ik mijn stuur uit gedraaid heb, in een scherpe bocht enzo, dan hoor ik een brommend geluid onder de motorkap vandaan komen, waar heeft dit precies mee te maken? vaak is het als de motor koud is, als die warm is word het vaak minder, hoort dit? is dit normaal?
3:
Ik heb sinds kort een M-stuur ingebouwd en heb daarvan nu een airbag error op mijn BC. Dit komt omdat ik van een 1-traps airbag naar 2-traps airbag ben gegaan. Nu is het euvel te verhelpen door of alleen de 1ste stekker aan te sluiten of de 2 de stekker(groene of zwarte) Wie heeft dit probleem getackeld? welke moet ik precies aansluiten, ik moet namelijk in 1 keer goed doen omdat het verwijderen van de error mij telkens 35 euro kost bij de BMW Dealer
Ik hoop dat jullie me kunnen verlichten!
Prettige jaarwisseling!

Diezel
Afbeelding
BMW: Bayerische Motoren Werke

dw70

Re: Kleine E46 Winter Probleempjes(?)

Bericht door dw70 » 30 dec 2011, 21:44

1) vocht op de ramen in de vorm van druppels is vaak een lekkage van vocht van buitenaf wat de auto kan binnendringen. De wasstraat is daar vaak debet aan.
Zou eens de zoekfunctie gebruiken in het e46 forum of misschien dat hier nog iemand voorbijvliegt waar het vocht binnen kan dringen. Dat verschilt per wagen. Vaak via de deuren, of verstopte waterafvoer van het open dak. Je hebt geen natte vloerbedekking (echt checken) als eerste aanwijzing?
Met de airco zou het eerder minder moeten zijn omdat een airco vocht onttrekt. Wel oppassen in de winter met de airco bij vriestemperaturen. Niet dat je de boel bevriest. Het onttrokken vocht wat wordt afgevoerd kan bevriezen. Ik gebruik de airco nooit in de winter. Ja alleen 1x per maand bij een rit om uitdroging van het systeem te voorkomen.

2) maximale stand van je wielen. Je hoort de werking van de pomp, die bij maximale stuurstand stopt. Dat is een bromtoon ja. Natuurlijk heeft het koude weer invloed op alles. Dus ook je stuurbekrachtigingspomp. Als het minder wordt naarmate de auto warmer wordt is er eigenlijk niks aan de hand. Zolang je riem voor de stuurbekrachtiging niet te los staat (piepen bij kou, zoals een dynamoriem dat ook graag wil doen) is er geen vuiltje aan de lucht.
3) geen idee, daar heb ik me nooit mee bezig gehouden. Dat weet vast iemand anders wel hiero.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 30 dec 2011, 23:13

1.) Sluit mij gedeeltelijk aan bij dw70.
Alleen met het airco verhaal ben ik het niet eens.
Gebruik je airco gerust altijd, want bij een buitentemp lager dan 4 a 5 graden doet hij het domweg niet.
(Zie instructieboekje)
Het lampje op je dash gaat vrolijk branden, maar de compressor gaat gewoon niet aan.
De airco doet dus helemaal niets, dit is om bevriezing en ijsvorming op je verdamper te voorkomen.
Dit is bij elke auto met airco, wel of geen BMW.

Als je hem weinig of nooit gebruikt is idd niet goed, kans op lekkages neemt toe.
Geregeld gebruik is beter.
Verder is een airco een perfecte luchtdroger.

Ikzelf zet bij een mooie winterse dag de ramen een paar uur alle 4 op een kier.
Zeker als de zon er dan op staat droogt een auto goed

2.)Het geluid bij max stuuruitslag kan ook de by-pass van je hydraulische systeem zijn.
Die kan geluid maken.
Is volgens mij bij de meeste auto's zodra je aan het einde van de stuurslag komt.
Controleer voor de zekerheid het oliepeil, bij maximale uitslag is de meeste olie nodig.
En idd de spanning van je multiriem controleren, die hoort goed strak te staan.

3.) Wat betreft 1 of 2 traps airbags heb ik geen ervaring, verander liever zelf niets aan een veiligheidssysteem.
(wil niet zeggen dat wat jij doet onveilig is)
Maar die €35 hoef je maar één keer uit te geven....... Koop een BMW scanner, dan kun je hem zelf resetten ;)
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

Lexie

Bericht door Lexie » 31 dec 2011, 08:38

Heb het ook dat de voorruit de laatste weken flinks beslagen is/condensvorming.
Heb gekeken/gezocht naar lekkage/nattigheid, maar niets te vinden. Alles droog.

Heb van de week Meguiars - NXT Generation Glass Cleaner gebruikt, scheelt wel wat. Zeker tesamen met de airco in het begin flink aantezetten.

Kan me eigenlijk niet herinneren of het voorgaande jaren ook zo was :s

Diezel

Bericht door Diezel » 31 dec 2011, 10:13

Bedankt dw70, Oxellaar en lexie!

Ik heb hem tijdje geleden wel voor het eerst door een wasstraat gereden met een volledig programma, dit zou dus een oorzaak kunnen zijn, ik ga is op zoek naar vochtige plekken in de auto.

Het brommende geluid is dus verder geen probleem? ik heb denk ik niet de skills om te checken of de multi riem strak genoeg staat.

Ik rij vandaag een stuk Duitsland in, ga hem eens goed lostrekken, eens kijken hoe dat gaat! :devil:

Diezel

Edit: @Oxellaar: kan ik een BMW scanner voor 35 euro kopen dan? linkje?
Afbeelding

TOPPeet

Bericht door TOPPeet » 31 dec 2011, 10:54

E92 335i 440Pk 580Nm

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 31 dec 2011, 14:36

http://www.dealextreme.com/p/bmw-scanne ... -4-0-51768

Het is €40, maar valt dus mee.
Heb hem zelf ook en werkt prima.

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 02 jan 2012, 09:04

Diezel schreef:Bedankt dw70, Oxellaar en lexie!

Ik heb hem tijdje geleden wel voor het eerst door een wasstraat gereden met een volledig programma, dit zou dus een oorzaak kunnen zijn, ik ga is op zoek naar vochtige plekken in de auto.

Het brommende geluid is dus verder geen probleem? ik heb denk ik niet de skills om te checken of de multi riem strak genoeg staat.

Ik rij vandaag een stuk Duitsland in, ga hem eens goed lostrekken, eens kijken hoe dat gaat! :devil:

Diezel

Edit: @Oxellaar: kan ik een BMW scanner voor 35 euro kopen dan? linkje?
Ik heb gister mijn E46 voor het eerst door de wasstraat gehaald, beperkt programma, alleen wassen + drogen + hete was, maar bij mij niks aan de hand ..
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 02 jan 2012, 09:23

Geloof niet direct dat er veel water in een auto komt na een wasstraat.
Door een diepe plas op de snelweg komt flink harder aan.
Maar een BMW hoort gewoonweg niet in een krasstraat te komen, nooit.
Echt goed schoon word hij er niet van en het is de dood voor je lak.
Kijk maar naar auto's die altijd door de wasstraat gaan, zijn zo dof als wat.

Diezel

Bericht door Diezel » 02 jan 2012, 18:36

Ok, niet meer doen dan..

Ik ga de Airbag resetter even aanschaffen, Oxellaar hoe lang heb jij moeten wachten op de verzending van dat ding?

Diezel
Afbeelding

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 03 jan 2012, 07:00

Ja wel even.... komt uit China ;)
Zeker 2 weken, geduld dus.

Diezel

Bericht door Diezel » 04 jan 2012, 01:48

Toch vind ik het vreemd dat er zoveel vocht in mijn auto zit. Kan dit eventueel komen door het verstoppen van bepaalde afwaterings kanalen? Door bladeren ofzo? zijn er bepaalde punten die ik kan checken of ze verstopt zitten?

Diezel
Afbeelding

dw70

Bericht door dw70 » 04 jan 2012, 14:48

Oxellaar schreef:Geloof niet direct dat er veel water in een auto komt na een wasstraat.
Door een diepe plas op de snelweg komt flink harder aan.
het is ook niet de bedoeling dat er water bij een auto binnendringt. Weet je hoeveel liter water een wasstraat voor 1 auto gebruikt in de vorm van haast nevel? Maar als er een lek is helpt een wasstraat met ragfijne spuitnevel (dat is het ergste wat er is) niet echt mee. De luchtverplaatsing duwt nevel overal waar je het niet wilt hebben. Een diepe plas op de autoweg wordt gewoon weggedrukt onder de auto. Onder de auto is het dicht. Bovenop de auto zitten diverse gummi onderdelen om water niet op plekken te laten komen waar het niet thuis hoort.

Heb je zelf ooit een auto gerestaureerd en daarna weer waterdicht gemaakt? Dan moet je dit zelf doen met een tuinslang. Kun je zo zien waar je wat vergeten bent of waar verbetering hard nodig is. Water is hommeles. Dat dringt overal en altijd ergens doorheen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 04 jan 2012, 17:31

Heb je zelf ooit een auto gerestaureerd en daarna weer waterdicht gemaakt?
Nee, maar denk je dat een E46 niet is getest op waterdichtheid af-fabriek en Diezel zijn auto is toch ook niet net gerestaureerd? ;)
Dus snap je vergelijking niet helemaal.
In de testfase staan auto's wel dagen in een waterhoos van mist, nevel en (zout)spray om op lekkages en roestvorming te controleren.

Ik zeg niet dat het totaal onmogelijk is, maar zou eerder naar een andere reden zoeken.

Het weer is ook veel en veel natter dan vorig jaar om deze tijd.
Toen vroor het vaak en lang aan één stuk.
Deze winter ben ik in rap tempo mijn winterbanden aan het wegslijten voor niks -_-

dw70

Bericht door dw70 » 04 jan 2012, 19:39

Dan weet je dus niet hoe snel een auto niet meer waterdicht is. Daar is niet zoveel voor nodig hoor.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”