Vreemde storing E39 Help!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
JJO

Vreemde storing E39 Help!

Bericht door JJO » 09 mar 2012, 19:04

Hallo allen,

Ik heb sinds deze week een vreemde storing in mijn e39.....

De indicatorlampjes op het dashboard werken niet meer (grootlicht, dimlicht, knipperlicht etc....). De lampen zelf aan de buitenkant van de auto doen het wel gewoon.....De schakelaar van het alarmlicht werkt ook, maar er wordt dan weer niets op het dahboard weergegeven :gek:

Ook doet het display van de radio/ boordcomputer het niet meer. De radio zelf geeft de eerste 30 seconden wel geluid, maar valt daarna uit. Ik heb al een andere IKE module geprobeert maar dit gaf geen resultaat......

En.......nu is de accu ook leeg!

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? De auto moet voor de apk en komt er nu niet door,...

ALvast bedankt!

Mvg,

JJO

AdE39

Re: Vreemde storing E39 Help!

Bericht door AdE39 » 09 mar 2012, 21:18

Hallo JJO,

Is er misschien een zekering geknapt?

Wat heeft er plats gevonden toen alles stopte met werken, er zal een reden voor aanwezig moeten zijn, indien dit vanzelf is gekomen, dan kan er een zekering defect zijn.
Is dit niet het geval, dan heeft men een kortsluiting veroorzaakt.
Er kunnen dan eventueel draadjes zijn doorgebrand of er is een slechte massa aansluiting ergens onder het dashboard bij de massa strip, meestal zit deze links bij de voeten tegen het plaatwerk bij de A stijl waar de deurscharnieren zitten van het bestuurders portier, net achter de bekleding.

Ik zou ook de accu eens goed opladen met een goede acculader, misschien is de boordspanning wel te laag, wie zal het zeggen!
Maak de accupolen ook eens schoon met wat lauw water, en schuur de accupolen eens lichtjes op, smeer er eens wat zuurvrije vaseline of zuurvrij vet op, vergeet ook de accupolen niet te reinigen!

Bekijk echt alle zekeringen eens goed, en haal deze er echt een voor een er uit, meet ze desnoods door op de Ohm stand van de multimeter.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

JJO

Bericht door JJO » 09 mar 2012, 22:38

Hallo Ad,

Bedankt voor je reactie. Alle zekeringen zijn nog heel. Het probleem vond plotseling plaats, juist toen de auto voor de apk moest.....'s ochtends werkte alles nog. De accu heb ik vandaag aan de lader gehad, ook dit hielp niets, net als een "harde reset".

Ik kwam er zojuist achter dat ook mijn achteruitrijd lampen het niet doen. Zaken welke niet functioneren zijn:

-Indicator lampjes cockpit (grootlicht, knipperlicht etc)
-Knipperlichten maken ook geen geluid meer( het "klik-klak)", alarmschakelaar stuurt wel de lampen aan maar er is dan ook niets op het dashboard zichtbaar.
-achteruitrijd lamp
-Display radio/BC (radio zelf gaat na 30 sec. uit)
-Lampen interieur gaan niet meer aan na verwijderen sleutel
-Knipperlichten gaan niet aan na ver -en ontgrendelen
-Multifunctioneel stuurwiel, knoppen werken niet meer

De lampen zelf, knipperlichten grootlicht etc, werken wel gewoon.
Blijkbaar zit er een storing tussen schakelaars etc de lampen en het dashboard.

Ik heb al een andere IKE en een andere LCM geprobeerd, maar dit hielp helaas niet.
Ook heb ik ergens gelezen dat er een electronisch gedeelte achter het contactslot (met kunststof palletjes) defect kan zijn. Daar iets bij iemand over bekend?

De massastrip zal ik morgen eens controleren, de strip in de kofferruimte (touring) was in orde zo op het eerste gezicht.

Vreemde storing, ben inmiddels een beetje ten einde raad.....Wellicht morgen langs de dealer om de boel eens uit te laten lezen. Met mijn eigen apparatuur kreeg ik ook ineens geen toegang meer tot IKE en LCM. Wellicht een storing in de can-bus oid. Voor de rest rijdt de auto als altijd, gewoon goed.

Mvg,

Jan-Johann

JJO

Bericht door JJO » 10 mar 2012, 11:17

Ik las ook ergens dat je dension gateway (mp3 aansluiting) problemen kan geven, dus die ga ik zo eerst eens verwijderen en dan de auto resetten..........Daarna zal ik dat electronische deel achter het contactslot eens loshalen en schoonmaken.

Heb net zelf de auto uitgelezen met INPA:

Kreeg de volgende melding bij uitlezen IKE:

136 I bus kurzschluss gegen U-batt

Lcm, Mid en mfs zijn niet toegankelijk. Het lijkt er dus op dat het probleem in de ibus/kbus/canbus zit. Waar kan ik deze aansluiting vinden? En wat wordt er allemaal door deze verbinding aangestuurd, welke componenten zijn er op aangesloten?

Gr JJ

AdE39

Bericht door AdE39 » 10 mar 2012, 18:30

Hallo JJ,

Ja dat is wat lekkers wat er nu is gebeurd.

Er kunnen wat edele delen defect zijn, die dit veroorzaakt heeft met de kortsluiting.

Er kan een gedeelte verbrand zijn in het electronische gedeelte van het contactslot, het onderste gedeelte dus.
Er kan een fout of iets dergelijks aanwezig zijn in de licht dimmer schakelaar, maar dat zal volgens mij ook niet echt de lampjes van de signaal verlichting verstoren, maar je weet het nooit.

Verder kan er ergens een kabelbreukje ontstaan zijn door de over verhitting die is ontstaan in een van de draadjes, misschien een massa draadje. ( hopelijk ).
Schakelaars die een flinke tik hebben gehad door de over verhitting van de kortsluiting.

De storing die u geeft die zegt mij niet zoveel, de 136 die ik ken bij BMW dat word aangegeven door P 00136 en die is van beide Lambda sondes.
Die hebben hier niets mee te maken.
De storing scode die u aangeeft 136 I bus Kurzschlus gegen U bat. zegt dus eigenlijk dat er een kortsluiting aanwezig geweest is tegen U batt.
Dat kunnen aansluitinkjes zijn op een massa strip waarbij een draad of meerdere draden is/zijn los gebrand.

Dat zou een erg goede verklaring kunnen zijn, die de storing bij u veroorzaakt heeft.

Verder zijn er nog diverse electronica componenten die een beschadiging hebben opgelopen door deze kortsluiting.

Voor een goede uitlezing is het beter om gebruik te maken van het BMW programma.
Ik ga dus altijd naar de dealer voor uit te lezen, de reparatie voer ik dan wel zelf uit, tenzij er delen moeten worden ingeleerd, dan doen zij dat maar, ik heb daar geen apparatuur voor.

Het is dus gissen wat er precies loos is.

Dat is het nadeel van de electronica die er tegenwoordig is ingebouwd bij de jongere auto's.

Misschien als u een touring heeft dat er wat zekeringen in de rechterzijde van de kofferbak stuk zijn, boven de accu.
Ik weet het niet hoe het geregeld is bij een sedan, misschien precies hetzelfde.

Ik heb allemaal het idee dat er een zekering ergens defect is, of misschien en relais die deze zaken van spanning voorziet.

Het is ook ontzettend moeilijk om iets te bepalen wat er defect kan zijn, zonder dat het voertuig bij je staat.

Misschien dat dit de oplossing kan bieden:

Meld je eens aan op het BMW forum van bmwunited.nl

Stel je eerst netjes voor, en ga dan vervolgens door naar het forum Electrisch.
Vermeld daar het probleem eens.
Daar zitten wel een aantal techneuten die veel weten.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

JJO

Bericht door JJO » 12 mar 2012, 13:34

PROBLEEM OPGELOST!!!!

Gelukkig heb ik het gevonden, het bleek mijn Dension ICElink te zijn. Afgekoppeld en alles begon weer te werken. Stom achteraf, want het ding stoorde al een paar dagen...Nu nog even uitzoeken waar de storing in zit.

Dus het electronisch gedeelte van het contactslot kan weer terug naar de dealer, had deze voor de zekerheid vanochtend gekocht. Wel leuk dat ze voor "interactief storingoplossen" was in dit geval meedenken aan de balie...15 euro in rekening brengen

En inderdaad, in 99% van de gevallen ligt het aan het electronisch contacslot gedeelte, maar ik was die ene overige procent.

Bedankt Ad voor het meedenken!!

Gr,

JJO

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 mar 2012, 15:59

Hallo beste JJO,

Ik zag het al staan hoor, u heeft zich netjes aangemeld op het forum.
Ik ben daar ook al een tijd actief bezig, en heb u netjes welkom geheten ook, hihihihi.
Ik gebruik niet dezelfde alias als hier, elk BMW forum waar ik lid van ben, heeft een andere alisas ( schermnaam ).
Dus ik heb wel een behoorlijk aantal namen dus.

Ja daar zitten wat techneuten, en zij helpen je ook uit de brand, met raad en daad vaak.

Ja ik wist het wel, vaak licht het aan het electronica wat onder het stuurslot zit, maar er kan uiteraard ook wel eens een ander componentje defect zijn, wat de heleboel in het honderd stuurt.
U bent niet de enige gelukkig die dat heeft, dus wees gerust.

Ik ben erg content dat er schot zit in de zaak en dat u op de goede weg bent.

Hmm, maar gelukkig kan u het nog terug geven dat onderdeel, want vaak kan een electronica component net retour gegeven worden, tenzij de verpakking nog niet geopend is, als deze geseald is.
Maar dat zou voor mij ook geen enkel probleem zijn, want dat sealen kan ik ook, heb daar een handig apparaatje voor.
Ergens erg flauw en kinderachtig dat ze daar dan 15,00 euro voor rekenen, ik had er toch nog iets harder op aangedrongen om alles retour te krijgen.
Zij sturen het immers ook retour naar het hoofd magazijn, of laten het een tijdje liggen, deze delen komen vaker voor bij storingen, en dat weten ze bij de dealer net zo goed.

Dat meedenken is erg graag gedaan, en ik ben erg blij dat de oplossing nabij is.
Ik vind het daarom ook erg goed dat de mensen de auto fora goed weten te vinden, er kan zoveel hulp geboden worden, we staan er soms niet eens bij stil.
Bij dat andere forum kan je dus ook een afspraak maken bij SPBA een service punt voor de BMW te 's-Gravendeel.
Daar bent u echt op de juiste plaats voor uw BMW, de service is echt ongekend, die krijgt u nergens zo goed als daar.

Succes :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”