BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
JzAero

Re: BMW 328i E46 - First time to the 'Ring!

Bericht door JzAero » 09 apr 2012, 21:48

Hoi jongens!

Tijdje weggeweest, maar ik heb toch een apart verhaal te vertellen. Vorige week donderdag, zou ik met een paar maatjes naar de Nurburgring gaan voor een evenement. Goed, we vertrokken om 6:15 'sochtends richting Duitsland om op tijd op de Ring aan te komen. Het eerste stukje richting de grens was saai door wegwerkzaamheden, maar we kwamen er wel, ruim voor de spits stond er immers weinig file nog.

Afbeelding

Eenmaal aan de grens, na een korte stop gehouden te hebben ging ik de Autobahn op. Het eerste stukje nog vrij rustig, rond de 160km/u. Toen een stukje verder vielen er gaten in het verkeer en kon er iets dieper ingetrapt worden. De Bimmer bleef ook bij 230 heerlijk stabiel zonder enigszins tegen te stribbelen. Na 11km sloeg echter het noodlot toe voor mijn Sienaatje. Ik kijk veel in mijn spiegels en dat heeft waarschijnlijk ook mijn 3er gered. Ik zie opeens rook vanachter de auto komen. In eerste instantie dacht ik dat er een van mijn banden aanliepen of dat mijn uitlaat rookte, maar dat betwijfelde ik. Ik hoorde namelijk geen geluid of iets in die richting. Toen getwijfeld of ik hem stil zou zetten en gelukkig vloog er net een afrit langs. Rustplaats meegepakt en hem daar neergezet.

Ik liep naar achter, niks aan de hand. En ja hoor, eenmaal toen ik weer naar voren keek zag ik rook vanuit de motorkap komen. Wat er ook gebeurt was, toch maar eerst de motorkap open gooien. Maatje van mij is gelukkig monteur, dus die wist wel snel wat er aan de hand was. Het lag gelukkig niet aan het blok. Het was stoom, van vloeistoffen die binnen de motorruimte verdampten. De bevestiging kwam al gauw onder de auto vandaan lopen. Er lekte iets, wat zeg ik? Iets? Een compleet reservoir stroomde vanonder de auto vandaan.

Gelukkig doordat ik het snel zag, zat er nog voldoende vloeistof in de leidingen om de auto koel te houden. Het blok was niet boven zijn normale bedrijfstemperatuur gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Wat was er nou gebeurt, de radiateur hangt als het ware aan het frame middels een aantal bevestigingspunten. Deze punten waren door ouderdom afgebroken, of in ieder geval een daarvan. De wind bij 230 drukte de radiateur naar binnen, de gehele unit, inclusief het koelvloeistofreservoir. Dit reservoir ligt normaal gesproken zo'n drie centimeter voor de V-snaar. Doordat er beweging mogelijk was, is deze tegen de V-snaar aangekomen, wat ervoor gezorgd heeft dat het complete reservoir gescheurd was. Doordat het slecht zichtbaar is heb ik daar geen foto van, maar wel van de vloeistof die nog in de ventilator kwam.

Afbeelding

Ik ben geen lid van de ANWB, maar toevallig had maatje in de auto wel een ANWB pas mee, we werden binnen driekwartier geholpen, doordat het probleem toch vrij ernstig was, moest hij op de autoambulance richting de dichtstbijzijnde BMW dealer. Om 9 uur heb ik daar een offerte getekend voor 240 euro, om pas weer om 15:30(!) daar weg te kunnen. Ik had helaas geen andere keus, want dat onderdeel was alleen bij de BMW dealer op voorraad en met mijn gebrekkige Duits kon ik ook niet veel anders. Gestrand in Bocholt, zeg ik maar. Gelukkig was het wel een interessante stad, dat maakte het nog enigszins acceptabel.

Afbeelding

Uiteindelijk ging het dagje Ring dus niet meer door, deze wordt binnenkort voor het principe nog een keer over gedaan. Al met al hebben we toch een hele interessante dag gehad. Na de reparatie gingen we naar Dusseldorf om toch nog een beetje naar dikke auto's te kunnen gapen. 85km verder. Gisteren in de zon nog maar eens de auto schoongepoetst, ook de motorruimte weer compleet stofvrij gemaakt. Het blijft natuurlijk nog steeds mijn trots en die mag er dan ook schoon uit zien, daar doet een beetje pech niets aan af. Hij wordt in ieder geval wel lekker in de watten gelegd ;)!

Afbeelding

Het gaat trouwens om het onderdeel, waarvan het dopje nog net zichtbaar is, boven de rechternier.
Afbeelding

Afbeelding

Dit keer geen hoge kwaliteitfoto's, even snel met iPhone 4S geklikt toen ik gestrand was.
Laatst gewijzigd door JzAero op 09 mar 2014, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Vliet

Re: BMW 328i E46 - Pech onderweg

Bericht door Vliet » 09 apr 2012, 22:34

Ik heb laatst toevallig ongeveer hetzelfde gehad. alleen bij mij was het expansievat, naar de radiateur geploft. Maar mooi dat het allemaal weer opgelost is :duim:

Blijft n mooie wagen!

Beens1

Bericht door Beens1 » 10 apr 2012, 00:00

Sneu dat het juist toen moest gebeuren, maar aan de andere kant gelukkig dat je het zo snel ontdekt hebt.
Mooi dat alles nu weer in orde is, geeft toch een fijn gevoel. Zeker als het te maken heeft met de motorkoeling...

JzAero

Bericht door JzAero » 10 apr 2012, 22:28

Klopt, was wel vervelend dat het toen moest gebeuren. Het zou niet gebeurd zijn als ik niet harder dan 160 reed, dat rijd ik wel vaker, maar ja het zijn juist die momenten dat je het niet verwacht. Ach, als het niet toen gebeurde dan zou het een andere dag gebeuren en misschien had ik dan wel nog meer pech, ik had nu het geluk dat een maatje van mij ANWB pas bij zich had, anders hadden we een probleempje ;) Maar inderdaad, wel fijn dat alles weer werkt zoals het hoort, in ieder geval geen schade aan het blok zelf, dat was een veel groter probleem geweest dan nu.

Jaapi

Bericht door Jaapi » 10 apr 2012, 22:33

Was je idd mooi op tijd bij, zonder vervolg schade. Gelukkig is het allemaal opgelost! :duim:

MightyMauz

Bericht door MightyMauz » 11 apr 2012, 11:50

Hey JzAero, ik zou graag willen weten hoe je die foto's hebt gemaakt. Ben je zelf fotograaf? Of heb je het misschien laten doen?

JzAero

Bericht door JzAero » 11 apr 2012, 12:16

Hee MightyMauz, ik zelf doe het als hobby maar ik ontvang ook opdrachten indien daar vraag naar is, meestal ook inclusief bewerking van foto's als dat nodig is ;) De foto's zijn gemaakt met een Nikon D90 i.c.m. een 18-200 of een 50mm macrolens, voor filmen gebruik ik soms een D7000.

Mvg,

Jeffrey

Frenkz

Bericht door Frenkz » 11 apr 2012, 17:05

Erg fraaie sedan met een machtige kleur, heb net je showroom doorgebladerd !
En vette plaatjes schieten, daar heb je ook wel kaas van gegeten :duim:

MightyMauz

Bericht door MightyMauz » 11 apr 2012, 19:52

Bedankt voor de info. Het heeft me iig geinspireerd om ook even wat sfeerfotos te maken, in dat ene uurtje zon dat we vandaag hadden. Maar meteen even een eigen topic bij gestart:
http://www.bimmerportal.nl/showroom-f29 ... 27081.html

JzAero

Bericht door JzAero » 11 apr 2012, 20:29

No problem! Ik vind het altijd leuk om even met de camera er tussenuit te gaan, zeker nu ik een auto heb is dat nog eens extra leuk!!

@DV: ja klopt, een heel gedoe enzo, ach het is niet anders.. Helaas 240 euro lichter plotseling, maar aan de andere kant had ik ook in het ergste geval een blok kunnen verliezen dus ik kom er op zich goed vanaf ;) Ik ga het zeker een keer inhalen!

@Frenkz: Thanks! Ben er erg blij mee en ik houd inderdaad erg veel van foto's schieten ;)

badbimmer

Bericht door badbimmer » 12 apr 2012, 14:23

Ai balen zeg... Wat is dat toch met die sienaatjes... Wel gelukkig dat de damage mee viel!

Met de vrieskou in Februari had ik problemen door een verstopte carterontluchting.....? :gek:

Na 2 minuten gereden te hebben ook hier allemaal rook toen ik in de buitenspiegel keek. Bleek dat de pakking van het kleppendeksel de druk niet aan kon en klapte er uit... (bekend euvel bleek later).

Ik vreeste al voor iets ernstigers. Na een paar uurtjes was ik ook weer op de weg :)

JzAero

Re: BMW 328i E46 - Summer meeting is coming!

Bericht door JzAero » 15 apr 2012, 15:04

Gelukkig bij jou ook niet al te erge schade! Ik heb gelezen dat dat meer bij de vier-cilinder modellen voorkomt en als je weinig rijd in de kou, maar ik zie net dat jij een 320i hebt, straks even de kap opendoen om te controleren op de symptomen! Preventief is altijd goed natuurlijk ;) Ben trouwens echt weg van jouw velgen!

Vandaag de banden even ingevet

Als voorbereiding voor volgende week even de bandjes vetgemest! Ook het interieur weer schoongemaakt, hij kan er weer een tijdje tegenaan!

Before
Afbeelding

After
Afbeelding

De 530i staat nu ook op 18" 350M style zomervelgen met 245/40/18 banden! Ik heb deze velgen vaker op de F10 gezien, maar met deze plattere bandjes ziet ie er toch een stuk leuker uit! Deze gaat OVB mee naar de meeting volgende week, de Siena hoogstwaarschijnlijk wel! Ook leuk, verschil in rijhoogte met een standaard E60 en een verlaagde E46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JzAero

Re: BMW 328i E46 - Oncoming updates!

Bericht door JzAero » 21 apr 2012, 21:46

Hallo Bimmerportal!

Tijdje geleden weer dat ik dit topic heb geupdate! Een rijtje updates staan in ieder geval in de planning voor komende maand. Ik heb net een setje scratch removers gekocht om wat lelijke plekken weg te halen op mijn motorkap en voorbumper. Uiteraard ga ik het eerst testen op een plekje dat niet direct op het oog ligt.

Daarnaast staat een setje Colourlock (110 euro) ook in de planning. Dit setje moet mijn interieur weer tiptop eruit laten zien, het leer is nu op sommige plekken verschroeid en glimt teveel. Ik hoop weer dat het na bewerking mooi mat wordt! Dit setje bestel ik van de week waarschijnlijk.

Dan nog even een kort filmpje van een vrijdagmiddagcruise! Telefoonhouder links geplaatst, iPhone op de houder gezet en een stukje gereden. Uiteraard is dit zes-cilinder geluid niet onbekend terrein voor jullie, maar ach, krijgen we er ooit genoeg van?

Geluidje van buiten!

En dan slecht nieuws, morgen kan ik niet bij de meeting zijn helaas. Erg naar uitgekeken maar er is iets tussen gekomen. Ik hoop volgende keer bij een andere BP meeting te kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door JzAero op 21 apr 2012, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

FunnyDrives

Bericht door FunnyDrives » 21 apr 2012, 22:14

Lekker geluidje! Wel jammer dat je er morgen niet bent!
Han

DutchPlayer

Bericht door DutchPlayer » 22 apr 2012, 19:30

Lekker bezig geweest, leuke filmpjes, bandjes zien er als nieuw uit!

Leder ga je zeker netjes krijgen mede colourlock produkten, houd er wel rekening mee dat het in het begin wat stugger zit dan normaal. Na mate van tijd word het leer weer zo glad als de rest.

Succes!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”