Tijdje weggeweest, maar ik heb toch een apart verhaal te vertellen. Vorige week donderdag, zou ik met een paar maatjes naar de Nurburgring gaan voor een evenement. Goed, we vertrokken om 6:15 'sochtends richting Duitsland om op tijd op de Ring aan te komen. Het eerste stukje richting de grens was saai door wegwerkzaamheden, maar we kwamen er wel, ruim voor de spits stond er immers weinig file nog.

Eenmaal aan de grens, na een korte stop gehouden te hebben ging ik de Autobahn op. Het eerste stukje nog vrij rustig, rond de 160km/u. Toen een stukje verder vielen er gaten in het verkeer en kon er iets dieper ingetrapt worden. De Bimmer bleef ook bij 230 heerlijk stabiel zonder enigszins tegen te stribbelen. Na 11km sloeg echter het noodlot toe voor mijn Sienaatje. Ik kijk veel in mijn spiegels en dat heeft waarschijnlijk ook mijn 3er gered. Ik zie opeens rook vanachter de auto komen. In eerste instantie dacht ik dat er een van mijn banden aanliepen of dat mijn uitlaat rookte, maar dat betwijfelde ik. Ik hoorde namelijk geen geluid of iets in die richting. Toen getwijfeld of ik hem stil zou zetten en gelukkig vloog er net een afrit langs. Rustplaats meegepakt en hem daar neergezet.
Ik liep naar achter, niks aan de hand. En ja hoor, eenmaal toen ik weer naar voren keek zag ik rook vanuit de motorkap komen. Wat er ook gebeurt was, toch maar eerst de motorkap open gooien. Maatje van mij is gelukkig monteur, dus die wist wel snel wat er aan de hand was. Het lag gelukkig niet aan het blok. Het was stoom, van vloeistoffen die binnen de motorruimte verdampten. De bevestiging kwam al gauw onder de auto vandaan lopen. Er lekte iets, wat zeg ik? Iets? Een compleet reservoir stroomde vanonder de auto vandaan.
Gelukkig doordat ik het snel zag, zat er nog voldoende vloeistof in de leidingen om de auto koel te houden. Het blok was niet boven zijn normale bedrijfstemperatuur gekomen.


Wat was er nou gebeurt, de radiateur hangt als het ware aan het frame middels een aantal bevestigingspunten. Deze punten waren door ouderdom afgebroken, of in ieder geval een daarvan. De wind bij 230 drukte de radiateur naar binnen, de gehele unit, inclusief het koelvloeistofreservoir. Dit reservoir ligt normaal gesproken zo'n drie centimeter voor de V-snaar. Doordat er beweging mogelijk was, is deze tegen de V-snaar aangekomen, wat ervoor gezorgd heeft dat het complete reservoir gescheurd was. Doordat het slecht zichtbaar is heb ik daar geen foto van, maar wel van de vloeistof die nog in de ventilator kwam.

Ik ben geen lid van de ANWB, maar toevallig had maatje in de auto wel een ANWB pas mee, we werden binnen driekwartier geholpen, doordat het probleem toch vrij ernstig was, moest hij op de autoambulance richting de dichtstbijzijnde BMW dealer. Om 9 uur heb ik daar een offerte getekend voor 240 euro, om pas weer om 15:30(!) daar weg te kunnen. Ik had helaas geen andere keus, want dat onderdeel was alleen bij de BMW dealer op voorraad en met mijn gebrekkige Duits kon ik ook niet veel anders. Gestrand in Bocholt, zeg ik maar. Gelukkig was het wel een interessante stad, dat maakte het nog enigszins acceptabel.

Uiteindelijk ging het dagje Ring dus niet meer door, deze wordt binnenkort voor het principe nog een keer over gedaan. Al met al hebben we toch een hele interessante dag gehad. Na de reparatie gingen we naar Dusseldorf om toch nog een beetje naar dikke auto's te kunnen gapen. 85km verder. Gisteren in de zon nog maar eens de auto schoongepoetst, ook de motorruimte weer compleet stofvrij gemaakt. Het blijft natuurlijk nog steeds mijn trots en die mag er dan ook schoon uit zien, daar doet een beetje pech niets aan af. Hij wordt in ieder geval wel lekker in de watten gelegd


Het gaat trouwens om het onderdeel, waarvan het dopje nog net zichtbaar is, boven de rechternier.


Dit keer geen hoge kwaliteitfoto's, even snel met iPhone 4S geklikt toen ik gestrand was.