Ineens heel veel problemen in de BMW

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
SubCityZero
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door SubCityZero » 25 apr 2012, 18:07

Alex, ik heb de spanning laatst toevallig nog gemeten, dit kwam uit op 14,3nogwat volgens mij, dus prima laad spanning.
Dus ik snap ook niet waar die voltage meldingen vandaan komen. Die meldingen heb ik trouwens al maanden, maar heb geen idee wat ermee wordt bedoelt.

De meldingen van de nokkenassensoren heb ik laatst weten te laten verdwijnen door de sensoren met een schone doek schoon te maken, toen gingen die meldingen weg, maar weet niet hoe lang die meldingen al terug zijn.

En zo te zien is er iets mis met cylinder 1 wat in de melding te zien valt lijkt het .. De meldingen die ik niet eerder heb gezien zijn de laatste 4 van de categorie DME. Die lijken allemaal motorisch. Maar ik zie ook niks over timing ofzo, maar wat houdt bijvoorbeeld die 'misfire' in?
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

Holographic91

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door Holographic91 » 25 apr 2012, 18:32

@ alex Altijd synthetische olie erin doen, hebben ze mij met klem geadviseerd geen 10w40. Dan krijg je aanslag in het blok. Maar rij nu langere stukken, en de ratel blijft.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door AlexS » 25 apr 2012, 18:49

@Sub; misfire is de term voor een foute/onvolledige verbranding.. Kan bijv een defecte bobine/bougie zijn. Qua laadspanning kan het qua werk/kosten nooit kwaad om de regelaar gewoon eens te vervangen.. Die onderspanning kan komen van dynamo of accu, overspanning eigenlijk alleen van dynamo. Het was van mij uit ook alleen een hele snelle conclusie hoor, al die meldingen ineens zou ik naar een eletrisch probleem hebben herleid; massa storing bijvoorbeeld.

@Holo; dat is ook wat ik blijf doen, maar mijn techneutenhart zegt dat die LL oliesoorten echt niet zo goed zijn als 'men' graag gelooft. Ik baseer t op hetvolgende; kort geleden kon ik even niet aan wat anders komen dan 10w-40 gewone olie, en in mijn boekje is 'de verkeerde' olie nog alitijd beter dan 'geen olie' als je peil op minimum staat. En wat denk je; twee weken lang ratelvrij door 't leven! Het blijft een mysterie...
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door vegito » 25 apr 2012, 19:05

Er kunnen verschillende factoren mee spelen. Olie is inderdaad een punt waar de N42 heel goed naar kijkt en ik gebruik gewoon Castrol Edge 5W30 LL04 omdat die ook in de auto bij aankoop erin zat. BMW zelf raad ook LL04 olie zij gebruiken bijna altijd LL04 TXT soft tec olie dit type olie kan niet kopen en ben je dus aangewezen op andere merken zoals shell of BP. Het uitlezen van de ecu laat niks zien of je motor timing is of niet . Heb vandaag bericht gekregen dat me hele ketting geleider gewoon verbrijzeld is en in stukken in de carterpan gevonden is mijn bovengeleider is in 2 stukken geslagen door de ketting. Daarbij is de ketting ook gerekt die dit veroorzaakt heeft. Je geeft aan dat mogelijk cilinder 1 niet goed werkt dan zou ik eerst kijken naar je bobine en bougies. Normaal gesproken cilinder 1 gebruik je ook voor de timing DTC tijd goed te zetten.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

black diablo
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 jul 2011, 15:06

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door black diablo » 26 apr 2012, 03:32

Camshaft sensor inlet
Camshaft sensor outlet

deze zijn de oorzaak van je probleem. Bekend kwaaltje, rij maar naar de dealer, wedden dat die ze op voorraad heeft.
Je hebt dus 2 nieuwe nokkenas sensoren nodig, eentje voor de inlaat(kant) en eentje voor de uitlaat(kant).

Inlaatkant sensor is met de kabel, uitlaatkant is zonder de kabel! kosten iets van 100 euro ps.

Misfire komt doordat je sensor verkeerde informatie doorgeeft aan je DME, waardoor de ontstekingstijdstip niet optimaal/ OFF target(Mis-fire) is.
Abs gedoe heb ik ook, vriend van mee ook, denk wel dat het normaal is?

succes iig :)

Gebruikersavatar
SubCityZero
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door SubCityZero » 26 apr 2012, 17:17

1 ding is opgelost. De misfire in cylinder 1 was een defecte bobine in cylinder 1. Eerst 4 nieuwe bougies erin gedaan, en een nieuwe bobine.
De auto liep dus zo instabiel omdat ie op 3 cylinders liep.
Ik ga straks weer uitlezen; en kijken welke fouten er overblijven.
De garage waar ik de bobine heb gehaald zei ook dat de onderdelen op elkaar kunnen reageren door foutieve waarden e.d.

Tot zover alvast iedereen bedankt voor de suggesties, in ieder geval wat zaken bijgeleerd.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

Gebruikersavatar
SubCityZero
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door SubCityZero » 26 apr 2012, 18:13

En het resultaat, alle cruciale fouten zijn weg:

Code: Selecteer alles

ABS*  ->  5DF7/A0 - Vehicle power > 18 Volt.
          5DF4/20 - Vehicle power < 9 Volt.

SRS   ->  70/A0 - Shadow-memory:
          70/20 - Seat occupancy detector, break of seat mat

IKE   ->  F9/C4 - No CAN message (ASC3)
Alleen nog de voltage meldingen, maar die komen heel veel voor bij deze auto's vernam ik, dus ik ben weer vrijwel foutloos :D.
Dus het was alleen maar een bobine defect waar de overige motor hardware foutieve waarden uit vernamen.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door vegito » 27 apr 2012, 07:12

Heel goed dat het opgelost is. Heb je bobine bij de dealer gehaald of gewoon automateriaal zaak?. ik heb me auto ook weer terug en ik was echt geschrokken van de staat van me ketting en geleider die wat gewoon compleet gebroken gelukkig weer gefixed.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Gebruikersavatar
SubCityZero
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door SubCityZero » 27 apr 2012, 07:53

Ik heb nog geen idee van de staat van de ketting, dat laat ik een andere keer nakijken nog. Ik heb de bobine gewoon voor 49 euro bij Offenga gehaald in Franeker. (BMW specialist) (Voor de 6 cylinder kost ie 70 euro nieuw dacht ik)
Wist alleen niet dat elke cylinder een eigen bobine had, had hiervoor een honda, en daar was dat niet het geval, dus daarom dacht ik er niet aan om even een bobine te wisselen met een andere cylinder om wat te gaan testen.
Maar mijn oom zei dat toevallig, dus ja, gelijk proberen, en ja hoor, van cyl 1 naar cyl 2 switchen, en cyl 2 doet het niet meer, dan weet je het natuurlijk gelijk al wat het probleem is. :)
Gelukkig maar 100 euro kwijt in totaal, maar daarvoor weet ik nu wel dat ik 1 gloednieuwe bobine en 4 nieuwe bougies heb. :gekdoen:
En handig dat ik een grote oprit heb, bij de garage was je de 100 euro al kwijt voor je de auto de werkplaats in reed :gek:

Dat gebeuren van de ketting moet ik binnenkort maar even kijken op een zonnige dag, wanneer ik ook even de tijd heb om er rustig naar te kijken enzo.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door AlexS » 03 mei 2012, 15:21

goed nieuws... blij dat ie t weer braaf doet zo!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
SubCityZero
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door SubCityZero » 03 mei 2012, 15:34

Ja inderdaad, ik zal vanavond nog even olie pijlen, aangezien ik vorig weekend met een graadje of 25 in het buitenland ben geweest, dus een lekker eind rijden, dus eens zien of er iets te zien is aan de pijlstok, aangezien mijn oliepijl laatst wel minimaal stond.
Dan weet ik dus even of er nog iets aan de olie verbruik mankeert.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Ineens heel veel problemen in de BMW

Bericht door AlexS » 03 mei 2012, 15:43

goed plan.. schrijf desnoods de Km stand erbij op zodat je t een beetje kan volgen!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”