Eerst ff vermelden dat ik een tijdje geleden al uitgebreid heb gelezen in het eerste 'wel en wee van 320D' topic. Maar dat lijk ik nu niet meteen terug te vinden, en in deel II gaat het blijkbaar al specifiek over Swirl Flaps. Dus ik post het nu maar hier

Nu, mijn 320D komt duidelijk te traag op snelheid. Ik doe er ongeveer 20sec over om de 100km/u te bereiken.
Ik voel wel duidelijk de koppel erin schieten rond de 2000/2500 toeren, maar er lijkt meer in te zitten.
Vooral wanneer het een beetje bergop gaat, er wat volk meerijdt, of mijn airco opstaat, lijkt er helemaal niet genoeg kracht te zijn. Ik geraak wel boven de 160km/u, maar het duurt zeer lang om die snelheid te halen.
Het verbruik gaat als volgt bij plankgas:
1ste versnelling: 20l
2de: 20l
3de: 16-18l
4de: 12l
5de: 8-10l
(in 4de en 5de gaan mijn toeren heel traag omhoog, 3de lijkt OK maar het is nog te traag, vooral onder de 2000 toeren)
Zijn die waarden normaal?
Ik heb het probleem al sinds ik de wagen heb. Het is op 3 jaar tijd niet erger geworden maar de laatste tijd stoor ik me er toch harder aan. De luchtmassameter heb ik onlangs nog laten uitlezen, maar volgens de dealer gaf die de juiste waarden aan en reed de wagen normaal (wat dus duidelijk niet het geval is).
Kan er een specifiek probleem worden aangeduid volgens de info die ik nu gegeven heb? Of is het weer zo'n geval van 'het kan vanalles zijn, dus check dit, dat en dat..' Eventueel toch de turbo die aan het verslijten is? (178.000km) Als niet-sleutelaar kan ik weinig zelf gaan klooien onder m'n kap. De EGR proper maken (zoals ik in het 'wel en wee van de 320D topic zag) zou nog te doen zijn, maar ik heb zo het gevoel dat dat alleen niet plots al mijn snelheid gaat teruggeven

grts & thx!