320D (2001) touring te traag
320D (2001) touring te traag
Hey,
Eerst ff vermelden dat ik een tijdje geleden al uitgebreid heb gelezen in het eerste 'wel en wee van 320D' topic. Maar dat lijk ik nu niet meteen terug te vinden, en in deel II gaat het blijkbaar al specifiek over Swirl Flaps. Dus ik post het nu maar hier
Nu, mijn 320D komt duidelijk te traag op snelheid. Ik doe er ongeveer 20sec over om de 100km/u te bereiken.
Ik voel wel duidelijk de koppel erin schieten rond de 2000/2500 toeren, maar er lijkt meer in te zitten.
Vooral wanneer het een beetje bergop gaat, er wat volk meerijdt, of mijn airco opstaat, lijkt er helemaal niet genoeg kracht te zijn. Ik geraak wel boven de 160km/u, maar het duurt zeer lang om die snelheid te halen.
Het verbruik gaat als volgt bij plankgas:
1ste versnelling: 20l
2de: 20l
3de: 16-18l
4de: 12l
5de: 8-10l
(in 4de en 5de gaan mijn toeren heel traag omhoog, 3de lijkt OK maar het is nog te traag, vooral onder de 2000 toeren)
Zijn die waarden normaal?
Ik heb het probleem al sinds ik de wagen heb. Het is op 3 jaar tijd niet erger geworden maar de laatste tijd stoor ik me er toch harder aan. De luchtmassameter heb ik onlangs nog laten uitlezen, maar volgens de dealer gaf die de juiste waarden aan en reed de wagen normaal (wat dus duidelijk niet het geval is).
Kan er een specifiek probleem worden aangeduid volgens de info die ik nu gegeven heb? Of is het weer zo'n geval van 'het kan vanalles zijn, dus check dit, dat en dat..' Eventueel toch de turbo die aan het verslijten is? (178.000km) Als niet-sleutelaar kan ik weinig zelf gaan klooien onder m'n kap. De EGR proper maken (zoals ik in het 'wel en wee van de 320D topic zag) zou nog te doen zijn, maar ik heb zo het gevoel dat dat alleen niet plots al mijn snelheid gaat teruggeven .
grts & thx!
Eerst ff vermelden dat ik een tijdje geleden al uitgebreid heb gelezen in het eerste 'wel en wee van 320D' topic. Maar dat lijk ik nu niet meteen terug te vinden, en in deel II gaat het blijkbaar al specifiek over Swirl Flaps. Dus ik post het nu maar hier
Nu, mijn 320D komt duidelijk te traag op snelheid. Ik doe er ongeveer 20sec over om de 100km/u te bereiken.
Ik voel wel duidelijk de koppel erin schieten rond de 2000/2500 toeren, maar er lijkt meer in te zitten.
Vooral wanneer het een beetje bergop gaat, er wat volk meerijdt, of mijn airco opstaat, lijkt er helemaal niet genoeg kracht te zijn. Ik geraak wel boven de 160km/u, maar het duurt zeer lang om die snelheid te halen.
Het verbruik gaat als volgt bij plankgas:
1ste versnelling: 20l
2de: 20l
3de: 16-18l
4de: 12l
5de: 8-10l
(in 4de en 5de gaan mijn toeren heel traag omhoog, 3de lijkt OK maar het is nog te traag, vooral onder de 2000 toeren)
Zijn die waarden normaal?
Ik heb het probleem al sinds ik de wagen heb. Het is op 3 jaar tijd niet erger geworden maar de laatste tijd stoor ik me er toch harder aan. De luchtmassameter heb ik onlangs nog laten uitlezen, maar volgens de dealer gaf die de juiste waarden aan en reed de wagen normaal (wat dus duidelijk niet het geval is).
Kan er een specifiek probleem worden aangeduid volgens de info die ik nu gegeven heb? Of is het weer zo'n geval van 'het kan vanalles zijn, dus check dit, dat en dat..' Eventueel toch de turbo die aan het verslijten is? (178.000km) Als niet-sleutelaar kan ik weinig zelf gaan klooien onder m'n kap. De EGR proper maken (zoals ik in het 'wel en wee van de 320D topic zag) zou nog te doen zijn, maar ik heb zo het gevoel dat dat alleen niet plots al mijn snelheid gaat teruggeven .
grts & thx!
Re: 320D (2001) touring te traag
Misschien ergens een lekje op je vaccuumslangen?
Re: 320D (2001) touring te traag
20sec naar de 100 lijkt me sowieso niet normaal. Ik rij zelf ook een 320D (facelift, +/- 180pk na chippen) maar de waardes die jij aangeeft bij verbruik haal ik bij lange na niet. Ik zit rond de 1 op 13 a 1 op 14 met een touring, automaat.
Is de turbo nog wel goed (hoor je hem fluiten?)? Hoeveel km staat er op de klok?
Is de turbo nog wel goed (hoor je hem fluiten?)? Hoeveel km staat er op de klok?
- thedutchone
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 02:27
- Locatie: Drenthe
Re: 320D (2001) touring te traag
Koppelings platen ? Hebben wel meer 320d gechipte last van.. begint hij ook te trillen ? dan kan hij de kracht niet goed over brengen
Re: 320D (2001) touring te traag
Nee, nooit last van trillingen. Alles lijkt soepel te werken. Turbo doet het nog (maar misschien wat minder goed na 178.000km?)
En die waardes zijn wat ik aflees van de verbruiksmeter onder de toerenteller (l/100km), bij plankgas uiteraard.
Dat is niet mijn gemiddelde verbruik he (dat ligt op 6.3 l/100km)
En die waardes zijn wat ik aflees van de verbruiksmeter onder de toerenteller (l/100km), bij plankgas uiteraard.
Dat is niet mijn gemiddelde verbruik he (dat ligt op 6.3 l/100km)
Re: 320D (2001) touring te traag
Ahh ok, 6,3 lijkt me wel erg netjes .
Toen ik de auto kocht bij 188.000 vorig jaar juli gaf de verkoper van het bedrijf aan dat de turbo een paar K geleden vervangen was. Dit heb ik niet kunnen controleren maar ga er vanuit dat het ook gebeurd is (heb er zelf niet om gevraagd). Wellicht dat dit bij jou nu ook nodig is inderdaad...ik zou dus langs een bedrijf gaan die gespecialiseerd is in de turbo van een dieselmotor.
En anders langs een specialist gaan ipv de stealer.
Toen ik de auto kocht bij 188.000 vorig jaar juli gaf de verkoper van het bedrijf aan dat de turbo een paar K geleden vervangen was. Dit heb ik niet kunnen controleren maar ga er vanuit dat het ook gebeurd is (heb er zelf niet om gevraagd). Wellicht dat dit bij jou nu ook nodig is inderdaad...ik zou dus langs een bedrijf gaan die gespecialiseerd is in de turbo van een dieselmotor.
En anders langs een specialist gaan ipv de stealer.
Re: 320D (2001) touring te traag
Ah daar is 'm. Thx!
De meeste E46's met vermogenverlies lijken wel last te hebben van roetuitstoot. Daar heb ik voor alle duidelijkheid geen last van. Aan de EGR zal het dus niet liggen denk ik.
Ook ff herhalen dat als m'n airco aanstaat, het vermogenverlies nog een pak groter is. Dan gaat het optrekken soms zelfs in schokjes. Is dat geen specifieke aanwijzing voor iets?
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: 320D (2001) touring te traag
kijk eerst een naar je luchtmassameter, heb ervaring met een passat tdi die hetzelfde deed, niet vooruit te branden.
na het vervangen was het weer helemaal toppie
na het vervangen was het weer helemaal toppie
Re: 320D (2001) touring te traag
is idd niet normaal, ik rijd met een 320d 136pk en doe zelf geen 9.9sec om naar 100 te raken, goed ingereden zeker
Re: 320D (2001) touring te traag
In de garage zeiden ze dat er geen probleem was met de LMM, wat ik ook wel betwijfel..
mrja. Zou ik het risico aangaan hem toch te laten vervangen?
mrja. Zou ik het risico aangaan hem toch te laten vervangen?
Re: 320D (2001) touring te traag
Hallo ,
mijn 320d was ook niet vooruit te branden en de bmw specialist zei ook dat de lmm goed was alle waarden waren goed maar uiteindelijk toch een andere geprobeerd en gaan als de brandweer .
mijn 320d was ook niet vooruit te branden en de bmw specialist zei ook dat de lmm goed was alle waarden waren goed maar uiteindelijk toch een andere geprobeerd en gaan als de brandweer .
Re: 320D (2001) touring te traag
Lijkt typisch een luchtmassasensor probleem, probeer anders uit te wisselen met die van iemand anders of vraag aan een garage of ze om te testen er even een nieuwe inzetten (dan halen ze hem er toch gewoon weer uit?)
Verder controleren o.a.: vacuumslangen, EGR, pressure converters(s), brandstoffilter, luchtfilter.
Verder controleren o.a.: vacuumslangen, EGR, pressure converters(s), brandstoffilter, luchtfilter.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: 320D (2001) touring te traag
of trek de stekker ervanaf, dan moet je ook verschil gaan merken.
Re: 320D (2001) touring te traag
Had zelfde probleem ivm het optrekken en idd met de airco het meeste.
Ook geen last van roetuitstoot en geen 1 foutcode te bespeuren bij uitlezen.
Heb vorige week een occasie Lmm gestoken,kostprijs 75euro en het gaat een stuk beter.
Is zeker het proberen waard.
Ook geen last van roetuitstoot en geen 1 foutcode te bespeuren bij uitlezen.
Heb vorige week een occasie Lmm gestoken,kostprijs 75euro en het gaat een stuk beter.
Is zeker het proberen waard.