Bosal trekhaakkogel, maar... welke? (+brutale vraag)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Romke

Bosal trekhaakkogel, maar... welke? (+brutale vraag)

Bericht door Romke » 04 jun 2011, 08:07

Goedemorgen!

In mijn voorstel-rondje gaf ik al aan dat we achter onze BMW 540i sedan de caravan willen hangen en het vakantieseizoen zit er nu natuurlijk aan te komen. Dus heb ik enige tijd geleden voor mijn E39 aan de hand van het typeplaatje, via een automaterialenzaak, bij Bosal een nieuwe afneembare trekhaakkogel besteld. Alleen de losse kogel dus, want de trekhaak zit er al volledig onder, alleen was toen ik de auto een paar maanden geleden kocht de kogel zoek.

Na vijf weken (!) wachten, kwam deze woensdagmiddag binnen. Afgelopen donderdag wilde ik hem eens proberen, maar mooi niet dat de geleverde kogel ging passen. :(

Dus kogel retour afzender en samen met die automaterialenzaak nagekeken wat er mis kon zijn gegaan. De kogel was geleverd a.d.h.v. het typeplaatje van Bosal (art.nr. 021-443) en dat was ook overal goed overgenomen. De vraag ligt nu, via die zaak, bij Bosal zelf en ik ben erg nieuwsgierig naar wat daar voor reactie uit komt. Ik baal er flink van, want als ik weer zo lang op een nieuwe kogel moet wachten is -ie nooit op tijd binnen voor we een eerste weekendje met de caravan op pad gaan. Daar is wel een oplossing voor te bedenken, maar die houdt wel in dat ik niet lekker in de Vijf een weekendje weg ga... :driving:

Hieronder om het verhaal nog wat duidelijker te maken een paar plaatjes bij de praatjes:

De kogel-ingang aan de auto:
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Het typeplaatje van de trekhaak:
Afbeelding
Verschil tussen auto en wat er geleverd werd:
Afbeelding
Dit gaat dus niet passen...! :bang:
Afbeelding
Goede ideeën zijn welkom, misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit probleempje. Dan ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar de oplossing!

En als ik eens heel brutaal ben, dan vraag ik het ook maar gewoon: heeft er hier iemand héél toevallig net zo'n trekhaak als ik? Zo ja, zou ik eventueel jouw kogel (als levering van de juiste te lang op zich laat wachten) mogen lenen? Dat zou heel tof zijn. Ik hoor het graag...

Romke

Re: Bosal trekhaakkogel, maar... welke? (+brutale vraag)

Bericht door Romke » 04 jun 2011, 08:08

Trouwens, om volledig te zijn: wat er onder mijn auto zit is niet origineel af-fabriek. Volgens Oolbekkink BMW wordt er onder BMW's af-fabriek altijd een trekhaak van producent Westfalia gemonteerd. De mijne is duidelijk van Bosal...

Romke

Bericht door Romke » 06 jun 2011, 11:54

Niemand die een idee heeft wat er mis kan zijn gegaan met die trekhaak van mij? Als iemand herkent dat wat er op mijn auto zit in elk geval normaal is, vind ik dat ook al plezierige informatie. Dus weet je dat, laat het me dan even weten.
En wat die brutale vraag betreft, als je een kogel hebt liggen die op mijn auto past, dan hoor ik dat graag! :)

Romke

Bericht door Romke » 08 jun 2011, 12:03

Inmiddels bericht van Bosal gehad: "er is wat misgegaan". Tja, dat had ik reeds in de gaten. :gek: :leip:

Bosal bood twee alternatieven aan:
1. directe levering van een vaste trekhaak, of
2. nog eens drie weken op de juiste afneembare kogel wachten.

Ik heb voor optie 2 gekozen. Als over drie weken geen nieuwe post in dit draadje is geplaatst, kan -ie dus wat mij betreft op slot...

marcel530D

Bericht door marcel530D » 28 jul 2012, 18:20

hallo romke ik zit met hetzelfde probleem geen kogel bij mijn trekhaak.
ik heb dezelfde aansluiting als die van jou. zou jij mij een foto kunnen sturen van de passende kogel?
zo kan ik mischien bij de dealer een goed beeld krijgen van de kogel
mvg marcel (530D bj.2000)

AdE39

Bericht door AdE39 » 29 jul 2012, 15:26

Hallo beste pechvogels,

Het is me toch wat allemaal.

Maar stel dat u voor een nieuwe trekhaal zou gaan, koop deze echt niet in Nederland.

Ik zelf heb onder mijn E39 touring een Westfalia afneembare trekhaak gemonteerd, jmet een E-set van Jaeger 13 polig.
Deze heb ik gekocht bij Stefan Bertelshofer in Weichering bij Munchen, via ebay.de.
De hele set koste mij slechts 399,90 euro, en ja alles compleet en een verloopstekker van 13 polig Jaeger naat Westcon, daar past dus een gewone aanganger 7 polige stekker in.
Dat bedrag van 399,90 is incl. BTW en verzendkosten.

Ik kan u deze aankoop van harte aanraden, de service van Stefan Bertelshofer is grandioos goed, voor al de aftersales en de eventuele probleem opklossing, dit kan via de e-mail afgehandeld worden, met hun techniekers.
En mochten zij er niet uitkomen, dan verwijzen ze u met electronica problemen door naar Jaeger, en daar is de service al net zoals bij Stefan Bertelshofer, gewoon uitmuntend!

Westfalia trekhaak en de e-set van Jaeger is de set die men vanuit de fabriek monteren bij BMW, dus dat zit echt wel goed.

Bijkomstigheid als u Check Control op uw BMW heeft, dan schakelt de achteruitrij verlichting en de mistachterlamp van de auto uit indien u deze inschakelt. Als u uiteraard de stekker van de caravan of een aanhanger in de stekkerdoos doet.
Verder geeft de Check Control ook nog netjes aan als er een lamp defect is van de aanhanger of de caravan!

Ik had de hele set met 3 dagen binnen vanuit Duitsland.

Succes.

met vriendelijke groet,
Ad

marcel530D

Bericht door marcel530D » 30 jul 2012, 10:05

hallo ad
bedankt voor je reactie. zo'n kogel is gewoon los te bestellen bij een dealer voor ca 150 euro.
alleen het ging er mij eigenlijk om dat ik direct de goeie krijg aan de hand van een foto. dan heb ik dat gedoe niet allemaal wat romke heeft gehad want de levertijd is best wel idioot lang (5a6 weken).
dus vandaar.
gr marcel

marcel530D

Bericht door marcel530D » 11 aug 2012, 23:25

heeft niemand zo'n trekhaak onder zijn E39?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”