Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 dec 2010, 20:45
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Helaas moet ik constateren dat ook al mijn posts inzake dit onderwerp van afgelopen weken verdwenen zijn, inclusief de oplossing....
Zelf heb ik dit probleem ook gehad met mijn E61 525 D uit 2004. Symptomen bij mij waren:
- slechte radio ontvangst (ook geen RDS/file informatie);
- niet werkende afstandsbediening/centrale deurvergrendeling.
Ik heb heel veel speurwerk gedaan, zowel op dit forum als de Engelse versie(s) en heb aardig wat documenten (PDF-jes) gevonden waar veel in uitgelegd wordt. Sommige documenten ook met een stap-voor-stap reparatieplan met foto's.
De oorzaak bij mij was:
- kabelbreuk in rechterscharnierdeel van de achterklep, en daarin de linker kabelboom waar 6 van de 8 draden helemaal gebroken waren;
- zekering gesprongen.
Na het nodige zweten, schroeven, solderen en weer in elkaar zetten dacht ik het lek boven te hebben.... Niet dus...
Vervolgens een antennemodule gekocht (areal diversity) en gedacht dat het daar aan lag. Helaas ook niet het geval. Na de nodige mailwisseling met Chicco68 stukje bij beetje verder tot de oplossing gekomen. Na wat speurwerk het zekeringenschema via een Engelse site kunnen achterhalen en opgezocht welke zekering bij mij verantwoordelijk was voor de antennemodule. Wat bleek (en niet zo gek achteraf...)? Deze was doorgebrand.
Na vervanging van zekering nummer 77 werkt de boel weer als een tierelier.... Wat kun je toch simpelweg blij worden van het openen van je beamer zonder dat het alarm iedere keer afgaat... De buren zijn ook weer blij met me...
Ondertussen een aardige kenner geworden over dit onderwerp, dus wie er meer over wil weten kan mij even mailen. Heb ook nog een een antenne module over.....
Zelf heb ik dit probleem ook gehad met mijn E61 525 D uit 2004. Symptomen bij mij waren:
- slechte radio ontvangst (ook geen RDS/file informatie);
- niet werkende afstandsbediening/centrale deurvergrendeling.
Ik heb heel veel speurwerk gedaan, zowel op dit forum als de Engelse versie(s) en heb aardig wat documenten (PDF-jes) gevonden waar veel in uitgelegd wordt. Sommige documenten ook met een stap-voor-stap reparatieplan met foto's.
De oorzaak bij mij was:
- kabelbreuk in rechterscharnierdeel van de achterklep, en daarin de linker kabelboom waar 6 van de 8 draden helemaal gebroken waren;
- zekering gesprongen.
Na het nodige zweten, schroeven, solderen en weer in elkaar zetten dacht ik het lek boven te hebben.... Niet dus...
Vervolgens een antennemodule gekocht (areal diversity) en gedacht dat het daar aan lag. Helaas ook niet het geval. Na de nodige mailwisseling met Chicco68 stukje bij beetje verder tot de oplossing gekomen. Na wat speurwerk het zekeringenschema via een Engelse site kunnen achterhalen en opgezocht welke zekering bij mij verantwoordelijk was voor de antennemodule. Wat bleek (en niet zo gek achteraf...)? Deze was doorgebrand.
Na vervanging van zekering nummer 77 werkt de boel weer als een tierelier.... Wat kun je toch simpelweg blij worden van het openen van je beamer zonder dat het alarm iedere keer afgaat... De buren zijn ook weer blij met me...
Ondertussen een aardige kenner geworden over dit onderwerp, dus wie er meer over wil weten kan mij even mailen. Heb ook nog een een antenne module over.....
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Hopelijk werkt deze link hier, maar dit is een prachtig stukje stap-voor-stap uitleg: http://forumai.bmw-klubas.lt/download/f ... 8ba81ddb35.
Ik "vrees" dat ik het aan de hand van deze uitleg wel zelf zou kunnen gaan doen (even nog moed verzamelen)
Ik "vrees" dat ik het aan de hand van deze uitleg wel zelf zou kunnen gaan doen (even nog moed verzamelen)
Laatst gewijzigd door Robert65 op 18 sep 2012, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ben er vorige week ook aan begonnen(rechtse kant)
Is toch niet zo simpel als het lijkt.Met name het terug plaatsen van de stalen geleidingen is niet te doen.De pluggen waar ze mee bevestigd zijn,kan je niet meer gebruiken(ik toch niet)en al zouden ze niet stuk gaan,de kabels er terug in krijgen is volgens mij ook zeer moeilijk.Heb ze dus maar niet meer gebruikt,en gewoon wat tape rond de kabels gedraaid.Ik zeg er wel bij dat ik niet zo heel handig ben,en weinig geduld heb.
Is toch niet zo simpel als het lijkt.Met name het terug plaatsen van de stalen geleidingen is niet te doen.De pluggen waar ze mee bevestigd zijn,kan je niet meer gebruiken(ik toch niet)en al zouden ze niet stuk gaan,de kabels er terug in krijgen is volgens mij ook zeer moeilijk.Heb ze dus maar niet meer gebruikt,en gewoon wat tape rond de kabels gedraaid.Ik zeg er wel bij dat ik niet zo heel handig ben,en weinig geduld heb.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Je moet het pinnetje langs achter uitduwen dan kan je de pluggen terug hergebruiken. De stalen geleiden kan je dan ook hergebruiken. Deze kan je ook apart bestellen bij BMW.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
En hierbij nog een Duitse handleiding. Veel foto's en qua opzet zodanig, dat ik zelf er aan begin te denken om het repareren dan maar zelf ter hand te nemen.
http://www.e60-forum.de/thread.php?postid=243352
suc6 voor alle probleemdelers,
Robert
http://www.e60-forum.de/thread.php?postid=243352
suc6 voor alle probleemdelers,
Robert
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Is er misschien iemand bereid om tegen vergoeding deze klus voor mij te fixen? De prijs bij de stealer wordt ik vrolijk van!!
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Afgelopen weekend mooi weer, dus ben ik begonnen met de reparatie van mijn kabelboom.
Inderdaad niet ingewikkeld, maar best aardig wat werk bij elkaar.
De gootjes kreeg ik prima los. Met een klein schroevendraaiertje of 2 mm lasdraad duw je het pinnetje uit de platisc plug, eventueel met een puntbektangetje verder uittrekken en dan vallen de pluggen zo uit de scharnieren.
Ik ben begonnen met de rechterkabelboom die naar de achterklep gaat (dit is het buitenste gootje). Hier zitten 9 kabels in. 2 waren bij mij volledig door, 4 andere half door (waaronder de dikste).
Ik heb de kabels gelabeld en stuk voor stuk doorgeknipt; want je moet ze toch allemaal verlengen. Dit bespaart je heel wat loshaalwerk in de klep, maar je moet wel schuin boven je hoofd solderen. En dat is wel lastig bij de dikkere kabels (wie heeft een reparatieadvies voor een brandgat in de hemelbekleding ??).
Na reparatie (solderen, isoleren en omwikkelen met zelfvulcaniserende tape) was de kabelboom helaas op een paar plekken te dik om weer in het gootje te krijgen. Bij de linker kabelboom ga ik de reparatiekabels iets langer maken (ongeveer 30 cm i.pv. de 20 cm die ik nu heb gebruikt), zodat de soldeerpunten buiten het gootje vallen.
Ik heb het halve gootje wel kunnen plaatsen en nu zit die samen met de kabelboom met een tie-wrap aan het scharnier vast. Ik vind het prima zo.
Wel is de kabelboom een stukje stugger geworden door de zelfvulcaniserende tape, maar hij is nu lang genoeg zodat hij niet meer strak over een scherp randje wordt getrokken (zoals het bij het origneel gebeurd).
Met alles klaar zetten, de reparatie (9 kabels) en opruimen ben ik een uur of 5 bezig geweest (1 van de 4 gerepareerd). Ik vond het voor die zondag mooi, en pak de linkerkabelboom van de klep op een andere mooie weekenddag aan, en de bomen van het ruitje op een daaropvolgende mooie dag.
Maar resultaat is er wel; bij het starten blijft nu die irritante "PLING" en "kentekenverlichting rechts uitgevallen" uit.
Samenvattend: Geen ingewikkelde raparatie; kop erbij houden, logisch werken, plan en neem de tijd ervoor, want het kost de nodige tijd.
Beter in 3 keer goed gerepareerd dan in 1 keer verprutst.
Succes,
Robert
Inderdaad niet ingewikkeld, maar best aardig wat werk bij elkaar.
De gootjes kreeg ik prima los. Met een klein schroevendraaiertje of 2 mm lasdraad duw je het pinnetje uit de platisc plug, eventueel met een puntbektangetje verder uittrekken en dan vallen de pluggen zo uit de scharnieren.
Ik ben begonnen met de rechterkabelboom die naar de achterklep gaat (dit is het buitenste gootje). Hier zitten 9 kabels in. 2 waren bij mij volledig door, 4 andere half door (waaronder de dikste).
Ik heb de kabels gelabeld en stuk voor stuk doorgeknipt; want je moet ze toch allemaal verlengen. Dit bespaart je heel wat loshaalwerk in de klep, maar je moet wel schuin boven je hoofd solderen. En dat is wel lastig bij de dikkere kabels (wie heeft een reparatieadvies voor een brandgat in de hemelbekleding ??).
Na reparatie (solderen, isoleren en omwikkelen met zelfvulcaniserende tape) was de kabelboom helaas op een paar plekken te dik om weer in het gootje te krijgen. Bij de linker kabelboom ga ik de reparatiekabels iets langer maken (ongeveer 30 cm i.pv. de 20 cm die ik nu heb gebruikt), zodat de soldeerpunten buiten het gootje vallen.
Ik heb het halve gootje wel kunnen plaatsen en nu zit die samen met de kabelboom met een tie-wrap aan het scharnier vast. Ik vind het prima zo.
Wel is de kabelboom een stukje stugger geworden door de zelfvulcaniserende tape, maar hij is nu lang genoeg zodat hij niet meer strak over een scherp randje wordt getrokken (zoals het bij het origneel gebeurd).
Met alles klaar zetten, de reparatie (9 kabels) en opruimen ben ik een uur of 5 bezig geweest (1 van de 4 gerepareerd). Ik vond het voor die zondag mooi, en pak de linkerkabelboom van de klep op een andere mooie weekenddag aan, en de bomen van het ruitje op een daaropvolgende mooie dag.
Maar resultaat is er wel; bij het starten blijft nu die irritante "PLING" en "kentekenverlichting rechts uitgevallen" uit.
Samenvattend: Geen ingewikkelde raparatie; kop erbij houden, logisch werken, plan en neem de tijd ervoor, want het kost de nodige tijd.
Beter in 3 keer goed gerepareerd dan in 1 keer verprutst.
Succes,
Robert
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ook ik ben recentelijk "slachtoffer" geworden van de kabelbreuk. Kabel nummer 3 gaf storing op derde remlicht en afstandsbediening.
Na hier en daar wat info te hebben vergaard heb ik vervangende kabelboom sets besteld van Sencom. Schijnen degelijke kabeltjes te zijn met de juiste kleuren. Aan 1 zijde zitten zogenaamde kabelschoentjes.
Het plan is de zijde met kabelschoentjes te monteren aan de originele kabel,tussen de luidspreker en de rubberen doorvoer naar de klep. Het andere eind wil ik solderen het liefst na het scharnier dicht bij de originele stekkers.
Vervolgens alle verbindingen met krimpkousen en gevulkaniseerd tape isoleren. De scharnierende zwarte kabelgootjes laat ik misschien wel achterwege als het er hufterbestendig genoeg uit ziet.
Iemand tips, aanvullingen?
Na hier en daar wat info te hebben vergaard heb ik vervangende kabelboom sets besteld van Sencom. Schijnen degelijke kabeltjes te zijn met de juiste kleuren. Aan 1 zijde zitten zogenaamde kabelschoentjes.
Het plan is de zijde met kabelschoentjes te monteren aan de originele kabel,tussen de luidspreker en de rubberen doorvoer naar de klep. Het andere eind wil ik solderen het liefst na het scharnier dicht bij de originele stekkers.
Vervolgens alle verbindingen met krimpkousen en gevulkaniseerd tape isoleren. De scharnierende zwarte kabelgootjes laat ik misschien wel achterwege als het er hufterbestendig genoeg uit ziet.
Iemand tips, aanvullingen?
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
ik heb de kabels gesoldeerd ter hoogte van de zijkant van het raam, daar is plaats.
Bij het sluiten van klep word de afstand korter en word de kabel omhoog geduwd door de metalen geleiding. Probleem is dat de geleiding te hard duwt en er op het uiteinde van de geleiding een hoek van 90° onstaat waardoor de kabel stuk gaat. Ik heb de metalen geleiding wat ingekort zodat de hoek die de kabel vormt niet meer zo scherp is.
Zonder de metalen geleiding word de kabel als het ware inelkaar gedrukt, weglaten lijkt mij geen goed idee, ik had dit ook overwogen.
Bij het sluiten van klep word de afstand korter en word de kabel omhoog geduwd door de metalen geleiding. Probleem is dat de geleiding te hard duwt en er op het uiteinde van de geleiding een hoek van 90° onstaat waardoor de kabel stuk gaat. Ik heb de metalen geleiding wat ingekort zodat de hoek die de kabel vormt niet meer zo scherp is.
Zonder de metalen geleiding word de kabel als het ware inelkaar gedrukt, weglaten lijkt mij geen goed idee, ik had dit ook overwogen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Kijk, daar heb ik wat aan. Het inkorten is idd wel een mooi idee.
Als ik de spullen binnen heb ga ik aan de slag.
Als ik de spullen binnen heb ga ik aan de slag.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Dit is een foto hoe ik dit gedaan heb (vind je ook enkele posts terug)
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Heb je ook een link naar die Sencom kabels. Ik ben helaas ook aan de beurt aangezien mijn achteruit rij licht rechts achter niks meer doet. Ook niet na het vervangen van een lampje
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Hier vind je ze op ebay :
http://www.ebay.de/itm/KABELBAUM-REP-SA ... 23184af717
http://www.ebay.de/itm/KABELBAUM-REP-SA ... 23184af70a
http://www.ebay.de/itm/KABELBAUM-REP-SA ... 23184af717
http://www.ebay.de/itm/KABELBAUM-REP-SA ... 23184af70a
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ik heb ze gekocht bij een duitse webshop in auto onderdelen waar ik regelmatig onderdelen bestel. Inclusief verzenden voor de kabelbomen links en rechts ongeveer €120,-. Ik weet niet hoe het reclamebeleid van dit forum is dus geef ik maar geen link op. (lees autodelenman in het duits en je hebt de website )
Was goedkoper dan bestellen bij Sencom zelf.
Was goedkoper dan bestellen bij Sencom zelf.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Met bewondering neem ik kennis van wat jullie gedaan hebben om de kabelbreuk te repareren. Ik begin er niet aan, want twee linkerhanden en het risico dat ik mogelijk meer schade aanbreng dan zaken repareer. Ik heb het vandaag bij een specialist helemaal laten vervangen (hij doet er twee per week, vertelde hij mij). Kosten 400 euro incl. BTW en dat viel mij dan weer mee.
BMW E61 530i 2007 (LCI)