Koude start (benzine)
Koude start (benzine)
De afgelopen dagen in toenemende mate last van volgende probleem. Bij koude start loopt de motor onregelmatig, ik heb de indruk dat ook niet alle zes cylinders meelopen zowel stationair als tijdens het rijden, de motor schudt en het toerental schommelt. Na een minuut of vijf: probleem helemaal weg, motor loopt dan soepel en bij stationair draaien is toerental dan stabiel. Half jaar terug zijn zes bobines vervangen, alsmede een paar bougies (niet allemaal). 152.000 gelopen van juni 2007. Gedacht aan koppelomvormer maar dan moet het probleem zich toch ook voordoen als de motor warm is?
Iemand?
grtz
Tikkie
Iemand?
grtz
Tikkie
BMW E61 530i 2007 (LCI)
Re: Koude start (benzine)
Dank voor jullie reacties! Inmiddels zijn alle bougies vervangen en vandaag het luchtfilter vervangen, probleem blijft . Volgens mij is het brandstofverbruik ook ernstig toegenomen, met wel 10% denk ik. Motor schudt de eerste minuten bij stationaire loop en trekt moeizaam op. Met warme motor, ook na uren stilstaan, is de start probleemloos en werkt alles naar behoren. Uitlezen geeft nul storingen! De LMM? Nog suggesties?
BMW E61 530i 2007 (LCI)
Re: Koude start (benzine)
Wel raar dat er geen storingen naar boven komen.
Gr.Joop
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: Koude start (benzine)
Ik heb dit zelf ok mar in mindere mate, de eerste 500 meter reagieert het gas niet zolas normaal. Weet niet hoe dat zit met automatische choke in deze auto's maar zou dat het kunnen zijn?
Re: Koude start (benzine)
Klinkt mij als een verzopen cilinder. Een klep die open is blijven staan door onvoldoende smerig (olie te koud), waardoor de betreffende cilinder vol loopt met benzine. Gevolg: geen compressie. Na ongeveer 5 minuten is dit inderdaad weg. Had er van de week ook last van. Uitlezen gaf geen meldingen in het motormanagement.
Sinds wanneer heb je choke bij een motor met inspuiting...?
Sinds wanneer heb je choke bij een motor met inspuiting...?
Laatst gewijzigd door E1000_E39 op 13 okt 2012, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"Drive softly, but carry a big engine"
Re: Koude start (benzine)
Ja ik ben geen techneut op motorgebied vandaar mijn stomme vraag.
Re: Koude start (benzine)
Ha BMW_Lover, ik vind het geen stomme vraag hoor, leer hier ook van. Het is ook goed te weten wat het NIET is...Ik sprak zojuist een monteur en die wijdt het toch echt aan het motormanagement, dat bij een koude motor toch echt meer brandstof injecteert dan bij een warme, in dat proces gaat kennelijk iets fout. Klinkt mij als een hele dure oplossing.
BMW E61 530i 2007 (LCI)
Re: Koude start (benzine)
Tuurlijk start een koude motor met een rijker mengsel "choke", anders wil de motor echt niet lekker starten denk maar eens aan vroeger met je brommertje.
Als ik mijn wagen start hoor je dat ie het eerste halve minuut even een beetje grillig loopt, dan hoor je dat er ergens een klep opent of in ieder geval dat er iets terug regelt en loopt de motor mooi strak. Daar komt nog bij dat ik in ieder geval bij mijn e61 ook even de hoogte regeling pomp hoor opstarten en afvallen.
Tijdens dat eerste halve minuutje reageert mijn toerental niet op het koppelingspedaal (jaja handgeschakelde bak), en als motor mooi strak loopt rond de 750rpm en ik trap dan de koppeling in hoor je hem iets verhogen in toeren.
Zo gaat het in ieder geval bij de mijne al sinds de 3jaar dat ik hem heb.
Kan je de auto ook zelf uitlezen? zoja zou ik eens even controleren of de temperatuursensoren allemaal wel kloppen misschien zit er wel een afwijking in waardoor MM misschien denkt dat de motor nog niet warm is en daardoor rijk blijft lopen.
Dan heb je ook nog dat de motor tenminste mijn M54 blok over kan schakelen van lengte van de aanzuigbuis, via bypasklep wordt de luchtaanzuigbuis kort en lang (dit is gedaan om ook weer het idiaale mengsel en de vraag naar lucht op te vangen) Misschien heb jewel eens opgevoerde motoren gezien met met carburateurs waar van die aanzuig kelken op zitten, deze kon je in verschillende lengtes kopen al naar gelang in welk gebied die motor moest werken.
Dan kan je ook nog kijken naar dat wat e1000 zegt even koud starten en binnen die 5 minuten je bougies eruit draaien en kijken of er een natte tussen zit, kan zijn dat er een injector "versleten" is. Het is tegenwoordig moeilijk dat soort dingen te tekkelen omdat het MM alles regelt dus dat is lastiger voor de hobbyist.
In ieder geval succes en ik hoop dat als je de oplossing gevonden hebt, dit ook graag met ons allemaal deelt.
Als ik mijn wagen start hoor je dat ie het eerste halve minuut even een beetje grillig loopt, dan hoor je dat er ergens een klep opent of in ieder geval dat er iets terug regelt en loopt de motor mooi strak. Daar komt nog bij dat ik in ieder geval bij mijn e61 ook even de hoogte regeling pomp hoor opstarten en afvallen.
Tijdens dat eerste halve minuutje reageert mijn toerental niet op het koppelingspedaal (jaja handgeschakelde bak), en als motor mooi strak loopt rond de 750rpm en ik trap dan de koppeling in hoor je hem iets verhogen in toeren.
Zo gaat het in ieder geval bij de mijne al sinds de 3jaar dat ik hem heb.
Kan je de auto ook zelf uitlezen? zoja zou ik eens even controleren of de temperatuursensoren allemaal wel kloppen misschien zit er wel een afwijking in waardoor MM misschien denkt dat de motor nog niet warm is en daardoor rijk blijft lopen.
Dan heb je ook nog dat de motor tenminste mijn M54 blok over kan schakelen van lengte van de aanzuigbuis, via bypasklep wordt de luchtaanzuigbuis kort en lang (dit is gedaan om ook weer het idiaale mengsel en de vraag naar lucht op te vangen) Misschien heb jewel eens opgevoerde motoren gezien met met carburateurs waar van die aanzuig kelken op zitten, deze kon je in verschillende lengtes kopen al naar gelang in welk gebied die motor moest werken.
Dan kan je ook nog kijken naar dat wat e1000 zegt even koud starten en binnen die 5 minuten je bougies eruit draaien en kijken of er een natte tussen zit, kan zijn dat er een injector "versleten" is. Het is tegenwoordig moeilijk dat soort dingen te tekkelen omdat het MM alles regelt dus dat is lastiger voor de hobbyist.
In ieder geval succes en ik hoop dat als je de oplossing gevonden hebt, dit ook graag met ons allemaal deelt.
After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind
Re: Koude start (benzine)
Dank Dess. In mijn geval is het niet een beetje grillig lopen, de motor schudt heen en weer en slaat net niet af, dat gaat zo een minuut of drie door. Bougies zijn deze week alle zes vervangen. Zelf uitlezen kan ik helaas niet, maar ik zie het probleem met de temperatuur ook niet, het doet zich immers alleen maar voor bij een echt koude start, juist als de motor warm is, verloopt alles normaal. Tenzij je het omgekeerde bedoelt, dat het MM denkt dat de motor warm is, maar dat juist niet is, waardoor de motor te arm loopt, dat zou nog kunnen...thx
BMW E61 530i 2007 (LCI)
Re: Koude start (benzine)
Misschien een ideetje nog, alleen heb ik hier geen verstand van verder, maar hebben ze de Vanos aansturing al gecontroleerd, misschien dat deze met koude (lees dikkere) olie dan problemen geeft.
After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind
Re: Koude start (benzine)
En de bobine's? Die van mij liep laatst op 5 cilinders. Kameraad van mij heeft hem toen uitgelezen, gaf storing aan dat cilinder 2 de bobine haperde. Hij had er niet altijd last van, kwaal kwam soms weer terug. Ik heb de Bobine vervangen en hij loopt weer als een zonnetje Ik ga binnenkort die andere 5 ook preventief vervangen. Bij de LCI types is het een kwaaltje heb ik gehoord.
Re: Koude start (benzine)
Klopt Big Ruud, om die reden zijn bij mij dit jaar alle zes bobines vervangen.
BMW E61 530i 2007 (LCI)
Re: Koude start (benzine)
Vandaag weer bij garage geweest. De enige storing die eruit komt is die van de katalysator, dat wijst op onvolledige verbranding. Dat klopt wel met mijn constatering dat het brandstofverbruik is opgelopen. Vanos is het niet want dan zou het probleem zich ook bij een warme motor voordoen en dat is niet het geval. Waarschijnlijk is het een van de injectoren die vervuild is, helaas kan niet vastgesteld worden welke. Nieuwe injectoren kosten 96 euro ex BTW + 2 uur arbeidsloon + maatregelplan is 1100 euro Zou het ook nog mogelijk zijn de injectoren te reinigen zonder deze te vervangen?
Laatste alternatief: injector cleaner gebruiken en kijken of de klachten weg gaan. Eerste fles Wynn's Petrol Clean3 zit er in, stevig gas erop. Wordt vervolgd
Laatste alternatief: injector cleaner gebruiken en kijken of de klachten weg gaan. Eerste fles Wynn's Petrol Clean3 zit er in, stevig gas erop. Wordt vervolgd
BMW E61 530i 2007 (LCI)
Re: Koude start (benzine)
Injector cleaner had geen enkel effect. Inmiddels alle zes injectoren laten vervangen, probleem opgelost en brandstofverbruik is back to normal. Schijnt een veelvoorkomende klacht te zijn met deze motor, N53. Bedankt voor jullie reacties.
BMW E61 530i 2007 (LCI)