Bericht
door Dess » 13 okt 2012, 12:04
Tuurlijk start een koude motor met een rijker mengsel "choke", anders wil de motor echt niet lekker starten denk maar eens aan vroeger met je brommertje.
Als ik mijn wagen start hoor je dat ie het eerste halve minuut even een beetje grillig loopt, dan hoor je dat er ergens een klep opent of in ieder geval dat er iets terug regelt en loopt de motor mooi strak. Daar komt nog bij dat ik in ieder geval bij mijn e61 ook even de hoogte regeling pomp hoor opstarten en afvallen.
Tijdens dat eerste halve minuutje reageert mijn toerental niet op het koppelingspedaal (jaja handgeschakelde bak), en als motor mooi strak loopt rond de 750rpm en ik trap dan de koppeling in hoor je hem iets verhogen in toeren.
Zo gaat het in ieder geval bij de mijne al sinds de 3jaar dat ik hem heb.
Kan je de auto ook zelf uitlezen? zoja zou ik eens even controleren of de temperatuursensoren allemaal wel kloppen misschien zit er wel een afwijking in waardoor MM misschien denkt dat de motor nog niet warm is en daardoor rijk blijft lopen.
Dan heb je ook nog dat de motor tenminste mijn M54 blok over kan schakelen van lengte van de aanzuigbuis, via bypasklep wordt de luchtaanzuigbuis kort en lang (dit is gedaan om ook weer het idiaale mengsel en de vraag naar lucht op te vangen) Misschien heb jewel eens opgevoerde motoren gezien met met carburateurs waar van die aanzuig kelken op zitten, deze kon je in verschillende lengtes kopen al naar gelang in welk gebied die motor moest werken.
Dan kan je ook nog kijken naar dat wat e1000 zegt even koud starten en binnen die 5 minuten je bougies eruit draaien en kijken of er een natte tussen zit, kan zijn dat er een injector "versleten" is. Het is tegenwoordig moeilijk dat soort dingen te tekkelen omdat het MM alles regelt dus dat is lastiger voor de hobbyist.
In ieder geval succes en ik hoop dat als je de oplossing gevonden hebt, dit ook graag met ons allemaal deelt.
After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind