obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 dec 2009, 14:05
obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Sinds enige tijd brand het motormanagement lampje. Na uitlezen met een universele OBD-2 reader kwam er één foutcode naar voren. P271d met als omschrijving O2-sensor 1 voor kat, verwarming. Vervolgens de foutcode gewist en gaan rijden. Na ongeveer 30km rijden begon het motormanagement lampje wederom te branden en was dezelfde foutcode opgeslagen.
Nu ben ik van plan om de betreffende lambda sensor te vervangen maar kwam tot mijn verbazing erachter dat er maar liefst 4 lambda sensoren voor de kat zitten en 1 na.
Het betreft hier een N42B18A motor in een 316ti die zich voedt met LPG via een vialle LPI installatie.
Mijn vragen zijn:
Welke lambda sensor is de nummer 1 uit de foutmelding?
Is het mogelijk dat er een andere oorzaak is voor het ontstaan van deze foutmelding? (carterontluchting?)
Ter verduidelijking onderstaand plaatje
groet,
Johan
Nu ben ik van plan om de betreffende lambda sensor te vervangen maar kwam tot mijn verbazing erachter dat er maar liefst 4 lambda sensoren voor de kat zitten en 1 na.
Het betreft hier een N42B18A motor in een 316ti die zich voedt met LPG via een vialle LPI installatie.
Mijn vragen zijn:
Welke lambda sensor is de nummer 1 uit de foutmelding?
Is het mogelijk dat er een andere oorzaak is voor het ontstaan van deze foutmelding? (carterontluchting?)
Ter verduidelijking onderstaand plaatje
groet,
Johan
If you can't convince them, confuse them.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 dec 2009, 14:05
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Niemand
If you can't convince them, confuse them.
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Da's inderdaad een goeie vraag, maar ik weet niet direct het antwoord erop helaas. Ik ga ff m'n huiswerk doen en kom er morgen op terug.
Als iemand het antwoord al weet schroom niet het te melden, scheelt mij weer huiswerk
Als iemand het antwoord al weet schroom niet het te melden, scheelt mij weer huiswerk
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Nummertje 1 / 2 denk ik. Zijn beide dezelfde nummers. 1e sonde voor kat is de eerste die komt na je spruitstuk VOOR je katalysator. Kan je met de obd2 kast niet met datalogger je lambdasondes controleren? Hier op het werk iig wel.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 dec 2009, 14:05
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Geen idee of deze OBD lezer ook de lambda sensoren stuk voor stuk kan testen. Zal morgen of anders volgende week eens kijken. Het apparaat laat zich in ieder geval niet echt eenvoudig bedienen.
If you can't convince them, confuse them.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 dec 2009, 14:05
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Volgens mij is het gelukt om de lambda sensoren onafhankelijk uit te lezen. Alleen snap ik niet waarom na 20km rijden er maar één sensor naar gereed gesprongen is. OBD reader is aangesloten gebleven tijdens de rit. Hieronder de foto die ik gemaakt heb na 20km rijden. Foutmelding is na resetten tijdens het rijden terug gekomen.
If you can't convince them, confuse them.
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Heb je al gekeken hoeveel je er concreet hebt? Ik zou ook ff moeten kijken , want ik kan me bijna niet indenken dat er 4 opzitten..
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Nee volgens mij ook niet, ik heb een 328 en deze heeft er twee, waarvan de 1e bank 1 bij mij kapot was.
Vier lijkt me nl wel erg veel.
Succes
Vier lijkt me nl wel erg veel.
Succes
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
In mijn manual wordt gesproken over een O2-sensor voor en een O2-sensor na de katalysator bij de N42 motor. Deze kun je verwijderen wanneer de motor koud is. Zorg ervoor dat het contact uit staat en de auto op de handrem staat. Krik dan de auto aan de voorkant op en plaats de auto op assteunen.
Nu kun je de motorbeschermplaat verwijderen en kun je zien waar de sensorkabels naar toe lopen. Onder de auto zit een connector waar het stekkertje van de sensor ingeplugged zit, deze kun je eruit trekken.
De sensors zelf zitten in het uitlaatsysteem geschroefd en dienen met een speciaal sleuteltje verwijdert te worden. Als het goed is zitten eronder de motorafdekplaat ook twee connectoren verstopt. Om hier goed bij te kunnen komen dien je het compartiment waarin het interieurfilter zit te verwijderen en de kabelboom daar los te maken. Nu kun je ook het huis van de kachel verwijderen door twee torxschroefjes los te draaien.
Daarna kun je de motorafdekplaat verwijderen en twee schroefjes losdraaien van het afdekkapje van de injectoren en zie je de connectors van de O2-sensors zitten. Markeer de twee connectors zodat je weet welke sensor 1 en sensor 2 is.
Het kan noodzakelijk zijn om het uitlaatsysteem te moeten demonteren om bij de twee sensors zelf te komen en deze uit de uitlaat te kunnen schroeven maar dit is eigenlijk alleen nodig bij de zes cilinders voor cilinder 4, 5 en 6.
Wat ik nu vermoed is dat er dus twee O2-sensorkabeltjes zijn en twee verbindingskabeltjes (2+2=4)
Welke nu de juiste is weet ik echter zo nog niet te zeggen maar wie weet is er hier iemand die het je zo kan vertellen en anders weet de dealer je zo het antwoord te vertellen. Die bijt niet hoor is mijn ervaring
De sensors dienen met een beetje kopervet gemonteerd te worden en het aanhaalmoment is 50Nm.
Opmerking:
Bank 1: is volgens mij cilinder 1 en 2
Bank 2: is volgens mij cilinder 3 en 4
Maar dan zouden er dus weer vier sensoren zijn 2 voor en 2 na de katalysator en dit strookt niet met de manual waar dus over twee O2-sensoren gesproken wordt.
Nu kun je de motorbeschermplaat verwijderen en kun je zien waar de sensorkabels naar toe lopen. Onder de auto zit een connector waar het stekkertje van de sensor ingeplugged zit, deze kun je eruit trekken.
De sensors zelf zitten in het uitlaatsysteem geschroefd en dienen met een speciaal sleuteltje verwijdert te worden. Als het goed is zitten eronder de motorafdekplaat ook twee connectoren verstopt. Om hier goed bij te kunnen komen dien je het compartiment waarin het interieurfilter zit te verwijderen en de kabelboom daar los te maken. Nu kun je ook het huis van de kachel verwijderen door twee torxschroefjes los te draaien.
Daarna kun je de motorafdekplaat verwijderen en twee schroefjes losdraaien van het afdekkapje van de injectoren en zie je de connectors van de O2-sensors zitten. Markeer de twee connectors zodat je weet welke sensor 1 en sensor 2 is.
Het kan noodzakelijk zijn om het uitlaatsysteem te moeten demonteren om bij de twee sensors zelf te komen en deze uit de uitlaat te kunnen schroeven maar dit is eigenlijk alleen nodig bij de zes cilinders voor cilinder 4, 5 en 6.
Wat ik nu vermoed is dat er dus twee O2-sensorkabeltjes zijn en twee verbindingskabeltjes (2+2=4)
Welke nu de juiste is weet ik echter zo nog niet te zeggen maar wie weet is er hier iemand die het je zo kan vertellen en anders weet de dealer je zo het antwoord te vertellen. Die bijt niet hoor is mijn ervaring
De sensors dienen met een beetje kopervet gemonteerd te worden en het aanhaalmoment is 50Nm.
Opmerking:
Bank 1: is volgens mij cilinder 1 en 2
Bank 2: is volgens mij cilinder 3 en 4
Maar dan zouden er dus weer vier sensoren zijn 2 voor en 2 na de katalysator en dit strookt niet met de manual waar dus over twee O2-sensoren gesproken wordt.
Laatst gewijzigd door bmwpeter op 14 dec 2012, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 dec 2009, 14:05
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik zal volgende week de auto op de brug zetten en dan gaan kijken hoeveel sensoren er nu echt op zitten. Maak er wel een paar foto's van als dat mogelijk is.
De tekening uit de eerste post komt van realoem.com en zegt toch echt dat er vijf op zitten.
Ik heb de bmw onderdeel nummers inmiddels allemaal gegoogled voor de prijs en die verwijzen ook allemaal naar de n42 motor.
Ik zal volgende week de auto op de brug zetten en dan gaan kijken hoeveel sensoren er nu echt op zitten. Maak er wel een paar foto's van als dat mogelijk is.
De tekening uit de eerste post komt van realoem.com en zegt toch echt dat er vijf op zitten.
Ik heb de bmw onderdeel nummers inmiddels allemaal gegoogled voor de prijs en die verwijzen ook allemaal naar de n42 motor.
Als je de stekker hebt los getrokken en je zou de obd lezer aansluiten. krijg je dan ook een foutmelding van die betreffende lambda sensor in de obd lezer?bmwpeter schreef:Nu kun je de motorbeschermplaat verwijderen en kun je zien waar de sensorkabels naar toe lopen. Onder de auto zit een connector waar het stekkertje van de sensor ingeplugged zit, deze kun je eruit trekken.
Wat voor een soort sleutel heb je hiervoor nodig? Kan het niet gewoon met een steek of ringsleutel?bmwpeter schreef:De sensors zelf zitten in het uitlaatsysteem geschroefd en dienen met een speciaal sleuteltje verwijdert te worden
If you can't convince them, confuse them.
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Het losse sensorkabeltje zal denk ik geen melding op de OBD-tester geven daar volgens mij de foutcode in de autocomputer zit opgeslagen en de signalen worden doorgegeven via de computer.
Je hebt voor de sensor een apart sleuteltje (adapter) nodig en is verkrijgbaar bij de automaterialenzaak.
Bekijk de volgende links nog maar eens dan wordt het weer een stuk duidelijker:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=625740
Je hebt voor de sensor een apart sleuteltje (adapter) nodig en is verkrijgbaar bij de automaterialenzaak.
Bekijk de volgende links nog maar eens dan wordt het weer een stuk duidelijker:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=625740
Laatst gewijzigd door Rene08 op 14 dec 2012, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube film ingesloten
Reden: Youtube film ingesloten
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 dec 2009, 14:05
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Ik ben nu toch even de kluts kwijt . Nadat ik de laatste keer de lambda sensoren onafhankelijk heb uitgelezen was de storing aanwezig zoals ik deze in eerste instantie gepost heb. Na ongeveer twee dagen is het motormanagement lampje nu uitgegaan en vervolgens uit gebleven.
Het motormanagement lampje heeft in totaal 3 a 4 weken gebrand en is dus nu spontaan uit gegaan. (lampje brand wel tijdens het op contact zetten.)
Is de storing nu nog aanwezig of heeft mijn Bimmer een zelfherstellend vermogen?
Het motormanagement lampje heeft in totaal 3 a 4 weken gebrand en is dus nu spontaan uit gegaan. (lampje brand wel tijdens het op contact zetten.)
Is de storing nu nog aanwezig of heeft mijn Bimmer een zelfherstellend vermogen?
If you can't convince them, confuse them.
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Welkom in de wondere wereld van BMW
De storingen zullen nog wel in het geheugen staan maar op dit moment niet meer actueel zijn. Om de 1 of andere reden is de storing nu weg. Hopen dat het zo blijft
De storingen zullen nog wel in het geheugen staan maar op dit moment niet meer actueel zijn. Om de 1 of andere reden is de storing nu weg. Hopen dat het zo blijft
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 01:09
- Locatie: Ridderkerk
Re: obd-2 foutcode p271d o2-sensor 1 voor kat, verwarming
Hallo ,
Ik heb het ook al een paar gehad dat het lampje gaat branden en dan ineens weer uitgaat na een +/- 100 km nu is dit wel een M43 motor maar het aan en uit (vanzelf)gaan van het lampje blijft het zelfde .
IJsselmeer
Ik heb het ook al een paar gehad dat het lampje gaat branden en dan ineens weer uitgaat na een +/- 100 km nu is dit wel een M43 motor maar het aan en uit (vanzelf)gaan van het lampje blijft het zelfde .
IJsselmeer
Varen is fijner dan je denkt