Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Luigie30
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:44

Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door Luigie30 » 31 dec 2012, 04:16

Goedendag,

Ik ben in bezit van eeen bmw 318ci met een n42 motor. Ik heb hieronder een diagnose gemaakt:


- Nou is het zo dat mijn auto veel olie verbruikt circa 1/500 KM, heb het bij gehouden omdat ik veel kilometers rijd.
Motor draait stationair netjes, ook geen moeite met opstarten, maar bij een koude motor begint er circa 1 minuut rook te komen dat naar verbrand olie ruikt, dit komt van links achter van de motor bij het( de rook verdwijnt vervolgens weer).

- bij het opstarten maak de motor een ratelend geluid en verwdijnt vervolgens weer:

http://www.youtube.com/watch?v=Dq8EtDSBwgY

kettingspanner is vervangen. het geluid is enkel bij koud opstarten.


- bij hard gas geven spuit er olie uit de motor dat altijd rond deze plaats van de motorruimte(zie afbeelding)

[url=http://lunapic.com>]Afbeelding[/url]

Ook maakt de motor een tikkend geluid precies zoals dit filmpje hieronder:

http://www.youtube.com/watch?v=SRCg47h_4QU



Verder rijdt de auto heerlijk en haal er 1/17 mee ook bij het optrekken komt die weinig tekort en start altijd. Heb er zelf 10w40 olie in zetten van de action, dit omdat er groot olie verbruik/verlies is.


Ik hoop graag samen uit te komen met wie hier al dezelfde probleemen heeft gehad.

-KM: 217000 :shine:
-geen sludge

Gebruikersavatar
ArnoldC
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 dec 2010, 22:11
Locatie: Middelburg

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door ArnoldC » 31 dec 2012, 12:28

Bekende punten bij deze motor:

Vacuumpomp die flink kan lekken (zit achter op de cilinderkop in het linker hoekje als je er voorstaat)
Kleppendekselpakking die flink kan lekken
Verstopte carterventilatie waardoor hij enorm veel verbruikt

Verder adviseer ik zeker NIET om er olie van de action in te gooien. Deze motoren zijn namelijk zeer gevoelig op vervuiling (verkeerde olie, te lang wachten met verversen, korte stukjes) en er zitten veel kwetsbare onderdelen in. Mijn advies is om er gewoon de geadviseerde 5w-30 in te gooien met de bmw LL04 specificatie. Als je er niet uitkomt zou ik toch maar even naar de garage gaan, want dit is niet mormaal. Geen olievlekken op de oprit?

Gebruikersavatar
neville
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 mei 2011, 20:21
Locatie: Hoorn

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door neville » 31 dec 2012, 13:17

Het geluid wat je via de link laat horen, lijkt toch verdomd veel opeen kettingspanner.
dat staat wel weer los van het olieverbruik (correct me if i'am wrong).
En idd gooi er goede olie in en geen supermarkt en of aldi olie, olie is nl niet olie snap je.

Groet Neville

Holographic91

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door Holographic91 » 31 dec 2012, 14:14

Een lekke vacuumpomp zorgt indd voor een enorm olieverlies in korte tijd. Start hem maar eens koud met de motorkap open en kijk of er een oliedamp bij het spruitstuk vrijkomt. Dan is dat je vacuumpomp. Verder natuurlijk je kleppendekselpakking bekijken. Deze moeten op een begeven moment gewoon vervangen worden want is en blijft een rubber pakkinkje. Koude start ratel is al vaker over gesproken. Dit hoeft niet aan de kettingspanner te liggen. Heb het zelf van tijd tot tijd ook wel eens. Het moet alleen niet langer dan 2 seconden aanhouden.
Waar de olie letterlijk uitspuit moet je eens specifiek aangeven. Dat hoort zeker niet. Is dit bij de solenoid valve rubbers?
Tikkend geluid is ook normaal bij deze motoren, heb nog geen 1 gehoord die het niet heeft ;) .

edho
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 aug 2010, 14:34

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door edho » 31 dec 2012, 17:21

Het tikkende geluid wat je hoort tijdens de loop van de motor zijn hoogstwaarschijnlijk de verstelunits van de variabele kleptiming. Deze zitten op het uiteinde van de nokkenassen vooraan de motor. als je de oliedop openzet kun je de nokkenasketting net zien. Deze units zijn dan intern stukgelopen en blijven ratelen.
het zal niet direct stuklopen, maar je moet overwegen of je lang met de auto door wilt gaan.

Ik heb de zelfde klachten gehad, motor klonk als een diesel. Binnen in de auto geen fijn geluid, werd er niet blij van, het irriteerd nogal. Ik heb er ongeveer 15k mee gereden en toen was ik het zat.
Bij mij is de nokkenasketting, de gelijders, de beide verstelunits en het onderste tandwiel vervangen. Nu loopt de auto weer zeer mooi en zonder ratel. Het olieverbruik lijkt ook flink minder, ik weet nog niet hoeveel, want nog maar kort geleden gebeurd.
Het is echter een flinke investering, vandaar het er over nadenken.....
De onderdelen zijn aardig prijzig, vooral de verstelunits. Ketting enzo is het geld niet, gelijk meevervangen als het toch open is. Er gaan veel uren inzitten omdat er veel moet worden losgemaakt om de motor te fixeren om de timing te bewaren.

Zie plaatje:
http://www.usautoparts.net/bmw/pics/engine/3021_832.jpg

Het is geen leuk nieuws, maar hoop dat je er wat aan hebt.
Gr, Ed.

Holographic91

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door Holographic91 » 31 dec 2012, 18:11

Maar hij geeft aan dat die stationair tikt, niet ratelt, dus je vanosverstelonderdelen zijn nog in orde.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door AlexS » 01 jan 2013, 18:46

Zolang je weet dat de motor olie lekt kan je geen serieuze uitspraak doen over olieverbruik. Los dus eerst de lekkages op en ga dan nog eens meten. Zo te horen heb je wel wat lekkages; achterop kan inderdaad zeer goed de vacuumpomp zijn, voorop ligt het aan de lokatie maar evt nokkenassensoren of vanosverstellers. Alleen als je het eruit ziet spuiten, dan weet je toch ook waar t lekt?

Voor de ratel bij de koude start zou ik a) de lekkages verhelpen (lekkage = drukverlies) en b) evt overstappen naar een 0W-30/0W-40 van de juiste specificaties om meer smering bij lagere temperatuur te krijgen.

Sowieso (zoals is verteld) is de N42 een technisch hoogstaande motor, maar erg gevoelig voor tijdig onderhoud en zeker voor de juiste oliesoort!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

edho
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 aug 2010, 14:34

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door edho » 02 jan 2013, 11:23

Holographic91 schreef:Maar hij geeft aan dat die stationair tikt, niet ratelt, dus je vanosverstelonderdelen zijn nog in orde.
Ik reageerde op het filmpje wat hij gelinkt heeft.
Stationair kan het ratelen (zoals in filmpje) stilvallen, meestal alleen als je de airco uitzet. Dan zakt het toerental nog 200 toeren en valt het ratelen weg.

Ik hoop dat topicstarter er in slaagt om eerst de lekkages op te lossen en hopelijk is er niets ergers aan de hand.
Gr, Ed.

jasi
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2009, 15:49

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door jasi » 02 jan 2013, 20:29

hallo ik heb zelf ook deze type bimmer bij mij was dat geluid bij stationair loop ook te horen na vorige winter met -20.Ik had wel last van sludge,ik heb vervangen;vaccumpomp met pakking achter op het blok plus kompleet carterventilatie systeem voor scandinavische landen,motorolie castrol edge 0w40 .De motor loop nu als vanouds.Om even te kijken bij de vaccumpomp: moet je het filterbakje eruit bouwen steek je hand in bij koude motor langs de achter zijde van het blok'' aan de kant van de bijrijder '' goed voelen aan de onderkant van de vaccumpomp of je daar niet wat olie tegen komt.Daar gok ik op.

Henk de Beer
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2015, 18:40

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door Henk de Beer » 26 sep 2015, 18:42

Hallo lezers,
Ik ben Henk de Beer en ben laatst bij Wiebrand van Abeelen in Tilburg geweest.
Hij is sinds 1989 gespecialiseerd in BMW en MINI motoren revisie en heeft de oplossing gevonden voor het hoge olieverbruik van de N motoren de N42 N43 N45 N46 N52 N62.
Helaas verteld hij niet wat hij precies doet maar mijn olieverbruik is nu weer als van ouds.
Na 20000km nog geen liter er bij hoeven doen terwijl hij eerst 1 liter pakte op 500km.
Deze deels revisie kost mij € 750,00 met de garantie dat uw BMW er daadwerkelijk van af is.
Mocht u meer over hun te weten willen komen kijk dan op www.wiebrandvanabeelen.nl

Gebruikersavatar
318isloco
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 sep 2012, 00:40

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door 318isloco » 02 okt 2015, 13:03

Dag Henk,

Ik zit met verbazing jou tekst te lezen. Jij laat iets aan je auto veranderen voor 750 euro, maar je weet niet wat. Vervolgens raad je andere mensen aan om dit te doen. Er bestaat in mijn ogen geen ''gouden oplossing''. Waarschijnlijk heeft hij gewoon de carterventilatie vervangen.

Holographic91

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door Holographic91 » 03 okt 2015, 13:15

Iemand die zich nieuw heeft aangemeld, pas 1 bericht heeft gepost, en in die post vol lof praten over een bedrijf waar op internet veel negatieve reacties over te vinden zijn.
http://www.forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f=2&t=25839
Hoop dat er geen mensen zijn die hier in trappen.
Meneer denkt:
Er zijn meerdere mensen met deze problemen, deze komen uiteindelijk allemaal via forum/google bij dit topic terecht, enzo kan ik mss wat nieuwe klanten aantrekken. Heb een hekel aan dit soort malafide taferelen.
Misschien dat de beheerder hier iets aan kan doen?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 aug 2014, 16:43

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door witje » 03 okt 2015, 15:10

Bij de Action kun je voor weinig gewoon Valvoline olie kopen.

Ik verbruik 1 liter 5w-40 per 1000km, dan is 4 euro per fles nog wel te doen

sjef
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:16

Re: Hoge olieverbruik/olielekkage? BMW 318 CI N42 2002

Bericht door sjef » 08 okt 2015, 20:25

Mijn auto lust ook een slok olie. De garagiste heeft de kleppendekselpakking vervangen.
Daarbij kwam hij een kapotte kettinggeleider tegen...
Nou heeft mijn auto al 295dkm gereden. Dus zit ik er eigenlijk niet op te wachten om nog een hoop geld uit te geven aan m'n auto.
M'n mannetje stelt voor om de geleider te laten voor wat het is. (Uiteraard wel alle losse stukjes weghalen)
Wat zeggen jullie?
Tuurlijk is dit niet volgens de regels der kunst, maar kan het veel kwaad?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”