Motortemperatuur
Re: Motortemperatuur
Die EGR thermostaat is één van de meest voorkomende problemen, ik zou zelfs durven zeggen een 100% probleem zodra de wagen wat kilometers heeft. En een probleem de ze bij BMW negeren. Meestal reageren ze zelfs met te zeggen dat het normaal is. En vermits je niet eenvoudig kan aflezen of de motor op temp komt weten de meeste niet dat ze een probleem hebben.
Zonder de fora door te lezen had ik de mijne ook nooit vervangen.
Zonder de fora door te lezen had ik de mijne ook nooit vervangen.
525d E61 2007 pre-LCI
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
Het veradelijke bij BMW is dat je het eigenlijk niet echt merkt, omdat wij niet echt een temp meter hebben.
De stipjes langs je toerenteller vallen niet echt, en nog geen eens iedereen weet dit.
Het is dat het vorige week echt zo koud was, en het in de auto niet warm werd, anders zou het mij niet eens opvallen. Terwijl het volgens mij toch niet echt gezond is voor je motor (en je portemonee)
De stipjes langs je toerenteller vallen niet echt, en nog geen eens iedereen weet dit.
Het is dat het vorige week echt zo koud was, en het in de auto niet warm werd, anders zou het mij niet eens opvallen. Terwijl het volgens mij toch niet echt gezond is voor je motor (en je portemonee)
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
Het viel mij alleen op door de streepjes bij de toerenteller, want in de auto zelf werd het gewoon warm. Nu ik het vervangen heb, zie ik ook mijn streepjes veel sneller dalen. Gek dat ze dit bij de dealer niet weten of adviseren bij een beurt.
"_______"
Re: Motortemperatuur
Ook ik heb zojuist mijn EGR thermostaat vervangen. De motor wordt nu binnen redelijke tijd rond de 80 graden. Soms iets erboven (84) en soms net eronder (78). Na een stukje autobahn koelde hij af tot 78 graden, daarna bij normaal rijden provinciaal constant tusse de 82 en 84 graden. Ik ga er vanuit dat dit gezien de temperatuur van -5 hier wel in orde is. De 90 graden tikte hij aan na een tijdje stationair draaien. Maar ook ik vraag me af of zo rond de 80 graden normaal is of dat hij eigenlijk nog iets warmer zou moeten worden.
Re: Motortemperatuur
Zie mijn mail hierboven Ben. 90°C ga je niet veel zien.
Vermits dat er een bijkomende electrische verwarming voor het interieur bij de diesel zal het ook daar minder opvallen, tenzij zoals henri al aangeeft het echt kouder word.
Vermits dat er een bijkomende electrische verwarming voor het interieur bij de diesel zal het ook daar minder opvallen, tenzij zoals henri al aangeeft het echt kouder word.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
Door al die verhalen hier en het feit dat mijn 520 al 150.000km op de teller heeft, begon ik ook wat ongerust te worden, dus maar even de OBD bluetooth module weer ingestoken om te controleren...
Dit was het resultaat bij 120km/u en -2°C:
Bij cruise control op 90km/u (SMOG alarm) en in 6e versnelling:
Thermostaten lijken me dus nog wel in orde!
Dit was het resultaat bij 120km/u en -2°C:
Bij cruise control op 90km/u (SMOG alarm) en in 6e versnelling:
Thermostaten lijken me dus nog wel in orde!
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: Motortemperatuur
Wat kost zo een OBD Bluetooth toestel en waar kan je dit kopen?kos.be schreef:Door al die verhalen hier en het feit dat mijn 520 al 150.000km op de teller heeft, begon ik ook wat ongerust te worden, dus maar even de OBD bluetooth module weer ingestoken om te controleren...
Dit was het resultaat bij 120km/u en -2°C:
Bij cruise control op 90km/u (SMOG alarm) en in 6e versnelling:
Thermostaten lijken me dus nog wel in orde!
Heb Vande week ook de egr vervangen maar de streepjes aan de toerenteller verdwijnen nog steeds niet allemaal. Zou wel graag willen weten welke temperatuur ik dan wel bereik .....
Alvast dank...
Re: Motortemperatuur
De streepjes verdwijnen nooit helemaal. Vanaf 80°C bewegen ze niet meer.
Op het geheime schermpje kan je de temp aflezen.
Op het geheime schermpje kan je de temp aflezen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
Bij een LCI doen die steepjes in de toerenteller helemaal niets...
Ik heb deze module gekocht, kost nu nog iets van een 12 euro (gratis verzending!), ik heb 'm nog in de 20 betaald.
De applicatie is Torque Lite, gratis te downloaden van Google Play voor Android, er is ook een betalende versie.
Voor iOS zijn er gelijkaardige apps te verkrijgen.
Ik heb deze module gekocht, kost nu nog iets van een 12 euro (gratis verzending!), ik heb 'm nog in de 20 betaald.
De applicatie is Torque Lite, gratis te downloaden van Google Play voor Android, er is ook een betalende versie.
Voor iOS zijn er gelijkaardige apps te verkrijgen.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: Motortemperatuur
Het geheime schermpje? Waar vind ik dat? Bij mij blijven er steeds 4 streepjes ofzo staan....tom_il schreef:De streepjes verdwijnen nooit helemaal. Vanaf 80°C bewegen ze niet meer.
Op het geheime schermpje kan je de temp aflezen.
Dat is dan normaal?
Greets
Re: Motortemperatuur
Vanaf 4600 toeren blijven er streepjes staan. Dat is normaal.
Wanneer je de motor uit zet verdwijnen ze allemaal.
Wanneer je de motor uit zet verdwijnen ze allemaal.
"_______"
Re: Motortemperatuur
yep dat is geheel normaal.KDD schreef:Het geheime schermpje? Waar vind ik dat? Bij mij blijven er steeds 4 streepjes ofzo staan....tom_il schreef:De streepjes verdwijnen nooit helemaal. Vanaf 80°C bewegen ze niet meer.
Op het geheime schermpje kan je de temp aflezen.
Dat is dan normaal?
Greets
Op het schermpje tussen de lellers kan je een menu oproepen waar je onder andere de temp kan aflezen.
ik heb niet direct een link bij de hand. Google maar eens op secret menu BMW
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
Precies de thread die ik zoek. Ik heb ook een vraag, mijn E61 heeft ook zo'n waarschuwingsgebied dat zakt. Van/naar mijn werk zit ik altijd op een N-weg met niet echt harder dan 80, het valt mij op dat dan het waarschuwingsgebied soms niet verder zakt dan 4500 toeren (ook niet na 35km rijden), maar soms ook wel.
Op de snelweg zakt hij altijd meteen helemaal naar onderen (rond de 4600 toeren), is dit normaal? Kan het zijn dat de motor gewoon niet genoeg wordt belast? Aangezien het maar 2 streepjes scheelt, lijkt me dat de motor toch grotendeels op temperatuur is.
Rookie
Op de snelweg zakt hij altijd meteen helemaal naar onderen (rond de 4600 toeren), is dit normaal? Kan het zijn dat de motor gewoon niet genoeg wordt belast? Aangezien het maar 2 streepjes scheelt, lijkt me dat de motor toch grotendeels op temperatuur is.
Rookie
Re: Motortemperatuur
Zou altijd tot beneden moeten zakken, dan heeft hij minstens 80°C. Je kan er zo goed als zeker van zijn dat je EGR thermostaat stuk is.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Motortemperatuur
OBD-Module kopen acht ik zinloos. Je kunt heel makkelijk het geheimmenu openen. Genoeg voorbeelden op youtube en diverse fora. Geheim menu geeft exact aan hoeveel graden het is.