Motortemperatuur
Te lage motortemperatuur
Indien je koelwatertemperatuur echt zo laag blijft is bijna zeker je hoofdthermostaat ook defect.
Een defecte thermostaat blijft openstaan.
Je EGR-thermostaat is een beperkte vloeistofbypass en zal bij mankement wel een te lage koelwatertemperatuur geven, maar nooit zo laag als hier.
De les is dus : beide thermostaten vervangen om je koelwater zeker boven 75°C te krijgen, die je nodig hebt om je DPF vrij te branden.
Te lang rijden met een motor onder de 75°C (defecte thermostaten, korte ritjes, zeker bij koude buitentemperaturen, etc.) maakt dat je DPF geleidelijk dichtkoekt zonder dat de computer het bevel geeft om bij hoge uitlaatgastemperaturen met ruim zuurstofoverschot (dus niet bij volgas) de DPF te regenereren.
Dat gebeurt wanneer de sensoren een te groot drukverschil voor en na de DPF meten (grofweg 1/3).
Als je een EGR-thermostaat gaat kopen, probeer er dan eerst eens door te blazen : er mag dan geen lucht door kunnen.
Ik heb er ooit drie moeten proberen vooraleer ik een goeie had (waren alle drie nieuw van het schap bij BMW !).
Als het zaakje vernieuwd is zal je koelwater zelfs bij lage buitentemperaturen minstens 87°C zijn.
Bij warm weer kan de watertemperatuur oplopen tot boven de 100°C (ik heb al eens 102°C genoteerd).
De ventilatoren zijn geprogrammeerd om in 13 (!) fasen te koelen.
Sowieso komt dat het verbruik ten goede omdat de motor dan in zijn zuinigste "temperatuurvenster" draait, met een beduidend armer mengsel.
En dat geeft een goed gevoel.
Een defecte thermostaat blijft openstaan.
Je EGR-thermostaat is een beperkte vloeistofbypass en zal bij mankement wel een te lage koelwatertemperatuur geven, maar nooit zo laag als hier.
De les is dus : beide thermostaten vervangen om je koelwater zeker boven 75°C te krijgen, die je nodig hebt om je DPF vrij te branden.
Te lang rijden met een motor onder de 75°C (defecte thermostaten, korte ritjes, zeker bij koude buitentemperaturen, etc.) maakt dat je DPF geleidelijk dichtkoekt zonder dat de computer het bevel geeft om bij hoge uitlaatgastemperaturen met ruim zuurstofoverschot (dus niet bij volgas) de DPF te regenereren.
Dat gebeurt wanneer de sensoren een te groot drukverschil voor en na de DPF meten (grofweg 1/3).
Als je een EGR-thermostaat gaat kopen, probeer er dan eerst eens door te blazen : er mag dan geen lucht door kunnen.
Ik heb er ooit drie moeten proberen vooraleer ik een goeie had (waren alle drie nieuw van het schap bij BMW !).
Als het zaakje vernieuwd is zal je koelwater zelfs bij lage buitentemperaturen minstens 87°C zijn.
Bij warm weer kan de watertemperatuur oplopen tot boven de 100°C (ik heb al eens 102°C genoteerd).
De ventilatoren zijn geprogrammeerd om in 13 (!) fasen te koelen.
Sowieso komt dat het verbruik ten goede omdat de motor dan in zijn zuinigste "temperatuurvenster" draait, met een beduidend armer mengsel.
En dat geeft een goed gevoel.
Re: Motortemperatuur
Dit staat op een Belgisch BMW-forum:KDD schreef:Het geheime schermpje? Waar vind ik dat? dan normaal?
Greets
- Druk het dagteller reset knopje in, zet het contact aan, en laat het knopje dan meteen los.
- Je ziet nu "1.00" en het chassisnummer. Maak de som van de laatste 5 cijfers (en niet de eerste zoals Jean schrijft) van het chassisnummer. Dit getal is de "unlock code"
- Als je nu (kort) gaat klikken (klikken is vanaf nu het reste dagteller knopje drukken) dan ga je door het eerste menu "1.01 - 1.02 enz". Daar ben je nu niets mee. Je moet naar "19.00".
Klik lang zodat er 1.-- komt. Door nu kort te klikken kan je naar 19.00 gaan.
- Bij 19.00 zie je "LOCK ON" staan en daaronder "code". Klik net zo lang tot code de zojuist berekende waarde krijgt. (En als je te ver bent herbegin je van vooraf aan.)
Nadat je de code hebt in gegeven keert het systeem vanzelf terug naar 1.00
-nu opnieuw kort klikken tot aan menu 7
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Motortemperatuur
Die van mij gaf vandaag bij 120 km/h 79-80 graden op de snelweg.....is dit normaal?
Re: Motortemperatuur
Neen dit is de hoofdthermostaat aangezien hij reeds de EGR thermostaat vervangen heeft.. Zie mijn eerdere post : viewtopic.php?p=445864#p445864
Als je hem echt op 90°C will hebben moet je die ook vervangen. Maar lekken doet hij niet anders zou het veel langer duren voor hij de 80°C bereikt. Het is de openings temp die wat gezakt is. Geen idee hoelang je die 90°C gaat zien bij een nieuwe zou wel eens snel naar die 80°C gaan die je heel veel tegenkomt.
Als je hem echt op 90°C will hebben moet je die ook vervangen. Maar lekken doet hij niet anders zou het veel langer duren voor hij de 80°C bereikt. Het is de openings temp die wat gezakt is. Geen idee hoelang je die 90°C gaat zien bij een nieuwe zou wel eens snel naar die 80°C gaan die je heel veel tegenkomt.
525d E61 2007 pre-LCI
Thermostaat.
Dat zou natuurlijk kunnen.
Maar.... falen van de hoofdthermostaat geeft meestal een veel grotere temperatuurdaling.
Ik zou dus toch de EGR-thermostaat nog eens demonteren en er proberen door te blazen, aangezien dat het eenvoudigste is om te demonteren.
Ikzelf heb er al fonkelnieuwe kunnen "doorblazen" (cfr supra).
Toch kan je gelijk hebben : "Vertrauen ist gut aber Kontrolle ist besser".
Wij blijven graag op de hoogte.
Maar.... falen van de hoofdthermostaat geeft meestal een veel grotere temperatuurdaling.
Ik zou dus toch de EGR-thermostaat nog eens demonteren en er proberen door te blazen, aangezien dat het eenvoudigste is om te demonteren.
Ikzelf heb er al fonkelnieuwe kunnen "doorblazen" (cfr supra).
Toch kan je gelijk hebben : "Vertrauen ist gut aber Kontrolle ist besser".
Wij blijven graag op de hoogte.
Re: Motortemperatuur
Mijn ervaring :
Defekte EGR thermostaat : Wagen bereikt met moeite 70°C en het opwarmen duurt héél lang.
EGR thermostaat vervangen : Hij warmt veel sneller op en bereikt 80°C, de temp waarop de streepjes niet meer bewegen.
Voor de snelheid van opwarmen is véél groter. Ik overweeg ook om de hoofdthermostaat te vervangen omdat je hier en daar leest dat ik toch het verbruik tengoede zou komen. Maar ik twijfel omdat BMW met de bewegende streepjes aangeeft dat hij op temp is en omdat mijn vader en broer hunne ford ook maar 80°C haalt.
Defekte EGR thermostaat : Wagen bereikt met moeite 70°C en het opwarmen duurt héél lang.
EGR thermostaat vervangen : Hij warmt veel sneller op en bereikt 80°C, de temp waarop de streepjes niet meer bewegen.
Voor de snelheid van opwarmen is véél groter. Ik overweeg ook om de hoofdthermostaat te vervangen omdat je hier en daar leest dat ik toch het verbruik tengoede zou komen. Maar ik twijfel omdat BMW met de bewegende streepjes aangeeft dat hij op temp is en omdat mijn vader en broer hunne ford ook maar 80°C haalt.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
Thermostaat kost maar 50Euro : http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteil ... 1517805811
525d E61 2007 pre-LCI
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
ik heb een 530i en zie altijd, nadat de motor opgewarmd is, nog 2 streepjes van die toerenkrans. is dat normaal of moeten alle streepjes verdwijnen achter het rode vlakje?
Re: Motortemperatuur
Bij mijn 530i waren voor en na het vervangen van thermostaat en waterpomp ook 2 streepjes zichtbaar, dus ik denk wel dat dit de juiste waardes zijn.
Gr.Joop
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Motortemperatuur
Beste thermostaat-vrienden Morgen ga ik de hoofd thermostaat vervangen. Zal jullie op de hoogte houden van de resultaten......
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Motortemperatuur
Thermostaat vervangen. Klein rondje gereden en de temp liep meteen naar de 90 graden . Dus conclusie: Als na vervangen van de EGR-Thermostaat de temp nog steeds niet naar de 90 graden loopt dan is hoofd-thermostaat vervangen de oplossing.