Bekende kwalen / gebreken
Re: Bekende kwalen / gebreken
Inderdaad: bekende kwalen zijn de gebreken waar de auto om 'bekend staat' en niet: 'dit is bij mij ook een keer kapot gegaan'. Iedere auto-model heeft zo'n lijst, da's niks nieuws natuurlijk.
1. Sensor olieniveau.
2. Centrale vergrendeling.
3. Subframe bevestiging (verbeterd na 2000?).
4. LMM in de diesels.
1. Sensor olieniveau.
2. Centrale vergrendeling.
3. Subframe bevestiging (verbeterd na 2000?).
4. LMM in de diesels.
Re: Bekende kwalen / gebreken
De bekende klonk bij schakelen ... komt vaker voor bij zwaardere motoren. Diff krijgt speling , rubbers lubberen uit .. the usual.
Re: Bekende kwalen / gebreken
zogenaamde Hardy schijf is dat meestal. Kost je de kop nietwimo schreef:De bekende klonk bij schakelen ... komt vaker voor bij zwaardere motoren. Diff krijgt speling , rubbers lubberen uit .. the usual.

1. Sensor olieniveau.
2. Centrale vergrendeling.
3. Subframe bevestiging (verbeterd na 2000?). Achterkant m.b.t. het scheur verhaal? Komt tot 09/2001 voor bij de krachtige versies vanaf de 328i zeg maar.
4. LMM in de diesels.
5. Turbo bij de 150pk 320D versie (soms bij 1ton al versleten, de een zegt dat de kwaliteit van de IHI turbo slecht is, de ander wijdt het aan verlengde onderhouds intervallen. De oude 324/524TD vrat wel turbo's door gebrekkig onderhoud = vervuilde olie)
6. Inlaatspruitstuk v.d. 150pk 320D heeft zogenaamde "swirl flaps" deze willen wel eens los gaan. Kost je meestal je motor. Gescheurde inlaatspruitstukken komen bij de 320D zowieso wel voor wat ook voor slechte presaties zorgt.
7. Brandstofpomp bij de 136pk versie (gaat meestal ca. 2ton mee), schijnt ook wel eens alleen het relais te zijn!!
8. De M3 heeft nogal wat terugroepacties gehad o.a. voor krukas lagers wees hierop verdacht mocht je zo'n ding kopen. Check of ie deze heeft gehad.
9. fusee kogels voor en en draagarm rubbers
10.Achterveren die knappen
Het probleem omtrent het inlaatspruitstuk van de 150pk 320D: http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=53451 Ik heb verder geen idee wat de aantallen of percentages zijn die kapot lopen (ik meen 33 terug te vinden in het Engelse topic) . Je kunt de kleppen ook uit het spruitstuk halen: http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=67930
Hier ook nog info: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=36&
Re: Bekende kwalen / gebreken
- Sensor olieniveau.
- Centrale vergrendeling.
- De bekende klonk bij schakelen ... komt vaker voor bij zwaardere motoren. Diff krijgt speling , rubbers lubberen uit .. the usual. Dat is meestal de zogenaamde Hardy schijf. Kost je de kop niet.
- Subframe bevestiging (achterkant m.b.t. het scheur verhaal). Volgens een BMW garage komt voor bij alle E46's in alle jaren, vooral bij de krachtige versies.
- Bobines.
- LMM in de diesels.
- Fusee kogels voor en en draagarm rubbers
- Achterveren die knappen.
- 320D 136pk. De brandstofpomp gaat meestal ca. 200.000km mee, schijnt ook wel eens alleen het relais te zijn!
- 320D 150pk. De turbo is soms bij 100.000km al versleten, de een zegt dat de kwaliteit van de IHI turbo slecht is, de ander wijdt het aan verlengde onderhouds intervallen. De oude 324/524TD vrat wel turbo's door gebrekkig onderhoud = vervuilde olie).
- 320D 150pk. Het inlaatspruitstuk heeft zogenaamde "swirl flaps" deze willen wel eens los gaan. Kost je meestal je motor. Gescheurde inlaatspruitstukken komen bij de 320D zowieso wel voor wat ook voor slechte presaties zorgt. Meer info: http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=53451 Je kunt de kleppen ook uit het spruitstuk halen: http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=67930
- M3. Heeft nogal wat terugroepacties gehad o.a. voor krukas lagers; wees hierop verdacht mocht je zo'n ding kopen. Check of ie deze heeft gehad.
Laatst gewijzigd door Speek op 20 jun 2008, 07:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Bekende kwalen / gebreken
mijn kwaaltjes tot nu toe :
lampje van motormanagement sprong op : vuiltje in lambasonde
sensor bij airbag in stoel .. (zoals bij zovele)
lampje van motormanagement sprong op : vuiltje in lambasonde
sensor bij airbag in stoel .. (zoals bij zovele)
Re: Bekende kwalen / gebreken
Verlichting
..
Ik heb al heel wat lampjes moeten vervangen! (Voorverlichting). Dat is inmiddels niet meer op 2 handen te tellen..
Vandaag gaaf de BC ook aan dat er weer 1 stuk was
, vervolgens deed die het weer.
Maar weet nu al dat ik rekenschap moet houden dat die voor het of in het weekend helemaal dood is.

Ik heb al heel wat lampjes moeten vervangen! (Voorverlichting). Dat is inmiddels niet meer op 2 handen te tellen..
Vandaag gaaf de BC ook aan dat er weer 1 stuk was

Maar weet nu al dat ik rekenschap moet houden dat die voor het of in het weekend helemaal dood is.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Bekende kwalen / gebreken
bij mij brand vaak na het starten mn rechter achterlicht op het display...
doe ik mn licht aan een sec later is het weg....
is al enkele maanden zo..
verlichting doet het gewoon!!
doe ik mn licht aan een sec later is het weg....
is al enkele maanden zo..
verlichting doet het gewoon!!
Re: Bekende kwalen / gebreken
Dan moet je ff de stekker verbinding controleren van je achterlicht... Er zit een stekker op het paneeltje waar je lampjes op zitten, die verbinding gaat nogal eens verrot. Wat er toe kan leiden dat de boel in die stekker verbinding ook kan gaan smelten met kortsluiting en permanent uitgaan van je achterlicht tot gevolg.
Heb dit nu al bij zowel facelift type van de buren als mijn eigen prefacelift type gezien
Heb dit nu al bij zowel facelift type van de buren als mijn eigen prefacelift type gezien
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Bekende kwalen / gebreken
Kijk dat een hele nuttige reply.Griffendahl schreef:Dan moet je ff de stekker verbinding controleren van je achterlicht... Er zit een stekker op het paneeltje waar je lampjes op zitten, die verbinding gaat nogal eens verrot. Wat er toe kan leiden dat de boel in die stekker verbinding ook kan gaan smelten met kortsluiting en permanent uitgaan van je achterlicht tot gevolg.
Heb dit nu al bij zowel facelift type van de buren als mijn eigen prefacelift type gezien
Betekend dit dat ik de stekker moet vervangen? Hoe heb jij dit opgelost?
Re: Bekende kwalen / gebreken
Ik heb zowel de stekker als dat paneeltje vervangen, stekker is een paar euro, paneeltje paar tientjes
Re: Bekende kwalen / gebreken
kleine kwaaltjes tot nu toe:
linkerdeur sluiting
tankmeter
airbag lamp (gordelspanner bijrijderszijde)
lamda storing? (niks kapot)
komt meer voor op de 6 cylinders
kapot slangetje over het inlaat
en misschien binnenkort meer
breng de auto voor groote check weg
loopt stationair niet goed (alleen koud)
linkerdeur sluiting
tankmeter
airbag lamp (gordelspanner bijrijderszijde)
lamda storing? (niks kapot)
komt meer voor op de 6 cylinders
kapot slangetje over het inlaat
en misschien binnenkort meer
breng de auto voor groote check weg
loopt stationair niet goed (alleen koud)

-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25 jun 2008, 10:22
Re: Bekende kwalen / gebreken
kijk ook op prikpagina bmw "subframe horror" ( of toets in op Google)
Berichtinhoud aangepast. Voor ervaringen met dealers e.d. hebben we een apart topic
Moderatoropmerking Mini
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Bekende kwalen / gebreken
Ik heb gehoord, dat de ingebouwde antenne ook wel eens slecht wil worden cq kapot gaan.
Iemand?
Iemand?
Re: Bekende kwalen / gebreken
Een ander bekend probleem dat zowel E36 als E46 teistert is een handbak gerelateerd iets.
Sticky 5th detente piston. Als je de bak in koude toestand hebt en je de pook naar rechts duwt, valt de helft van de terugverende kracht weg tot je bak warm is. Er zit een busje in de bak waar een staafje door beweegt met een veer. Die huls is voorzien van een teflon achtige coating, het probleem is alleen dat ze olie kunnen absorberen en dus dikker worden. Als de boel warm is, zorg rek en krimp voor genoeg ruimte om niet te klemmen. Het kan geen kwaad en als je niet bewust dit probleem opzoekt merk je het ook niet.
De reparatie is simpel, maar de bak moet onder de auto uit. Onderdelen kosten 8 euro.
Sticky 5th detente piston. Als je de bak in koude toestand hebt en je de pook naar rechts duwt, valt de helft van de terugverende kracht weg tot je bak warm is. Er zit een busje in de bak waar een staafje door beweegt met een veer. Die huls is voorzien van een teflon achtige coating, het probleem is alleen dat ze olie kunnen absorberen en dus dikker worden. Als de boel warm is, zorg rek en krimp voor genoeg ruimte om niet te klemmen. Het kan geen kwaad en als je niet bewust dit probleem opzoekt merk je het ook niet.
De reparatie is simpel, maar de bak moet onder de auto uit. Onderdelen kosten 8 euro.