Motortemperatuur

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 06 feb 2013, 18:18

yep, Zoals ik al eerder vermeld had :) . De mijne komt morgen toe. Hoop ook dat dit een positieve invloed heeft op het verbruik.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 nov 2011, 10:48

Re: Motortemperatuur

Bericht door Tourer » 08 feb 2013, 09:05

Bij mij gaat de nieuwe EGR er morgen in.
Nu het weer wat kouder is geworden is de temperatuur ook weer wat lager (+/- 60 graden), even gas geven op de snelweg en hij gaat naar 70+ maar daarna zakt hij weer bij rustig rijden.
Hopelijk is dit vanaf morgen verleden tijd.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

ayyildiz18
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39

Re: Motortemperatuur

Bericht door ayyildiz18 » 08 feb 2013, 10:39

Gezien de symptomen gok ik erop dat je het niet haalt met puur egr thermostaat vervanging. Want dit was bij mij ook het geval.....

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 nov 2011, 10:48

Re: Motortemperatuur

Bericht door Tourer » 08 feb 2013, 12:03

Dat kan ik je na morgen vertellen.
Ik heb exact dezelfde symptomen als HenriThijssen hier toen hij topic startte en die kwam na alleen EGR vervanging meteen al boven de 75 graden uit na kort ritje. Belangrijkste is dat die temp gehaald wordt, ook in de winter ivm roetfilter. AIs de temperatuur nog steeds erg laag blijft kan de hoofdthermostaat vervangen altijd nog.
Als de 75 graden wordt gehaald maar niet hoger, is dat schadelijk of kost dat alleen iets meer brandstof?
Laatst gewijzigd door Tourer op 08 feb 2013, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

ayyildiz18
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39

Re: Motortemperatuur

Bericht door ayyildiz18 » 08 feb 2013, 12:20

Beide. Bij bedrijfstemperatuur (90 graden) is het verbruik,vermogen optimaal en slijtage minimaal tot nihil.

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Motortemperatuur

Bericht door henri.thijssen » 09 feb 2013, 10:05

De 90 Graden haal ik nog steeds niet
Max 75Gr
Ik heb nu ook een hoofdthermostaat besteld. Ga ik volgende week plaatsen
Nu moet ik wel een ding zeggen. DPF is leeggemaakt, en regeneratie proces uitgeschakelt.
Kan dat iets hiermee te maken hebben ?
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 09 feb 2013, 10:13

Neen, je kan zeker zijn dat het de hoofdthermostaat is.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 09 feb 2013, 10:58

Mooie handleiding voor het wisselen van de hoofdthermostaat : viewtopic.php?f=125&t=31977
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Motortemperatuur

Bericht door henri.thijssen » 09 feb 2013, 11:27

super bedankt Tom
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 nov 2011, 10:48

Re: Motortemperatuur

Bericht door Tourer » 09 feb 2013, 12:35

Net de egr thermostaat vervangen bij Henri (bedankt Henri!!!). Terugweg met -2 buitemperatuur: zowel op snelweg, provinciale weg als nagenoeg continue 83 graden. Heel soms 82 maar binnen paar seconden weer op 83. Weer een stuk geruster rijden nu. :gekdoen:
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

Kronos
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 feb 2012, 20:18

Re: Motortemperatuur

Bericht door Kronos » 11 feb 2013, 11:09

Zelfde probleem gehad en beide thermostaten vervangen. Probleem volledig verhoplen.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

Gebruikersavatar
Decorsa
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2013, 17:52

Re: Motortemperatuur

Bericht door Decorsa » 11 feb 2013, 15:21

Ik heb vandaag de mijne ook eens getest.
Het is wel de 3.0 benzine. De temperatuur schommelt rond de 94 graden na eens flink gassen steeg hij tot 98 graden om daarna terug 94 graden te zakken.
Ik weet niet of dit normaal is voor deze versie omdat ik lees voor diesel dat dit rond de 85 graden moet zijn.

Thx to Tom_il zijn allerhanden snelkoppelingen naar vanalles en nog wat in verschillende forums was het zeer makkelijk om in het menu te raken :duim:

ayyildiz18
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39

Re: Motortemperatuur

Bericht door ayyildiz18 » 11 feb 2013, 16:22

Lijkt me zeer normaal. Vergeet niet dat we nu de exacte digitale temp aflezen. De meter die er normaal gesproken in hoort te zitten staat loodrecht in het midden tussen de 85 en 100 graden en dus is het naar ons inziens altijd correct. Dus nergens om zorgen over te maken..... :)

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 11 feb 2013, 19:46

Lijken mij idd normale waardes voor benzine. Zelden gelezen over benzines die te koud draaien. Daar zijn het eerder overhittingsproblemen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
eric_nl
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 dec 2011, 15:19

Re: Motortemperatuur

Bericht door eric_nl » 12 feb 2013, 11:50

@Henri: waar heb jij de EGR thermostaat gekocht?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”