Wielbouten losgelopen.
Wielbouten losgelopen.
Zoals het onderwerp al aangeeft, kwam ik vandaag tot de constatering dat 4 van de 5 wielbouten
gewoon los zaten. Ik ben er achter gekomen nadat er een tikkend geluid kwam van mijn linker voorwiel.
Heb hier een aantal dagen mee doorgereden want ik was in de veronderstelling dat het iets met mijn wiellagers
of remmen te maken had.
Vermoed dat het te maken had met een recent verrichte reparatie waarbij mijn wiel los gehaald was en
wat kopervet op de bouten was gesmeerd...
Maargoed, zou er nog enige schade ontstaan kunnen zijn doordat ik hier even mee heb door gereden ?
gewoon los zaten. Ik ben er achter gekomen nadat er een tikkend geluid kwam van mijn linker voorwiel.
Heb hier een aantal dagen mee doorgereden want ik was in de veronderstelling dat het iets met mijn wiellagers
of remmen te maken had.
Vermoed dat het te maken had met een recent verrichte reparatie waarbij mijn wiel los gehaald was en
wat kopervet op de bouten was gesmeerd...
Maargoed, zou er nog enige schade ontstaan kunnen zijn doordat ik hier even mee heb door gereden ?
Re: Wielbouten losgelopen.
Geen kans op extra schade. Mijn ervaring is, is dat kopervet niet uitmaakt. Als het wiel maar goed op moment wordt vastgezet. Persoonlijk denk ik dus dat je wiel niet goed vast hebt gezeten.
BMW E46 330i
Re: Wielbouten losgelopen.
Gelukkig niet door mijn toedoen maar door die van de garage dat de bouten los zaten.
Heb enkel nagelaten om ze na te trekken, dus wellicht kan mij dat wel verweten worden.
Maar gelukkig nog optijd achter gekomen.. moet me toch niet voorstellen dat ie met 150 eraf vliegt..
Heb enkel nagelaten om ze na te trekken, dus wellicht kan mij dat wel verweten worden.
Maar gelukkig nog optijd achter gekomen.. moet me toch niet voorstellen dat ie met 150 eraf vliegt..
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
Re: Wielbouten losgelopen.
voordat hij eraf vliegt begint je stuur wel zo hevig te trillen, dat je het wel laat om door te rijden
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
Re: Wielbouten losgelopen.
kopervet op de wielbouten Nergens voor nodig.
De wielen kunnen best op moment gezet zijn, ze worden alleen nooit nagetrokken (na 100-250) kilometer.
Daarom staat er in de tabel voor een e36: 90 - 110 Nm.
Dan kies je niet iets hiertussen maar span je ze voor met 90Nm en trek je deze gelijk na met 110Nm. Een week later gewoon uit veiligheid natrekken met 110Nm. Dan zal je dit niet gebeuren.
De wielen kunnen best op moment gezet zijn, ze worden alleen nooit nagetrokken (na 100-250) kilometer.
Daarom staat er in de tabel voor een e36: 90 - 110 Nm.
Dan kies je niet iets hiertussen maar span je ze voor met 90Nm en trek je deze gelijk na met 110Nm. Een week later gewoon uit veiligheid natrekken met 110Nm. Dan zal je dit niet gebeuren.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Wielbouten losgelopen.
Alleen heb ik, en ik denk veel mensen, niet de momentsleutel die daarvoor nodig is
Bij mij gaat het gewoon met het voetje op de sleutel en dan vast maar niet overdreven door er op
te gaan staan.
Hoe dan ook, de garage had het gewoon goed moeten doen, als ik het zelf doe trek ik ze ook niet na en bij mij
is het nog nooit eerder gebeurd
Bij mij gaat het gewoon met het voetje op de sleutel en dan vast maar niet overdreven door er op
te gaan staan.
Hoe dan ook, de garage had het gewoon goed moeten doen, als ik het zelf doe trek ik ze ook niet na en bij mij
is het nog nooit eerder gebeurd
Laatst gewijzigd door Rene08 op 06 mei 2013, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Re: Wielbouten losgelopen.
Met het voetje? Pfff, ik trek de velgen met de hand krom als ik ze vastdraai... grapje.
Ik gebruik zo'n verlengbare sleutel, waarbij ik het krachtig handvast zet. Controleer ik ze na een tijdje weer, zitten ze muurvast als gegoten, maar krijg je als nodig met gemak weer los. En nee, ik ben geen sportschool type, meer kwestie 'domme kracht' (met mate).
Ik gebruik zo'n verlengbare sleutel, waarbij ik het krachtig handvast zet. Controleer ik ze na een tijdje weer, zitten ze muurvast als gegoten, maar krijg je als nodig met gemak weer los. En nee, ik ben geen sportschool type, meer kwestie 'domme kracht' (met mate).
Re: Wielbouten losgelopen.
je moest eens weten hoe weinig kracht je maar nodig hebt.
Zo een verlengbare sleutel heb ik ook. Werkt prima. In uitgeschoven toestand losmaken, in korte ingeschoven toestand aanzetten (en met momentsleutel aantrekken..... ).
Die uitschuifbare sleutel heeft toch vele malen andere mensen geholpen die het met de "huissleutel uit de auto" niet lukte toch ook maar enige beweging in een wielbout te krijgen. Prima ding, Kinzo van een tientje. Heb je geen voet meer nodig.
Zo een verlengbare sleutel heb ik ook. Werkt prima. In uitgeschoven toestand losmaken, in korte ingeschoven toestand aanzetten (en met momentsleutel aantrekken..... ).
Die uitschuifbare sleutel heeft toch vele malen andere mensen geholpen die het met de "huissleutel uit de auto" niet lukte toch ook maar enige beweging in een wielbout te krijgen. Prima ding, Kinzo van een tientje. Heb je geen voet meer nodig.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Wielbouten losgelopen.
Ik heb ook zo'n uitschuifbaar ding; krijg je alles mee los.
Wel heb ik mijn wielmoeren vastgezet met 110Nm op een luchtsleutel met momentsleutel. Later controleren is eigenlijk niet nodig als je ze goed vastzet. En kopervet op de bouten is echt onzin, je kan wat kopervet op de naaf smeren, waar je LM velg en de naaf elkaar raken. Dan krijg je langs de snelweg je wiel er ook af.
Wel heb ik mijn wielmoeren vastgezet met 110Nm op een luchtsleutel met momentsleutel. Later controleren is eigenlijk niet nodig als je ze goed vastzet. En kopervet op de bouten is echt onzin, je kan wat kopervet op de naaf smeren, waar je LM velg en de naaf elkaar raken. Dan krijg je langs de snelweg je wiel er ook af.
E36 318tds touring, montrealblau.