Wielbouten losgelopen.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mohdennis
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2012, 14:28

Wielbouten losgelopen.

Bericht door mohdennis » 05 mei 2013, 12:27

Zoals het onderwerp al aangeeft, kwam ik vandaag tot de constatering dat 4 van de 5 wielbouten
gewoon los zaten. Ik ben er achter gekomen nadat er een tikkend geluid kwam van mijn linker voorwiel.
Heb hier een aantal dagen mee doorgereden want ik was in de veronderstelling dat het iets met mijn wiellagers
of remmen te maken had.

Vermoed dat het te maken had met een recent verrichte reparatie waarbij mijn wiel los gehaald was en
wat kopervet op de bouten was gesmeerd... :bang:

Maargoed, zou er nog enige schade ontstaan kunnen zijn doordat ik hier even mee heb door gereden ?

KevinK
Berichten: 506
Lid geworden op: 21 aug 2010, 19:24

Re: Wielbouten losgelopen.

Bericht door KevinK » 05 mei 2013, 13:35

Geen kans op extra schade. Mijn ervaring is, is dat kopervet niet uitmaakt. Als het wiel maar goed op moment wordt vastgezet. Persoonlijk denk ik dus dat je wiel niet goed vast hebt gezeten.
BMW E46 330i

mohdennis
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2012, 14:28

Re: Wielbouten losgelopen.

Bericht door mohdennis » 05 mei 2013, 15:21

Gelukkig niet door mijn toedoen maar door die van de garage dat de bouten los zaten.
Heb enkel nagelaten om ze na te trekken, dus wellicht kan mij dat wel verweten worden.

Maar gelukkig nog optijd achter gekomen.. moet me toch niet voorstellen dat ie met 150 eraf vliegt..

Gebruikersavatar
bimmer-jeroen
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
Locatie: Brucht

Re: Wielbouten losgelopen.

Bericht door bimmer-jeroen » 06 mei 2013, 11:11

voordat hij eraf vliegt begint je stuur wel zo hevig te trillen, dat je het wel laat om door te rijden ;)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Wielbouten losgelopen.

Bericht door dw70 » 06 mei 2013, 16:58

kopervet op de wielbouten :nee: Nergens voor nodig.

De wielen kunnen best op moment gezet zijn, ze worden alleen nooit nagetrokken (na 100-250) kilometer.

Daarom staat er in de tabel voor een e36: 90 - 110 Nm.
Dan kies je niet iets hiertussen maar span je ze voor met 90Nm en trek je deze gelijk na met 110Nm. Een week later gewoon uit veiligheid natrekken met 110Nm. Dan zal je dit niet gebeuren.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

mohdennis
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2012, 14:28

Re: Wielbouten losgelopen.

Bericht door mohdennis » 06 mei 2013, 19:25

Alleen heb ik, en ik denk veel mensen, niet de momentsleutel die daarvoor nodig is :P
Bij mij gaat het gewoon met het voetje op de sleutel en dan vast maar niet overdreven door er op
te gaan staan.

Hoe dan ook, de garage had het gewoon goed moeten doen, als ik het zelf doe trek ik ze ook niet na en bij mij
is het nog nooit eerder gebeurd
Laatst gewijzigd door Rene08 op 06 mei 2013, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Wielbouten losgelopen.

Bericht door Beens1 » 06 mei 2013, 19:59

Met het voetje? Pfff, ik trek de velgen met de hand krom als ik ze vastdraai... :P grapje. ;)

Ik gebruik zo'n verlengbare sleutel, waarbij ik het krachtig handvast zet. Controleer ik ze na een tijdje weer, zitten ze muurvast als gegoten, maar krijg je als nodig met gemak weer los. En nee, ik ben geen sportschool type, meer kwestie 'domme kracht' (met mate). ;)

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Wielbouten losgelopen.

Bericht door dw70 » 06 mei 2013, 21:48

je moest eens weten hoe weinig kracht je maar nodig hebt.

Zo een verlengbare sleutel heb ik ook. Werkt prima. In uitgeschoven toestand losmaken, in korte ingeschoven toestand aanzetten (en met momentsleutel aantrekken..... ;) ).

Die uitschuifbare sleutel heeft toch vele malen andere mensen geholpen die het met de "huissleutel uit de auto" niet lukte toch ook maar enige beweging in een wielbout te krijgen. Prima ding, Kinzo van een tientje. Heb je geen voet meer nodig.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
jitzzzze
Berichten: 403
Lid geworden op: 09 apr 2012, 08:17

Re: Wielbouten losgelopen.

Bericht door jitzzzze » 07 mei 2013, 10:58

Ik heb ook zo'n uitschuifbaar ding; krijg je alles mee los.

Wel heb ik mijn wielmoeren vastgezet met 110Nm op een luchtsleutel met momentsleutel. Later controleren is eigenlijk niet nodig als je ze goed vastzet. En kopervet op de bouten is echt onzin, je kan wat kopervet op de naaf smeren, waar je LM velg en de naaf elkaar raken. Dan krijg je langs de snelweg je wiel er ook af.
E36 318tds touring, montrealblau.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”